LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door S. »

Nou heb ik door omstandigheden een heel bakje vol met van dat kleine grut, oftewel die 1 en 2 eurocenten.
De tijd dat je een winkelier hier mee blij kon maken, is voorbij, en bij de bank kun je er ook niet meer mee aankomen.
Momenteel is de waarde van allerlei metalen flink gestegen, en dan vooral van messing, waar die centen dus van gemaakt zijn.
Het zal wel niet zo zijn dat 1 eurocent aan metaalgewicht dezelfde of meer waarde heeft als 1 cent, maar het schiet wel op. :wink:
En je maakt er niemand blij mee, wanneer je met centen wil betalen.
Soms brengt mijn man wel eens oude metalen weg en nu krijg ik steeds meer de neiging om die bak met centen maar leeg te kiepen in de messingbak.
Ik weet het; het mag niet, maar wat doen jullie met centen? :)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Deze munten zijn niet van messing... Ze zijn van staal met een koperlaag. Ik geef ze trouwens gewoon uit, als ik ze al krijg. Nooit meer dan een paar van die muntjes in mijn portemonee.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Zijn ze niet gewoon van brons?

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door antonh »

Waarom weggooien?
Het is een wettig betaal middel.
Als ik hier net over de grens, Duitsland, iets krijg ik gewoon het gehele wisselgeld terug.
Ook als het maar 2 of 3 cent is.
Waarom kan dat niet in Nederland??
Het heeft een waarde dus ik kan er mee betalen en ik ontvang het ook terug als wisselgeld.
En weggooien?
Hoe gek ben je dan?
Straks willen ze de 5 cent munt niet meer de winkeliers.
En zo kunnen we verder gaan.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door S. »

Dat bakje met muntjes heb ik gekregen. En kinderen spelen ermee, maar ze krijgen er stinkhanden van. Zo zie je maar dat geld schoon lijkt, maar toch in werkelijkheid best wel vies is. :wink:
Blijkbaar is niets dus wat het lijkt. Ook eurocenten zijn een hoopje schroot voorzien van een mooi laagje.:P

Bij de appie heijn zit een zure cassiëre en die zal ik binnenkort verblijden met een stapeltje muntjes.:D

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door Jan1 »

gravedigger



Zijn ze niet gewoon van brons?
Nee, ze zijn magnetisch. In tegenstelling tot de muntjes van 10; 20; en 50 eurocent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens hoeven winkeliers niet een hele berg kleingeld te accepteren als normale betaling. Er zijn normen voor met hoeveel muntjes je tegelijk mag betalen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door S. »

Ik was van plan ze netjes in stapeltjes van 100 cent aan te bieden.
Mag dat dan ook niet?
Voor 1 pak suiker....... 8)

ikkiez
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2008 16:26

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door ikkiez »

ook ik zit met een bakje 1 en 2 euromuntjes had mijn moeder gespaard voor haar kleinkinderen
en mu kan ik die dus nergens kwijt?? tenminste niet voor geld voor de kinderen
amperaan bekomen van de schrik dat er oook nog guldens en riksdaalders in haar lagen
en dan je afvragen of je nog vertrouwen heb in de euro ?? nee nooit gehad

ikkiez
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2008 16:26

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door ikkiez »

ook ik zit met een bakje 1 en 2 euromuntjes had mijn moeder gespaard voor haar kleinkinderen
en mu kan ik die dus nergens kwijt?? tenminste niet voor geld voor de kinderen
amperaan bekomen van de schrik dat er oook nog guldens en riksdaalders in haar la lagen
en dan je afvragen of je nog vertrouwen heb in de euro ?? nee nooit gehad

berooid
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 nov 2010 11:58

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door berooid »

Die 1 en 2 eurocenten die kun je ook aan mij geven. Kan ik bij de Aldi (daar accepteren ze ze wel gewoon) weer eens brood kopen.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door antonh »

@Berooid,
als je nou eens niet je tank van je Amerikaan vol laat gooien dan kun je ook een brood kopen.
En anders ga`je maar bij de eendjes in het park zitten en kijkt of je daar niets kunt krijgen.
Veel succes.

ps. hoeveel moet je nu afbetalen?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door snepke »

Hun hadden in okt 2008 die 1en 2 eurocenten.
Het is nu dec 2010 denk je dat ze die nu nog hebben.

berooid
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 nov 2010 11:58

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door berooid »

Dat zou zo maar kunnen.

De Galaxy wordt trouwens in Belgie (Genk) geproduceerd. Niet in Amerika.

JonasRules
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:34

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door JonasRules »

Niet echt door al te slimme mensen dit bedacht?.. vroeger hadden wij ook toch 1 en 2 centjes toen het nog gulden was? werkte ook niet echt op een gegeven ogenblik! en wat kost het nou om die dingen te maken? meer dan 1 cent denk ik!!...

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door Quisquid »

De munten van 1 en van 2 cent zijn gewoon wettig betaalmiddel, in de hele eurozone en dus ook in Nederland. Een land kan die munten niet eenzijdig afschaffen; dat kan alleen in Europees verband met alle eurolanden samen.
Afronden komt in enkele eurolanden (zoals Nederland en Finland) voor, maar in verreweg de meeste eurolanden rondt men niet af.

Winkels in Nederland mogen afronden, mits zij dit vooraf kenbaar maken. Maar ook bij winkels die afronden, mag je met dat kleine grut betalen (wel tot aan het afgeronde bedrag) en moet men dat accepteren. Correcter zou zijn niet het te betalen bedrag, maar het wisselgeld af te ronden, maar zo werkt het in de praktijk niet.

Zoals gezegd: in de meeste eurolanden rondt men niet af. Maar ook in Nederland zijn er adressen waar men niet afrondt, zoals de Aldi, de postkantoren en de gemeentehuizen.

De enige beperking bij het betalen met munten is dat niemand verplicht kan worden een betaling in meer dan 50 munten te accepteren.
(En dat gelegenheidsmunten met een afwijkende waarde, bijvoorbeeld 5 euro, alleen in het land van uitgifte wettig betaalmidel zijn, maar in de praktijk gaan zulke munten meestal direct het muntenalbum in.)

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door hobby1 »

Quisquid schreef:De munten van 1 en van 2 cent zijn gewoon wettig betaalmiddel, in de hele eurozone en dus ook in Nederland. Een land kan die munten niet eenzijdig afschaffen; dat kan alleen in Europees verband met alle eurolanden samen.
Afronden komt in enkele eurolanden (zoals Nederland en Finland) voor, maar in verreweg de meeste eurolanden rondt men niet af.

Winkels in Nederland mogen afronden, mits zij dit vooraf kenbaar maken. Maar ook bij winkels die afronden, mag je met dat kleine grut betalen (wel tot aan het afgeronde bedrag) en moet men dat accepteren. Correcter zou zijn niet het te betalen bedrag, maar het wisselgeld af te ronden, maar zo werkt het in de praktijk niet.

Zoals gezegd: in de meeste eurolanden rondt men niet af. Maar ook in Nederland zijn er adressen waar men niet afrondt, zoals de Aldi, de postkantoren en de gemeentehuizen.


De enige beperking bij het betalen met munten is dat niemand verplicht kan worden een betaling in meer dan 50 munten te accepteren.
(En dat gelegenheidsmunten met een afwijkende waarde, bijvoorbeeld 5 euro, alleen in het land van uitgifte wettig betaalmidel zijn, maar in de praktijk gaan zulke munten meestal direct het muntenalbum in.)


Blijkbaar de rest van 3 jarig topic niet gelezen. :wink:

an33
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2011 10:55

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door an33 »

gelukkig krijgen wij in Nederland die muntjes niet meer.

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

an33 schreef:gelukkig krijgen wij in Nederland die muntjes niet meer.
Bij veel Aldi's wordt het wisselgeld nog gewoon tot de laatste cent betaald.

Door de hoge uitkeringen en automatische verhogingen is blijkbaar het besef van waarde verdwenen.

pascalvh
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2013 09:02

Re: 1 en 2 eurocenten, naar de schroothandel?

Ongelezen bericht door pascalvh »

Kees_1000 schreef:
an33 schreef:gelukkig krijgen wij in Nederland die muntjes niet meer.
Bij veel Aldi's wordt het wisselgeld nog gewoon tot de laatste cent betaald.

Door de hoge uitkeringen en automatische verhogingen is blijkbaar het besef van waarde verdwenen.
Klopt en in Duitsland doen ze er ook nog gewoon aan.
Let trouwens op dat als je pint, je soms gevraagd wordt een afgerond bedrag te pinnen, in plaats van het in centen precieze bedrag. Soms wordt je daarmee (weliswaar voor een paar cent) gewoon in de maling genomen.

Gesloten