LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harem
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2008 20:01

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Harem »

Opnames per 1 mei 2009:
Electra: dag/nachtstroom
Dag : 2499 kwh / Nacxht: 2144 kkwh Verbruik tot 31-12-2009: 1622 / 1357 kwh
Gas: 1849 m3. (met oude VR-ketel) : 818 m3
A.s. maandag krijg ik een nieuwe HR ketel.Remeha Calenta CW5... Denk dan weer minstens zo'n 250 m3 minder te verbruiken aan gas.
Hogere stroom komt o.a. nu door 10 jaar oude inductie kookplaat.

Premie-A woning 1987
2-onder 1 = Houtskeletbouw met goede isolatie o.a. alles dubbelglas.

Opmerking:
Vreemd, dat je elk jaar weer meer dan 10% extra gaat verbruiken volgens de energieleveranciers, ondanks je besparingsmaatregelen zoals spaarlampen, e.d.. en je bewezen lagere jaar afrekeningen... Daarna kost het moeite om dan je verhoogde voorschot weer terug te draaien. Resultaat altijd weer teveel betaald!! Dit kost mij geld, die zij als "voorschotrente" daarna in hun zak steken. Nooit doen zij een terugbetaling, maar verrekenen zij het.

paid
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2009 19:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door paid »

Harem schreef:Opnames per 1 mei 2009:
Electra: dag/nachtstroom
Dag : 2499 kwh / Nacxht: 2144 kkwh Verbruik tot 31-12-2009: 1622 / 1357 kwh
Gas: 1849 m3. (met oude VR-ketel) : 818 m3
A.s. maandag krijg ik een nieuwe HR ketel.Remeha Calenta CW5... Denk dan weer minstens zo'n 250 m3 minder te verbruiken aan gas.
Hogere stroom komt o.a. nu door 10 jaar oude inductie kookplaat.

Premie-A woning 1987
2-onder 1 = Houtskeletbouw met goede isolatie o.a. alles dubbelglas.

Opmerking:
Vreemd, dat je elk jaar weer meer dan 10% extra gaat verbruiken volgens de energieleveranciers, ondanks je besparingsmaatregelen zoals spaarlampen, e.d.. en je bewezen lagere jaar afrekeningen... Daarna kost het moeite om dan je verhoogde voorschot weer terug te draaien. Resultaat altijd weer teveel betaald!! Dit kost mij geld, die zij als "voorschotrente" daarna in hun zak steken. Nooit doen zij een terugbetaling, maar verrekenen zij het.
Harem,
je slaat de spijker op z'n kop .... misschien word iedereen nu eens wakker.

Je ziet dat vrijwel iedereen die óók de voorgaande jaren post toch al snel 10% minder elektra gebruikt ... en TOCH dezelfde voorschotten moet blijven betalen.
Dat heeft niets met de basisprijs te maken van energieleveranciers maar die !@#! overheid die weer een *stiekum* melkkoetje gevonden heeft.

De manier van energiebelasting heffen veranderd , en hopla ... verbruik 10% minder maar kosten even hoog.

De mensen die in *achterstandwijken* wonen met slecht geisoleerde woningen en vaak aan het minimum zitten, die betalen weer het gelag.
Die kunnen geen duizenden euro's investeren in hun huurhuis, gewoon omdat ze het of niet hebben, of geen zekerheid hebben dat de woningen lang genoeg in de huidige staat blijven staan om die investering terug te verdienen.

Bij ons staat de prijs van gas en elektra voor 5 jaar vast, nu 2 jaar voorbij MAAR de laatste 3 á 4 jaren door op het juiste moment dat 5 jaren contract af te sluiten de basisprijs onveranderd.
Zijn wij in 2009 t.o.v. 2008 ruim 22,5% gedaald in elektraverbruik ... over 2008 kregen we 12e termijn nog €76 terug, over 2009 moesten we €99 betalen voor dat 12e termijn.

Maar het blijft *noodzaak* als mensen hier hun verbruik weergeven om óók mede te delen:
Soort woonruimte : éénsgezinswoning, vrijstaand, tussenwoning, apartement (flat) etc. etc.
Gezinssamenstelling
Apparatuur die extreem verbruik geven (meer dan 2 pc's, airco's etc.)
Apparatuur die verbruik extreem beinvloeden zoals: Zonnecollectoren, allesbranders etc.
Staat van woonruimte: leeftijd, slecht of juist goed geisoleerd.

Wat óók een redelijke indicatie kan geven is het voorschot wat men betaald.

Alleen dan kunnen mensen dit onderling vergelijken

lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door lpc »

3 personen, grote vrijstaande woning bj 2004 N-O Nederland
4800 kwh stroom
1500 gas
177 water
We zijn milieu bewust, verspillen niet, maar gaan ook niet onder een deken of met een jas aan in huis zitten. Natuurlijk kan je was aan een lijntje in huis droger maar ik gebruik gewoon de wasdroger en andere apparaten die het leven aangenaam maken.
Je leeft maar 1 keer en je kunt je geld toch niet meenemen dus geniet ervan zolang het kan (als je het kunt betalen natuurlijk)
Als je het niet kunt betalen is het een ander verhaal maar ik geloof niet dat het daar over gaat. Ik ben ook maar een modale Nederlander trouwens.

marcel35
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:20

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door marcel35 »

elektra 4500
gas 2300

we zijn met 3 personen in de leeftijd van 35, 27, en 3 jaar we wonen in een,
vrijstaande woning van bouwjaar 1963 weinig issolatie aanwezig benedenverdieping inmiddels voorzien van rolluiken nu even sparen voor boven mvg ow ja de voorschot staat nog steeds op 255 euro

cee$
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:49

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door cee$ »

Vrijstaande woning inh. 550m3
HR, goed geisoleerd, gesloten houthaard, koken elek, vaatw, spaarlampen,
2 volwassenen.
Verbruik: 2150 kwh hoog tarief, 2200 kwh laag tarief.
Gas : 1250 m3
Water : 120 m3
Hout : 4 m3 €140
RWE per mnd € 115 (gas+elek)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Shine »

Wat óók een redelijke indicatie kan geven is het voorschot wat men betaald.
Hier heb je weinig aan omdat het ook afhankelijk is van: Welke leverancier, wat voor en soort leveringscontract en daarmee vergezeld gaande prijsstelling(en) men heeft. En, tot slot is het termijnbedrag inclusief of exclusief netbeheerkosten.
Zo is mijn netbeheerder Enexis en zit ik bij MAIN. Aangezien zij geen leveranciersmodel hanteren en zou ik mijn termijnbedrag benoemen, geeft dat dus een vertekend beeld.
Bij een verbuik van ongeveer 1800M3 en 2000 KwH is een termijnbedrag (incl alles) van ongeveer 150,-/160,- reëel te noemen.

snake25
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 apr 2009 22:15

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door snake25 »

Ik hoef hier niet me meterstanden neer te zetten want dat heeft geen vergelijking met een ander huis of gezin, ben veel weg en woon alleen in een huis.

ik kom wel bij veel klanten over de vloer vanwege mijn werk en zag ook al een opmerking van iemand dat die het raar vond dat de nachtstroom hoger was dan de dag stroom. dat is bij mij ook het geval.
Ik verbaas me ook erg veel als ik bij mensen thuis kom, als ik zie hoeveel mensen vrolijk de wasmachine en de droger op de dure stroom aan zetten, terwijl als je deze op de nacht stroom laat draaien je enorm veel geld kan besparen.
Dan is het wel de vraag waar je wasmachine of droger staat opgesteld dat je er niet wakker van blijft.
Eventueel een tijdklok op je wasmachine is ook een uitkomst dat deze na 11 uur in de avond inschakeld.
op jaar basis is dit een forse besparing want alleen een droger gebruikt al 3 kw per keer.
Ook de vaatwasser gaat bij mij om 23 uur aan op de nacht stroom.

Wat betreft Electrische boilers die kan je ook laten schakelen via de nachtstroom in vele gevallen.
Stroom is duur het lijkt goedkoper dan gas maar dat is het niet omdat 1 m3 gas meer energie heeft dan 1 kwh

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Vergeet niet dat je in het weekend ook nachtstroom hebt. Misschien is het dus wel zo handig om in het weekend te wassen, hoef je ook niet te veel na te denken over wanneer de wasmachine of droger 'aan' moet.

Als je in je huishouden doordeweeks overdag altijd naar je werk bent, dan zul je vooral 's avonds en in het weekend electriciteit gebruiken. Dan is het dus niet heel raar dat je veel nachtstroom verbruikt in vergelijking tot dagstroom. Ook gaat bij sommige netwerken het nachttarief al om 21 uur in (tot 7 uur).

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Los van het feit dat het verbruik mede afhankelijk is van een heel aantal factoren waarvan er al vele in diverse reactie zijn genoemd wil ik mijn gemiddelde verbruik, gebaseerd over de laatste 10 jaren, wel vermelden.
Piektarief elektriciteit: 1818 kWh en dal 2018 kWh. Gas 2604 m3.
Indien ik uitga van de gegevens van snake25 en de droogaut. 2x per week gebruik zou ik 330 kWh verbruiken. Het verschil in piek-/daltarief (in 2010 afhankelijk van welk tarief) is € 0,05649. Dit levert dus een besparing op van € 18,64 per jaar.
Indien je een boiler hebt via een (voormalig) energiebedrijf dan wordt deze middels een boilerkastje geschakeld in de daltariefuren.
Verder kun 1 m3 gas vergelijken met 10 kWh elektriciteit.

snake25
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 apr 2009 22:15

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door snake25 »

h@rm@n schreef:Los van het feit dat het verbruik mede afhankelijk is van een heel aantal factoren waarvan er al vele in diverse reactie zijn genoemd wil ik mijn gemiddelde verbruik, gebaseerd over de laatste 10 jaren, wel vermelden.
Piektarief elektriciteit: 1818 kWh en dal 2018 kWh. Gas 2604 m3.
Indien ik uitga van de gegevens van snake25 en de droogaut. 2x per week gebruik zou ik 330 kWh verbruiken. Het verschil in piek-/daltarief (in 2010 afhankelijk van welk tarief) is € 0,05649. Dit levert dus een besparing op van € 18,64 per jaar.
Indien je een boiler hebt via een (voormalig) energiebedrijf dan wordt deze middels een boilerkastje geschakeld in de daltariefuren.
Verder kun 1 m3 gas vergelijken met 10 kWh elektriciteit.
op basis van prijs kan je 1m3 gas vergelijken met 10 KWh , maar alle verwarmende electrische apparaten zijn duurder dan verwarmde toestellen die op gas gaan.
Dus ik wil ermee zeggen dat als je de mogelijkheid heb om een electrische boiler om te zetten in een gas toestel wat warm water kan leveren ben je op het einde vele malen goedkoper uit

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

op basis van prijs kan je 1m3 gas vergelijken met 10 KWh , maar alle verwarmende electrische apparaten zijn duurder dan verwarmde toestellen die op gas gaan.
Volgens mij vergis je je snake25. Want 1 m3 gas kost 52,89 Eurocent en 1 kWh kost in daltarief 20,07 Eurocent, incl. BTW en energiebelasting en zonder netwerkkosten etc.
Ik bedoelde dat de energie van 1 m3 gas overeenkomt met nagenoeg 10 kWh.
Als je bedenkt dat feitelijk een weerstand bij elektriciteit voor de warmte moet zorgen en dus de stroom tegen gewerkt wordt lijkt het mij duidelijk dat elektriciteit duurder is. Overigens zijn ook al wasdrogers op gas. Dus hierin heb je volkomen gelijk. :)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

De energie van een kuub gas is inderdaad ongeveer 8½ keer de energie van een kwh. Aan de andere kant wordt bij elektrische verwarming de energie wel direct in warmte omgezet en deze warmte wordt helemaal voor de eigen verwarming ingezet. Dat is dan bijna 1 op 1 omzetten van electirciteit in nuttige warmte. Bij gas wordt de warmte gebruikt om water te verwarmen en dat water moet dan weer door het huis gepompt worden, en via radiatoren de warmte afgeven. Dat is dus minder efficiënt, nog los van de energie die de pomp kost. Bovendien gaat er ook nog energie verloren door de warmte die de schoorsteen uit gaat.

Maar buiten je huis gaat er bij de productie en het transport van electriciteit ook veel energie verloren, zodat per saldo gasverwarming wel efficiënter is dan electriciteit.

pagehondje
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2010 16:21

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door pagehondje »

op de afrekening van mijn energieleverancier RWE stond:
gas: 3.287 m3
elektriciteit: 1.505 kWh

we hebben een hoekwoning in het noorden.
ik ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen.

ik moet nu 900 euro terug betalen.

ik denk eigenlijk dat het gas niet klopt, want zo hoog kan het toch niet zijn.

alstublieft reageer.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi pagehondje,

Als ik naar het bedrag kijk van 900 euro dat je bij moet betalen dan heb je grofweg gezegd ineens zo'n 1800 m3 meer aan gas verstookt. Dat is wel erg veel.

Heb je de gegevens van voorgaande jaren nog? Hoeveel heb je toen verstookt? Wie heeft de standen opgenomen, jij zelf of de meteropnemer?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat ook kan is dat je bent overgestapt en dat ze het maandvoorschot gewoon te laag hebben ingeschat. Dat doen ze soms omdat het dan lijkt of ze veel goedkoper zijn. Maar achteraf moet je dat dan weer terugbetalen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Shine »

S.V.P dit topic alléén gebruiken om uw gemiddeld jaar verbruik te plaatsen en niet uw twijfel/vraag deponeren of de Jaarafrekening en/of verbruik wel klopt.
We krijgen dan een topic vervuiling.

Verder: Het benoemen van alleen bedragen is totaal nietszeggend.
METERSTANDEN (met vermelding wel/niet geschat) en welk termijnbedrag u het afgelopen verbruiksjaar/-periode hebt betaald is van belang.
Als ik maandelijks een termijn van 60,= betaal kan ik er vergif op innemen dat ik aan het einde van de rit moet gaan bijbetalen gezien mijn verbruik.

kamori
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2010 12:32

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kamori »

Hallo,

Hebben net de afrekening gehad van Nuon en schrokken ons dood. :? :?

Wij hebben alleen elektra ivm stadsverwarming.

Periode: 18 september 2009 tot 28 januari 2010. ( 4 maanden)

Verbruik Electra:3.720 kWh

Bij betalen 429,00 euro

Opmerkelijk is de energiebelasting :
Energielevering door Nuon 577,27 incl 283,90 EB (bijna 50 % :oops: :oops: )

Wat klopt hier niet :?: :?:

Kan iemand ons dat zeggen.



Gezins samenstelling 4 personen.
Verbruik 28/1-28/2-2010 = 610 kWh

bij voorbaat dank......Kamori

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door marnix »

kleine benedenwoning (50 m2), twee personen.
stroom: 2400 kwh
gas: 985 m2

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Ninc »

Ik wacht nog op de elektra afrekening maar hier alvast water en gas:

Water: 94 m3
Gas: 1450 m3
Elektra: volgt nog

Wij hebben een jaren '70 tussen woning, met bijna overal dubbel glas.
We hebben overal spaarlampen en alleen A-klasse apparaten.
(aanwezige apparaten: wasmachine, vaatwasser, magnetron, 2 pc's en een niet platte TV, in de zomer gebruiken we ventilatoren tegen de warmte)

We wonen er met 2 volwassenen.

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Ninc »

(was geen grapje!)

Gesloten