Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Radar »

Beste lezer,

In de Radar-uitzending van vanavond gaan wij langs bij een aantal sociale huurwoningen, met een zogenaamd positief energielabel. Doordat deze woningen B of C als label hebben, worden ze niet verduurzaamd. Maar is dat terecht? Radar onderzocht via een onafhankelijke expert een aantal van deze woningen en kwam tot hele andere conclusies, waarbij zelfs een woning het label G kreeg.

Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Alles omtrent deze uitzending is hier te vinden: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... in-de-kou/
Heb je zelf een huurwoning met twijfelachtig energielabel, laat het ons hier weten: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen ... ing-klopt/

simonica
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2023 21:19

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door simonica »

Ik heb ervaring met een verkeerd energielabel. Mijn verhuurder zegt dat het A is, ik vertrouwde dat niet en heb een bedrijf het laten berekenen, die kwam op C uit.
Toen ben ik naar de huurcommissie gestapt, maar die wou de zaak niet behandelen omdat ik in beroep had moeten gaan tegen label A, maar je kan daartegen niet in beroep gaan. Je kan alleen naar de huurcommissie, maar die heeft mij niet ontvankelijk verklaard.
Ik betaal nu 80-100 euro per maand teveel voor mijn woning.

Aton1958
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2023 21:26

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Aton1958 »

Volgens woningbouw vereniging Rochdale heb ik via de oude regels Energie label A, echter krijg ik geen nieuw label omdat mijn woning kleiner dan 40m2 is. Ik heb schimmel in mijn huis, als ik de verwarming uitzet wanneer het 19 graden is dan zakt de temperatuur in ca 15 minuten naar 15 graden. De vloer is zo koud dat je niet op blote voeten kan lopen. Mijn thuiszorg zei me laatst dat het zo koud is dat ze pijn aan haar voeten krijgt.

Al met al Rochdale weigert iets aan de situatie te doen

Ben71
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2023 22:32

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Ben71 »

Mijn sociale huurwoning nabij de Nieuwmarkt in Amsterdam van Stadgenoot is zogenaamd B, terwijl er tussen kozijn en ramen kieren zitten van 1 cm. Heb het opgevuld met bubbelfolie. Deuren tochten. Kozijnen zijn op plekken verrot. Plafond iemand muren zijn koud en waarschijnlijk niet geïsoleerd. Heb al vaker geschreven en contact gehad. Stadgenoot doet niets terwijl onderhoud echt nodig. Afgelopen maand december was de gasrekening €450 terwijl de kachel vaak op 16,5 staat en zo nu en dan in de avond even naar 19 graden.

Jurriën
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2023 23:46

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Jurriën »

Ik heb de uitzending gezien en jammer dat er een verkeerd beeld ontstaat. Een label is 10 jaar geldig en een label dat bijv in 2020 is afgegeven is gewoon geldig. Maar men wil een label naar de huidige maatstaf die op 1-1-2021 is in gegaan. Je kunt niet verwachten dat alle woningen opnieuw worden opgenomen. Kost veel inspanningen en geld. Radar vergelijkt appels met peren. Gemiste kans! Niet goed gedaan verkeerde info. Jammer.

Jurriën
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2023 23:46

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Jurriën »

Eigenlijk vraagt de bewoner om een huis dat voldoet aan de nieuwste normen. Maar hij woont in een woning dat voldeed aan het indertijd vastgesteld bouwbesluit. Je kunt niet staande orde nieuwe huizen bouwen. Kost tijd en geld. Ik wil dit best aan Fons uitleggen.

Jurriën
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2023 23:46

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Jurriën »

Waarom wordt er zoveel ophef gemaakt of de woning een A of B of E of wat voor label heeft. Daar wordt geen uitleg over gegeven. Daar wordt niet over gesproken. Een beetje tendentieus. De kern van de zaak wordt gemist. Jammer gemiste kans.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Jurrien, je zou bijna zeggen dat u werkt voor een firma die de labels verstrekt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier nog een woning met label A (en dat was 2 jaar geleden dus niet). In de 27 jaar dat hij staat is er nooit onderhoud aan gepleegd. Ja, een schilderbeurtje af en toe. Maar inzake isolatie of wat dan ook: niks, en dat gaat de komende 10 jaar niet gebeuren omdat een groot deel van het woningbestand hier achterstallig onderhoud heeft. Aldus de woonmakelaar.

Dus nee, met dat label kan ik eigenlijk niks.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
14 feb 2023 09:24
@Jurrien, je zou bijna zeggen dat u werkt voor een firma die de labels verstrekt.
Eerder voor een verhuurder, die creatief met labels omgaat.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jurriën schreef:
14 feb 2023 07:10
Waarom wordt er zoveel ophef gemaakt of de woning een A of B of E of wat voor label heeft. Daar wordt geen uitleg over gegeven. Daar wordt niet over gesproken. Een beetje tendentieus. De kern van de zaak wordt gemist. Jammer gemiste kans.
Omdat het energielabel mede de hoogte van de huur bepaalt.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helaas blijkt maar weer wat in theorie de perfecte label lijkt te zijn in de praktijk een wassen neus is. (Energielabel, diverse gezondheids en milieula els op voedingsmidden FSC etc.)

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
14 feb 2023 09:28
Hier nog een woning met label A (en dat was 2 jaar geleden dus niet). In de 27 jaar dat hij staat is er nooit onderhoud aan gepleegd. Ja, een schilderbeurtje af en toe. Maar inzake isolatie of wat dan ook: niks, en dat gaat de komende 10 jaar niet gebeuren omdat een groot deel van het woningbestand hier achterstallig onderhoud heeft. Aldus de woonmakelaar.

Dus nee, met dat label kan ik eigenlijk niks.
Jouw jaren '90 woning is sowieso al veel beter geïsoleerd dan jaren 60/70 woningen. Naar mijn mening volkomen terecht dat de verhuurders beginnen met verduurzamen bij de laatst genoemde woningen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
14 feb 2023 09:46
witte angora schreef:
14 feb 2023 09:28
Hier nog een woning met label A (en dat was 2 jaar geleden dus niet). In de 27 jaar dat hij staat is er nooit onderhoud aan gepleegd. Ja, een schilderbeurtje af en toe. Maar inzake isolatie of wat dan ook: niks, en dat gaat de komende 10 jaar niet gebeuren omdat een groot deel van het woningbestand hier achterstallig onderhoud heeft. Aldus de woonmakelaar.

Dus nee, met dat label kan ik eigenlijk niks.
Jouw jaren '90 woning is sowieso al veel beter geïsoleerd dan jaren 60/70 woningen. Naar mijn mening volkomen terecht dat de verhuurders beginnen met verduurzamen bij de laatst genoemde woningen.
Volgens mij had ik het over dat label. Niet welke volgorde aangehouden moet worden inzake het verduurzamen van woningen. Een label A voor deze woning doet mij de wenkbrauwen fronsen, niks meer, niks minder, niks anders, en dat is waar het in dit topic om gaat.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Cro »

Wat voor verwarming heb je? Vanaf half jaren 90 uit mijn hoofd is de isolatie best redelijk en zijn veel huizen uit die tijd B label wanneer ik ze tegenkom, en ik heb wel eens gehoord dat een jaren 90 huis dat redelijk geisoleerd is en dus standaard een B label heeft, maar ook voorzien is van bijv. stadsverwarming en / of een zonneboiler dat deze dan A zouden kunnen krijgen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gewone CV-ketel, geen idee hoe oud. Wel een warmtewisselaar uit 2013 (net gekeken en geconstateerd). De ketel zal - logischerwijze - in dat jaar vermoedelijk ook vervangen zijn. Dan heeft de eerste de respectabele leeftijd van 17 jaar bereikt.

En dan kom je, als ze dat doortrekken, inderdaad op een grote renovatie over een jaar of 8-10 uit, wat me indertijd gezegd is. Dan gaat het niet alleen om keuken-badkamer-wc, maar ook het hele verwarmingssysteem. Hadden ze dat laatste erbij gezegd, dan had het allemaal veel logischer geklonken.

Fijn dat je altijd maar halve informatie krijgt.

jvdh
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2006 14:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door jvdh »

Ik krijg toch echt de indruk dat energielabels "gekocht" worden door sommige verhuurders.
Probleem is dat de Huurcommissie vanuit de puntentelling klakkeloos overneem wat de verhuurder geregeld heeft!
Zonder dat er ook maar iets aan de woningen veranderd/verbeterd is, zijn de energielabels in enkele jaren 3/4 keer verhoogd.
Van F via D naar C of B. En dat tussen 2019 en 2021. Het schijnt geen punt te zijn. Gewoon een paar verschillende bedrijven het energielabel laten vaststellen. Lukt het bij het ene bedrijf niet, dan pak je gewoon een ander.
En de huurder is de dupe! Ook van een falende overheid! Een overheid die wel de verhuurder in de gelegenheid stelt om het energielabel te bepalen, maar niet de huurder in die gelegenheid stelt. Terwijl het niet alleen effect heeft op de stookkosten, maar ook op de puntentelling, de maandelijkse huur dus.
Slecht geisoleerde woningen krijgen nu zonder aanpassingen om beter te isoleren gewoon een beter energielabel. In mijn optiek oplichting. Een de overheid doet daar aan mee, want doet er niets tegen!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jvdh schreef:
14 feb 2023 14:38
Ik krijg toch echt de indruk dat energielabels "gekocht" worden door sommige verhuurders.
Tot voor kort kon dat ook gewoon. Zo zijn er heel veel feitelijk nutteloze energielabels verstrekt.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

En dus weer een keurmerkt / label dat een wassen neus blijkt te zijn (geworden)

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

jvdh schreef:
14 feb 2023 14:38
Ik krijg toch echt de indruk dat energielabels "gekocht" worden door sommige verhuurders.
Probleem is dat de Huurcommissie vanuit de puntentelling klakkeloos overneem wat de verhuurder geregeld heeft!
Zonder dat er ook maar iets aan de woningen veranderd/verbeterd is, zijn de energielabels in enkele jaren 3/4 keer verhoogd.
Van F via D naar C of B. En dat tussen 2019 en 2021. Het schijnt geen punt te zijn. Gewoon een paar verschillende bedrijven het energielabel laten vaststellen. Lukt het bij het ene bedrijf niet, dan pak je gewoon een ander.
En de huurder is de dupe! Ook van een falende overheid! Een overheid die wel de verhuurder in de gelegenheid stelt om het energielabel te bepalen, maar niet de huurder in die gelegenheid stelt. Terwijl het niet alleen effect heeft op de stookkosten, maar ook op de puntentelling, de maandelijkse huur dus.
Slecht geisoleerde woningen krijgen nu zonder aanpassingen om beter te isoleren gewoon een beter energielabel. In mijn optiek oplichting. Een de overheid doet daar aan mee, want doet er niets tegen!
Als RADAR dit echt serieus oppakt dan zullen ze veel meer fraude met het energielabel tegenkomen.

Huurcommissie heeft te weinig slagkracht en kiest bewust voor een paar projecten waarmee ze kunnen scoren. Veel anderen worden in de steek gelaten door huurcommissie die zich dan beroepen op gegevens in de energielabeldatabase enz.

Als huurder sta je machteloos en veel huurders leggen zich erbij neer ook omdat de huurtoeslag de hoge huren compenseren.

Plaats reactie