LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weigeren slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

omdat onbevoegden inzage hadden in data van mijn slimme meter
Kun je deze "beschuldiging" ook onderbouwen of denk je dit nog steeds maar en is het voor jou waarheid geworden ?
Letter dat men weet dat ik om 7 uur 's ochtends de deur uitga en 's avonds om 18 uur weer thuis ben.
Weten we nu ook, zonder slimme meter :mrgreen:

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:Onlangs zelf ook de meter geweigerd. Ik heb geen dreigende brief gehad en na een telefoontje werd netjes aangegeven wat het resultaat was van nu niet accepteren, namelijk dat de kosten van rond de €75 voor mij zullen zijn als ik het achteraf wil.
Die 75,- euro lijkt me ook al "dreigend."
Bij nu nee zeggen, en later op eigen initiatief de nieuwe meter willen kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Maar als uiteindelijke de oude meter omgewisseld moet worden, (verloop type goedkeuring , of defect) dan zie ik nog steeds niet waarom je hiervoor moet bijbetalen.

Volgens mij heb ik ook hogere bedragen dan 75,- langs zien komen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
NeoDutchio schreef:Onlangs zelf ook de meter geweigerd. Ik heb geen dreigende brief gehad en na een telefoontje werd netjes aangegeven wat het resultaat was van nu niet accepteren, namelijk dat de kosten van rond de €75 voor mij zullen zijn als ik het achteraf wil.
Die 75,- euro lijkt me ook al "dreigend."
Bij nu nee zeggen, en later op eigen initiatief de nieuwe meter willen kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Maar als uiteindelijke de oude meter omgewisseld moet worden, (verloop type goedkeuring , of defect) dan zie ik nog steeds niet waarom je hiervoor moet bijbetalen.

Volgens mij heb ik ook hogere bedragen dan 75,- langs zien komen.

Ook dit is niets meer of minder dan er voor proberen te zorgen dat zoveel als mogelijk mensen nu aan de "nieuwe meters" gaan.
Zolang er niemand die nu, om welke reden dan ook, de nieuwe meters weigert zo dom is om ze alsnog zelf aan te vragen dan krijgt men in de "tweede ronde" vanzelf weer een aanbod om de meters alsnog te vervangen.
Doet men dan alsnog niet mee, dan volgt er de periode van afkeuren en vervangen en niemand krijgt daarvoor dan een rekening.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

scontra schreef:
Jenny L. schreef:Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.
@Jenny L.

U had toch alle informatie m.b.t. het weigeren van de "slimme" energiemeters en kan het verdwijnen van het dubbeltarief bij de oude elektra meter u niet zijn ontgaan.
En maak u geen illusie, over drie tot vier jaar krijgt ook u nieuwe energiemeters, net als alle weigeraars, omdat de huidige meters dan zullen worden afgekeurd.
als ze mijn meter afkeuren, dan moeten ze toch met een gedetailleerd meetrapport komen over het hoe en waarom. het simpel de meter op een afkeurlijst zetten, gaat er bij mij niet in.
en hoe gaan ze mijn meter vervangen als ik het echt niet wil? komen ze 's nachts inbreken?

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Thecure, als het achterliggende netwerk uw meter niet meer ondersteunt, zou dat dan genoeg reden zijn?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

en hoe gaan ze mijn meter vervangen als ik het echt niet wil? komen ze 's nachts inbreken?
Als je meter afgekeurd is (al is het statistisch bepaald) zal deze vervangen worden (eventueel door een niet slimme maar wel digitale versie).
Dit kun je weigeren maar vervolgens kan je netbeheerder geen correcte afrekening meer garanderen en zijn ze ook niet meer verplicht te leveren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
als ze mijn meter afkeuren, dan moeten ze toch met een gedetailleerd meetrapport komen over het hoe en waarom. het simpel de meter op een afkeurlijst zetten, gaat er bij mij niet in.
Wel grappig dat je als consument je eigen (aanvullende) voorwaarden denkt te kunnen verzinnen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door scontra »

thecure schreef:
scontra schreef:
Jenny L. schreef:Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.
@Jenny L.

U had toch alle informatie m.b.t. het weigeren van de "slimme" energiemeters en kan het verdwijnen van het dubbeltarief bij de oude elektra meter u niet zijn ontgaan.
En maak u geen illusie, over drie tot vier jaar krijgt ook u nieuwe energiemeters, net als alle weigeraars, omdat de huidige meters dan zullen worden afgekeurd.
als ze mijn meter afkeuren, dan moeten ze toch met een gedetailleerd meetrapport komen over het hoe en waarom. het simpel de meter op een afkeurlijst zetten, gaat er bij mij niet in.
en hoe gaan ze mijn meter vervangen als ik het echt niet wil? komen ze 's nachts inbreken?
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. U heeft in dit geval helemaal niets te willen ;-)
De meters worden op merknaam en serienummers afgekeurd, net zoals dat altijd al (is) gebeurt en u krijgt gewoon een nieuwe meter aangeboden.
De meters zijn nl. niet uw eigendom, u heeft ze alleen maar om zo te zeggen (tegen vergoeding) in bruikleen en heeft er dus geen enkele zeggenschap over en bent verplicht om medewerking te verlenen.
Werkt u niet mee, dan volgt vanzelf afsluiting omdat de meters niet meer voldoen en u geen medewerking verleent.
Vraag: uw huidige meters heeft u die zelf uitgezocht en laten plaatsen of zaten die er toevallig al toen u de woning betrok ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door sjohie »

scontra schreef:In de aanloop naar het vervangen van de energiemeters (elektra en gas) is er slechts één foutje gemaakt in de aankondiging, nl. de meter benoemen als "SLIM" en is dat een eigen leven gaan leiden, terwijl die dingen gewoon oerstom zijn.

Bij het horen of lezen van het woordje "slim" gaan veel mensen, zonder enige reden, in de ankers en worden wantrouwend.
Het hele leven bestaat inmiddels uit computergestuurde apparaten, o.a. de ziekenhuizen staan en hangen er vol mee en daar klaagt helemaal niemand over en bijna iedereen staat daar bijzonder positief tegenover.
Maar nu komen er nieuwe elektra- en gasmetertjes en half Nederland valt over elkaar heen of dit wel betrouwbaar is en onze (al lang vervlogen) privacy niet zal schenden.
Door de aanduiding "slimme meter" te vervangen door bijv. "nieuwe elektra- en gasmeters" zal de rust doen weerkeren en komt heel Nederland toch nog aan een/de "nieuwe meter".
Nou je het zegt. Een oom van me is omwille van praivasjee mordicus tegen een slimme meter, maar hij laat zijn ICD wel op afstand uitlezen door wie er ook maar achter de knoppen zit in het ziekenhuis, want dat scheelt een ritje van 20m naar het ziekenhuis. :shock:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door olaf79 »

thecure schreef:en hoe gaan ze mijn meter vervangen als ik het echt niet wil? komen ze 's nachts inbreken?
Nee ze halen gewoon de stroom eraf en als je komt piepen dat je geen stroom meer hebt vertellen ze je dat je dat pas weer krijgt als de meter vervangen is. De meter is hun eigendom, dus zij bepalen wanneer die vervangen moet worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door scontra »

olaf79 schreef:
thecure schreef:en hoe gaan ze mijn meter vervangen als ik het echt niet wil? komen ze 's nachts inbreken?
Nee ze halen gewoon de stroom eraf en als je komt piepen dat je geen stroom meer hebt vertellen ze je dat je dat pas weer krijgt als de meter vervangen is. De meter is hun eigendom, dus zij bepalen wanneer die vervangen moet worden.
En de bijkomende kosten voor het her aansluiten ook maar even eerst aftikken graag !!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

bprosman schreef:
en hoe gaan ze mijn meter vervangen als ik het echt niet wil? komen ze 's nachts inbreken?
Als je meter afgekeurd is (al is het statistisch bepaald) zal deze vervangen worden (eventueel door een niet slimme maar wel digitale versie).
Dit kun je weigeren maar vervolgens kan je netbeheerder geen correcte afrekening meer garanderen en zijn ze ook niet meer verplicht te leveren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
als ze mijn meter afkeuren, dan moeten ze toch met een gedetailleerd meetrapport komen over het hoe en waarom. het simpel de meter op een afkeurlijst zetten, gaat er bij mij niet in.
Wel grappig dat je als consument je eigen (aanvullende) voorwaarden denkt te kunnen verzinnen.
tja, moeten we dan maar alles door onze strot laten duwen?
en wat betreft afsluiten: ben benieuwd of dat ook wettelijk mag. ik betaal immers keurig mijn rekeningen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

scontra schreef:
olaf79 schreef:
thecure schreef:en hoe gaan ze mijn meter vervangen als ik het echt niet wil? komen ze 's nachts inbreken?
Nee ze halen gewoon de stroom eraf en als je komt piepen dat je geen stroom meer hebt vertellen ze je dat je dat pas weer krijgt als de meter vervangen is. De meter is hun eigendom, dus zij bepalen wanneer die vervangen moet worden.
En de bijkomende kosten voor het her aansluiten ook maar even eerst aftikken graag !!
nou dat denk ik niet. zij sluiten toch af? ik betaal mijn rekeningen gewoon. geen reden tot afsluiten lijkt mij.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

ben benieuwd of dat ook wettelijk mag. ik betaal immers keurig mijn rekeningen.
Zou zeggen , prober het :mrgreen: <Zet bier en chips vast klaar> :mrgreen:

Wat snap je hier niet aan :
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door scontra »

thecure schreef:
bprosman schreef:
en hoe gaan ze mijn meter vervangen als ik het echt niet wil? komen ze 's nachts inbreken?
Als je meter afgekeurd is (al is het statistisch bepaald) zal deze vervangen worden (eventueel door een niet slimme maar wel digitale versie).
Dit kun je weigeren maar vervolgens kan je netbeheerder geen correcte afrekening meer garanderen en zijn ze ook niet meer verplicht te leveren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
als ze mijn meter afkeuren, dan moeten ze toch met een gedetailleerd meetrapport komen over het hoe en waarom. het simpel de meter op een afkeurlijst zetten, gaat er bij mij niet in.
Wel grappig dat je als consument je eigen (aanvullende) voorwaarden denkt te kunnen verzinnen.
tja, moeten we dan maar alles door onze strot laten duwen?
en wat betreft afsluiten: ben benieuwd of dat ook wettelijk mag. ik betaal immers keurig mijn rekeningen
.
U moet niets en kunt er gewoon voor kiezen om geen gebruik meer te willen maken van de diensten die de netwerkbeheerder u biedt.
Die keuze staat u helemaal vrij en niemand op deze aardkloot zal u tegenhouden of tot iets dwingen hieromtrent.
Wilt u wel gebruik maken van de diensten van de netwerkbeheerder dan zult u de gebruikersovereenkomst moeten accepteren en daarmee ook de apparatuur die de netwerkbeheerder meent nodig te hebben om u een correcte en veilige levering te kunnen garanderen.
En afsluiten mag wettelijk als de veiligheid in het geding is en u niet wilt meewerken om die veiligheid op het juiste niveau te houden.
Aan u de keus en niemand hoeft u van uw gelijk of ongelijk te overtuigen, dat kunt u het allerbeste zelf, toch !!

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

bprosman schreef:
omdat onbevoegden inzage hadden in data van mijn slimme meter
Kun je deze "beschuldiging" ook onderbouwen of denk je dit nog steeds maar en is het voor jou waarheid geworden ?
Letter dat men weet dat ik om 7 uur 's ochtends de deur uitga en 's avonds om 18 uur weer thuis ben.
Weten we nu ook, zonder slimme meter :mrgreen:
Enelogic bleek beschikking te hebben over de data van mijn Slimme meter. Zie ander onderwerp of dit forum, die jij zeker gelezen hebt. Althans, er staat ook een reactie van jou.
Ja, en jij weet nu ook dat ik om 7 uur 's ochtends de deur uitga en 's avonds om 18 uur weer thuis ben. Echter, weet jij niet het adres waar dat bij hoort. Maar dat weet Enelogic wel. Dank dat ik dat nu kan benadrukken :wink:

Blijf maar geloven in je Slimme meter bprosman, totdat jij geconfronteerd wordt met de nadelen van het apparaat. Of er achter komt dat het apparaat je niet veel verder brengt dan je al was. Of jij behoorde tot de groep mensen waarvoor de Slimme meter wel een uitkomst is omdat die groep zich er nooit in verdiept heeft en nu het licht :idea: heeft gezien.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Als je meter afgekeurd is (al is het statistisch bepaald) zal deze vervangen worden (eventueel door een niet slimme maar wel digitale versie).
Dit kun je weigeren maar vervolgens kan je netbeheerder geen correcte afrekening meer garanderen en zijn ze ook niet meer verplicht te leveren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren

als ze mijn meter afkeuren, dan moeten ze toch met een gedetailleerd meetrapport komen over het hoe en waarom. het simpel de meter op een afkeurlijst zetten, gaat er bij mij niet in.


U moet niets en kunt er gewoon voor kiezen om geen gebruik meer te willen maken van de diensten die de netwerkbeheerder u biedt.
Die keuze staat u helemaal vrij en niemand op deze aardkloot zal u tegenhouden of tot iets dwingen hieromtrent.
Wilt u wel gebruik maken van de diensten van de netwerkbeheerder dan zult u de gebruikersovereenkomst moeten accepteren en daarmee ook de apparatuur die de netwerkbeheerder meent nodig te hebben om u een correcte en veilige levering te kunnen garanderen.
En afsluiten mag wettelijk als de veiligheid in het geding is en u niet wilt meewerken om die veiligheid op het juiste niveau te houden.
Aan u de keus en niemand hoeft u van uw gelijk of ongelijk te overtuigen, dat kunt u het allerbeste zelf, toch !!
Het gaat mij niet om de slimme meter zelf. Privacy is voor mij geen issue, voor mij part lezen ze hem ieder uur uit.
Het gaat mij om de zonnepanelen.

Als ze de salderingsregeling afschaffen, en ze besluiten de teruggeleverde stroom voor minder geld terug te kopen, dan kunnen ze dat doen met een slimme meter. Er zit immers een teruglevertelwerk in.

Met een draaischijfmeter zie je dat niet. De meter draait terug bij terugleveren, en je geeft aan het einde gewoon één stand op.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Enelogic bleek beschikking te hebben over de data van mijn Slimme meter. Zie ander onderwerp of dit forum, die jij zeker gelezen hebt. Althans, er staat ook een reactie van jou.
Enelogic krijgt die info niet automatisch, dan heb je je toch echt aangemeld daar.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

bprosman schreef:Enelogic krijgt die info niet automatisch, dan heb je je toch echt aangemeld daar.
Lees mijn bijdragen!
Hans Anders, 2e én 3e bril gratis :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Na het plaatsen van een slimme energiemeter heb ik me via internet aangemeld bij Enelogic
In welk universum heb je je dan níet bij hen aangemeld?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:
. . . heb je je dan níet bij hen aangemeld?
Niet aangemeld? Waar lees ik dat? Dat staat toch niet in die bijdrage. Ook naar Hans Anders?
Nogmaals:
Onbevoegden hadden beschikking over data van mijn slimme meter. Uit het onderwerp waar jij uit citeert:
. . . heb ik me voor die dienst afgemeld. Nu blijkt Enelogic na ruim 2 week nog altijd mijn slimme meter uit te lezen (beschikking hebben over data van mijn slimme energiemeter . . .
Dit is de reden dat ik het uitlezen van mijn slimme meter heb uitgezet.
Ik kan er niet meer van maken :wink:

Gesloten