LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zeer hoog energie verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Femmiej »

Hoi allemaal,

Pas mijn jaarafrekening bekeken met de gedachten, hoeveel krijgen we terug?!
Dat was best even schrikken, bijbetalen!!

Direct gekeken bij Essent online om te kijken waar dit in vredesnaam vandaan komt.
Vanaf november 2016 was ons verbruik verdubbeld! :O

Nadenken.... Wat is er veranderd in huis wat deze drastische stijging kan verklaren...?
Helemaal niks! Wacht eens.. De nieuwe meters... Die zijn in oktober geplaatst...
Daar kan het toch haast niet aan liggen zou je denken?

Na een aantal dagen rekenen en zoeken ben ik er uit... Het kán niets anders zijn..

Al 5 jaar verbruiken wij ongeveer even veel stroom. Gas verbruiken we al 4 jaar ongeveer hetzelfde (woonde in een flat met stadsverwarming hiervoor :))

Normaal (5 jaar!!!) verbruiken wij +/- normaal: 500 kWh, dal: 1150 kWh
Nu, op de afrekening, na de nieuwe meters in oktober, normaal: 1045 kWh, dal: 1741

Dat is een verschil van: normaal: 545 kWh, dal: 590 kWh!!

Ik snap echt wel dat je het ene jaar wat meer dan het andere verbruikt en andersom, gas is dit jaar +/- 100m3 meer en dat geloof ik prima.
Maar zo'n groot verschil in verbruik, na plaatsen van nieuwe meters, is toch TE toevallig.

Volgens Essent is het inderdaad nogal een groot verschil, zij adviseren mij een erkend installatiebedrijf door mijn huis te laten gaan om te kijken of we geen stroom 'lekken'. Nou lijkt me dat nogal stug want ik denk dat dat niet zomaar 'ineens' kan gebeuren toch?!
Daarnaast vraag ik mij af of dit geen weggegooid geld is? Wat als er blijkt dat er geen stroom lekt? Ik kan toch niet bewijzen dat er niks veranderd is in huis.

Stedin op haar beurt staat volkomen achter hun meters (ook de oude) en adviseren niet om de meter te laten ijken.
Dat was ik ook zeker niet van plan, je laat ook een slager niet zijn eigen vlees keuren toch?!

Als je het mij vraagt kunnen het 2 dingen zijn, maar welke??!
a. De oude meters werkten niet meer naar behoren en registreerde een onjuist (lager) verbruik.
b. De nieuwe meters werken niet naar behoren en registreren een onjuist (hoger) verbruik.

Wat kan ik als consument nog doen?!
Ik wil gewoon de waarheid boven water!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Femmiej schreef:Als je het mij vraagt kunnen het 2 dingen zijn, maar welke??!
a. De oude meters werkten niet meer naar behoren en registreerde een onjuist (lager) verbruik.
b. De nieuwe meters werken niet naar behoren en registreren een onjuist (hoger) verbruik.
Beide zijn mogelijk.
Femmiej schreef: Wat kan ik als consument nog doen?!
Ik wil gewoon de waarheid boven water![/quote]


Je meter laten eiken door een onafhankelijke partij, indien de nieuwe slimme meter afwijkt krijg je je geld terug. Echter kijkend naar je totaal verbruik 2786 kWh is dit lager dan het normale gebruik bij een 2 persoon huishouden (ik ken je huishouden niet).

http://www.energiesite.nl/veelgestelde- ... everbruik/

Je oude verbruik lag erg laag met 1135 kWh, heb je de jaren daarvoor wel zelf de meterstanden doorgegeven en klopte dit ook? Als je een slimme meter hebt kun je ook nakijken wat je dag verbruik is volgens mij.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/

De Radar lijst met foute meters.

Verder kun je eens een stroomslurper in huis aan het werk zetten. Bijvoorbeeld je waterkoker. En dan op het display van je meter kijken wat ie verbruikt. Soms moet je hiervoor een knopje op de meter indrukken. En dat verbruik dan vergelijken met wat er op het etiket van de waterkoker staat. Het komt nooit precies overeen maar je hebt wel een indicatie.

Is er geen administratiefout gemaakt met de meterstanden oude en nieuwe meter?

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Femmiej »

sylvesterb schreef:Beide zijn mogelijk.
Maar welke is het?? :D
sylvesterb schreef:Je meter laten eiken door een onafhankelijke partij, indien de nieuwe slimme meter afwijkt krijg je je geld terug.
Dat kan ik inderdaad nog eens uitzoeken, maar... zouden Essent en/of Stedin wel akkoord gaan met deze uitslag??
sylvesterb schreef: Echter kijkend naar je totaal verbruik 2786 kWh is dit lager dan het normale gebruik bij een 2 persoon huishouden (ik ken je huishouden niet).

2 volwassenen en een kleine van 4 ;)
Beiden werkend en letten op de grootverbruikers!
sylvesterb schreef: Je oude verbruik lag erg laag met 1135 kWh, heb je de jaren daarvoor wel zelf de meterstanden doorgegeven en klopte dit ook? Als je een slimme meter hebt kun je ook nakijken wat je dag verbruik is volgens mij.
Blijkbaar is dit ons verbruik... Ligt al jaren rond hetzelfde verbruik en ik heb zelf altijd de meterstanden doorgegeven....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

http://www.nporadio1.nl/consument/3424- ... geld-terug

Ijken wordt afgeraden door de Universiteit Twente die de meters onderzocht. Het kost je honderden euro's die je waarschijnlijk niet terugkrijgt.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Femmiej »

Bob Schurkjens schreef:https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/

De Radar lijst met foute meters.

Verder kun je eens een stroomslurper in huis aan het werk zetten. Bijvoorbeeld je waterkoker. En dan op het display van je meter kijken wat ie verbruikt. Soms moet je hiervoor een knopje op de meter indrukken. En dat verbruik dan vergelijken met wat er op het etiket van de waterkoker staat. Het komt nooit precies overeen maar je hebt wel een indicatie.

Is er geen administratiefout gemaakt met de meterstanden oude en nieuwe meter?

Onze meter scheelt 1 letter met een meter van deze lijst, ipv 'b' staat er bij ons 'c' dus dit zal dan ook niet een foute meter zijn volgens Stedin ben ik bang...

Administratiefout kan ook haast niet, ik heb zelf samen met de Stedin-monteur de meterstanden gecontroleerd (zeer bewust en goed!)



Zou een meter ertussen een mogelijke oplossing zijn? Ik denk dat Essent/Stedin niet akkoord gaan met deze waarden...

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Femmiej schreef:Zou een meter ertussen een mogelijke oplossing zijn?
viewtopic.php?f=51&t=174591

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Femmiej schreef: Zou een meter ertussen een mogelijke oplossing zijn? Ik denk dat Essent/Stedin niet akkoord gaan met deze waarden...
Nee, dat zullen ze niet. Maar op basis van de resultaten kun je wel bepalen of je kosten wilt maken om wel een resultaat te behalen wat Stedin (Essent is geen partij) moet accepteren.

Gezien je verbruik is dit lager dan het gemiddelde van 2 personen en je bent met 3, dit komt dus overeen met je punt dat je zuinig aan doet. Maar een dubbele meter kan duidelijkheid geven.

Er zijn veel topics hier geweest dat het verbruik hoger was. De afwijking van de slimme meter volgens de TU Twente was volgens mij niet +100% en kwam enkel bij specifieke meters voor die jaren geleden werden gebruikt, ga je zoeken op internet dan kom je veel klachten tegen maar weinig waar ze ook enig resultaat hebben behaald of feiten hebben die aangeven dat het verbruik fout is.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Om heel eerlijk te zijn is TS de eerste die ik zelf zie aangeven dat mogelijk de oude meter niet helemaal goed was. Dat is in elk geval verfrissend en zal haar wel helpen om er uiteindelijk uit te komen. Ijken lijkt me inderdaad de snelste en duidelijkste oplossing, maar is redelijk duur en je moet zorgen dat dit door een onafhankelijke persoon gaat gebeuren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ijken gebeurt op aanwijzijng van de netbeheerder. Dus niet onafhankelijk. Universiteit Twente geeft verder aan: ijken is volkomen zinloos.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

IJken gebeurt met sinusvormige laststroom ( ohmse belasting, en mogelijk ook met faseverschil (cos phi) tussen stroom en spanning)
Bij dit soort belastingen gaven de meters in het TU Twente onderzoek geen fouten.

Martin54
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2017 19:38

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Martin54 »

Dus 5 jaar geleden (voor de verhuizing) betrof het ook nog een andere ferantis (draaischijf) meter ?
Lijkt me sterkt dat alle oude meters nu te weinig aangeven. Om de 5 jaar werden de ferantis meter series steekproef gewijs getest.
Als de permanente rem magneet in een ferantis meter verouderd gaat die meter juist meer aangeven.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Femmiej schreef:Normaal (5 jaar!!!) verbruiken wij +/- normaal: 500 kWh, dal: 1150 kWh
Nu, op de afrekening, na de nieuwe meters in oktober, normaal: 1045 kWh, dal: 1741
Dat is een verschil van: normaal: 545 kWh, dal: 590 kWh!!
Slimme meter . . . ja hoor, daar heb je Harm.calc weer :lol:

Met een slimme meter krijg je elke 2 maand een overzicht van je verbruik? Juist om dit soort situaties voor te zijn. Heb je zitten pitten?
Met een slimme meter, dan kun je via een device of webportal inzage in je stroomverbruik krijgen, zelfs per uur. Geen gebruik van gemaakt?
Jongens, daar hebben we toch die Slimme meter voor! :roll:

Maar even serieus.
In basis zou ik zeggen, laat 'm maar ijken die slimme meter. Jij hebt als geen ander gevoel bij jouw energieverbruik. Opmerking van verhoogde gasverbruik duidt daar ook op.
In mijn situatie kan ik meer/minder verbruik hebben bij koude/warme winter (elektrisch bijverwarmen). En voor mijn elektrische boiler, als ik een zomervakantie en kerstvakantie wel of niet thuis ben. Maar dat zou 100-200kWh mogen zijn, 10-20%.
Bij jou is het meerverbruik bijna 70%. Ongeloofwaardig.

Het risico is dat jouw oude meter altijd te laag heeft geregistreerd. Dan heb je in het verleden te weinig energiekosten betaald, mazzeltje. Daar kun je dan de kosten voor het ijken mee betalen mocht je Slimme meter goed zijn.
Hoe is jouw verbruik tov van gemiddeld Nederland? (gelijkwaardige samenstelling huishouding)
Femmiej schreef:Volgens Essent is het inderdaad nogal een groot verschil, zij adviseren mij een erkend installatiebedrijf door mijn huis te laten gaan om te kijken of we geen stroom 'lekken'. Nou lijkt me dat nogal stug want ik denk dat dat niet zomaar 'ineens' kan gebeuren toch?!
Afpoeieren heet dit. Laat Essent maar aangeven hoe dit kan in 1 jaar terwijl binnen in jouw huis niets veranderd is. (ga ik even vanuit)

Wat je nog kunt doen is het volgende:
Reken eens uit wat je stroomverbruik zou moeten zijn. Dan niet via internet kijken naar een vergelijkbare huishouding, maar maak een Excel overzicht van al jouw stroomverbruikers, wat het stroomverbruik per apparaat is, in gebruik en op standby, en hoe lang ze aan/standby/uit staan. Ja, dat is even rekenen maar dan heb je ook wat. Ik heb dat in het verleden ook gedaan, heel nauwkeurig denk ik, en kwam ± 10% hoger uit dan mijn werkelijke verbruik. Voor mij een acceptabel verschil, dat berekening redelijk nauwkeurig is tov meters.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Femmiej »

[email protected] schreef:Het kan natuurlijk dat je nu weer een meter hebt die juist werkt en je oude meter niet in orde was.

Dat lijkt mij best geloofwaardig. Zo bijzonder hoog is je verbruik niet.
Natuurlijk zou ik hiervan balen!
Maar he! Als dat het is, prima... Dan is het in ieder geval duidelijk...

Helaas ontkent Stedin dat de oude meters niet meer naar behoren zouden kunnen functioneren.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Femmiej »

Nijogeth schreef:Om heel eerlijk te zijn is TS de eerste die ik zelf zie aangeven dat mogelijk de oude meter niet helemaal goed was. Dat is in elk geval verfrissend en zal haar wel helpen om er uiteindelijk uit te komen. Ijken lijkt me inderdaad de snelste en duidelijkste oplossing, maar is redelijk duur en je moet zorgen dat dit door een onafhankelijke persoon gaat gebeuren.
Merci! Haha

Eerst maar eens afwachten of de installateur hier reeds ervaring mee heeft en wat het kost om hem mijn huis te laten onderzoeken.

Ijken vertrouw ik namelijk niet heel erg op, schijnt 'anders' te gebeuren zoals hieronder ook vermeldt.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Femmiej »

16again schreef:IJken gebeurt met sinusvormige laststroom ( ohmse belasting, en mogelijk ook met faseverschil (cos phi) tussen stroom en spanning)
Bij dit soort belastingen gaven de meters in het TU Twente onderzoek geen fouten.

Dus dit! Het kan toch niet dat hier totaal niet naar geluisterd wordt...?!

Ik heb niet bijster veel verstand van elektra verder hoor maar in mijn ogen zou dit dus een reden kunnen zijn waardoor er verschil zit tussen de oude en nieuwe meters. Dit moet dan toch goed onderzocht worden en naar gehandeld worden??

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Femmiej »

Harm.calc schreef:Met een slimme meter krijg je elke 2 maand een overzicht van je verbruik? Juist om dit soort situaties voor te zijn. Heb je zitten pitten?
Met een slimme meter, dan kun je via een device of webportal inzage in je stroomverbruik krijgen, zelfs per uur. Geen gebruik van gemaakt?
Jongens, daar hebben we toch die Slimme meter voor! :roll:
Hi Harm, ik had er inderdaad beter op kunnen letten, mijn fout.
Gelukkig hoef ik niet krom te liggen om bij te betalen, mede doordat ik mijn termijnbedrag altijd hoger zet.
Heb er niet op gelet omdat ik hierdoor vertrouwen had in mijn verbruik en afrekening.
Geloof me, nu kijk ik elke dag! :P
Harm.calc schreef:Maar even serieus.
In basis zou ik zeggen, laat 'm maar ijken die slimme meter. Jij hebt als geen ander gevoel bij jouw energieverbruik. Opmerking van verhoogde gasverbruik duidt daar ook op.
In mijn situatie kan ik meer/minder verbruik hebben bij koude/warme winter (elektrisch bijverwarmen). En voor mijn elektrische boiler, als ik een zomervakantie en kerstvakantie wel of niet thuis ben. Maar dat zou 100-200kWh mogen zijn, 10-20%.
Bij jou is het meerverbruik bijna 70%. Ongeloofwaardig.
Dat is inderdaad precies zoals ik het ook zie, verschil kan er zijn maar dit verschil is onmogelijk.
Harm.calc schreef:Het risico is dat jouw oude meter altijd te laag heeft geregistreerd. Dan heb je in het verleden te weinig energiekosten betaald, mazzeltje. Daar kun je dan de kosten voor het ijken mee betalen mocht je Slimme meter goed zijn.
Hoe is jouw verbruik tov van gemiddeld Nederland? (gelijkwaardige samenstelling huishouding)
Het probleem is, dat ik het ijken niet vertrouw! Mijn verbruik is redelijk laag, maar, we letten wel goed op verbruik!
Harm.calc schreef:Afpoeieren heet dit. Laat Essent maar aangeven hoe dit kan in 1 jaar terwijl binnen in jouw huis niets veranderd is. (ga ik even vanuit)
Dat snapte ze ook niet! Was helaas niet een heel erg helder licht haha. Ze vroeg me naar de meterstanden te kijken en raad eens, zij heeft dezelfde standen in het systeem! :lol:
Harm.calc schreef:Wat je nog kunt doen is het volgende:
Reken eens uit wat je stroomverbruik zou moeten zijn. Dan niet via internet kijken naar een vergelijkbare huishouding, maar maak een Excel overzicht van al jouw stroomverbruikers, wat het stroomverbruik per apparaat is, in gebruik en op standby, en hoe lang ze aan/standby/uit staan. Ja, dat is even rekenen maar dan heb je ook wat. Ik heb dat in het verleden ook gedaan, heel nauwkeurig denk ik, en kwam ± 10% hoger uit dan mijn werkelijke verbruik. Voor mij een acceptabel verschil, dat berekening redelijk nauwkeurig is tov meters.
WOW! ik zou niet weten waar te beginnen :oops:
Maar wellicht wel een idee om eens te gaan doen..

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Femmiej,

Je hebt in de titel staan dat je een zeer hoog energieverbruik hebt. Als ik echter naar je opgegeven standen kijk, dan zie ik dat nergens terug. Je hebt een volkomen normaal verbruik voor een gezin van 3. Tenzij je geen apparaten hebt zoals een koelkast, wasmachine, afwasmachine en stofzuiger of deze stelselmatig elke dag uitzet, dan zit je al snel aan een normaal verbruik voor een gezin zoals je dat nu opgeeft. Weet niet of jullie elektrisch of op gas koken, maar als dat er ook nog bij komt + wat andere apparatuur als tv(s), (halogeen) spotjes en pc's, dan zit je hier al snel aan. Een verbruik van nog geen 1200 KWh lijkt dan niet echt reeel. Denk dat je hier eerder een oorzaak moet zoeken dan in een te hoog verbruik nu.

Maar het optellen van al je verbruikers zou je al een goede indicatie moeten kunnen geven...

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Femmiej »

angel1978 schreef:Femmiej,

Je hebt in de titel staan dat je een zeer hoog energieverbruik hebt. Als ik echter naar je opgegeven standen kijk, dan zie ik dat nergens terug. Je hebt een volkomen normaal verbruik voor een gezin van 3. Tenzij je geen apparaten hebt zoals een koelkast, wasmachine, afwasmachine en stofzuiger of deze stelselmatig elke dag uitzet, dan zit je al snel aan een normaal verbruik voor een gezin zoals je dat nu opgeeft. Weet niet of jullie elektrisch of op gas koken, maar als dat er ook nog bij komt + wat andere apparatuur als tv(s), (halogeen) spotjes en pc's, dan zit je hier al snel aan. Een verbruik van nog geen 1200 KWh lijkt dan niet echt reeel. Denk dat je hier eerder een oorzaak moet zoeken dan in een te hoog verbruik nu.

Maar het optellen van al je verbruikers zou je al een goede indicatie moeten kunnen geven...

Hoi Angel,

Zoals je kunt lezen in mijn eerste post is mijn verbruik voorheen +/- 1700kWh en geen 1200 kWh....
Daarbij kun je lezen dat ik inderdaad echt op mijn verbruik let, laat geen stekkers in het stopcontact zitten, wassen etc doen we in de daluren, vaak kaarsen aan ipv licht etcetc. Dus ja, mijn verbruik is lager dan gemiddeld, al jaren, maar wellicht let ik ook meer op dan gemiddeld??

Mijn probleem is, dat ik nu 'ineens' +/- 1100 kWh meer verbruik dan normaal, dit is procentueel gezien gewoon erg veel en onverklaarbaar!

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zie het.. 1700 komt al wat dichter in de buurt, maar blijft laag.
Of je je was draait in dal of piek maakt voor het verbruik natuurlijk niets uit. Wel voor de hoogte van de kosten, maar niet hoe een KWh je dan gebruikt. Dan zit er weinig anders op dan te gaan rekenen, maar ik vermoed dat 2800 KWh toch iets meer in de richting van reeel komt.
De slimme meters in het verhaal hadden vooral moeite met led-lampen en hun manier van stroom gebruik.. de kaarsen die je zegt te gebruiken hebben hier geen invloed op.;)

Gesloten