LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mshifa
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2016 10:32

water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door mshifa »

KAN IEMAND MIJ HELPEN ?
Ik heb 10jaar lang mijn water meterstand niet opgegeven(dat is mijn fout) en tot zo ver ik weet niemand van evides langs bij mij gekomen meterstand optenemen.
Nu ik ben verhuisd en meterstand door gegeven, en blijkt verbruik is 2X keer te hoog dan geschaat door evides. Hoor ik ik moet heel hoge bedraag bijbetalen.
Mijn vraag is:
1) Hoe kan dat evides 10 jaar lang op welke manier dan ook meter stand niet opgenomen?
2) Hoe kan dat bij alleen wonende man, zonder tuin, wasmachine, etc, de meterstand 2X hoger komt dan geschaat?
3) Wat kan ik verder doen?

M.V.G

mshifa

Correctie zelf ingevoerd: 1) "..tot zo ver ik weet niemand gekomen..'
2) "..op welke manier dan ook..."
Laatst gewijzigd door mshifa op 30 okt 2016 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, je had natuurlijk zelf ook actie kunnen ondernemen. Je hebt jaarlijks afrekeningen ontvangen waar je het verbruik waar van uitgegaan werd op stond. Dat had je kunnen en moeten controleren.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door BL2 »

Dus tien (10 !) jaar lang de waterrekening niet betalen en nu HELP roepen.
Dat komt toch wat nalatig en vreemd over....

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door absent »

BL2 schreef:Dus tien (10 !) jaar lang de waterrekening niet betalen en nu HELP roepen.
Dat komt toch wat nalatig en vreemd over....
Huh? Waar haal je de info vandaan dat TS tien jaar niet(s) betaald heeft?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door ciske »

BL2 schreef:Dus tien (10 !) jaar lang de waterrekening niet betalen en nu HELP roepen.
Dat komt toch wat nalatig en vreemd over....

Onzin, er staat nergens dat TS niet betaald heeft.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door witte angora »

mshifa schreef: Mijn vraag is:
1) Hoe kan dat evides 10 jaar lang geen een keer langs bij mij niet gekomen meter stand optenemen?
2) Hoe kan dat bij alleen wonende man, zonder tuin, wasmachine, etc, de meterstand 2X hoger komt dan geschaat?
3) Wat kan ik verder doen?
Mijn antwoord is:
1) Geen idee, vraag het Evides. Die kunnen je het precies vertellen.
2) Geen idee, kennelijk was de eerste schatting, en daarmee de vervolgschattingen te laag.
3) Contact opnemen met Evides voor vraag 1; en verder kun je het beste de nota betalen.

Wat ik me wel afvraag: wie heeft de meterstand opgenomen toen je ging verhuizen? Deed je dat zelf, de woningbouw, of de nieuwe bewoner?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Het waterbedrijf zal altijd een zo'n goed mogelijke inschatting van jouw verbruik doen op basis van ervaringscijfers. En daarop wordt jouw te betalen voorschot bepaald. Dat jij 2x zoveel verbruikt dan die inschatting kun je hen niet aanrekenen. Helemaal niet als jij dit 10 jaar lang laat gebeuren.

Jij houdt je eigen verbruik toch ook bij en had toch zelf eerder (na 2 jaar, na 3 jaar, na 4 jaar . . . :oops: ) aan de bel kunnen trekken?
Nu na 10 jaar piepen is toch rijkelijk laat.

Je kunt het in ieder geval ook positief bekijken. Je hebt 10 jaar lang te weinig betaald, en die centjes had je op je spaarrekening kunnen zetten tegen een leuke rente en er uiteindelijk nog wat mee kunnen verdienen :lol: :lol: :lol:

Ter afsluiting, hoe gedachteloos jij de afgelopen 10 jaar met water bent omgegaan: een beter milieu begint in ieder geval niet bij jou :roll:

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door k2p »

Een vordering vervalt na 5 jaar of zoiets. Wellicht kun je daarmee de pijn halveren. Ik vind ook dat jullie beiden schuld hebben, maar dat ontken je ook niet.

(Dit gaat nu een discussie ontlokken hier over wanneer deze vordering is ontstaan. Ik ben er zelf niet zeker over.)

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door beusen »

k2p schreef:Een vordering vervalt na 5 jaar of zoiets. Wellicht kun je daarmee de pijn halveren. Ik vind ook dat jullie beiden schuld hebben, maar dat ontken je ook niet.

(Dit gaat nu een discussie ontlokken hier over wanneer deze vordering is ontstaan. Ik ben er zelf niet zeker over.)
Je gaat de verkeerde richting uit en laat het topic ontsporen.


Duidelijk is, dat TS zich niet aan de regels gehouden heeft, dan maakt ook een vordering niets uit, want tot nu staat nergens, of TS niet steedseen voorschoot betaald .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door berndv »

k2p schreef:Een vordering vervalt na 5 jaar of zoiets. Wellicht kun je daarmee de pijn halveren. Ik vind ook dat jullie beiden schuld hebben, maar dat ontken je ook niet.

(Dit gaat nu een discussie ontlokken hier over wanneer deze vordering is ontstaan. Ik ben er zelf niet zeker over.)
er is geen vordering, behalve de uiteindelijke factuur die nu opgesteld is, met daarop het werkelijke verbruik van de afgelopen 10 jaar, oftewel het verschil tussen schatting en werkelijk verbruik, dus die weg valt niet te bewandelen.

Ik weet niet hoe de regelgeving is met watermeters, maar netbeheerders van het stroom en gasnet moeten minimaal 1x per 3 jaar zelf de meterstanden opnemen, buiten de jaarlijks doorgegeven/geschatte standen om.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door k2p »

Wellicht heb je gelijk hoor. Maar het enige dat mij te binnen schiet is dat er nu dingen worden afgerekend die 10 jaar terug waren geleverd. Dat klinkt best ongewoon.

mshifa
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2016 10:32

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door mshifa »

Hartelijke dank voor de reacties,

Mijn doel was wat tips te krijgen en de reacties wijzen aan dat ik ben 100% verantwoordelijke van wat gebeurde.
Dus ik moet verder richten hoe en op welke manier de nota te betalen.
Nogmaals grote dank,

mshifa

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door beusen »

k2p schreef:Wellicht heb je gelijk hoor. Maar het enige dat mij te binnen schiet is dat er nu dingen worden afgerekend die 10 jaar terug waren geleverd. Dat klinkt best ongewoon.
Niets ongewoon, misschien lees je ook eens andere berichten, dan weet je hoe het in elkaar zit.
Dit heeft TS geingnoreerd.

Van de website van Evida:

Zes weken voor uw periodeafrekening ontvangt u van ons een kaart of e-mail met de vraag om de watermeterstand op te nemen en naar ons te sturen.

https://www.evides.nl/service/veelgeste ... meterstand

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door k2p »

Hier kun je lezen over het ontvangen van een naheffing energienota, nadat de eindafrekening/jaarafrekening al is geweest, omdat er bijvoorbeeld was geschat.
https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... ing-sturen
(Nogmaals, ik weet niet zeker of dit op gaat.)

@beusen: uiteraard zat TS verkeerd. Maar het waterbedrijf niet dan? Ik vind dit geen ontsporen, om haar alsnog te helpen. 50/50 lijkt mij best fair hier.

mshifa
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2016 10:32

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door mshifa »

k2p schreef:Hier kun je lezen over het ontvangen van een naheffing energienota, nadat de eindafrekening/jaarafrekening al is geweest, omdat er bijvoorbeeld was geschat.
https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... ing-sturen
(Nogmaals, ik weet niet zeker of dit op gaat.)

@beusen: uiteraard zat TS verkeerd. Maar het waterbedrijf niet dan? Ik vind dit geen ontsporen, om haar alsnog te helpen. 50/50 lijkt mij best fair hier.
Hartelijke dank,

Dit is een nuttige tip .

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door Moneyman »

De verjaring begint niet te lopen op het moment van facturatie, maar op het moment van levering. Een groot deel van die vordering kan dus wel degelijk verjaard zijn.
https://www.consuwijzer.nl/thema/verjaring

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Punt is alleen: hoe bewijs je wat er 10, 9, 8, 7 enzovoorts jaar geleden exact is geleverd?

Er is een geschatte stand van vorig jaar, en er is een gemeten stand van dit jaar. Dat zijn de enige twee meetpunten waarop de laatste nota is gebaseerd.

Het hogere verbruik zou ook wel eens van de afgelopen 4 jaar kunnen zijn.

Kortom: het is wel de moeite waard om een poging te wagen, maar hoe wil je aantonen/aannemelijk maken dat er 10 jaar lang structureel een hoger verbruik was dan geschat, in plaats van de laatste 3 of 4 of 5 jaar?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door k2p »

@WA schatten ? :lol:

Nee, serieus, misschien moet TS inzichtelijk maken wanneer hoeveel mensen inwoonden, en hoe oud ze waren. Ander punt is welke prijs van welk jaar moet gehanteerd worden? Ik neem aan dat water nu iets duurder is dan toen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Punt is alleen: hoe bewijs je wat er 10, 9, 8, 7 enzovoorts jaar geleden exact is geleverd?

Er is een geschatte stand van vorig jaar, en er is een gemeten stand van dit jaar. Dat zijn de enige twee meetpunten waarop de laatste nota is gebaseerd.

Het hogere verbruik zou ook wel eens van de afgelopen 4 jaar kunnen zijn.

Kortom: het is wel de moeite waard om een poging te wagen, maar hoe wil je aantonen/aannemelijk maken dat er 10 jaar lang structureel een hoger verbruik was dan geschat, in plaats van de laatste 3 of 4 of 5 jaar?
In beginsel ligt de bewijslast ten aanzien van de verschuldigdheid bij de leverancier.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: water meterstand van evides 10 jaar lang niet opgenomen,!!

Ongelezen bericht door berndv »

k2p schreef:Hier kun je lezen over het ontvangen van een naheffing energienota, nadat de eindafrekening/jaarafrekening al is geweest, omdat er bijvoorbeeld was geschat.
https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... ing-sturen
(Nogmaals, ik weet niet zeker of dit op gaat.)

@beusen: uiteraard zat TS verkeerd. Maar het waterbedrijf niet dan? Ik vind dit geen ontsporen, om haar alsnog te helpen. 50/50 lijkt mij best fair hier.
ik vind dit wel een hele goede. Dat zou betekenen, als dit ook voor water geldt, dat de naheffing evenredig verdeeld moet worden over 10 jaar, waarna er vervolgens alleen de laatste 2 jaar in rekening gebracht mag worden, mits dit natuurlijk geldt voor water, aangezien er alleen energie genoemd wordt en niet nuts in het algemeen.

Gesloten