Zonnepanelen op monumentale panden

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kweenie

Re: Zonnepanelen op monumentale panden

Ongelezen bericht door kweenie » 16 jul 2018 05:54

hänschen klein schreef: In ieder geval zien de huidige standaard zonnepanelen er niet uit, het zijn rein functionele oplossingen.
Panelen heb je in verschillende varianten, de één mooie dan de ander. Net als bij bijvoorbeeld dakpannen, trouwens. Daar heb je ook soorten van die ik nooit op mijn dak zou willen hebben. (Maar die zouden soms op een oud Frans huisje weer wel kunnen passen, maar dit terzijde.)

Volgens mij is het meer de combinatie van oude en nieuwe elementen die je goed moet afstemmen. Maar dat geldt niet alleen voor zonnepanelen. Een modern gebouw kan prima zonnepanelen hebben zonder dat dit stoort of het gebouw lelijker maakt. Blauhaus in Niederrheim is een mooi voorbeeld, maar ook aan huis, tuin en keuken woningen hoeft het geen afbreuk te doen. Zoals het voorbeeld bij https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... s-10140368
Dat is een voorbeeld van simpele rijtjeshuizen waarbij de panelen netjes in het dak zitten. Of deze huizen mooi of lelijk zijn is een kwestie van smaak, zullen we maar zeggen. Maar ik vind dat in dit geval de huizen niet lelijker worden van de panelen op het dak. Om maar aan te geven dat het niet alleen bij dure villa's esthetisch kan zijn.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 16 jul 2018 09:25

@kweenie bedankt voor de tip ...

Het Blauhaus-project in D-Mönchengladbach als verantwoorde panelenoplossing aangevuld met een kort youtube-filmpje van de opening:

https://www.youtube.com/watch?v=mom-947 ... e=youtu.be

= = =

@Erthanax ...

Fijn om te horen, dat er meerdere architectuur-geïnteresseerden op dit forum zitten, o.a. ook @kweenie ...

Ik link een site mee, waarop future-oplossingen met dutch-design te zien zijn (te modern voor Huis ten Bosch :? ).

http://futurearchitectureplatform.org/p ... 67fb36df4/
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2018 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Twee berichten samengevoegd

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar » 16 jul 2018 10:17

Wederom offtopic reacties verwijderd door moderatie. Kies er voor om inhoudelijk te reageren, en reageer anders niet in dit topic. Bij nieuwe offtopic reacties zal dit topic mogen worden gesloten en zullen degenen die offtopic reageren een waarschuwing ontvangen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 16 jul 2018 10:41

hänschen klein schreef: Ik link een site mee, waarop future-oplossingen met dutch-design te zien zijn (te modern voor Huis ten Bosch :? ).
Wie weet heeft hij nog een garage nodig bij zijn nieuwe huis (o nee, dat heet een koetshuis bij paleizen). Dat kan dan misschien juist wél een heel modern gebouw worden, als dat mooi combineert. (En het ook niet direct tegen het paleis staat...)

Dat kan sowieso een idee zijn voor oude gebouwen of monumenten die een forse aanpassing kunnen gebruiken. Soms is het beter om het monument niet volledig overhoop te gooien, maar kun je dat beter relatief onaangetast laten en er een moderne aanvulling bij plaatsen. (Bv voor sanitair/keuken/lift/technische installaties )

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 17 jul 2018 22:09

Ik snap, dat de redactie het niet zo heeft met het grijze gebied van SPAM en commerciële links, een héél slecht voorbeeld:

Nieuws van (ons bedrijf):

Bij (ons bedrijf) vinden we dat iedereen groen bezig moet kunnen zijn. Dus ook de Koninklijke familie. De Koning mag geen zonnepanelen plaatsen van de wet, omdat zijn paleis een monument is. (ons bedrijf) besloot de Koning tegemoet te komen. En dus stonden we vanmorgen in alle vroegte met een paneeltje voor de deur.

(Ons bedrijf) biedt de Koninklijke familie donderdagochtend een setje zonnepanelen aan op Paleis Huis Ten Bosch. Een installateur en enkele medewerkers van (ons bedrijf) stapten donderdagochtend vroeg in de auto om de zonnepanelen en een bosje bloemen aan te bieden op het Paleis.

De marketing manager van (ons bedrijf): “We lazen gisteravond het bericht dat de Koning geen zonnepanelen mag plaatsen op zijn monumentale woning. Wij houden niet van poespas en we vinden dat iedereen moet kunnen stralen met zonnepanelen, ook de Koning. Daarom regelen wij dat direct. We bieden de zonnepanelen graag aan, zodat de Koning zijn energiezaken slimmer en duurzamer kan regelen, op het dak of niet. We vinden desnoods wel een slimme oplossing, zodat ook de Koninklijke familie lekker groen bezig kan zijn!”

Plaats reactie