LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
klaasherman
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2018 15:41

Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door klaasherman »

ht Geachte redactie,
Sinds 11 maanden hebben we zonnepanelen en dat is mooi i.c.m. Toon van Eneco. Toon geeft nl. ook aan wat je verbruikskosten en elke maand zegt Toon : U heeft zoveel eoros minder verbruikt dan Eneco heeft ingeschat, na 11 maanden is dat een bedrag van845 euro. Vrijdag jl. kwam de jaarafrekening maar toen ik deze opende zag ik dat we 289 euro moesten bijbetalen!!! Eneco gebeld, meterstanden gecontroleerd, die klopten en vervolgens Toon gebeld omdat het apparaat waarschijnlijk niet goed ingeregeld zou zijn. De man van Toon heeft het apparaat gecheckt en die werkte ook prima, toen zei de man, ja de belastingen en transportkosten zitten er natuurlijk niet bij want dat is lastig en hij zei,: Ik had liever dat ze die financiele zaken niet in die Toon hadden gestopt.
Ik was behoorlijk verbouwereerd, want er staat nergens vermeld dat die kosten er niet bij inzitten en inplaats van een meevaller van 845 euro een nota van 289, tesamen 1134 euro.
Heb al een klacht bij Eneco ingediend en wacht op reactie.

Vr.gr. Klaas

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u die standen met de meter en het verbruik van een jaar eerder vergelijkt, ziet u toch of u veel minder verbruikt hebt? En hebt u dan het vooschot zoveel verlaagd dat u nu moet bijbetalen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste TS. Met dit verhaal kunnen wij als eenvoudige reageerders helemaal niets. Allereerst moet u op de jaarnota van energie bijbetalen als je in de 12 voorgaande voorschotten per maand te weinig heeft betaald. Wij weten niet of u uw maandbedrag, nadat uw zonnecellen werkend waren, enorm naar beneden heeft gebracht en daardoor te weinig per maand heeft betaald. Misschien bent u iets te optimistisch geweest en heeft u het maandbedrag onredelijk veel verlaagd. Let wel, zonnecellen hebben alleen invloed op het elektriciteit deel van de energienota. Het gasverbruik wordt er niet door beïnvloed. Tip: u zou eens kunnen overwegen op inductie te gaan koken, waardoor het gasverbruik verminderd maar het meer voordelige elektriciteit verbruik toeneemt. En een deel van die elektriciteit wekt u zelf met uw zonnecellen op.

Om een goed overzicht te krijgen over die nota zult u, zoals Lady hierboven al aangeeft, de nota van vorig jaar eens naast uw nieuwe nota moeten leggen en de verbruikscijfers vergelijken. Het gasverbruik zal waarschijnlijk min of meer hetzelfde of wat hoger zijn i.v.m. de afgelopen wat koude winter t.o.v. het jaar daarvoor. Uw verbruik elektriciteit moet een stuk lager zijn als vorig jaar omdat:
1) u allereerst de elektriciteit gebruikt die u zelf heeft opgewekt met de zonnecellen, en
2) er een saldering moet hebben plaatsgevonden tussen het restverbruik elektriciteit van Eneco minus de hoeveelheid elektriciteit die u terug geleverd heeft aan het elektriciteitsnet.

Sommige energieleveranciers salderen (trekken de terug geleverde energie af) van het verbruik op de verbruiksnota, dan is het gewoon met elkaar verrekend, andere leveranciers sturen een creditnota voor de terug geleverde energie. Dat geld krijgt u dan teruggestort. Hoe Eneco dit doet is mij niet bekend, mijn groene keuze leverancier uit Rotterdam, verrekend alles op 1 nota waardoor de hoeveelheid gebruikte energie en terug geleverde energie in 1 oogopslag duidelijk is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De hoofdmoot van de energierekening zijn de kosten van het aardgas. Als je dat hebt tenminste. De meeste elektriciteit wordt doorgaans verbruikt wanneer de zon niet schijnt. Het kan dus zijn dat Eneco de situatie "te zonnig" heeft voorgesteld.

Het is mijn persoonlijke overtuiging dat veel huishoudens die panelen er nooit uithalen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je moet je prognoses natuurlijk opstellen aan de hand van je liefst slimme meter. Dan zie je van dag tot dag je verbruik. Niet met zo'n Toon.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Schurkjens. Uw voorstelling van zaken is een tikkeltje te negatief gesteld. Sinds ca. juni 2013 heb ik 10 zonnecellen op mijn dak liggen. Nauwkeurig heb ik mijn minderverbruik en teruglevering van elektriciteit bijgehouden. Was mij voorspeld dat de investering in ca. 6 1/2 tot 7 jaar terugverdiend zou worden. Nu, even 5 jaar later, blijkt dit al vrijwel het geval te zijn. En dan heb ik de bijzonder mooie zomer van dit jaar met extra hoge opbrengst niet eens meegenomen in mijn interpolatie. Dus volgend jaar juni heb ik die zonnecellen, incl. alle bijkomende kosten zoals schoonmaak, ruim terugverdient.

stofzuigertje

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Werkt het nog wel?

Ik heb 3 installaties , 2 kleine en 1 grote en bij bezoek schuurtje zal ik dat 1 kleine oude niets meer doet!

Dat kan ook nog en moet dus nieuwe zekering plaatsen na ruim 6 jaren!

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door thecure »

Theotrucker schreef:Je moet je prognoses natuurlijk opstellen aan de hand van je liefst slimme meter. Dan zie je van dag tot dag je verbruik. Niet met zo'n Toon.
Geheimpje: toon communiceert met de slimme meter :lol:

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:. Tip: u zou eens kunnen overwegen op inductie te gaan koken, waardoor het gasverbruik verminderd maar het meer voordelige elektriciteit verbruik toeneemt. En een deel van die elektriciteit wekt u zelf met uw zonnecellen op.
Koken is slechts een zeer klein deel van het gasverbruik.
Ik hou maandelijks mijn standen bij, en in de zomermaanden als we niet stoken, verbruiken we 30 m3 per maand.
En daar zit warm water ook nog bij.

Het meeste gasverbruik zit in de verwarming.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En daar ga je dus geen inductiekooplaat voor aanschaffen en andere pannen en een speciale groep in de stoppenkast voor aanleggen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het scheelt me toch 100€ per maand. Nog +_ 45 € stroom + gas. Geen inductiekookplaat maar gewoon electrisch. Nog een jaar dan zijn ze betaald. Vanaf 2013.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door BreejKC »

@inductiekookplaat. Inderdaad, die zul je, incl. alle kosten voor de aanleg (speciale aansluiting en groep) minder snel terugverdienen. Maar:
A) vele kleintjes helpen
B) het gemak van het schoonhouden en de effectiviteit t.o.v. een gascomfoor bij het koken, en
C) het oog in de keuken wil ook wat.

Verder, waar schaf je zo'n kookplaat aan? Ik kocht er een van een zeer bekend merk en grote fabrikant van elektrische apparaten net over onze zuidgrens. Bezorgkosten gratis. Levertijd enkele dagen. Precies hetzelfde type als in NL verkocht wordt. Stond ook gewoon op NL vergelijkingssites. Maar scheelde aanzienlijk in €'s met de NL collega's. Goed opletten wat en waar je koopt kan dus ook nog een stukje financieel voordeel vooraf opleveren. Dat hoef je natuurlijk niet meer terug te verdienen.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door Dirkie »

klaasherman schreef:ht Geachte redactie,
Sinds 11 maanden hebben we zonnepanelen en dat is mooi i.c.m. Toon van Eneco. Toon geeft nl. ook aan wat je verbruikskosten en elke maand zegt Toon : U heeft zoveel eoros minder verbruikt dan Eneco heeft ingeschat, na 11 maanden is dat een bedrag van845 euro. Vrijdag jl. kwam de jaarafrekening maar toen ik deze opende zag ik dat we 289 euro moesten bijbetalen!!!
Het meest geliefde onderwerp op verjaardagen, bruiloften en andere feestjes. Mensen die enthousiast vertellen dat ze heel veel terug kregen van de energie rekening of mensen die juist bij moesten betalen. Als ik dan vraag wat het bedrag van de nota was zonder voorschotten dan kan niemand een antwoord geven. Terwijl dat nu juist het bedrag is waar het om gaat. Niet om de voorschotten en de verrekening daarvan maar om het bedrag (en specificatie) van de nota van dit jaar en de voorgaande jaren. En zolang als dat niet bekend is kun je er helemaal niets zinnigs over vertellen.
En je kunt op Toon trouwens ook zien hoeveel stroom je bespaard hebt in plaats van hoeveel Euro's. Alleen klinken de euro's natuurlijk leuker :mrgreen:

F.Hofland
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2019 12:12

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door F.Hofland »

Beste mensen.
Ook ik heb zonnepanelen laten plaatsen en maak gebruik van toon. Echter vanuit het verleden heb ik een eigen administratie opgebouwd van mijn energie tarief compleet met overzichten en grafieken. Nu vergelijk ik toon met mijn eigen overzicht en wat blijkt, dit komt niet overeen met toon. Toon geeft verkeerde informatie. Neem alleen al het status verbruik t.o.v. de grafiek informatie over de desbetreffende maand. Die komen al niet overeen. Deze gegevens komen ook niet overeen met het maandelijks overzicht welke je krijgt van in ,mijn geval Eneco. Deze maand (detail) gegevens kloppen wel want dat is niet anders dan de harde getallen van de slimme meter. Ik heb foto's gemaakt van mijn diverse overzichten in Toon en deze met Eneco gedeeld. Eneco heeft mijn vier dagen lang teruggebeld en te woord gestaan. Na deze vier dagen hebben ze mij verteld dat de gegevens in Toon inderdaad niet kloppen, ze dat al lang weten, maar het niet goed krijgen, Jammer ze konden mij, dus let op alle gebruikers van Toon, niet helpen. Je betaald dus € 99,00 voor Zon op Toon en € 4,50 per maand maar je hebt er niets aan. De mensen bij wie ik heb gesproken bij Eneco zijn bij mij bekend. Advies, als je iets wil weten over je verbruik kijk dan naar de standen van de slimme meter elke maand.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt natuurlijk ook simpel besparen door dat abonnement op Toon op te zeggen. Echt weggegooid geld.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door criticus2 »

mijn app voor de Nuon gegevens is gratis. en zo hoort het mi ook. Een energieleverancier waar je voor dit soort servicezaken extra moet betalen haalt met een omweg de eventuele lagere tarieven weer terug... (als die al lager zijn..).
Dit jaar verandert er veel aangezien we net in februari zonnepanelen hebben laten plaatsen.
Overigens lijkt wat we zien aan zaken qua teruglevering ed in de app verbazingwekkend goed te kloppen met productiegegevens uit de omvormers.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Toon is geen app maar een thermostaat met extra’s.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Zonnepanelen en Toon van Eneco: nota in plaats van meevaller

Ongelezen bericht door criticus2 »

thermostaat die oa verbruik meet naast de andere dingen die hij kan en moet kunnen, dus zelfde info geeft als de app van Nuon. naast andere functies..
Alleen wanneer het ding gehuurd wordt vind ik maandbedrag van toepassing. Als je naast aanschaf moet betalen vind ik dat dus onzin, voor wat ie doet/kan. Koppelt in eerste instantie met je eigen meter... zou onzin zijn maandelijks te moeten betalen om met je ene apparaat je andere in te kunnen...
voor mijn zonnepanelen heb ik een gratis app via de leverancier van de omvormers. En NUOn app meet en toont wat verbruik is en wat teruggeleverd wordt. allemaal zonder maandkosten of zonder eenmalige kosten (hoewel die app natuurlijk betaald wordt vanuit je energienota. Geen apart postje, maar heeft uiteraard wel geld gekost).

Gesloten