LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

ook ik als bedrijfslijder mag niet van hoofdkantoor 100 euro biljetten aannemen.laatst een klant die hier heel groot drama van maakte en toen heb ik zijn biljet in mijn portomonee gewisseld.
het gaat ver ik weet er alles van maar hier heb ik geen grip op.
als ik mijn geld afstort bij de bank mogen er geen biljetten van 100 bij zitten en regels zijn regels

dubby

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door dubby »

ik werk in een bedrijf waar ook geen briefjes van 100 euro wordt geaccepteerd, dit omdat wij al een aantal x valse er tussen hebben gehad. Deze zijn via de controlelamp niet te traceren en worden bij het centraal punt van de bank ergens in.....pas ontdekt. Sommige klanten vinden het erg vervelend maar het staat wel duidelijk aangegeven.
Je zou het geld van elke klant apart kunnen afstorten en noteren dat zodra er een valse bijzit je kunt herleiden waar die vandaan is gekomen...maar goed je kunt iemand daar dan niet meer op aanspreken. Ik denk dat iedere winkelier dit zelf moet bepalen, in deze economische crisitijd voor zelfstandig ondernemers is het een ware strop om steeds vals briefjes te ontvangen....

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Wordt het niet eens tijd om de "Regering" van ons land aan te spreken op het gegeven, dat wij als "Nederlanders" alleen nog maar kunnen betalen met "kleingeld" sinds de invoering van de Euro, (hoe weet ik ook niet hoor!) Zo langzamerhand weet ik niet eens meer hoe een briefje van 100 Euro eruitziet. Vroeger met onze guldens kenden we tenminste nog onze biljetten...
Als ik geld pin bijv. 100 Euro, kies ik al bij voorbaat voor de biljetkeuze, zelfs een briefje van 50 Euro neem ik al niet meer.
Alle biljetten worden in de supermarkt gescanned, zelfs een briefje van 5 Euro..
Kennelijk ben je zelfs als je net gepuitgever gekenmerkt wordt....
Ik wordt hier echt droevig van. :cry:

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

Wat bedoel je ?

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Sorry, wellicht dubbel maar ik ben nog niet helemaal vertrouwd op deze side.
De laatste regel van mijn bericht is, ik weet niet waardoor, kennelijk zeer vervormd overgekomen.
Ik wilde zeggen:
Zelfs als je net geld bij de bank gepind hebt en je dat vervolgens uitgeeft, je het gevoel hebt dat misschien een "valsgelduitgever" bent.

lvwijk
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:00

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door lvwijk »

als een winkelier geen biljeten vanaf 100 of hoger aan wil nemen moet het duidelijk vermeld staan bij de kassa. Dan weet de consument tenminste waar hij aan toe is.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

als ik mijn geld afstort bij de bank mogen er geen biljetten van 100 bij zitten en regels zijn regels
Dat een bank deze eis stelt, is gewoon ronduit belachelijk. ZIJ hebben toch apparatuur in huis om deze biljetten op echtheid te controleren?

Ik vind het niet accepteren van biljetten van 100 euro in ons land ontoelaatbaar. Ik kom regelmatig in belgie en Duitsland, en zie dat daar zelfs in de supermarkten probleemloos met deze coupures kan worden afgerekend.

Dat het biljet niet gewenst is, is dus een kneuterig nederlands probleem. Ondernemers in Nederland: jullie moesten je doodschamen.

BUF
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2005 15:06

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door BUF »

Dat (kleine) winkeliers biljetten van 200 en 500 weigeren kan ik ergens wel begrijpen. Als ze dit niet zouden doen zouden ze niet alleen tegen sluitingstijd, maar al vanaf openingstijd doelwit van overvallers kunnen zijn. Maar ik vind dat een biljet van 100euro gewoon geaccepteerd zou moeten worden.

In geval van het voorbeeld van de parfumerie: als de winkelier hier een vals biljet zou aannemen is zijn verlies: wisselgeld + kostprijs (en niet inkoopprijs) van het produkt. Al vind ik het van deze parfumerie wel erg flauw om in dit voorbeeld zo'n 100EURbiljet te weigeren. Die parfumerie doet zich dan groot voor maar "act" als een kleine winkelier. En dat terwijl de concurrentie vanuit internet oprukt. Ik had dit anders gedaan.

Bovendien zijn er voldoende goede vals-geld detectoren te koop. Relatief kleine investering.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Winkeliers richten zich nu dan wel op grotere coupures. Enigszins begrijpelijk, omdat een vals exemplaar meteen een forse schadepost betekent.

Maar wat men zich niet realiseert: ook biljetten met een lagere waarde worden vervalst. Per exemplaar is dan het verlies wel minder groot.

Maar als ik bijvoorbeeld bij een Bristol-schoenenzaak sta, en ik betaal mijn aankoop van 25 euro met 5 valse briefjes van 5 euro, dand durf ik te wedden dat het geld ongecontroleerd wordt aangenomen.

DAT moeten ze dus niet doen, ik ben er voorstander van dat ALLE biljetten gecontroleerd moeten worden. Wanneer de dan toch die apparatuur naast de kassa hebben staan: een kleine moeite om die te gebruiken.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door HvdB »

Wat een onzin eigenlijk. Winkeliers mogen een wettig betaalmiddel NIET weigeren.
Het is toch makkelijker om te pinnen. toch? :wink:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ach ach ach, het gaat helemaal niet om pinnen, maar om contant geld. Er staat helemaal nergens dat een winkelier dit wettig betaalmiddel niet mag weigeren, maar het wordt soms op zo'n onopvallende plek in de winkel, of helemaal niet, aangegeven, dat dat juist de ergernis bij de klanten opwekt.

Een winkelier mag accepteren en weigeren wat hij of zij wil, maar moet duidelijkheid verschaffen aan de klant.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door JH »

Een winkelier mag accepteren en weigeren wat hij of zij wil, maar moet duidelijkheid verschaffen aan de klant.
Als een winkel dit weigert dan is de klant koning en kan het produkt dus zo meenemen :lol:
proletarisch winkelen heet dat dus 8)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bij mij heet dat diefstal.

mo-tje89
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2006 21:51

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door mo-tje89 »

er is ook wel een reden waarom ze dat niet doen hoor het is echt niet alleen maar om dat het nep kan zijn
in de kasse mag 250 inzitten niet meer als je iets van 25 euro koopt en je betaald met 100 moetten ze wel 75 euro terug geven nou dan heb je niet veel meer in de kassa en het staat ook voor aan de kassa leest dat dan ook :x maar de meeste filialen nemen het wel aan als je 3 derde van dat bedrag besteedt

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Niet in alle gevallen zie je voor het afrekenen dat een winkel bepaalde coupures weigert. En dat zou wel zo moeten zijn. Een kassa bevindt zich niet altijd naast de ingang.

Het is heel simpel: het gaat erom dat een winkelier niet zonder meer de verantwoordelijkheid van het wel of niet vals zijn van een biljet (om het even om welke coupure het gaat) bij de consument kan en mag leggen.

Ik accepteer bij een postkantoor inmiddels ook geen biljettten meer van 100 euro of hoger. Het idiote is: je krijgt ze wel bij het postkantoor, maar kunt er niet mee betalen.

Niemand heeft me in de afgelopen maanden kunnen duidelijk maken, waarom ik in een land als Belgie en Duitsland wel gewoon ermee kon betalen, zelfs een relatief klein bedrag in een supermarkt. Daar heb ik nog nergens stickers gezien, waarop staat dat bepaalde coupures woden geweigerd. Dat gezeur tref je alleen in Nederland aan, en dat is waar deze discussie in de kern om draait.

jurrien
Berichten: 285
Lid geworden op: 16 jul 2004 21:25

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door jurrien »

Dat is helemaal waar ! Dat echte grote biljetten als €200 en hoger
moeilijk te wisselen zijn voor een winkelier,alla, maar een biljet van €100.- moet toch mogelijk zijn. Vroeger kon ik al de guldenbiljetten,maar na de invoering van de euro is het een droeve zaak. Met de biljetten van €50.- doe ik bijna alle aankopen.


Jurrien :shock:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb eens een mail naar het ministerie van Financien eraan gespendeerd.

Ik kreeg netjes binnen een paar dagen antwoord, en de hierop van toepassing zijnde passage plak ik in dit bericht:
Een wettig betaalmiddel is het middel waarmee u wettig aan uw betaalplicht kunt voldoen. Er bestaat geen formeel (wettelijk vastgelegde) acceptatieplicht.
Het is toegestaan andere wijze van betaling overeen te komen of voor een betaling bepaalde munten of bankbiljetten te weigeren. Dit moet wel van te voren duidelijk zijn aangegeven.
Let wel, dit is afkomstig van het ministerie zelf, dus ik ga ervan uit dat zij toch wel weten wat wel en niet kan.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Frankkk »

Ja, precies, net zoals anwoorden op kamervragen door het ministerie altijd voor 100 % waar zijn :twisted:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Geachte heer of mevrouw XXXXXX,


Bedankt voor uw e-mail met kenmerk 251284.

Een wettig betaalmiddel is het middel waarmee u wettig aan uw betaalplicht kunt voldoen. Er bestaat geen formeel (wettelijk vastgelegde) acceptatieplicht.

Het is toegestaan andere wijze van betaling overeen te komen of voor een betaling bepaalde munten of bankbiljetten te weigeren. Dit moet wel van te voren duidelijk zijn aangegeven.




Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Astrid van Manen
Postbus 51 Informatiedienst
Namens het ministerie van Financiën
Dit is de complete tekst.............

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Frankkk »

@bodejosm43: En wat voegt dit toe aan je eerste verhaal? Wat wil je hiermee duidelijk maken?

Gesloten