LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hendrikde5e
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2010 17:24

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door hendrikde5e »

Electra: 3350 Kwh
Gas: 1750 M3 :cry:

schuiven
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 mar 2007 05:28

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door schuiven »

Beide ongeveer 1200 Kw, maar het waterverbruik rees wel de pan uit, dus ben ik daar op gaan bezuinigen.
Ik woon alleen + hond in een gerenoveerde jaren 60 woning met 4 slaapkamers. Heb alleen de verwarming in kamer, keuken en douche aan. Ik stook niet hoger dan 18 graden.
Sinds kort heb ik een thermostaat, zodat ik niet van m'n luie stoel af hoef om deze lager te zetten en ook niet vergeten kan.
Om 21 uur stel ik de thermostaat in op 16 graden en om 22 uur op 13 graden.
Meestal lig ik dan TV te kijken en doe dan een deken over. Het scheelt echt honderden euro's per jaar en als je alleen woont, is dit goed te doen.

ellen12
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2010 17:30

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door ellen12 »

Hee
ik denk zal er mijn verbruik ook eens bijzetten wij hebben een rijtjes huis van 1935 en overal wel nieuwe kozijnen en dubbele beglazing. Op de bovenverdieping en zolder hebben we bijna nooit de verwarming aan en hebben toch een verbruik van 4600 voor licht en 2600 verbruik van het gas en betalen 255 euro per maand.
Ik vind dit eigenlijk te gek voor woorden hierbij zitten wel netwerkkosten,meterkosten en energiebelasting.
En deze maand hebben ze het jaarverbruik weer opgenomen en zit ik er met energie overheen :shock: , ben benieuwd wat het nu gaat kosten. :?

groetjes

peet88
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2010 18:27

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door peet88 »

Wij zijn met 3 volwassenen in een hoekhuis (dubbel woonhuis) en wij verbruiken aan elektra: 6.717 kwh en gas: 1.603 M3. Vind ik zelf best veel. We stoken echt niet hard, meestal overdag 18.5 en 's avonds 19 graden. We hebben wel een vijver met een grote pomp en een waterbed vandaar het hoge energieverbruik.
Wij betalen een voorschot per maand van € 225.-

deejay111
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2010 18:48

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door deejay111 »

Wel een tip, als ik denk het word wel tijd om te slapen dan die ik de verwarming uit, wittewas alleen helemaal vol, en als ik naar huis ga doe ik mijn behoefte op kosten van de baas! en kaarsen begin ik niet aan want dan word je huis geel, dat is pas duur, stekkers gaan uit de stekken van opladers, en de verwarming gaat niet hoger dan 20, anders een dikke trui en lekker behagelig op de bank met een deken, heerlijk! ik ben bij de oxxio, erg goedkoop, en bij de winter heb ik mijn maandbedrag met 20 euro verhoogd, sta ik straks niet voor verrassingen.
tegenwoordig is overstappen zo simpel dat ik regelmatig een nieuwe eind afrekening krijg !

wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd (haha!) :D

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Leuk om te zien dat een hele hoop meelezers een account aanmaken en hier een berichtje plaatsen.

Welkom allemaal! :D

Camperbart
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2009 11:01

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Camperbart »

Aan het gemiddelde verbruik heb je niet veel als je niet weet wat voor soort woning, bijv.: tussenwoning, flat (etage) het aantal m3.
Ik woon in een eengezins tussen woning en mijn kamer is 130 m3
Bouwjaar van de woning is 1983.
De bovenetage wordt alleen bij strenge vorst verwarmd.
Wij verbruiken aan gas 900 m3 en electra 2800 kw
Met 2 personen en een hond kan je kosten in hand houden.
De meterstanden neem ik regelmatig op (extreem verbruik wordt gelijk gesignaleerd).
Ik heb wel een nieuwe HR-gasketel laten plaatsen.
Doe zoveel mogelijk alles uit aan licht of verwarming wat niet nodig is.
Verspilling kost mij alleen maar geld, met het uitgespaarde geld daarmnee kan ik andere leuke doen.


Bart :roll: :roll: :roll:
Laatst gewijzigd door Camperbart op 23 jan 2010 20:28, 3 keer totaal gewijzigd.

paid
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2009 19:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door paid »

Tussenwoning 1998 met zonnecollectoren voor warmwater.
Idioot (lucht)afzuigsysteem wat niet uitgezet kan worden.

2007:
Water 41 m³
Gas 455 m³
Elektra 13.500 Kwh :? (waarvan ca. 65% nachtstroom)

2008:
Water 40 m³
Gas 746 m³
Elektra 13.250 Kwh (waarvan ca. 65% nachtstroom)

eind 2008: Nieuwe keuken, 6 oude beeldschermen vervangen voor TFT schermen (PC's) , 2 aquariums eruit gedonderd, op één na alle lampen vervangen voor SL.
Maart 2009: Nieuwe wasmachine energieklasseA
April 2009: Nieuwe wasdroger energieklasseA
Mei 2009: Nieuwe vijverpomp energieklasseA
Mei 2009: Nieuwe TV in Huiskamer TFT i.p.v. oude beeldbuis.

2009:
Water 42 m³
Gas 640 m³
Elektra 10.320 Kwh (waarvan ca. 65% nachtstroom)

Huiskamer 45 m²
3 slaapkamers (in gebruik) samen 49 m²
1 zolderslaapkamer ca. 40 m² (hoogte van ca. 50 cm < > 320 cm)
4 *volwassenen waarvan 2 dag/nachtdienst (dus 24/7 *leven* in huis)
temp. 's winters max. 20 graden
zomers , alle (slaap)kamers airco energieklasseA :wink:

Wij gaan zo goed als nooit op vakantie maar besteden alles in *gemak* in huis
Verwachting 2010 eindelijk verbruik elektra beneden de 10.000 Kwh. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Verwachting 2010 eindelijk verbruik elektra beneden de 10.000 Kwh.
Hoe komt je elektraverbruik zo hoog dan? Heb je al die jaren stiekem de eerste elektrische auto? :? Of is je meter kapot?

65% nachtstroom is wel erg veel of niet dan. Normaal is het verbruik 's nachts lager dan overdag, daarom is het nachtstroom tarief juist lager.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je onder de 10.000 komt (veel succes ermee, ik zit op een 8e deel daarvan met 2 pp.), zul je met alle kWh verbruik in de "duurste" energiebelasting schijf komen. Maar die betaalde je sowieso al voor de eerste 10.000 kWh. Met huidige EB tarief betaal je voor de eerste 10.000 dus handje contantje aan Minister Bos al 1.114 Euro ex BTW. Nog een toetje van 211,66 Euro BTW d'r bij, maak je dit jaar met 1.325,66 Euro Bos heel erg blij...
OOOPs dan moet Paid niet teveel zakken met zijn verbruik, anders gaan de belastingen weer omhoog. :wink:
:lol: :lol:

paid
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2009 19:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door paid »

witte angora schreef:
Verwachting 2010 eindelijk verbruik elektra beneden de 10.000 Kwh.
Hoe komt je elektraverbruik zo hoog dan? Heb je al die jaren stiekem de eerste elektrische auto? :? Of is je meter kapot?

65% nachtstroom is wel erg veel of niet dan. Normaal is het verbruik 's nachts lager dan overdag, daarom is het nachtstroom tarief juist lager.
Als je beter leest "witte angora", dan weet je waarom.

Nieuwe keuken met alles erop en eraan (keuken weliswaar gewonnen bij keukenkampioen met de remia aktie aan het rad-:o)
Grote koikarpervijver (pomp, lamp, fontijntje)
5 airco's in huis
24/7 = 24 uur per dag wel iemand wakker in huis
5 pc's + 3 laptops in huis
uiteraard alle (slaap)kamers een TV

Als er 24/7 geleefd word in een huis, dan is zowiezo het elektragebruik s'nachts al meer omdat óók dan apparatuur aanstaat,
daarbij word er hier op toegezien dat er ná 23:00 uur en vóór 07:00 uur + weekends gewassen en wasdroger gebruikt word.
Weekends en feestdagen (= nachtstroom) word b.v. de groente NIET op gas gekookt maar in de magnetron = per saldo goedkoper.

Ons maandelijks voorschot voor elektra + gas was en is ondanks de verhogingen van belastingen (staat 5 jaar vast op juiste moment 2 jaar geleden) nog steeds €166/maand en 12e maand was 2 weken geleden €99 betalen bij jaarafrekening.

Als je vergelijkt moet je rekenen dat hier hetzelfde geld als 2 2 persoons huishoudens, lager gasverbruik maar hoger elektragebruik op gemiddeld gebruik van éénsgezinswoningen.

Natuurlijk zouden wij in de zomer de airco's niet zo snel kunnen aanzetten, daar er wel 3 van de 4 personen last hebben (longen) van warmte hoger dan 28 graden.
Aangezien ons huis met veel glas pal op zuiden gericht staat, word het zomers al heel erg snel 28+ in huis.
Op verlanglijstje staan zonweringen, dat zal het hoge verbruik door de airco's enorm beperken en zichzelf vrij snel terugbetalen door minder elektra te gaan gebruiken.
Led-verlichting (2 watt) hebben we wel op de *overloop* branden, maar is ons te fel licht voor o.a. de huiskamer.

Nu we toch bezig zijn ... heeft toch óók met milleu te maken ...
Glas, blik, papier, plastic en groenafval word allemaal apart ingeleverd/opgehaald en daar houden wij ons strikt aan.
Éen vlucht met vliegtuig kost meer voor het millieu dan ons hele gasverbruik, en daar doen wij niet aan .... wij *leven* echt thuis .. elke minuut, uur, week , maand en jaar.

Vergelijk nu nog eens met de *gemiddelde* gebruiken rekening houdend met eigenlijk 2, 2 persoonshuishoudens :mrgreen:

satopex
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2008 20:26

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door satopex »

stroom 2800 kw gas 1450

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je beter leest "witte angora", dan weet je waarom.

Nieuwe keuken met alles erop en eraan (keuken weliswaar gewonnen bij keukenkampioen met de remia aktie aan het rad-:o)
Grote koikarpervijver (pomp, lamp, fontijntje)
5 airco's in huis
24/7 = 24 uur per dag wel iemand wakker in huis
5 pc's + 3 laptops in huis
uiteraard alle (slaap)kamers een TV
Ik heb dat allemaal niet, dus ik heb geen idee wat dat allemaal verbruikt...

Eén oude pc, één tv, 's zomers houd ik het in huis koel door 's ochtends vroeg de ramen open te zetten zodat de koude lucht binnenkomt, en na een uur of 11, als het warm wordt, houd ik alles dicht. Zit ook op het zuiden overigens.

Ik zit op hooguit 1600 kWh per jaar, was vorig jaar 1200, maar aangezien ik sinds de zomer dus een oude computer heb, heb ik het maar 400 kWh hoger geschat. Wel heb ik twee maanden geleden mij 15-jaar oude koelkast vervangen door een A+ exemplaar, dat gaat weer enorm schelen, dus mischien dat ik evengoed nog rond de 1300 uitkom.

En dan is dat van jullie 10 x zoveel, terwijl er maar 4 x zoveel mensen zijn.

Maar goed, ik ben tevreden zoals ik leef, dus wat dat betreft... :wink:

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door bachanaal »

elektra: 2200 kwU
gas: 500 kuub
1 pers. appartement super geisoleerd. gratis warmte van benedenbuur(voor wame voeten) kook elektrisch= duur= ong. 100 euro per jaar duurder.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik hoop dat er een limiet zit op het aantal reacties want als vrijwel ieder huishouden reageert komen er miljoenen reacties zonder enig nut en waarde.
Nu wordt het gemiddeld verbruik van een kamertje 3 hoog achter vergeleken met een villa met 20 kamers in Wassenaar.

gr Henk

paid
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2009 19:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door paid »

henk51 schreef:Ik hoop dat er een limiet zit op het aantal reacties want als vrijwel ieder huishouden reageert komen er miljoenen reacties zonder enig nut en waarde.
Nu wordt het gemiddeld verbruik van een kamertje 3 hoog achter vergeleken met een villa met 20 kamers in Wassenaar.

gr Henk
Juist Henk,

er spelen zoveel faktoren mee, zelfs bij vergelijkbare soorten woonruimte's

Kijk het verschil wat wiite poes ..uh.. sorry angora aanhaalt als vergelijking bij ons.

Aantal personen
Grootte woonruimte/type huis
Ouderdom woning/isolatie
hoeveelheid apparatuur
Plaats/streek >> Noorden, Oosten, Zuiden of aan Zee
Werkende/ niet werkende

Eigenlijk niet te vergelijken zoals mensen dat nu melden, alleen met een standaard lijst op type woonruimte en voorbeelden als hierboven kun je enigzins een vergelijk maken onderling.

Ik weet dat mijn direkte buren véél meer gas verbruiken dan die gemiddelde van 650 m³ gas/jaar, daarintegen gebruiken zij met 2 personen (65+) *maar* 2600 Kwh elektra/jaar.

De andere buren gebruiken óók 1600 m³ gas/jaar (gezin met 2 kids rond de 12) en koken elektrisch waardoor die op bijna 5.000 Kwh elektra zitten per jaar.

Dan doen wij het in 100% gelijkwaardige woningen niets beter of slechter dan onze buren omgerekend per persoon.

Eigenlijk heeft deze topic van generlei waarde als niet iedereen ALLE belangrijke faktoren erbij vermelden.

groetjes.

dunechtebrab
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2008 00:46

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door dunechtebrab »

Elektra in 2009 was 4835 KWU
Elektra in 2008 was 5278 KWU

Gas in 2009 was 625 m3
vanaf 2009 houtkachel van 10KW / 8 m3 hout kosten 345 Euro
Gas in 2008 was 1435 m3

Woning is een 2 onder een kap in het buitengebied geen huizen aan de overzijde en met in de winter de koude kant aan de voorzijde( oostenwind), woning is beveiligd met een electrische poort, de buiten zijde van de woning en tuinverlichting(LED lampen) en de inhoud van de woning is 135m3, een geheel verwarmde garage, koken doen wij op electra(inductie) en een electra boiler in keukenkastje, er zijn 3 pc`s in huis, 2 LCD tv`s en 3 schotel antennes met decoders, in de woning is alle verlichting voorzien van spaarlampen.
Wat de electra betreft is dit gedaald van 7489 KWU naar wat het nu is, dat is absoluut het minste wat we kunnen bereiken.

SiberaTigris
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2008 23:08

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door SiberaTigris »

2 persoonshuishouden.

Electra:
ca. 3600 KWh
Gas:
ca. 1100 M3

peterver
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2010 19:28

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door peterver »

Gasverbruik: 1800 m3
Electra: 900 kWh dag en 1000 kWh nacht.
Deze verbruiken worden al meer dan 30 jaar bijgehouden en ze dalen nog steeds. Ook het aantal graaddagen houd ik maandelijks bij. Ook dan zie ik een daling van het gasverbruik. Uit de graaddagengegevens kan ik nog geen opwarming concluderen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

henk51 schreef:Ik hoop dat er een limiet zit op het aantal reacties want als vrijwel ieder huishouden reageert komen er miljoenen reacties zonder enig nut en waarde.
Nu wordt het gemiddeld verbruik van een kamertje 3 hoog achter vergeleken met een villa met 20 kamers in Wassenaar.

gr Henk
Nou, het is toch ook best leuk en handig? Kun je toch een beetje een inschatting maken van wat 'normaal' is voor een kamertje 3 hoog achter, of juist voor een villa met 20 kamers in Wassenaar. En andersom, wat je bespaart (of juist aan extra kosten hebt) als je in een nieuw geïsoleerd flatje woont of juist in een oud vrijstaand huis.

Maar het is inderdaad wel handig om de bijzonderheden erbij te zetten. Kijk, als je bijvoorbeeld 5 airco's in huis hebt, dan is het logisch dat je een gigantisch verbruik hebt. Maar dat is iets waar je je dan ook wel bewust van bent. (En dat het waarschijnlijk wel heel veel in het verbruik scheelt als je goede zonwering aanschaft, en dat zich dit wel snelt terug zal verdienen.) Ook wel leuk om te zien

Ik was bij mijn eigen verbruik (beide ong. 4000) vergeten de eigenschappen erbij te zetten. Gezin met 2 kleine kinderen, oud huis zonder spouwmuren (en met een hoge woonkamer), maar met wel redelijk veel dubbel glas, niet vrijstaand maar wel veel buitenmuren, woonoppervlakte ongeveer 175 m². Dagelijks naast het normale douchen een bad voor de kinderen (en vaak ook voor de ouders). Kleine kinderen, dus redelijk vaak wassen, waarna vaak de wasdroger wordt gebruikt (wel A-klasse droger). Dus uit de aard van het huis en de gezinssamenstelling is er een hoge 'energievraag'. We willen in ons comfort en onze 'leefstijl' niet teveel worden beperkt, maar we willen wel zo bewust mogelijk met de energie omgaan. Dus bij nieuwe apparaten altijd letten op energiegebruik (indien mogelijk energieklasse A), bijna overal spaarlampen (op een enkele halogeen na) etc.

Gesloten