Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het lijkt erop dat iedereen het snapt behalve TS..

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@angel1978
"Je vergelijking met de fiets die je terugbrengt slaat ook nergens op.
Je brengt geen stroom terug, maar produceert ( daarom ben je ook ondernemer voor de belastingdienst ) stroom en verkoopt die aan de energieleverancier voor een afgesproken prijs."
Dat is het hele punt.
Mijn stroom gaat bijvoorbeeld naar de buren en die betalen de stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
De leverancier krijgt voor de door mij opgewekte stroom de stroomprijs zoals die is afgesproken met de buren.
Iedereen verdient nu al aan wat ik heb opgewekt.

Over wat ik opwek wordt nu al alles betaald.
De buren krijgen die stroom niet gratis.

@kuklos
De buren zijn maar een voorbeeld en is er om het iets simpeler te maken.
Misschien gaat het naar wel 10 verschillende huishoudens bij mij in de buurt of naar iemand in Groningen of Zwolle.
Maar geen enkele van die huishoudens krijgt mijn stroom gratis en ze betalen aan hun leverancier de door hen afgesproken prijs en de overheid krijgt van al die 10 verschillende huishoudens energiebelasting ODE en BTW
De stroom die ik lever is nu al voor niemand gratis en iedereen betaald alle kosten daarover.
Of het nu naar de buren gaat of naar 10 verschillende huishoudens, er wordt nu al volledig voor betaalt.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

Zo, ik was even iets zinnigs aan het doen en nu zie ik dat we nog niet veel verder zijn gekomen in de discussie v.w.b. de ts. Het is soms amusant en sneu tegelijk. Proberen ts maar even te laten nadenken over wat de forumleden te berde brengen, is trekken aan een dood paard. Ik wil het woord niet noemen, maar waarschijnlijk heeft ts zich ook niet laten vaccineren en gelooft hij ook in chemtrails.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

Iedereen verdient nu al aan wat ik heb opgewekt.
Ja, zo werkt het als producent..
Jij produceert en verkoopt aan een handelaar die er daarna nog wat bovenop legt en voor meer verkoopt..
Waarom ben je ondernemer geworden als je dat niet wilt?

Wil je dat niet, dan moet je de tussenhandelaren er tussenuit halen en dus zoals al voorgesteld rechtstreeks aan afnemers leveren.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
21 okt 2021 14:46
rens99 schreef:
21 okt 2021 14:41
De overheid en de energieleveranciers krijgen voor wat ik lever ( teller 7 ) van b.v. de buren 24 cent PLUS ongeveer 15 cent van mij.
Elke kWh die ik lever krijgen ze straks 39 cent.
Nee dit is wederom onzin!

Je stroom gaat niet naar de buren. De buren krijgen de stroom die ze hebben afgesproken van de energieleverancier voor de prijs die ze hebben afgesproken. Deze stroom is ook al ingekocht en wordt gewoon netjes volgens afspraak geleverd.

Jouw stroom die je teruglevert is extra voor de energieleverancier en die kan daarmee doen wat ze wil waaronder doorverkopen voor een andere prijs. Als jij niet voor die prijs wil leveren, dan staat je vrij om te stoppen met leveren.
Precies zoals ik schreef en het is dus geen onzin.
Mijn stroom gaat het netwerk op en wordt door de ene of andere energieleverancier verkocht voor b.v. 24 cent.
Die maakt dan een beste winst op mijn stroom.
Maar zonder salderen ga ik ook betalen voor de stroom die ik zo gul heb geleverd aan die energieleverancier en de afnemer van mijn stroom betaald b.v. 24 cent en Ik ga dan daarbovenop ook nog eens ongeveer 15 cent betalen.
De ovcerheid ontvangt 2 keer belastingen over dezelfde stroom.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

rens99 schreef:
21 okt 2021 15:12
@kuklos
De buren zijn maar een voorbeeld en is er om het iets simpeler te maken.
Nee, je maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld. Je hebt een redelijk simpel verhaal dat goed volgbaar en beantwoordbaar was veranderd in iets dat niet meer te volgen is.
Begin nou eens opnieuw met al mijn vragen te beantwoorden, zonder buren en wie dan er ook erbij te slepen. Buren etc. zijn niet van belang.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door 16again »

rens99 schreef:
21 okt 2021 15:12
Iedereen verdient nu al aan wat ik heb opgewekt.
Daar heeft heel werkend Nederland last van.
De eerst maanden van het jaar, zo tot april of mei, ben je alleen aan het werken om belasting te betalen. De rest van het jaar werk je voor jezelf

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
21 okt 2021 15:16
Iedereen verdient nu al aan wat ik heb opgewekt.
Ja, zo werkt het als producent..
Jij produceert en verkoopt aan een handelaar die er daarna nog wat bovenop legt en voor meer verkoopt..
Waarom ben je ondernemer geworden als je dat niet wilt?

Wil je dat niet, dan moet je de tussenhandelaren er tussenuit halen en dus zoals al voorgesteld rechtstreeks aan afnemers leveren.
Als iedereen nu al krijgt waar deze recht op heeft?
Waarom dan nog meer vragen?
Dubbel belasting heffen op dezelfde stroom

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

Ik stop ermee, beter kan ik het niet uitleggen.
Ik denk dat velen van de reageerders geen zonnepanelen hebben en/of geen digitale meter.
Het is blijkbaar een beetje moeilijk.
Wie het wel gaat begrijpen zal dat niet toegeven.

Nog even en men valt mij aan om een dt inplaats van een t omdat ze niets zinnigs hebben te zeggen.
Of ze schrijven alsof ik heel agressief ben of dat ik dom ben en zij verschrikkelijk pienter.
Dus niet klagen dat ik niet reageer, want het heeft geen zin.
Het ga jullie goed.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u werkelijk de mening toegedaan bent dat het gaat zoals u stelt, zou ik tegen die tijd de zonnepanelen maar uitschakelen. Gaan betalen voor iets dat je weggeeft, is te gek voor woorden. 😄

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik heb het topic gemeld met het verzoek het te sluiten.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

angel1978 schreef:
21 okt 2021 15:39
ik heb het topic gemeld met het verzoek het te sluiten.
Heel goed.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

@rens99, jij maakt het in elk geval onnodig gecompliceerd en dat helpt niet.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

rens99 schreef:
19 okt 2021 20:19
Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, gebruik ik 1000 kWh
Met een kWh prijs van 21 cent betaal ik € 210
Iemand zonder zonnepanelen betaald met dezelfde 1000 kWh ook € 210

Wat ik opwek gaat naar een andere consument en die betaald aan zijn energieleverancier en BTW, energiebalasting en ODE daarover.
Salderen noemen ze subsidie, maar wat ontvang ik dan?
Ik betaal precies evenveel als iemand zonder zonnepanelen.

Het schijnt dat de overheid wil dat ik ook betaal over dezelfde stroom die iemand anders ook al betaald... dat is diefstal.
Als salderen wordt afgeschaft dan betaal ik meer voor mijn gebruik van 1000 kWh dan iemand zonder panelen.
Salderen is geen subsidie het zorgt er alleen voor dat ik niet betaal over wat ik niet koop.
Of kan iemand dit weerleggen?
je vergeet dat je geen belasting betaald als je saldeert en dat is de subsidie die je feitelijk gezien ontvangt, een ander betaald namelijk wel belasting over de energie die deze afneemt!!!!

Met andere woorden, de DIKKE winst waar jij het over hebt komt bij de staat terecht....
Laatst gewijzigd door Hawk-Eye op 21 okt 2021 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

Alleen nog even ter informatie.
Op mijn meter heb ik dus een teller 2 die weergeeft wat ikzelf gebruik en een teller 7 die weergeeft wat ik lever aan bijvoorbeeld de buren.
Op een slimme of een digitale meter heb je precies dezelfde tellers, alleen heten die dan anders.
Bovendien kun je op een slimme meter zelfs 4 tellers hebben, waaronder 2 tellers zoals die werken bij mij.
Door op een knop te drukken ( vaak blauw of groen kun je alle tellers uitlezen.

En als bonus een antwoord voor Hawk-Eye, want dat is een nieuwkomer.
@Hawk-eye Over wat ik saldeer betaalt degene die mijn stroom afneemt bijvoorbeeld de buurman.
Over wat ik gewoon gebruik, betaal ikzelf belasting. Er is nu geen 1 kWh zonder belasting daarover.
Nu stop ik. Doeiiiii
Nog een fijne dag allemaal.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

Opnieuw ben je het onnodig ingewikkeld én incorrect aan het maken.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

Op mijn meter heb ik dus een teller 2 die weergeeft wat ikzelf gebruik en een teller 7 die weergeeft wat ik lever
Haal de buren er maar weer even af, want dat gaat nergens over.

Teller 2 geeft niet aan wat je gebruikt, maar wat je afneemt uit het stroomnet. Wat je gebruikt is nog een ander getal en daar is ook een teller voor die je o.a. op je omvormer vindt (of in de app als de omvormer geen afleesscherm heeft of je micro-omvormers hebt).

Teller 7 geeft weer wat je teruglevert aan het net ( wat weer een uitkomst is van je opbrengst - je gebruik )

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

klopt, over de stroom die je afneemt betaal je belasting maar NIET over de stroom die jij opwekt en zelf gebruikt, daar zit jouw subsidie van nu!!!!

4 tellers klopt, 1 voor dag stroom 1 voor nachtstroom en dan voor opwekken en leveren en voor eigen gebruik vanuit het net, zijn er dus 4

en tja, als je het niet wil snappen dan maar niet, in je eigen gelijk blijven hangen is ook een keus....

dormans63
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2014 08:24

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door dormans63 »

Het enige wat diefstal is dat er BTW word berekend over de energiebelasting.
Daarnaast word het salderen afgeschaft omdat onze regering door het salderen inkomsten misloopt bij het heffen van BTW en energiebelasting dus onze regering verkiest inkomsten boven iets voor t milieu doen.
Daarnaast van wat ik terug lever ontvangt de staat zo wie zo ook weer BTW en energiebelasting van die gene die mijn overvloedige stroom verbruikt en hierdoor hoeft een kolencentrale minder hard te draaien en hierdoor minder te vervuilen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ergens heeft TS wel gelijk. Als ik meer opwek dan ik gebruik krijg ik maar een klein gedeelte per kwh maar lang niet het bedrag wat ik zelf moet betalen per kwh. Per saldo leveren mijn zonnepanelen een energiemaatschappij geld op doordat zij mij maar een klein gedeelte betalen en iemand anders de volle prijs laten betalen. Ook de overheid vangt daar een deel van in de vorm van BTW en energiebelasting.

Gesloten