LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zeer hoog energie verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door juney »

Ik heb gisteren de jaarafrekening ontvangen van essent. Ik woon pas vanaf November in mijn flat en heb een extreem hoog verbruik.

onze woonsituatie is een volwassene en drie kleine kinderen. een gemiddeld verbruik zou, volgens de medewerkster van essent, 4000kWh per jaar zijn. Mijn verbruik ligt op 12.729 kWh per jaar. Drie keer zo veel dus! Nu probeer ik erachter te komen wat mijn hoge verbruik kan veroorzaken.ik heb een dag en nachtmeter, van november tot juni was het verbruik het volgende: nachtmeter: 3.528 dag meter: 3.417, ik verbruik s'nacht en in het weekend dus iets meer. Ik ben overdag overgens de hele dag thuis. ik heb alleen een laptop, de televisie en een ijskast vrijwel de hele dag aan staan. alle apparatuur is of nieuw of stond ook in een vorige woning. daar kan het dus niet aan liggen. ik heb overal spaarlampen en zet ook alle aparatuur volledig uit.

Volgens de netbeheerde hadden de vorige bewoners overgens niet zo een hoog verbruik. Ik woon op de onderste verdieping en mijn bovenbuur is trouwens ook nieuw. ik weet overgens niet of de stroom bij mij binnenkomt en zich dan opsplitst, dat is overgens wel het geval met het water maar die meters zitten in de kelder. het verbruik in de gemeenschappelijke ruimtes wordt (volgens mijn weten) gemeten via een apparte meterkast. de meterkast voor de stroom zit in mijn eigen appartement.

Mijn combi-cv ketels is pas nog gecontroleerd omdat deze de gehele dag bleef aanstaan. maar zelfs nadat deze gemaakt was verbruik ik nog steeds evenveel dus daar kan het ook niet aan liggen. Hij gaat nu ook neit meer de gehele dag aan en heb het water verwarmen ingesteld op alleen als ik het verbruik, dus hij verwarmt niet meer de gehele dag. De ijskast en de wasmachine zijn nieuw en energie zuinig. het is een tafelmodel ijskast met klein vriesvak en hij loopt niet de hele dag. met wassen let ik ook niet zo op, was meer overdag dan s'avonds aangezien de kinderen dan in bed liggen en er wakker van kunnen worden. ik heb geen droger en ook geen diepvries.

Wat zou dus mijn zeer hoog energie verbruik kunnen veroorzaken en hoe kom ik hier achter? Volgens de netbeheerder zou ik mijn apparatuur moeten controleren, maar zoals vermeld zijn deze of nieuw of stonden in de voormalige woning en verbruikte nooit zo veel.

Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er ergens een lek zit ofdat iemand mijn stroom aftapt, maar hoe kom je hier achter?

ik kan altijd de meter laten ijken maar dit zou mij €190 kosten en dat vind ik toch veel geld. zeker als er alleen maar naar de meter wordt gekeken en niet naar eventuele lekken.

Ik huur via een woningcorporatie, zou ik hun de meter kunnen laten ijken? Ik wil namelijk zo snel mogelijk af van dit hoog energie verbruik aangezien ik dit gewoon niet kan betalen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

12000 KWh is extreem, en zeker niet normaal voor een gezinshouding.

Wat je kan doen is het volgende :

1. Alle apparaten uitzetten. Koelkast, lampen, wekkerradio , alles. Dan moet de electriciteitsmeter ook helemaal stil komen te staan. Het schijfje mag niet meer draaien, en je verbruik dient 0,0 te zijn
Is dat niet het geval dan gebruikt iemand anders jouw energie, en ga naar stap 3.
Is dat wel het geval ga dan naar stap 2

2. Laat de meter toch echt ijken. Dit kost je (misschien) geld , maar zo een hoog energieverbruik is echt niet normaal.

3. Laat een electricien komen om te bekijken waar naar toe je stroom (illegaal) verdwijnt

stofzuigertje

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast bovenstaande zoals Wiet plantage bij nieuwe buren kan ook nog;

Vergeten strijkijzer, ik moest even naar WC en als je die een week aan laat....
Die vreten stroom en dus kijk of als alle apparaten uit zijn de meter stil staat.

Het strijkijzer kan 2000 watt gebruiken dus na 1 week = 24x7 uur x2 Kwh = 336Kwh.
Dit is per jaar;17.532 Kwh.
Omdat hij niet altijd vol vermogen zal gebruiken zoals koude start maar moet warm houden vermoedelijk de helft gebruiken dus 9.000 Kwh per jaar is voor 1 vergeten strijkbout per jaar al mogelijk.

Maar ook het koffiezet apparaat vreet stroom.
Na meten met de Cresta (beste koop bij Kassa) zag ik dat een nieuw koffie apparaat met thermoskan na 3 uur nog steeds redelijk op temperatuur was maar slechts ¼ van de stroom gebruikt had.

Wasdroger, heb ik niet en de lijn op zolder en slaapkamers, zijn overdag toch leeg drogen gratis en de meeste wasdrogers gebruiken veel stroom.
Vooral de goedkope aanbiedingen hebben soms na 1 jaar meer verbruik dan aanschaf kosten als je ze dagelijks draaide.

Succes met het zoeken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het strijkijzer kan 2000 watt gebruiken dus na 1 week = 24x7 uur x2 Kwh = 336Kwh.
Dit is per jaar;17.532 Kwh.
Omdat hij niet altijd vol vermogen zal gebruiken zoals koude start maar moet warm houden vermoedelijk de helft gebruiken dus 9.000 Kwh per jaar is voor 1 vergeten strijkbout per jaar al mogelijk.

Een strijkijzer een jaar lang vergeten uit te zetten. :lol:
Het moet niet gekker worden

Enfin 12.000 Kwh is extreem en zelfs bij zeer slordig en intensief gebruik van goedkope apparaten niet te halen

stofzuigertje

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik strijk maar 1x per week maar noemde dit helaas als duur voorbeeld...
Ik maak ook wel eens een duur foutje.

Ik heb deze dure week eens per jaar omgerekend... en zal minder dement worden na deze domme fout...

juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door juney »

Ik heb inderdaad eens alle apparaten uitgezet en het wijzertje draaide, al zijnde dan zeer langzaam.

Ik heb geen droger en ook geen diepvries. strijken doe ik misschien 2 maal per week en dan iets van een uurtje maar laat hem nooit aan staan trek hem altijd volledig uit. ik laat ook nooit apparaten zoals de televisie of dvd speler standby staan en trek zelfs de telefoon lader eruit. voor de rest heb ik overal spaarlampen (van het soort dat eerst moet opwarmen en pas na 30 sec volledig licht geven).

Ik zag trouwens wel dat in de kelder er aan aantal leidingen lopen over het plafond van mijn kelder uit komende, en dat was aan de andere kant van de flat niet het geval, wat dus zeer vreemd is, maar toen ik de stop van de kelder omzette ging de wijzer niet langzamer draaien.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Probeer nog een keer alles uit te zetten. Het schijfje moet echt volledig tot stilstand komen.

Doe dat ook een keer in de avond, of op een ochtend.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door frenkievee »

juney schreef:maar toen ik de stop van de kelder omzette ging de wijzer niet langzamer draaien.
Aanvullend op de tips hierboven:
Schakel alle stops uit, zodat je zeker weet dat alle groepen stroomloos zijn. Kijk dan of het schijfje nog draait. Wacht desnoods een kwartier om te kijken of het inderdaad niet draait (open dan niet de koelkast/vriezer om onnodig kouverlies te voorkomen!).

Schakel dan één (1) groep tegelijk in en kijk wat het schijfje dan doet. Gaat die niet draaien, schakel die groep dan weer uit en de tweede in.
Gaat hij draaien, dan weet je in ieder geval welke groep dan de boosdoener bevat. Probeer die te vinden. Is dat zeker niet in je huis volg dan de tip van Leo The Emperor door een electricien te raadplegen.

succes!

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Wat ik me nou afvraag: Heeft u wel de juiste meterstanden doorgegeven? En gecontroleerd? Misschien dat er een cijfer verkeerd of teveel staat?

Dus het kan zeker geen kwaad om de standen te controleren, wellicht heeft uw leverancier het geschat?

juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door juney »

Ja ik heb de standen wel drie gecontroleerd. en in de tijd dat ik de standen heb doorgegeven en nu was er weer hetzelfde verbruik.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Er hieromtrent zijn, (zeer) hoog verbruik, in eerdere topics al vele suggestie gedaan.
Daar het apparatuur al in de eerdere woning gebruikt werd zal het euvel hier niet in gezocht dienen te worden. Eerder in apparatuur die in de nieuwe woning zijn achter gebleven. Denk daarbij aan circulatiepomp(en) van CV installatie/vloerverwarming, mogelijke elektrische vloerverwarming in badkamer en bijvoorbeeld inbouwkoelkast in aanbouwkeuken. Door deze “verbruikers” over het hoofd te zien is het ook mogelijk dat de meter door blijft draaien nadat alle apparatuur uit de stopcontacten zijn gehaald.
Eerdere adviezen om de alle groepen uit te schakelen zijn daarom ook goed om te kijken of de meter ook daadwerkelijk stil blijft staan.
Daarnaast kan door demagnetisatie de meter niet juist registreren. Ter controle hiervoor zijn ook al eerder in andere topic suggesties gedaan, zoals per tijdseenheid het aantal keren dat de schijf ronddraait te tellen, herleiden naar 1 uur en vervolgens te delen door de meterconstante. Hierdoor houd je het op dat moment aangesloten vermogen (kW) over. Je moet wel duidelijk en zeker weten welk apparatuur dan aangesloten is om te controleren of dit met elkaar overeen komt.
Andere opmerkingen zoals wietplantages zijn technisch (bijna) onmogelijk gezien de vermogens die oa met de assimilatieverlichting gemoeid zijn.
Alvorens te overwegen om de meter te laten ijken met de daaraan gekoppelde kosten op basis van ongelijk kun je nog altijd doen.
Om de meter via de woningcorporatie te laten ijken is hier niet aan de orde, jij bent de verbruiker en hebt als zodanig een overeenkomst met het Levering- en Netwerkbedrijf.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste juney,

In uw bericht van 4 juni op dit forum geeft u aan dat u vragen heeft over uw energieverbruik.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent medewerker

juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door juney »

Ik heb vanmorgen al contact gehad met essent en we zijn tot een betalingsregeling gekomen afwachtende het onderzoek van of de woningcorporatie of van mijn netbeheerder. Mijn voorschot is nu terug gezet naar een normaal bedrag en de bijbetaling kan ik maandelijks terug betalen totdat er duidelijk is wat de oorzaak is.

Vind ik zelf zeer netjes van essent om mij hierin tegemoed te komen.

De medewerkster zag namelijk ook al zelf in dat ik zo´n energie gerbruik nooit hebben kunnen verbruiken.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Zeer hoog energie verbruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Juney, betreffende de installatie in de woning zou de woningcorporatie een erkend- c.q waarborginstallateur in de arm kunnen nemen om de installatie na te kijken. Mogelijk met meetapparatuur kunnen meten of eventueel de meter niet in orde is. Dit is echter voor het netwerkbedrijf geen bewijs dat deze ook daadwerkelijk stuk is. Hiervoor moet je toch echt zelf een verzoek richten aan het netwerkbedrijf/meetbedrijf om de meter op basis van ongelijk te laten ijken. Je weet dan van te voren wel al dat je (waarschijnlijk) geen kosten hebt van de ijking.
Essent als leveringsbedrijf in deze, is helemaal geen partij en een opmerking van een medewerker van dit bedrijf dat het verbruik helemaal niet zou kunnen moet je voor rekening van deze medewerker nemen. Hij of zij gaat hiermee zijn boekje te buiten.

Gesloten