Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kuijpersh
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2022 16:28

Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door kuijpersh »

Het afgelopen jaar hebben we tig malen geprobeerd om contact met onze stroomleverancier TotalEnergies te krijgen.
We vroegen daarbij om een afrekening van het stroomverbruik over 2021. We kregen nooit een reactie.
Deze maand komen zij pas met een afrekening die ons zeer verbaasd. Maar liefst €2092 naheffing!
Terwijl we over 2021 nooit een contract gekregen hebben noch enige aankondiging dat de stroomprijs zo veel hoger zou zijn dan in 2020.
In 2020 betaalden we over bijna 8000 kWh €2400 en in 2021 hebben we 5700 kWh verbruikt en moeten we € 4590 betalen!
Kan dat zomaar?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U wilt een afrekening van 2021 en later zegt u dat u over 2021 geen contract hebt.

Onlangs dat ik de kosten zeer hoog vindt durf ik niet te zeggen of dit wel of niet mag.

U kunt door het begin en de eindstand van meterstanden x de kosten die TotalEnergies in uw contract of de laatste tariefsverhoging (bij een variabele contract) welke hun aan u heeft doorgegeven + vaste kosten berekenen of uw rekening klopt. Uiteraard rekening houden met de betaalde voorschot.
Op www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas ... jn-energie staat maar informatie over de energie rekening.

Uiteraard kan een energie maatschappij u alleen een rekening sturen als u een energie contact hebt. Ook bij het overstappen naar een andere energieleverancier kan een rekening komen van maximaal €250 www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overs ... r-opzeggen (regel veranderen vanaf 1 januari 2023).

Indien de rekening niet klopt dan kunt u bij de energieleverancier in bezwaar gaan. Informeer bij uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl of hun u kunnen helpen. Als laatste mogelijkheid kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Nee, dat kan niet 'zomaar'. U heeft ongetwijfeld de beginstand en de eindstand van de meters over 2021 en de afgesproken tarieven voor die periode en eea zou opgeteld uw jaarrekening moeten zijn, trek daar uw betaalde voorschot vanaf en dat zou weer het bedrag moeten zijn dat er bijbetaald moet worden.

kuijpersh
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2022 16:28

Re: Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door kuijpersh »

Dank voor jullie reacties.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U zal een contract hebben, immers zou er anders niet geleverd zijn. Als u een langlopend contract heeft, dan staat in uw oorspronkelijke overeenkomst de afspraken. Gezien uw verbruik en de leverancier zal het om een zakelijk contract gaan.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nee, dat kan niet 'zomaar'.

Dat kan wel doordat uw contract van 2020 stilzwijgend verlengd is als u niet zelf bij een energieleverancier een nieuw contract heeft afgesloten. Het kan zijn dat de berichten met tariefswijzigingen in de spam-box van uw e-mail account terecht zijn gekomen en dat u ze daardoor niet gelezen heeft.


Dat u nu pas een jaarrekening ontvangt, kan komen doordat de 'jaren' van een energieleverancier zelden van 1 januari tot en met 31 december lopen. Het kan goed zijn dat uw contractjaar van bijvoorbeeld oktober t/m september loopt.

Als u niet bij een andere energieleverancier een contract had, dan zult u moeten betalen. Tenzij u echt niet geïnformeerd bent over nieuwe tarieven. Dan zou u daar een zaak van kunnen maken bij de Geschillencommissie of rechtbank. De energieleverancier mag dan aantonen dat de tarieven tijdig naar u gestuurd zijn. Of u ze ook heeft gelezen is niet van belang.
Wel is het nogal frappant dat u na ruim een jaar media-aandacht voor enorm gestegen energieprijzen verbaasd bent dat de kosten zoveel hoger zijn geworden. Dat u zegt dat u hierdoor verrast bent, doet mij vermoeden dat u graag uw ogen sluit voor vervelende financiële berichten.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
06 dec 2022 12:55
Wel is het nogal frappant dat u na ruim een jaar media-aandacht voor enorm gestegen energieprijzen verbaasd bent dat de kosten zoveel hoger zijn geworden. Dat u zegt dat u hierdoor verrast bent, doet mij vermoeden dat u graag uw ogen sluit voor vervelende financiële berichten.
Moet dit?
Sowieso gaat het om de rekening van 2021, toen prijzen nog redelijk normaal waren
Ten tweede heeft TS zelf al tig keer geprobeerd contact te krijgen, dat doe je niet als je graag de ogen sluit voor vervelende financiële berichten.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door alfatrion »

kuijpersh schreef:
04 dec 2022 16:33
In 2020 betaalden we over bijna 8000 kWh €2400 en in 2021 hebben we 5700 kWh verbruikt en moeten we € 4590 betalen!
Kan dat zomaar?
Kloppen de tarieven?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonder aankondiging of contact hoge naheffing stroomrekening bij TotalEnergies

Ongelezen bericht door witte angora »

kuijpersh schreef:
04 dec 2022 16:33
Terwijl we over 2021 nooit een contract gekregen hebben noch enige aankondiging dat de stroomprijs zo veel hoger zou zijn dan in 2020.
In 2020 betaalden we over bijna 8000 kWh €2400 en in 2021 hebben we 5700 kWh verbruikt en moeten we € 4590 betalen!
Kan dat zomaar?
Dat contract had je zeker wel: het eerdere contract is verlengd. De voorwaarden zou je, als het goed is, bij de aanmelding hebben gekregen.

Het zou zomaar kunnen dat er iets niet goed is met je meter, of dat er verkeerde standen zijn doorgegeven. Heb je een slimme meter? TotalEnergies geeft bij de FAQ aan dat ze er van uit gaan dat de standen zoals doorgegeven correct zijn. Als dat niet zo is, kun je contact opnemen met de netbeheerder.

Plaats reactie