LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Shine »

Om eens een betere indruk te krijgen (ook interessant voor andere lezers) dit topic.
Vertel hier wat je gemiddeld jaarverbruik is.

In mijn geval:
Elektra: 2200 KwH
Gas: 1800 M3

EDIT
Woning: arbeiderswoninkje uit 1922. Rijtjeshuis.
Wel overal dubbelglas maar voor de rest slecht geisoleerd.
1,5 persoons huishouden. (klinkt mss even raar maar heeft met aan-/afwezigheid te maken van 2e persoon)
VR-ketel (als die ten einde is wordt hij door een HR vervangen)
Veel gebruik van spaarlampen en de standby is not done voor apparaten waarvoor het niet nodig is.
EINDE EDIT
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mar 2016 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Elektra 1600 kWh
Gas 600 m3

Woning: bouwjaar 2008, gelijkvloers, 3 kamers.
Thermostaat: 19,5 graden, 24/7
Ligging: kustgebied, dus gemiddeld ca. 2 graden warmer dan in het binnenland.
Woonsituatie: alleenstaand + kat

Ik denk dat je de extra informatie die ik gegeven heb nodig hebt om beter te kunnen vergelijken. Met alleen verbruikscijfers kun je niet veel denk ik.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je bent je pincode vergeten
Een tijdje terug was ik hem inderdaad een keer vergeten, maar nu gaat het weer helemaal perfect. Ramen sluiten hoeft niet omdat de boel afgeschermt is met hoge hekken, daar hoef ik niet persé aan te denken, en of het gas uit is controleer ik standaard voor ik weg ga, dus dat kán ik niet vergeten. Ik kan dus zonder problemen boodschappen doen.

Bedankt voor de belangstelling. :mrgreen:

:lol: :lol:

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik ben denk ik niet echt representatief.

486 gas, ik heb een houtkachel.
Elektra, 1050.

Gezin bestaand uit 3 mensen, de katten laat ik maar weg, die kunnen niet bij de thermostaat!

Bouwjaar huis 1947, slecht geïsoleerd. Woon in het uiterste zuiden, dus kouder in de winter.
Toch lekker warm zitten. :lol: :lol:

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Vogels,

idd bij kaarslicht, in de huiskamer dan, wel zo gezellig, voor de rest heb ik allemaal AA apparaten. De tv laat ik overdag uit, is toch alleen maar levend behang, de comp gaat aan als de jongste binnen komt. Vaak ook niet, gaan we kaarten of zo. Wassen doe ik gewoon in de wasmachine, drogen doe ik aan de lijn, afwassen lekker ouderwets met een borstel! Soms ben ik aan een nieuwe vaatwasser toe en koop ik een nieuwe borstel. Als ik naar bed ga, zet ik alles wat op standby staat uit.

Misschien ook een weetje, ik kan niet echt goed tegen elektrische licht.
Door de houtkachel hoeft mijn ketel niet te werken, scheelt ook weer.
Suddervlees zet ik op de kachel, water zet ik er ook op, dus ik gebruik die ten volle.

En zoals je ziet, zit ik gewoon achter de comp en met gewone stroom hoor, ik zit nog net niet te trappen :lol:

Ik ben geen kniert hoor, maar is ondertussen wel een sport geworden om zo min mogelijk energie belasting te moeten betalen.
Alle lampen hier zijn spaarlampen, niet echt fijn licht, maar afijn, je kan niet helemaal zonder licht en niet verder vertellen, ik heb 16 katten, waarvan er drie van mezelf zijn!

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Oh, nog even een toevoeging, in het weekend kijken we gewoon een film hoor! Kunnen er ook drie zijn, dus ik ben niet echt bewust bezig met bezuinigen, wel staan boven de verwarmingen uit, je komt er toch alleen maar om te slapen en een koude slaapkamer slaapt wel zo lekker.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Kaarsje,

Het is dan wel duidelijk waarom je jezelf hier kaarsje noemt. Houtkachel, ideaal, hout kost ook niet niks, maar geeft wel een hele fijne warmte, en mocht de stroom uitvallen, dan heb je nog steeds warmte, in tegenstelling tot hier, een week of wat geleden.

De kat hier was laatst nogal onrustig, had geen idee waarom, tot ik me realiseerde dat de lucht vanwege de cv wel eens erg droog kan zijn, en dat ze daar last van zou kunnen hebben. Wat bakjes water bij de radiatoren gezet, kat gedraagt zich weer normaal.

Dat is echt het nadeel van cv.

Ik denk dat jij van een stroomstoring niet veel zult merken, of wel?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de eerlijkheid zou je er dan ook bij moeten zetten hoeveel hout en kaarsen je gebruikt, aangezien dat ook een deel van het energieverbruik bepaalt.

Hier trouwens beide waarden richting 4000. Zeer groot en oud huis, dan krijg je dat. Overigens wel uit principe veel A-apparaten en spaarlampen etc.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kiz »

Elektra: 4984 kWh (waarvan ca. 60% laagtarief)
Stadsverwarming: 18 GJ
(overeenkomend met ca. 504 m3 gas (volgens deze bron waarbij 1 GJ ongeveer gelijk is aan 28 m3 gas)
Warm tapwater: 33 m3, dit wordt weer omgerekend naar GJ maar ik ken de formule hier niet van.
4-persoonshuishouden (grote kinderen) waarvan 1 persoon de hele dag thuis is en zowel tv als pc aan heeft.

Volgens het Tariefadvies Warmte 2010 (wordt jaarlijks door EnergieNed opgesteld) is het elektraverbruik overigens 4116 kWh voor een huishouden dat op het gasnet is aangesloten en 4164 kWh voor een huishouden dat geen gasaansluiting heeft.

@polderboy:
Weet jij welke omrekenfactor van toepassing is om m3 tapwater om te rekenen naar GJ (en/of andersom)?
Mag ik zo vrij zijn hoeveel vastrecht jij moet ophoesten? (hier € 410 per jaar inmiddels, voor de SV en tapwaterinstallatie)
En... het nieuwste tariefadvies is er (zie link).

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door JtC »

Goh, ik behoor tot de groep grootverbruikers onder de particuliere huurders..

Man, vrouw en 10-jarig jongetje (ow, en een Labrador van 8 maanden):
ca 6500 KWh, ca 3500 m3 gas, verbruik water weet ik zo niet, maar die is ook boven gemiddeld.

We stoken veel (lekker warm), maar dat moet ook wel want ons huurhuis heeft simpelweg slechte isolatie voor een groot huis. We douchen veel. Ook houden we van goed verlichte ruimtes (net geen stadionlampen :P ) alhoewel we wel langzamerhand overal spaarlampen aan het erin zetten zijn. Wel de 23 Watt 4000K lampen he, het moet wel goed verlicht blijven. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat we er niet naar omkijken en de rekeningen gewoon betalen. Ook moet ik zeggen dat we absoluut geen milieu-bewuste mensen zijn (ik heb een hekel aan die trend). :wink:

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kiz »

dus geen oeverloos gezeur met nog een apart apparaat (en nog meer vastrecht...
we hebben geen apparaat... de hele "installatie" bestaat uit een aparte leiding voor warm water met een afsluiter en een m3 meter... voor 'n vastrecht van € 76 per jaar (zai in die € 410 begrepen).

'k Heb ooit wel 's een omrekening van Eneco zélf gezien hoe ze m3's voor de jaarnota omrekenen naar GJ, maar dan zou ik heel diep in het (papieren) archief moeten spitten, mocht ik dat snel boven water kunnen toveren zet ik 'm hier wel neer.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ontopic

Elektra 3140 kwh
Gas 1196 m3
Water 76 m3
huis 2002 voorzien van de nodig isolatie, zonneboiler en kleine 500wp zonnedinges

oja dos persona

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Hout krijg ik gratis, ik heb vrienden die in het groen werken, dus zo nu en dan gooien ze dat mijn kant op. Ik denk dat het aan mijn mooie ogen ligt, :) Of omdat ik toch een vrouw ben :wink: Soms koop ik wel een zakje hout bij de gamma hoor, maar dan ook met korting als ze in de aanbieding zijn.
Liggen nu al boom bonken in de tuin om te zagen, kan ik lekker mijn agressie op kwijt en dan gaan ze de schuur in om te drogen voor volgend jaar!


Waxinelichtje's zijn niet zo heel duur en soms kan je een partij kaarsen opkopen, helemaal zwarte voor bijna niets.
Het gaat me hier echt niet om het milieu of zo, ik gun ze gewoon de belasting niet! Wat ik al zei, het is een sport geworden!

Angora, ik zou alleen de computer missen, ik gebruik heus wel stroom, gas licht en water, maar met mate.
Anders zou ik mijn dure levensstijl niet intact kunnen houden.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Vincenti »

Electra: 1500 kwh
Gas: 2400 (!) m3
We wonen in een gemiddeld geïsoleerde tussenwoning; 2 volwassenen en een peuter.

Mijn vriendin is een koukleum die ook nog eens 45 min per dag onder de douche staat.

Maar ze is wel aardig






soms
Laatst gewijzigd door Vincenti op 25 jan 2010 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Miranda63 »

electra gemiddeld 5800 pj
gas gemiddeld 19 pj

van die 5800 is ongeveer 3000 van de electrische boiler :cry: en gas is zo weinig omdat die alleen nodig is voor het gasfornuis..

gezin van 3 personen, overal spaarlampen, alles gaat helemaal uit als het niet gebruikt word, geen droger meer. wel een afwasmachine (goedkoper dan handafwas ivm de boiler) normaal wasmachine gebruik en zoveel mogelijk zuinige apparaten behalve de koelkast die is 14 jaar oud maar word binnenkort vervangen door een A+ model/

verwarming gaat hier via blokverwarming.

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Elektra: 2885kWh
gas: 1694 m3

2 pers, eengezinswoning. Ik hoop de energiekosten dit jaar wat omlaag te brengen. Inmiddels heeft de woning nieuwe kunststofkozijnen met HR++ glas en een nieuwe HR combiketel. We zullen zien of het, naast meer comfort ook wat oplevert qua energieverbruik.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Miranda
gas is zo weinig omdat die alleen nodig is voor het gasfornuis..
Kortom, als je je gasfornuis vervangt door een op elektra dan zou je het gas af kunnen laten sluiten, betaal je ook geen vastrecht en alles meer voor die grappen.

Dat zou je een hoop schelen! :wink:

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Miranda63 »

witte angora schreef:@ Miranda
gas is zo weinig omdat die alleen nodig is voor het gasfornuis..
Kortom, als je je gasfornuis vervangt door een op elektra dan zou je het gas af kunnen laten sluiten, betaal je ook geen vastrecht en alles meer voor die grappen.

Dat zou je een hoop schelen! :wink:
i know :D ben me ook al aan het orienteren op wat dan de beste manier is om te gaan koken, inductie hallogeen geloof ik enz enz. ik wil uiteraard de meest zuinige manier gaan doen maar daar hangt wel een prijskaartje aan zeker omdat ik perse een oven wil...maaaaaar er moet dan dus een extra groep in mijn meterkast gemaakt worden, kosten doing zeker 150 euro :roll: dus nu ben ik aan het kijken naar een fornuisje met maar 2 plaatjes aangezien ik er altijd maar 2 gebruik en dan kan die gewoon in het bestaande stopcontact :mrgreen: maar eerst een nieuwe koelkast :P

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Henri42 »

2700 m3 gas

5800 kWh elektra

Toch trachten met wat extra isolatie werk en trui een graadje minder te verwarmen :D

Sterl
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:48

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Sterl »

Vincenti schreef:Electra: 1500 kwh
Gas: 2400 (!) m3

Mijn vriendin is een koukleum die ook nog eens 45 min per dag onder de douche staat.

Maar ze is wel aardig






soms
Wat een heerlijke posting, hahhahahha!

Gesloten