LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Bijna iedere krant of digitale consumentennieuwsbrief geeft momenteel tips m.b.t. het overleven bij de tropische hitte.

Ook opvallend, dat veel airco's inmiddels zijn uitverkocht en niemand schijnt zich af te vragen of we daarmee niet contra-productief bezig zijn ... want airco's zijn juist dè grote stroomvreters en we wilden toch op onze energiekosten gaan sparen? Of zijn het juist de trotse zonnepaneelbezitters die met het extra stroomverbruik totaal geen moeite hebben?

Een nergens gelezen tip op de rankinglijstjes om het huis koeler te kunnen houden is, om de ramen aan de buitenkant met zonwerende, beter warmtewerende folie, te beplakken. Een goedkope manier met véél effect volgens een aanbieder en dus ... een prima en snel terugverdiende investering, mede gezien een ander feit, dat 's winters de warmte door de folie juist weer langer in huis wordt vastgehouden. Of word ik hier eerder geïndoctrineerd door een marketingtruc via een actuele tv-reclame?

DE VRAAG: Wie gebruikt er momenteel een warmtewerende folie en merkt, dat dit ook werkelijk werkt om de binnentemperatuur in de zomer om meerdere graden lager te kunnen houden? Ik wil namelijk niet het slachtoffer van door marketing gestuurde beloftes worden, want garanderen doet de producent natuurlijk niets!
Laatst gewijzigd door Radar op 30 jul 2018 16:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast op verzoek topicstarter

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik heb bewust geen folie op de ramen gedaan, maar wel over nagedacht. Nu is het even warm met temperaturen boven de 30 graden binnen. Ik heb een glazen pui van 12 meter breed precies op de zonkant met nu voor nood een wit schaduwdoek.
Zo’n folie klinkt leuk, maar in de winter, voorjaar en najaar is het juist heerlijk dat het warme zonlicht binnenkomt. Puur een afweging tussen nu isoleren en 3/4 van het jaar moeten bijstoken, of nu tijdelijk warmte (terwijl wij nog vertrekken op vakantie, dus nog een kortere periode). Dan kies is toch maar voor het niet extra stoken. Even ter vergelijk, in hartje winter met een beetje zon loopt de binnentemperatuur al gauw op naar 20 graden. Verwarming gaat dus pas aan als de zon weg is.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door Erthanax »

HK, kunt u niet beter de topictitel aanpassen? Gezien de tekst in het topic zelf vraagt u immers naar ervaringen met warmtewerende folie, niet naar nog meer tips.

Warmtewerende folie hebben wij overigens niet; onze overwegingen zijn dezelfde als die van NeoDutchio.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Gezien de vele mensen met een aversie tegen warmtepompen omdat het duur Is en herrie maakt, is het bijzonder te vernemen dat die warmtepompen niet aan te slepen zijn.

Of zijn dat allemaal mensen die niet snappen dat ze met die warmtepomp, die ze nu aangeschaft hebben om het huis te koelen, ook kunnen gebruiken om efficiënt en voordelig het huis te verwarmen?

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ivo.w schreef:Gezien de vele mensen met een aversie tegen warmtepompen omdat het duur Is en herrie maakt, is het bijzonder te vernemen dat die warmtepompen niet aan te slepen zijn.
Het nadeel van een warmtepomp is dat als teveel mensen hier gebruik van gaan maken de grond in de zomer te warm wordt en in de winter te koud. Hoeverre dit een negatief resultaat gaat geven is een discussie die we gelukkig hier niet hoeven te voeren.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:HK, kunt u niet beter de topictitel aanpassen? Gezien de tekst in het topic zelf vraagt u immers naar ervaringen met warmtewerende folie, niet naar nog meer tips.

Warmtewerende folie hebben wij overigens niet; onze overwegingen zijn dezelfde als die van NeoDutchio.
Ik twijfelde. In de reclame en bij krantenkoppen moet je een titel verzinnen die actueel en/of snel de aandacht trekt om de lezer 'het artikel in te zuigen'. Mogelijk, dat aan topictitels andere eisen gesteld worden. Ik ben daar niet zo bevlogen in. Ik heb vaker gezien, dat de redactie een titel 'aanpast', waardoor het begrip sneller (ook op het internet) teruggevonden kan worden. Misschien doet de redactie deze keer ook een 'ngreep' wanneer dat speciaal voor topics zinniger is? "Zonwerende folie, heeft dat werkelijk effect?" of zoiets?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ivo.w schreef:Gezien de vele mensen met een aversie tegen warmtepompen omdat het duur Is en herrie maakt, is het bijzonder te vernemen dat die warmtepompen niet aan te slepen zijn.

Of zijn dat allemaal mensen die niet snappen dat ze met die warmtepomp, die ze nu aangeschaft hebben om het huis te koelen, ook kunnen gebruiken om efficiënt en voordelig het huis te verwarmen?
Wij hebben onze aardwarmtepomp alleen op passieve koeling staan. Het was niet eens nodig om hem aan te zetten voor het actief verkoelen van ons huis.

Goede isolatie, zonwerende gordijnen en deuren en ramen dicht. Het was 2 dagen lang 37 graden, en onze huiskamer is niet boven de 22 graden uitgekomen. Stenen vloer helpt overigens ook met de gevoelstemperatuur.

Op zolder was het wel 28 graden, maar beneden bleef het lekker. Verschil tussen binnen en buiten was ruim 15 graden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door hänschen klein »

NeoDutchio schreef:Ik heb bewust geen folie op de ramen gedaan, maar wel over nagedacht. Nu is het even warm met temperaturen boven de 30 graden binnen. Ik heb een glazen pui van 12 meter breed precies op de zonkant met nu voor nood een wit schaduwdoek.
Zo’n folie klinkt leuk, maar in de winter, voorjaar en najaar is het juist heerlijk dat het warme zonlicht binnenkomt. Puur een afweging tussen nu isoleren en 3/4 van het jaar moeten bijstoken, of nu tijdelijk warmte (terwijl wij nog vertrekken op vakantie, dus nog een kortere periode). Dan kies is toch maar voor het niet extra stoken. Even ter vergelijk, in hartje winter met een beetje zon loopt de binnentemperatuur al gauw op naar 20 graden. Verwarming gaat dus pas aan als de zon weg is.
Ik heb, waar mogelijk, voor screens gekozen, gemakkelijk van binnenuit te bedienen. Tevens een lichte kleur gekozen voor betere afstraling.
Een probleem echter is, dat bij een deel van de woning de kozijnen direct onder de overstaande dakgoten zijn aangebracht en er geen plaats voor een screencassette is. Beneden kan dat opgelost worden met screendoek met klemmetjes, maar voor boven is dat geen oplossing en werd ik opmerkzaam op zonwerende (warmtewerende) folie.

De keuze is nooit op een markies gevallen, daar de warmte, die eronder blijft hangen de ramen juist verhit. Dat zou bij ú ook zo zijn.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb die folie jaren geleden ook overwogen en er om de al gegeven redenen niet voor gekozen. Een combinatie van goede isolatie, screens, rolluiken, zonneschermen (knikarm) en een mobiele airco op zolder houden het prima koel in huis. Ik ben netbterug van twee weken vakantie, de temperatuur op de benedenetage was een aangename 23 graden.

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:De keuze is nooit op een markies gevallen, daar de warmte, die eronder blijft hangen de ramen juist verhit. Dat zou bij ú ook zo zijn.
Het schaduwdoek hangt voor de ramen als de zon erop staat. Aan de binnenkant het rolgordijn naar beneden, dan krijg je een beetje isolatie. Als de zon niet meer rechtstreeks op de pui staat hangen we het doek horizontaal om zo lekker buiten te zitten. Goedkope, makkelijke en snelle oplossing voor die paar warme dagen in het jaar.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De voordelen van een zonwerende folie uit een prospectus:

- Hoge warmtewerende eigenschappen van de slimme filters, waardoor temperatuurdalingen worden bereikt. U bespaart al snel tot 25% op uw koelingskosten.
- In de winter wordt de opgewekte warmte binnen gehouden, resulterend in een verhoogde thermische isolatie, waardoor u tot 30% op uw stookkosten kan besparen.
- Reductie van de CO2-uitstoot (broeikasgas). Uw bijdrage tot vermindering van uw ecologische voetafdruk.
- Snelle terugverdientijd en winstgevende ROI.
- Geen verkleuring door schadelijke UV meer van uw interieur.
- Extra beveiliging tegen inbraak en verwondingen door gebroken glasscherven.
- De films laten het zichtbare licht binnen. Er is geen bijkomende verlichting vereist.
- Verbetering van het comfort.

Bij sommige aanbieders wordt een reduceren van tot 5% van de temperatuur aangegeven!!

Verder schijnt het een feit te zijn, dat de glasverzekering met folie beplakte ruiten niet verzekerd, omdat er vooral bij dubbelglas door de temperatuursverschillen spanningen ontstaan die tot breuk kunnen voeren. Dáárom dacht ik dat buitenfolie de luchtlaag bij dubbelglas niet kan opwarmen en de beste keuze is. Het bedrijf dat in de tv-reclame een dame in een koelkast laat klimmen geeft echter zonder onderbouwing aan, dat een binnenfolie hun voorkeur heeft.

Misschien meldt zich tòch nog een foliegebruiker en kan die dan aangeven of de folie binnen of buiten is geplakt?

Blijft de vraag of dit niet allemaal een broodje aap is. Je kunt van alles beweren, want vóór en na de aanschaf wordt er niets 'gemeten' en blijft het een gevoelskwestie om hierin te gaan investeren. Is het dus te mooi om waar te kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 30 jul 2018 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veel van die argumenten gelden ook voor andere vormen van zonwering en zijn dus geen exclusief argument. Sterker nog, op andere vormen zijn ze soms nog meer van toepassing.

Sommige argumenten zijn ook nogal gezocht. Hoezo, een vermindering van je ecologische voetafdruk? Het hangt er maar net vanaf waar je mee vergelijkt.

Een extra argument voor mij was ook dat ik, als ik rolluiken plaatste, geen andere verduisteringsmaatregelen meer nodig had, en dat scheelt financieel ook een flink slok op een borrel.

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:De voordelen van een zonwerende folie uit een prospectus:
Denkt u nu echt dat ze ook de nadelen gaan opsommen? Reclame is bedoeld om iets mooier te maken dan het is en alleen de voordelen te benoemen. Ik verkoop het beste gereedschap dat er is. Ik kan uren vertellen waarom mijn gereedschap de beste is. Vreemd genoeg heb ik heel veel concurrenten. En toch verkopen zij ook, terwijl ik al mijn voordelen benoem.

Op de site van de dame in de koelkast staatn referenties. Het staat u vrij om daar eens te gaan kijken. Echter, u noemde al een aantal nadelen, zoals de verzekeraar. Voor mij nog een reden om het niet te doen. Ook al had ik die beslissing al genomen op het feit dat ik in de winter extra moet gaan stoken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door renewouters »

Ivo.w schreef:Gezien de vele mensen met een aversie tegen warmtepompen omdat het duur Is en herrie maakt, is het bijzonder te vernemen dat die warmtepompen niet aan te slepen zijn.
Hoeveel mensen hebben een aversie tegen warmtepompen? Klagers op internet tellen heeft uiteraard geen enkele zin, want je weet niet hoeveel mensen wel voorstanders van warmtepompen zijn.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door hänschen klein »

OPTIE:

Mijn slogan*: Kerstkado ... wens je eens een coole airco!!

Zonnepanelengebruikers, maar ook oververhitte gebruikers kopen, niet-impulsgestuurd, een airco beter niet in het hoogseizoen, maar in rustigere tijden. Méér keuze, géén oververhitte prijzen en het 'van de zolder halen' wordt volgend jaar, of het jaar erop, eerder een fluitje van een cent zonder stress.

*) het idee mag vrij gebruikt worden :wink:

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door Revoked »

Onze airco doet ook dienst als verwarming, en dat is blijkbaar iets dat heel veel mensen nog steeds niet begrijpen. Grappig, want op de meeste airco bedieningen staat ook gewoon aangegeven....
Het is idd geen mobiele airco....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door moederslink »

hänschen klein schreef:
Erthanax schreef:HK, kunt u niet beter de topictitel aanpassen? Gezien de tekst in het topic zelf vraagt u immers naar ervaringen met warmtewerende folie, niet naar nog meer tips.

Warmtewerende folie hebben wij overigens niet; onze overwegingen zijn dezelfde als die van NeoDutchio.
Ik twijfelde. In de reclame en bij krantenkoppen moet je een titel verzinnen die actueel en/of snel de aandacht trekt om de lezer 'het artikel in te zuigen'. Mogelijk, dat aan topictitels andere eisen gesteld worden. Ik ben daar niet zo bevlogen in. Ik heb vaker gezien, dat de redactie een titel 'aanpast', waardoor het begrip sneller (ook op het internet) teruggevonden kan worden. Misschien doet de redactie deze keer ook een 'ngreep' wanneer dat speciaal voor topics zinniger is?
TIP 1 :
" Zonwerende folie, heeft dat werkelijk effect met deze hitte ? " is kort en pakkend genoeg.
Sproeien , ijsjes en airco.s etc hebben niets met uw werkelijke vraag van doen ... 8)

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Terug naar de (waarschijnlijk warmteafwerende) folie ...

Ik lees bij een review, dat het voor huurders zèlfs een nadeel kan opleveren wanneer de opgeplakte folie niet, of slecht verwijderd kan worden en de verhuurder daarom een (dure) schadevergoeding verlangt. :idea:

Dus zijn er al problemen met de verzekeraar èn mogelijk ook nog met de verhuurder en is onduidelijk of de buitenfolie beter dan de binnenfolie is ...

PS. De folietip kwam nèt te laat voor de redactie om in de nieuwsbrief tips-om-het-koel-te-houden "mee te nemen" ...
Voor volgend jaar op de to-do-lijst.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... n=20180730

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:Veel van die argumenten gelden ook voor andere vormen van zonwering en zijn dus geen exclusief argument. Sterker nog, op andere vormen zijn ze soms nog meer van toepassing.

Sommige argumenten zijn ook nogal gezocht. Hoezo, een vermindering van je ecologische voetafdruk? Het hangt er maar net vanaf waar je mee vergelijkt.

Een extra argument voor mij was ook dat ik, als ik rolluiken plaatste, geen andere verduisteringsmaatregelen meer nodig had, en dat scheelt financieel ook een flink slok op een borrel.
Ik had in mijn vorige huis óók overal rolluiken laten aanbrengen, zij het toen nog met handbediening.
Voor de slaapkamers was een pró, dat het er mooi donker was, echter een nadeel, dat er geen frisse lucht doorkwam, tenzij je de rolluiken iets optrok, maar dan was de verduistering weer ongedaan gemaakt. Het is óók een voordeel voor huizen die met veel verkeerslawaai te maken hebben.

Gelukkig gingen alle ramen en deuren naar binnen open (D) ... en was het effect nog enigszins te regelen.


"Ieder voordeel hep z'n nadeel'!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zonwerende / warmtewerende raamfolie, en meer hitte-tips

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De oorspronkelijke topictitel was: "Sproeien, airco's, ijsjes en méér hete tips!"

Ik heb de topictitel (iets moeten inkorten) naar het overtuigende voorstel van @moederslink aangepast. Bedankt!

Daarbij is het meteen zinvol om nog te vermelden, dat de hoge buitentemperatuur (in de schaduw 35 graden) vaak door open ramen of deuren of de huisventilatie (vaak niet uit te zetten), tòch naar binnen sluipt, waardoor folie soms helemaal geen effect zal hebben.

Ook moet vermeldt worden, dat er folies zijn met extra anti-uv-straling om het interieur tegen verkleuren te beschermen. Dat er tevens gelet moet worden op het klaar doorlaten van het daglicht (er zijn namelijk ook zwarte, grijze en gele effecten verkrijgbaar).

Ik heb er inmiddels niet zo erg veel trek meer in.
Het aanbrengen op de eerste verdieping en boven elders een schuin afdak zal óók nog eens door een installateur gedaan moeten worden, misschien zèlfs met een steiger (kosten) en die warmteafwerende-monteurs liggen momenteel allemaal tijdens de bouwvak in de zon ... zonder folie :x

De ongeduldige vaak spontane consument wil het graag maar NÚ!! maar soms heb je (gelukkig) veel tijd om er over te kunnen/moeten nadenken.
M.a.w. ... de marketeer of het reclameburo van de folie-aanbieder heeft het verkeerde moment gekozen voor de uitgezonden tv-spotjes.

Gesloten