LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zeer hoge naheffing Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Aerve
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2019 13:15

Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Aerve »

Ik ben onlangs verhuisd en kreeg een naheffing van Eneco van bijna 5000 euro. Ik schok hier enorm van zeker omdat ik alleen woonde in een goed geïsoleerd huis en ik betaalde 120-150 euro per maand.

Ik heb de verantwoordelijkheid op me genomen, immers ik heb zelf nooit meterstanden doorgegeven. Ik ben een betalingsregeling aangegaan van 36 maanden, hier was ik erg blij mee.

Nu ben ik een paar maanden verder en voelde het toch niet helemaal lekker dat ik zonder het verder te onderzoeken akkoord ben gegaan.

Zeker na het lezen van een aantal soortgelijke onderwerpen hier.

Ik heb 12 jaar aan dat adres gewoond en Eneco heeft slechts 1x de meterstanden opgenomen, dit was in het begin. Kan ik hier nog iets mee?

Groeten,
Rowdy

NeoDutchio
Berichten: 12312
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Over welke jaren geldt deze naheffing?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door berndv »

Aerve schreef:
28 jun 2019 13:25
Ik heb 12 jaar aan dat adres gewoond en Eneco heeft slechts 1x de meterstanden opgenomen, dit was in het begin.
Wat voor meter had u? GEzien de 12 jaar die u noemt vermoed ik een analoge meter, maar dat weet ik niet zeker. Eneco neemt overigens ook geen standen op, dat doet de netbeheerder, en volgensmij is eneco in Nederland geen beheerder van een stroomnet. Normaliter moeten de standen bij een analoge meter eens per 3 jaar opgenomen worden door de netbeheerder. Daarnaast zou u bij een analoge meter ook jaarlijks het verzoek moeten hebben ontvangen om de meterstanden door te geven voor de jaarafrekening. Indien u geen meterstanden door geeft, zullen ze een schatting maken van uw verbruik. En dan kan het wel zo zijn dat u na verloop van tijd en te lage schattingen een naheffing krijgt. Of u dit bedrag ook volledig moet betalen weet ik zo niet, omdat er ook een plicht van de netbeheerder is om de meterstanden zelf op te nemen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door jonis »


berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door berndv »

jonis schreef:
28 jun 2019 14:02
Maximaal 2 jaar
https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... ing-sturen
Ja, maar daar staat ook dit:
Zijn uw meterstanden een aantal jaar achter elkaar geschat?
Hebt u al die jaren te weinig betaald voor uw energiegebruik? En zijn de meterstanden meer dan 2 jaar geschat? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door jonis »

berndv schreef:
28 jun 2019 14:17

Ja, maar daar staat ook dit:
Zijn uw meterstanden een aantal jaar achter elkaar geschat?
Hebt u al die jaren te weinig betaald voor uw energiegebruik? En zijn de meterstanden meer dan 2 jaar geschat? Neem dan contact op met ConsuWijzer.
Er staat ook:
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen..

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik ben verhuisd. Ik heb nooit de standen doorgegeven, alleen toen ik er kwam wonen. Nu hebben ze na 12 jaar de eindstand. Waarom nooit doorgegeven? Nooit iemand aan de deur geweest? Nooit verzoek gehad om de meterstanden door te geven.?
Hier is iets mis.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Twaalf jaar lang geen meterstanden doorgeven? U kunt beter om hulp vragen bij het juridisch loket of een andere hulpverleningsinstantie.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door mahadma »

U weet de begin en eind standen. Hoe hoog was dit verbruik in totaal van uw woonduur daar? Dat getal gedeeld door 12 jaar = uw jaar verbruik. Wellicht kunt u dan afleiden wat uw maandbedrag had moeten zijn. Heeft u elke jaar een bijbetaling moeten doen of teruggekregen?

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is een afspraaktussen de netbeheerders dat ten minste één maal in de drie jaar de standen echt door ern meteropnemer moeten worden opgenomen.

Niet bij de slimme meter natuurlijk.

Dus dat u twaalf jaar de meteropnemer hebt kunnen ontlopen, is heel wonderlijk,

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo wonderlijk is dat niet. In de praktijk zijn mensen vaak niet thuis overdag. Zelf heb ik een tijdje terug "het slimme gedeelte" van mijn slimme meter uitgezet. Na enige tijd kreeg ik een brief van de netbeheerder. Dat ze de meterstanden kwamen opnemen. Nooit iemand gezien.

Topicstarter kan naar de Geschillencommissie. Die zal dan moeten bepalen wat ze moet betalen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
28 jun 2019 21:51
Er is een afspraaktussen de netbeheerders dat ten minste één maal in de drie jaar de standen echt door ern meteropnemer moeten worden opgenomen.

Niet bij de slimme meter natuurlijk.

Dus dat u twaalf jaar de meteropnemer hebt kunnen ontlopen, is heel wonderlijk,
Maar als die meteropnemer telkens bij het langsgaan niemand thuis treft, dan zal er uiteindelijk toch weer een schatting gedaan worden. En waagt de meteropnemer volgend jaar weer een nieuwe poging.

Als de naheffing in dit geval ontstaan is doordat jarenlang te laag geschatte meterstanden en de netbeheerder aan kan tonen dat ze in die twaalf jaar wel degelijk steeds pogingen gedaan heeft om de juiste meterstanden te achterhalen, dan denk ik dat de verjaringstermijn van twee jaar telkens weer is opgeschort.

Verder wil ik TS adviseren en eens hulp te zoeken voor het voeren van een goede persoonlijke administratie. Wanneer je het al te lastig of te veel gedoe vind om elk jaar je meterstanden door te geven aan de energieleverancier of niet begrijpt hoe je dat moet doen, dan vrees ik dat de rest van de administratie ook wel eens grondig uitgekamd mag worden op zoek naar verborgen lijken.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik denk dat u de hoge naheffing toch had kunnen aanvechten.
Het is wel een behoorlijke naheffing van zo’n €400 per jaar.
Dat de netbeheerder het zo lang op zijn beloop heeft gelaten kan natuurlijk niet.
Maar u heeft nu een betalingsregeling en bent dan eigenlijk akkoord gegaan met die naheffing.
Ik weet niet of een klacht indienen bij de geschillencommissie energie nog zin heeft.
Ga eens voor advies naar het juridisch loket in uw gemeente.
Zie ook
https://www.energievergelijking.nl/moge ... -hoe-vaak/

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Maar hoe kan die energieboer nu weten dat de schattingen niet kloppen?? Dat is de verantwoording van de verbruiker en die voert idd een hele slechte administratie!

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door jonis »

Frantic2 schreef:
29 jun 2019 08:36
Maar hoe kan die energieboer nu weten dat de schattingen niet kloppen?? Dat is de verantwoording van de verbruiker en die voert idd een hele slechte administratie!
De energieleverancier heeft ook verantwoording in deze:

https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... ing-sturen
Soms krijgt u een tweede rekening van uw energieleverancier. Dit noemen we een naheffing. Die krijgt u bijvoorbeeld als meterstanden zijn geschat en de meterstanden later wel zijn doorgegeven. Zo kan uw energieleverancier de oude rekening herstellen. En de kosten in rekening brengen op basis van uw daadwerkelijke verbruik.
De energieleverancier moet een naheffing binnen 2 jaar versturen. Deze 2 jaar gaan in vanaf het moment dat de oorspronkelijke jaar- of eindafrekening betaald had moeten zijn. Is deze termijn voorbij? Dan is de energieleverancier te laat. De rekening is dan 'verjaard'. U hoeft de rekening niet meer te betalen.
Dus de energieleverancier mag geschatte meterstanden van bijv 10 jaar terug niet corrigeren op basis van een eindstand bij verlaten van de woning. Uiteraard wel van de laatste niet verjaarde jaren.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@snuffel, u weet toch niet of Eneco en de netbeheerder wel voldoende moeite hebben gedaan.
De netbeheerder moet elke 3 jaar de meterstand opnemen, hebben ze 3 keer in die 12 jaar niet aan voldaan, de rede waarom dat niet gedaan/gelukt is, is ons niet bekend.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Soms krijgt u een tweede rekening van uw energieleverancier. Dit noemen we een naheffing. Die krijgt u bijvoorbeeld als meterstanden zijn geschat en de meterstanden later wel zijn doorgegeven. Zo kan uw energieleverancier de oude rekening herstellen. En de kosten in rekening brengen op basis van uw daadwerkelijke verbruik.
De energieleverancier moet een naheffing binnen 2 jaar versturen. Deze 2 jaar gaan in vanaf het moment dat de oorspronkelijke jaar- of eindafrekening betaald had moeten zijn. Is deze termijn voorbij? Dan is de energieleverancier te laat. De rekening is dan 'verjaard'. U hoeft de rekening niet meer te betalen.


Dan zal de verbruiker toch moeten aantonen dat het verbruik over 12 jaar is? Hij kan wel van alles dag en nacht hebben laten branden in het laatste jaren( vreemd natuurlijk maar niet onmogelijk)

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door joep873 »

jonis schreef:
29 jun 2019 09:30
Dus de energieleverancier mag geschatte meterstanden van bijv 10 jaar terug niet corrigeren op basis van een eindstand bij verlaten van de woning. Uiteraard wel van de laatste niet verjaarde jaren.
TS vermeldt er niets over, maar vermoedelijk zijn er helemaal geen standen gecorrigeerd en heeft de TS gewoon een rekening gekregen voor een hoog verbruik in zijn laatste periode.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door jonis »

joep873 schreef:
30 jun 2019 08:40
jonis schreef:
29 jun 2019 09:30
Dus de energieleverancier mag geschatte meterstanden van bijv 10 jaar terug niet corrigeren op basis van een eindstand bij verlaten van de woning. Uiteraard wel van de laatste niet verjaarde jaren.
TS vermeldt er niets over, maar vermoedelijk zijn er helemaal geen standen gecorrigeerd en heeft de TS gewoon een rekening gekregen voor een hoog verbruik in zijn laatste periode.
5000,- is bij mijn 2 onder 1 hoedje (zonder zonnepanelen, isolatiemaatregelingen oid) meer dan het totaalverbruik over 3 jaar. :roll:
TS meldt sowieso verder niets meer.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zeer hoge naheffing Eneco

Ongelezen bericht door Moneyman »

joep873 schreef:
30 jun 2019 08:40
jonis schreef:
29 jun 2019 09:30
Dus de energieleverancier mag geschatte meterstanden van bijv 10 jaar terug niet corrigeren op basis van een eindstand bij verlaten van de woning. Uiteraard wel van de laatste niet verjaarde jaren.
TS vermeldt er niets over, maar vermoedelijk zijn er helemaal geen standen gecorrigeerd en heeft de TS gewoon een rekening gekregen voor een hoog verbruik in zijn laatste periode.
Kan me inderdaad zomaar voorstellen dat dat het standpunt van de leverancier zal zijn, met als toevoeging "bewijst u maar dat dat niet klopt".

Gesloten