LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Mijn favoriete topic! :D

Het is bijna zover, ik ontvang mijn jaarafrekening omstreeks 11 juni. Heb net even de standen bekeken, berekend over de periode van 28-04-14 tot en met vandaag. Heb nu een verbruik van 688 kWh :D. Niks bijbetalen, maar krijg dus terug.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Zo, jaarafrekening is binnen. Heb een verbruik van 692 kWh :D , berekend over de van periode mei '14 tot en met mei '15. Niks bijbetalen, maar krijg een mooi bedragje terug. Op naar volgend jaar.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Binnenkort zijn al mijn meterstanden bekend.
Wacht nu nog op jaarafrekening van Vitens (water) en EnNatuurlijk (was Essent) stadsverwarming

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Heb al mijn jaarafrekeningen 2014/2015 ontvangen.

Verbruik:
-stroom 694 kWh
-water 42 m3
-stadsverwarming/warmte 14,42 GJ (1 GJ is ongeveer tussen 30-36m3 ) dus om en rond 519,12 gas verbruikt

Heb een goed verbruiksjaar achter de rug. Al zeg ik het zelf.

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Mijn afrekening is ook binnen.
Geen heel jaar maar dat komt door verhuizing.
Eindnota 05-01-15 t/m 30-11-15

1.384 kWh Elektriciteit
1.008 m Gas 3

Totale kosten €1030,89 incl. btw
Door de verhuizing is 90 van de 180 welkomstbonus komen te vervallen omdat op het nieuwe adres geen gas leverbaar is.
Dus als 5-1-2016 mijn contact afloopt krijg ik nog 90 euro gecrediteerd.

We zijn met zijn twee dus ik vind een mooi verbruik.
Het was een massionette uit jaren 60 slecht geisoleerd met F Label.
Nu verhuisd naar nieuwbouw appartement A label.
Benieuwd naar volgend jaar :)

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

@Melviinbl, mooie verbruikscijfers hoor! Netjes. Als ik jou was dan zou ik de meterstanden in je nieuwe woning regelmatig bijhouden. Zo kun je meteen een onverwachtse hoger of vreemd verbruik verklaren.

Gefeliciteerd met jullie woning :D

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Faye1971 schreef:@Melviinbl, mooie verbruikscijfers hoor! Netjes. Als ik jou was dan zou ik de meterstanden in je nieuwe woning regelmatig bijhouden. Zo kun je meteen een onverwachtse hoger of vreemd verbruik verklaren.

Gefeliciteerd met jullie woning :D
Bedankt Faye1971 we zijn er heel blij mee.
Zeker een mooi bedrag.
In het nieuwe huis ben ik overgestapt op stadsverwarming.
Ik verwacht wel dat die iets duurder uit gaat vallen.
Nieuwe huis heeft een slimme meter die heb ik direct moeten laten vervangen omdat het display niet uit te lezen was.
Op afstand kon het wel maar wil ook idd zelf de "Controle" houden voor eventuele fouten.
Zijn er mensen die hier al overgestapt zijn van CV Ketel naar Stadsverwarming?
Zo ja klopt het wat ik zeg over de verhoging?

Heb voor de fun nog even gekeken naar mijn verbruik van 2014.
1.374 kWh Elektriciteit
984 m3 Gas
Voor een totaalprijs van €965,52 bij Essent.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Melviinbl schreef:
Faye1971 schreef:@Melviinbl, mooie verbruikscijfers hoor! Netjes. Als ik jou was dan zou ik de meterstanden in je nieuwe woning regelmatig bijhouden. Zo kun je meteen een onverwachtse hoger of vreemd verbruik verklaren.

Gefeliciteerd met jullie woning :D
Bedankt Faye1971 we zijn er heel blij mee.
Zeker een mooi bedrag.
In het nieuwe huis ben ik overgestapt op stadsverwarming.
Ik verwacht wel dat die iets duurder uit gaat vallen.
Nieuwe huis heeft een slimme meter die heb ik direct moeten laten vervangen omdat het display niet uit te lezen was.
Op afstand kon het wel maar wil ook idd zelf de "Controle" houden voor eventuele fouten.
Zijn er mensen die hier al overgestapt zijn van CV Ketel naar Stadsverwarming?
Zo ja klopt het wat ik zeg over de verhoging?

Heb voor de fun nog even gekeken naar mijn verbruik van 2014.
1.374 kWh Elektriciteit
984 m3 Gas
Voor een totaalprijs van €965,52 bij Essent.
Ligt er aan is huis nieuwer en beter geïsoleerd, maar als een organisatie al Ista het verzorgt reken op factor 3x dan wat je nu betaald dat schrik je bij de eerst afrekening niet zo erg.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Melviinbl schreef:
Faye1971 schreef:@Melviinbl, mooie verbruikscijfers hoor! Netjes. Als ik jou was dan zou ik de meterstanden in je nieuwe woning regelmatig bijhouden. Zo kun je meteen een onverwachtse hoger of vreemd verbruik verklaren.

Gefeliciteerd met jullie woning :D
Bedankt Faye1971 we zijn er heel blij mee.
Zeker een mooi bedrag.
In het nieuwe huis ben ik overgestapt op stadsverwarming.
Ik verwacht wel dat die iets duurder uit gaat vallen.
Nieuwe huis heeft een slimme meter die heb ik direct moeten laten vervangen omdat het display niet uit te lezen was.
Op afstand kon het wel maar wil ook idd zelf de "Controle" houden voor eventuele fouten.
Zijn er mensen die hier al overgestapt zijn van CV Ketel naar Stadsverwarming?
Zo ja klopt het wat ik zeg over de verhoging?

Heb voor de fun nog even gekeken naar mijn verbruik van 2014.
1.374 kWh Elektriciteit
984 m3 Gas
Voor een totaalprijs van €965,52 bij Essent.
Sorry dat ik nu pas reageer. Kom zo af en toe hier langs :wink:

Ik heb zelf ook stadsverwarming. Woon nu sinds juni 2012 in mijn huidige woning. Moet eerlijk zeggen dat ik in het begin ook nogal huiverig was over stadsverwarming, hoog verbruik of hoge kosten. Maar, ik vind het zelf allemaal meevallen. Ik betaal niet veel meer dan toen ik kookte op gas. De berekening gaat wel op een andere manier, maar als je even de tijd ervoor neemt om jezelf een beetje in te lezen, dan ga je het gaandeweg een beetje snappen. Mijn verbruik noteer ik van dag 1 elke week. Weet precies wat ik kan verwachten. Heb elk jaar geld terug gekregen en heb nog geen ene keer bij moeten betalen.
Stroom heb ik via de Nuon. En Stadsverwarming heb ik via EnNatuurlijk. Per maand betaal ik voor stadsverwarming 85,61. En ik kreeg bij mijn laatste jaarafrekening, dat was 11 november, dus vorige maand, bedrag terug van 114,08. Ik ben een tevreden mens. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens hoeven hoge verbruikskosten als je in een huis met stadsverwarming woont niet persé aan het systeem van stadsverwarming te liggen. Als je in een flat woont, dan kan het goed zijn dat de een zich figuurlijk blauw stookt, terwijl de ander nauwelijks de verwarming aan hoeft te zetten, omdat die profiteert van de warmte van de buren. Dan zou de een óók bij een gewone CV veel hogere stookkosten hebben dan de ander.

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Faye1971 schreef:@Melviinbl, mooie verbruikscijfers hoor! Netjes. Als ik jou was dan zou ik de meterstanden in je nieuwe woning regelmatig bijhouden. Zo kun je meteen een onverwachtse hoger of vreemd verbruik verklaren.

Gefeliciteerd met jullie woning :D
Kom er toch nog even op terug.
Sleutel gekregen op 23-11-2015.
Huidig verbruik:
Tarief 1 : 110 kwh
Tarief 2: 106 kwh

Dus betekend dat we ongeveer 25 % meer gaan verbruiken dit jaar.
Oorzaak koken op electra ipv gas.
En minder waakzaam op dingen die "Uit kunnen" .
Kijken of we dit een halt kunnen roepen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

kalenderjaar elektriciteit gas graaddagen m3/grd
2011 3049 2566 2659 0,97
2012 2938 2425 2929 0,83
2013 2870 2525 3078 0,82
2014 2867 1931 2409 0,80
2015 3049 2045 2683 0,76

Het verbruik van de laatste 5 jaar van elektriciteit en gas per kalenderjaar. Het valt op dat na 2011 het gasverbruik en dus ook het gasverbruik per graaddagen lager is geworden. Dit is te wijten aan het isoleren van de kruipruimte. Ook blijkt uit het overzicht dat je het gasverbruik in combinatie met het aantal graaddagen moet vergelijken want anders is het appels met peren vergelijken :-). Jammer dat de tabel gemaakt in Exel niet overgenomen kan worden :-(

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Wubo »

550 kuub vrijstaande woning

Electra
7300kwh
-zwembad
-airco

Gas: 500 tot 600 kuub
- stoken op hout

Van plan windvangers te plaatsen en nog meer te besparen op energie.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Shine »

Verbruik periode februari 2015 - februari 2016: anderhalf persoons huishouden. Tevens meer thuis dan voorheen.
Woning: rijtjes woning uit ong. 1925. Geen spouwmuur aanwezig. Slechte tot matige isolatie. Overal dubbel glas.
Ligging: achterkant op oosten, voorkant op westen.
E: 1395
G: 813

We hebben een zachte winter gehad dus dat vertaalt zich terug in gasverbruik. Vooral elektra verbaasd me. Zo weinig.
Ik ben iemand die wel van uitgebreid douchen houd.
Nu realiseer ik me hoeveel een computer jaarlijks verbruikt. Ik heb namelijk geen computer meer sinds een maand of 15. De computer is vervangen door een laptop. Mijn computer gebruik is aanzienlijk verminderd. Hij bleef ook steeds aan staan. Met de laptop is dat niet het geval. Steeds na gebruik uit. Wel heb ik nog steeds feen netwerk met enkele (2) NASsen actief, 2 modems en 1switch.
Ik maak intensief gebruik van een elektrische deken, maar dat is het vebruik dus ook niet.
Alle apparatuur dat van de standby af kan haal ik er ook af door de aan/uit knop te gebruiken. Apparaten die ik slechts een enkele keer per jaar gebruik plug ik in het stopcontact op het moment dat ik het in gebruik ga nemen.
Opladers: gaan uit het stopcontact zodra het apparaat opgeladen is. (Ipads, mobiel, batterijen camera etc)

nielsdeboulanger
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2016 16:36

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door nielsdeboulanger »

Ik zie hier echt heel laag energieverbruik langskomen, heel indrukwekkend. Zelf ben ik onlangs verhuisd naar een appartement en daar zal mijn verbruik uitkomen rond de 2500 kWh op jaarbasis (gas en water zit bij het stookvoorschot in en daar kan ik het verbruik niet van inzien). Hoewel ik weinig thuis ben i.v.m. mijn full time baan, gebruik ik de oven vaak om lekker te koken. Bovendien heb ik geen frituurpan dus ook de frietjes en snacks gaan in de oven. Mijn maandvoorschot zal straks wel omlaag kunnen, ik heb gegokt op een verbruik van een gemiddeld 2 persoonshuishouden voor een appartement van 3000 kWh. Beter iets te veel voorschieten en het terug krijgen dan bijbetalen. Ik kwam vandaag nog een website tegen die een handig overzicht biedt van wat het gemiddeld energie verbruik is bij bepaalde type woningen en dat je beter in kan spelen op een hoger maandbedrag zodat je niet voor verassingen kan komen te staan. Zie: http://www.welkeenergieleverancier.nl/c ... uwe-woning. Misschien dat sommige hier wat aan hebben :D

KlaasDeKoning
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2016 12:08

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door KlaasDeKoning »

Ik ben echt blij dat ik dit topic gevonden heb, want dit geeft me een goede indicatie van werkelijk verbruik. Ik ben namelijk druk bezig met energie vergelijken en volgens de energievergelijker op http://www.energieleveranciers.nl zal mijn verbruik in het appartementje waar ik volgende maand intrek op zo'n 3000 kWh en 1100 m3 gas per jaar uitkomen. Enerzijds ben ik niet zo veel thuis ivm mijn fulltime baan, kook ik niet iedere dag en stap ik niet vaak in een warm bad. Anderzijds zit ik wel veel achter de computer, draai ik veel muziek en kijk ik veel films in mijn thuisbioscoop (3 versterkers, 8 luidsprekers, mediaplayer, beamer) dus mijn stroomverbruik zal misschien wel iets aan de hoge kant uit kunnen gaan komen... Zodra ik er woon, ga ik mijn meterstanden goed bijhouden en zal ik mijn energieverbruik hier t.z.t. posten!
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2016 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige link verwijderd

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Ik snap niet dat Radar bovenstaande reclameboodschappen laten staan. Die van Niels bijvoorbeeld. 1x aangemeld, post gedaan en daarna nooit meer online geweest.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Binnen enkele weken ontvang ik mijn jaarafrekening van de NUON. Altijd weer een spannend moment. Heb net zitten uitrekenen wat mijn verbruik vanaf de laatste jaarafrekening is geweest tot nu toe. Ik zit nu op 702 kWh.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Weer een jaar voorbij. Wat gaat de tijd toch snel. Nog een paar weken dan zijn mijn jaarverbruiken bekend.

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Ik ontvang deze week mijn Eneco Warmte.. Erg benieuwd.
Betaalde een voorschot van €65,00 pm.

Gesloten