Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door NoNo123 »

angel1978 schreef:
25 jun 2019 19:46
Je definitie van omringende landen is wel heel beperkt
Ja, da`s wel waar.
Op dit moment is het boven land, in heel Europa bijna windstil. Alleen in Spanje waait het een beetje, en op zee..

Afbeelding

NoNo

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gelukkig heb ik gisteren na aftrek van mijn eigen verbruik waaronder de airco nog ca 10 KWh teruggeleverd met mijn zonnepanelen! We hebben ook backup nodig als de zon onder is!

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Theotrucker schreef:
25 jun 2019 20:17
We hebben ook backup nodig als de zon onder is!
En voor de gehele winter, als de zon amper schijnt en je het meeste verbruik heb. :wink:
En de salderingsregeling binnenkort afloopt. :(

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mwa. Als het in de Duitse Bocht niet waait, waait het in de Golf van Biskaje ook niet echt.
In Duitsland is het geplaatste vermogen vertienvoudigd, het opgewekte minimum is slecht de helft meer. Als het niet waait, dan waait het niet. Over zeer grote gebieden.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Erthanax schreef:
25 jun 2019 20:30
Mwa. Als het in de Duitse Bocht niet waait, waait het in de Golf van Biskaje ook niet echt.
In Duitsland is het geplaatste vermogen vertienvoudigd, het opgewekte minimum is slecht de helft meer. Als het niet waait, dan waait het niet. Over zeer grote gebieden.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik ben geen meteoroloog. Maar het zijn wel vaak grote gebieden, ja.
Dit is maar een moment opname, en dat kan uitzonderlijk zijn. Maar, wat dus niet wil zeggen dat het nooit voorkomt.

Dat windkaartje toont ook wel, dat je claims van bijvoorbeeld, de NS en Eneco, wel met een korreltje zout moet nemen.

Eneco
Afbeelding

NS
Afbeelding

Treinen reden gewoon vandaag, en heb ook niemand gehoord dat ze zonder stroom zaten.

NoNo

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door NoNo123 »

witte angora schreef:
25 jun 2019 17:36
Als je buiten de hokjes wilt gaan denken, dus heel anders, dan zullen we massaal heel anders moeten gaan leven. Ik heb al eerder ergens gezegd: als iedereen wereldwijd nu eens 10% minder energie zou gaan gebruiken, moet je eens kijken wat een verschil dat al gaat maken.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet eens over een oplossing heb nagedacht.
Het is meer het hele verhaal van de energietransitie, zoals ons dat nu allemaal wordt voorgeschoteld, naar mijn idee niet klopt.
Ik denk dat het op deze manier niet gaat werken, en heel veel kost. En dan is het niet zo fijn om te zien, dat er nu een windpark staat, waar eerst €75 mln als winst wordt afgeroomd, om vervolgens alleen maar stroom aan 4 multinationals te leveren.

NoNo
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 25 jun 2019 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, ik heb vanwege vrijwilligerswerk met de energietransitie te maken. Daaruit weet ik in grote lijnen ook wel wat de uitdagingen zijn. En ik ben me er zeer goed van bewust dat 'we' ook na de energietransitie nog een flinke uitstoot van allerlei rotzooi zullen houden. Echt schone stroom bestaat niet, komt niet, kan niet.

De kern van het probleem is gewoon dat we met zijn allen veel teveel willen consumeren. En als je dat eenmaal doorhebt weet je ook wat de oplossing is. Zo simpel is het. Een wereldprobleem opgelost op een bierviltje... ;)

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Aan dat bierviltje te zien, tappen we uit hetzelfde vatje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is meer het hele verhaal van de energietransitie, zoals ons dat nu allemaal wordt voorgeschoteld, naar mijn idee niet klopt.
Het hele idee met groene energie en de energie transitie klopt op zich wel, alleen komt noodzaak om goede opslag cq backup te hebben om de hoek kijken als een significante hoeveelheid electriciteit via deze methodes wordt opgewekt. Net als dat het electriciteitsbedrijf niet in paniek raakt als ik ineens mijn wasmachine aan zet, raakt het netwerk ook niet echt overbelast of overbelast door de fluctuaties van de wind, als er maar een marginale hoeveelheid windenergie wordt opgewekt.

Maar als de hoeveelheid windenergie echt een significante bijdrage gaat leveren, dan moet er inderdaad ook goed gedacht worden aan efficiënte buffers/opslag. Zoals bijvoorbeeld het al genoemde bufferen via stuwmeren. Maar er zijn ook andere vergevorderde plannen voor het tijdelijk opslaan van grote hoeveelheden energie. Zo worden in de Eemshaven fabrieken gebouwd die met stroom ammoniak maken, waarna die ammoniak weer als schone brandstof voor de electriciteitscentrales kan dienen. Dit is een handige en relatief efficiënte methode om de energie op te slaan.

Door zulke opslagmethodes kunnen de pieken en dalen relatief eenvoudig worden opgevangen. Zodat ook met een groter aandeel aan 'onvoorspelbare' energiebronnen de electriciteitsvoorziening stabiel blijft. En we niet alsnog tot in lengte van jaren van fossiele brandstoffen afhankelijk blijven.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik heb trouwens ook al eens gezien dat een auto op water draaide, in hoeverre dit realiteit is of een verhaaltje weet ik niet maar in de mainstream hoor je er niets van...

zou wel eens willen weten of dit echt kan en of dit "dood"gezwegen wordt vanwege de "winsten"???

https://nl.wikipedia.org/wiki/Motor_met ... _brandstof

https://www.metronieuws.nl/extra/2015/0 ... iter-water

https://www.youtube.com/watch?v=aXu3TknbO4s

https://www.groen7.nl/twee-nederlanders ... -op-water/

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door 16again »

Redacties zonder enige wetenschappelijk inzicht vallen natuurlijk door de mand met deze copy/paste "journalistiek."
Rijden op water kan natuurlijk niet. De binding in water tussen zuurstof en waterstof is al degene met de laagste chemische energie. Er is dus geen chemische omzetting mogelijk naar een nog lagere energie toestand, waarbij energieverschil zou vrijkomen.
Wordt daar al perpetuum mobile genoemd.
Ik zou het een verbrandingsmotor op Natriumboorhydride noemen. Dit reageert met water tot waterstof, wat gebruikt kan worden in verbrandingsmotor
https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_borohydride

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad is dat 'gewoon' een motor op borax. Waarmee het natuurlijk in feite ook een fossiele brandstof is. Dat voor het functioneren van die motor ook water wordt gebruikt maakt het nog geen motor op water.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ook vandaag is het windstil en zwaar bewolkt. Het aandeel duurzame energie is verwaarloosbaar.
Ik kan niet anders concluderen dat zo`n beetje de gehele energievoorziening op fossiel draait. ( en een klein beetje bio)

En volgens de weersvoorspelling blijft dat nog wel even zo.

Afbeelding


Het blijft een vreemde zaak dat men alleen maar inzet op het opwekken van energie.
De nog geplande windparken op zee, zijn in een vergevorderd stadium.

Afbeelding
Bron

Het aantal pogingen deze energie op te slaan zijn op 1 hand te tellen. Mooie plannen zijn er genoeg, maar zijn eigenlijk niet meer dan een paar potloodschetsen op de achterkant van een sigarendoosje.

Het blijft een vreemde zaak dat dit niet een beetje synchroon loopt.
Op deze blijf je voor 100% afhankelijk van fossiel in Nederland.

Maar met het sluiten van 3 kolencentrales volgend jaar, gaan we nog een interessante tijd tegemoet. :roll:

NoNo

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Windpark Gemini, nominaal vermogen 600 MW, levert op dit moment 0 (nul) MW. Mooi te volgen (real time!) via hun eigen app.

De totale productie dit jaar tot nu toe is maar liefst 1.131 GWh. Is dat veel? Volgens mij niet:

Vandaag is het dag 177, dus dat zijn 177 x 24 = 4.248 uur. De nominale productie tot nu toe is dus 4.248 uur x 600 MW = 4.248 uur x 600.000 kW = 2.548.800.000 kWh = 2.549 GWh.

Kortom, dat enorme vermogen van 600 MW kon dit jaar tot nu toe voor 44% worden benut.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
26 jun 2019 13:31
Windpark Gemini, nominaal vermogen 600 MW, levert op dit moment 0 (nul) MW. Mooi te volgen (real time!) via hun eigen app.

De totale productie dit jaar tot nu toe is maar liefst 1.131 GWh. Is dat veel? Volgens mij niet:

Vandaag is het dag 177, dus dat zijn 177 x 24 = 4.248 uur. De nominale productie tot nu toe is dus 4.248 uur x 600 MW = 4.248 uur x 600.000 kW = 2.548.800.000 kWh = 2.549 GWh.

Kortom, dat enorme vermogen van 600 MW kon dit jaar tot nu toe voor 44% worden benut.
Ze gaan er, bij het dimensioneren van ons stroomnet, écht niet van uit dat die parken hun theoretisch max output gaan leveren. Als dat werkelijk zo zou zijn, is het een kwestie van genoeg parken bouwen met wat groeiruimte, want zo'n park zet je niet in een maand op zee, en klaar zouden we zijn met de transitie.

Wind-energie is een onderdeel van de energie-transitie, en een onderdeel net als zonneenergie, wat nu volwassen begint te worden binnen die transitie. Alle onderbuik bierviltje berekeningen hier ten spijt, zeker die van TS, waar geen ruk van klopt, is het niet zo makkelijk, en is er geen zwart/wit goede of foute plek van windmolenparken binnen de energietransitie. Dat men de (groene) politici niet klakkeloos geloofd noem ik gezond verstand, maar experts van Tennet etc maar even afserveren is gewoon kansloze struisvogelpolitiek.

Claim dan gewoon NIMBY, en brul lekker "niet van mijn belastingcenten" aan de verjaardagstafel van ome Henk en tante Ingrid, en laat het erbij.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door NoNo123 »

sjohie schreef:
26 jun 2019 15:12
Alle onderbuik bierviltje berekeningen hier ten spijt, zeker die van TS, waar geen ruk van klopt, ....
Ik hoop werkelijk dat er iemand is die mij van mijn ongelijk kan overtuigen. Dan kan ik ook weer rustig slapen.
Dat jij dat niet gaat worden is duidelijk. In ieder geval niet op deze wijze. :? (btw, Goeie onderbouwing ook ! :wink: )

sjohie schreef:
26 jun 2019 15:12
aan de verjaardagstafel van ome Henk en tante Ingrid
Onze minister Wiebes komt schijnbaar ook bij Henk & Ingrid op de verjaardag.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/12/wi ... s-a3963436

Edit:
Nog even over Tennet.
Het lijkt er een beetje op dat je de kern van deze discussie hebt gemist.
Tennet is alleen maar een transporteur.
Deze discussie gaat over het opwekken en opslaan (en in mindere mate, het gebruik) van energie.


NoNo
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 26 jun 2019 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door Erthanax »

sjohie schreef:
26 jun 2019 15:12
Ze gaan er, bij het dimensioneren van ons stroomnet, écht niet van uit dat die parken hun theoretisch max output gaan leveren.
(...)
maar experts van Tennet etc maar even afserveren is gewoon kansloze struisvogelpolitiek.

Claim dan gewoon NIMBY, en brul lekker "niet van mijn belastingcenten" aan de verjaardagstafel van ome Henk en tante Ingrid, en laat het erbij.
Ik serveer niemand af, zeker niet Tennet. Maar een windpark van 600 MW levert dus slechts zelden het nominale vermogen, en al helemaal niet op afroep. Dát is het grote verschil met "echte" energiecentrales. Tennet weet dat natuurlijk, maar niet alle consumenten.

Ik ben een groot voorstander van een werkelijk duurzame energievoorziening en samenleving. Dat u mij een NIMBY-mentaliteit verwijt vind ik ongepast. Uw impliciete verwijzing naar de PVV vind zelfs buitengewoon ongepast.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door NoNo123 »

En trouwens my backyard ligt al vol met solarzooi. Letterlijk !
Ruim 15 jaar geleden heb ik mijn huis behangen met PV panelen, collector, zonneboiler met CV-ondersteuning.
Daarna ben ik dit bij klanten gaat installeren. En ben ook pelletkachels en pelletCvketels gaan installeren.

Tis meer, nu ik de balans op maak, na 15 "duurzame installateur" te hebben gespeeld, ik steeds meer twijfels krijg of de energietransitie zoals die er nu op tafel ligt wel gaat werken.

En dat dit een bak geld gaat kosten vind ik geen probleem. Mits dat geld maar goed besteed wordt.
En zoals het er nu naar uitziet is dat niet altijd zo....

NoNo
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 26 jun 2019 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar dan heb jij er in ieder geval goed van geprofiteerd. Heb je toch een goed leven met solarzooi kunnen opbouwen. Pellet kachels liggen er weer uit, dan beter windmolens.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Windmolen Waanzin: Windmolenpark Krammer

Ongelezen bericht door kweenie »

NoNo123 schreef:
26 jun 2019 16:09
Tis meer, nu ik de balans op maak, na 15 "duurzame installateur" te hebben gespeeld, ik steeds meer twijfels krijg of de energietransitie zoals die er nu op tafel ligt wel gaat werken.

En dat dit een bak geld gaat kosten vind ik geen probleem. Mits dat geld maar goed besteed wordt.
En zoals het er nu naar uitziet is dat niet altijd zo....
Dat ligt vooral in de manier waarop de overheid het aanpakt en ook in het verleden heeft aangepakt. Nederland is nou niet bepaald een voorloper op het gebied van de energietransitie. En de overheid doet weinig om innovatie op dit gebied te stimuleren. Zeker vergeleken met andere landen.

Waar men vooral naar kijkt is hoeveel dat allemaal wel niet moet kosten. Wat men daarbij vergeet is dat dat geld niet in een zwart gat verdwijnt of zo. Dat geld wordt uitgegeven. Bijvoorbeeld aan bedrijven, voor materialen, werknemers etcetera. Duizenden mensen zullen daarvan kunnen leven. En dat wordt dan natuurlijk vooral uitgegeven aan bedrijven met veel ervaring en kennis. Dat zal voor grote projecten nu dus vooral uit de mannen zijn die aan veel kennis en ervaring hebben, bijvoorbeeld Denemarken en Duitsland en op andere gebieden Noorwegen.

Als je weet dat er in de nabije toekomst alleen al in Nederland vele miljarden uitgegeven zullen gaan worden aan deze 'transitie', en internationaal een veelvoud daarvan, wat zou er dan beter zijn dan van Nederland een kennisland te maken op dit gebied? Zodat 'we' niet alle kennis en materialen uit het buitenland moeten halen, maar dat het buitenland juist voor de kennis bij ons zou komen en die miljarden bij ons zouden uitgeven.

Op veel gebieden heeft Nederland de boot al gemist, maar wellicht kan Nederland nog wel het kennisland worden voor energie opslag?

Gesloten