Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar energiemaatschappijen zitten op dat moment ook helemaal niet te wachten op die stroom. Er is namelijk al stroom in overvloed. Dus waarom zouden ze daarvoor zo'n hoog bedrag moeten betalen? Op andere plekken kunnen ze veel goedkoper stroom vandaan halen, maar ze worden gedwongen dat van jou af te nemen.

robbaman
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2021 16:42

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door robbaman »

rens99 schreef:
19 okt 2021 20:19
Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, gebruik ik 1000 kWh
Met een kWh prijs van 21 cent betaal ik € 210
Iemand zonder zonnepanelen betaald met dezelfde 1000 kWh ook € 210

Wat ik opwek gaat naar een andere consument en die betaald aan zijn energieleverancier en BTW, energiebalasting en ODE daarover.
Salderen noemen ze subsidie, maar wat ontvang ik dan?
Ik betaal precies evenveel als iemand zonder zonnepanelen.

Het schijnt dat de overheid wil dat ik ook betaal over dezelfde stroom die iemand anders ook al betaald... dat is diefstal.
Als salderen wordt afgeschaft dan betaal ik meer voor mijn gebruik van 1000 kWh dan iemand zonder panelen.
Salderen is geen subsidie het zorgt er alleen voor dat ik niet betaal over wat ik niet koop.
Of kan iemand dit weerleggen?
Volgens mij klopt er niet veel van je redenatie (of snap je niet hoe het werkt).

Stroom is geen tastbaar product dat je afneemt, maar een dienst. Je neemt deze dienst af bij een leverancier en betaalt hier zeg 5 cent per kWh voor. Hierover wordt echter belasting gerekend waardoor het totaalbedrag zo'n 21 cent is.

Nu ga jij zelf ook stroom (dienst) leveren. Hiervoor zou de afnemer (je elektriciteitsbedrijf) jou dus 5 cent per kWh moeten betalen PLUS zo'n 16 cent belasting, welke dus net als alle andere belastingen naar de schatkist zou moeten.

In plaats hiervan strepen jij en je elektriciteitsbedrijf elkaars verbruik tegen elkaar weg, waardoor er dus feitelijk geen belasting wordt betaalt over de dienst (twee diensten eigenlijk) die geleverd is. Geen belasting betalen is gelijk aan een subsidie.

Dus eigenlijk, zo lang je saldeert bij je zelf schuldig aan diefstal doordat je geen belasting betaalt waar je dit wel zou moeten... boefje ;)

dormans63
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2014 08:24

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door dormans63 »

Het is zo wie zo schofterig dat de kale stroom 7 tot 9 euro cent kost en in het verleden 7 tot 9 gulden cent koste ( bereken maar eens de meer dan verdubbeling) en de rest naar vadertje staat gaat terwijl men wel aan het klagen is dat het net niet al die stroom aan kan.
Regering doe eens wat goeds met dit geld in plaats het in de algemene kas te stoppen en dan nog dat ze belasting over belasting heffen is gewoon belachelijk.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

dormans63 schreef:
21 okt 2021 17:04
Het is zo wie zo schofterig dat de kale stroom 7 tot 9 euro cent kost en in het verleden 7 tot 9 gulden cent koste ( bereken maar eens de meer dan verdubbeling) ….
Echt, serieus…? :roll:

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 okt 2021 16:43
Ergens heeft TS wel gelijk. Als ik meer opwek dan ik gebruik krijg ik maar een klein gedeelte per kwh maar lang niet het bedrag wat ik zelf moet betalen per kwh. Per saldo leveren mijn zonnepanelen een energiemaatschappij geld op doordat zij mij maar een klein gedeelte betalen en iemand anders de volle prijs laten betalen. Ook de overheid vangt daar een deel van in de vorm van BTW en energiebelasting.
Maar zo werkt het toch altijd? Als ik fietsen produceer, dan lever ik die aan de fietsenwinkel voor een goedkopere prijs dan ik diezelfde fietsen weer in de fietsenwinkel kan kopen. Het zou toch onzinnig zijn dat een energiebedrijf stroom inkoopt tegen de prijs dat ze die stroom aanbieden? Dat zou toch een heel slecht businessmodel zijn?

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door xflorisx »

Buren en fietsen hebben er inderdaad niets mee te maken.
Als de salderingsregeling is afgelopen betaal je voor alle stroom die je afneemt 21 cent. Dat is de stroom met van allerlei opslagen.
Stroom die je zelf opwekt en zelf gebruikt komen niet langs de meter, dus die stroom is "gratis".
Stroom die je op dat moment wel produceert maar niet gebruikt, lever je terug aan je leverancier. Daar krijg je een vergoeding voor. Die is tussen de 5 en de 11 cent. Wat de energiemaatschappij er mee doet is niet aan jou. Al pompen ze het IJselmeer er mee leeg.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Ivo.w »

rens99 schreef:
21 okt 2021 13:05
@de auditu
Een fiets en een scheerapparaat en een wasmachine en een paar schoenen en kWh's hebben met elkaar overeen dat je er belastingen over betaald aan de overheid.
En bij alles is het nu zo dat als je het terugbrengt je die belasting terugkrijgt.
Als ik nu € 10 belasting betaal over een scheerapparaat of een wasmachine of een paar schoenen of kWh's het is precies dezelfde € 10
Aan precies dezelfde overheid.
Geen enkel verschil.
Er is een héél groot verschil. De kWh die je vanavond afneemt, is voor je naar bed gaat volledig opgebruikt. De kWh die je morgen met je zonnepanelen produceert en aan het net levert, is een geheel nieuw 'product'.

Wanneer de bakker vanochtend een brood heeft gekocht bij zijn concullega en deze met gezin heeft opgegeten, en morgen koopt de concullega een brood bij de bakker, dan is er gewoon twee keer belasting verschuldigd. Want het zijn simpelweg twee onafhankelijke transacties van verschillende producten. Zo ook met afnemen en terugleveren.

Grumpa
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2021 22:31

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Grumpa »

Ik heb met belangstelling dit topic gelezen, het heeft me toch weer aan het denken gezet...
Enerzijds werd het allemaal wel erg ingewikkeld gemaakt door een bepaalde manier van redeneren, soms onnavolgbaar.
Te simpel is het om te zeggen dat er vooral belasting wordt betaald, soms zelf twee keer (of drie keer?) over dezelfde energie.
Er zijn echte kosten, die de netbeheerder maakt om de stroom te vervoeren van en naar de gebruiker/producent en er zijn belastingen en opslagen, waarover dan BTW wordt geheven, dat laatste is wel een beetje gek, volgens sommigen diefstal, belasting over belasting.
Door al die zonnepanelen die allemaal tegelijk leveren is soms het net niet toereikend om al die stroom te vervoeren. Dus moeten er zwaardere kabels en transformators etc. komen om dat op te vangen.
Een forse investering waar we allemaal, linksom of rechtsom, aan mee zullen betalen.
Toen ik 5 jaar terug besloot zonnepanelen te nemen, heb ik eerst flink zitten rekenen, omdat ik geen zin had een grote investering te doen om dan vervolgens goedkope stroom te gaan leveren aan een energie handelaar.
De installatie met 8 panelen, totaal 2200 Wp, waar ik op uitkwam leverde in 5 jaar 12490 kWh, volgens de meter op de omvormer ongeveer 2500 kWh per jaar.
De afgelopen 5 jaar had ik per jaar een netto betaald verbruik van ca 200 kWh, dus de installatie voorzag in ongeveer 90% van het verbruik van ons 2-persoons huishouden incl electrisch koken.
Ergens in de reacties kwam de opmerking dat alle stroom uit het net wordt opgenomen, dus dat de zonnepanelen altijd via de meter leveren. Dat klopt niet.
Als het huis flink verbruikt, een wasmachine bijvoorbeeld, terwijl de panelen ook flink leveren gaat de stroom regelrecht het huis in, de meter (bij mij nog zo'n gezellige analoge meter met een draaischijf) staat dan stil of draait heel langzaam, voor- of achteruit.
Doordat deze meter automatisch "saldeert" wordt alleen de verbruikte energie geteld, een slimme meter kan ook precies aangeven wanneer er terug geleverd wordt en hoeveel. Op een dag zal ik er wel aan moeten om ook zo'n ding te laten plaatsen.
Dan wordt het zaak om, als de salderingsregeling ophoudt, om te zorgen dat je de opgewekte stroom zelf verbruikt.
Dat lukt nooit helemaal, maar je komt met slim schakelen, bijv. de wasmachine inschakelen als er zonnestroom is, een heel eind. Ook kun je een electrische boiler gebruiken om overtollige energie op te slaan, dat scheelt weer duur gas.
Het leven wordt dan wel iets ingewikkelder, maar er zijn al apparaatjes in ontwikkeling om je huisnet slimmer te maken.
Als de thuis accu-batterijen wat goedkoper worden, en dat zullen ze heus wel, kan de regering het gebruik hiervan stimuleren door subsidies etc. wat ook slim is, omdat dan het stroomnet dan minder zwaar wordt belast en mogelijk minder investeringen nodig heeft.

De omvormer van de zonnepanelen regelt zelf dat de opgewekte energie op een zodanige spanning wordt aangeboden, dat de energie optimaal wordt opgenomen. Als het huis niets verbruikt of weinig, gaat de rest vanzelf het net in, via de meter.

Wie echt geen belasting over zijn electrische energie wil betalen, moet off-grid gaan.
Niet heel goedkoop, maar het helpt wel...
Ik heb me daar eens grondig in verdiept omdat ik er over dacht een huisje te bouwen op een stukje grond van mijn vrouw, wat in een ver en warm land ligt. Het blijkt dan, als je echt voor 100% van de tijd volle energie wilt hebben dat je dan een gigantische accu neer moet zetten.
In ons kikkerlandje met veel bewolkte dagen, moet je dan veel zonnepanelen, maar vooral een enorme accu capaciteit hebben, als je echt "los van het net" wilt en toch alle comfort hebben.
Nog niet echt aantrekkelijk dus.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

rens99 schreef:
19 okt 2021 20:19
Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, gebruik ik 1000 kWh
Met een kWh prijs van 21 cent betaal ik € 210
Iemand zonder zonnepanelen betaald met dezelfde 1000 kWh ook € 210
Nee, als je 2000kWh gebruikt dan gebruik je 2000kWh, niet 1000. (Iemand vóór mij zal het vast ook al gezegd hebben...)
En als je 1000kWh opwekt en niet zelf kunt gebruiken dan dump je die in het net-afvalputje en krijg je daar de nieuwprijs voor.
Dat die verwennerij een beetje beperkt gaat worden is geen diefstal, maar voordeelbeperking.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 okt 2021 16:43
Ergens heeft TS wel gelijk. Als ik meer opwek dan ik gebruik krijg ik maar een klein gedeelte per kwh maar lang niet het bedrag wat ik zelf moet betalen per kwh. Per saldo leveren mijn zonnepanelen een energiemaatschappij geld op doordat zij mij maar een klein gedeelte betalen en iemand anders de volle prijs laten betalen. Ook de overheid vangt daar een deel van in de vorm van BTW en energiebelasting.
elektra koste kaal zo een 9 ct per KWH, als je gaat rondkijken is dat straks het bedrag (over 10 jaar of zo) dat je krijgt als je levert aan het net, 15 ct is belasting....

de maatschappijen verdienen echt niet zo veel als jij veronderstelt per KWH....

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Radar »

rens99 schreef:
21 okt 2021 15:30
Ik stop ermee, beter kan ik het niet uitleggen.
Ik denk dat velen van de reageerders geen zonnepanelen hebben en/of geen digitale meter.
Het is blijkbaar een beetje moeilijk.
Wie het wel gaat begrijpen zal dat niet toegeven.

Nog even en men valt mij aan om een dt inplaats van een t omdat ze niets zinnigs hebben te zeggen.
Of ze schrijven alsof ik heel agressief ben of dat ik dom ben en zij verschrikkelijk pienter.
Dus niet klagen dat ik niet reageer, want het heeft geen zin.
Het ga jullie goed.
Het topic wordt gesloten. Spijtige zaak!

Gesloten