LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
elsbertvano
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2008 14:38

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door elsbertvano »

Waarom worden deze biljetten dan nog gedrukt?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In Duitsland en België heeft men totaal geen problemen met de acceptatie van die biljetten. Ik zei al, ik heb er begrip voor dat ze bij een supermarkt raar staan te kijken wanneer iemand iets voor 1 euro koopt, en dat afrekent met 100, 200 of 500 euro.
Er wordt vaak gezegd, als iedereen dat doet, is de supermarkt zo door het beschikbare wisselgeld heen.

Maar soms HEB je als klant niets anders dan de biljetten die uit de automaat komen, en je wil toch graag iets kopen. Je ontkomt er dan niet aan om te wisselen. Hoe moet je het als klant anders doen dan? Er zijn geloof ik wel automaten geweest, waar je muntgeld kon pinnen, voor zover ik weet kon dat ooit bij de ING.

Dat zou de oplossing zijn, het zou ook makkelijker zijn om kleinere bedragen te pinnen. Nu heb je vaak de neiging om grotere bedragen ineens te pinnen, omdat je liever niet voor iedere 20 euro naar de automaat wil gaan. Dus krijg je ook regelmatig briefjes van 50 erbij. Die wil je wel graag kwijt kunnen.

Mijn bezwaar is nog steeds: waarom kun je in omringende landen probleemloos met grotere coupures betalen, terwijl je in Nederland in 90 procent van de gevallen tegen een onwillige winkelier aan loopt?

Sproetjes
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:01

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Sproetjes »

Ook wij krijgen wel es een briefje van 100 of 200 in de hand. (helaas niet vaak :wink: )

Kon ik die eerst ook nooit ergens kwijt met betalen, tegenwoordig heeft de supermarkt hier (janlinders) een gesloten geldsysteem.
Kleingeld gaat in een soort trechter en papiergeld door een automatische geluf. Wisselgeld komt er automatisch in het bakje weer uit. Veiliger en makkelijker

En ja daar kan ik tegenwoordig dus ook de 100 en 200 euro kwijt. Doen ze niet moeilijk meer over

een aangezien je met de wekelijkse boodschappen toch tegenwoordig al zowat al dat geld kwijt ben hoeven ze ook niet veel wisselgeld te geven :roll: :lol:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dat is het goede voorbeeld. En een heel goede oplossing voor het grootste probleem: een overvaller zal niet meer zomaar een graai kunnen doen in de kassa, hij zal er eerst netjes om moeten vragen.


Waarom de nog veel grotere winkelketens hier nog niet op dat idee gekomen zijn??????????

mafjah
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2008 17:50

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door mafjah »

Waarom de nog veel grotere winkelketens hier nog niet op dat idee gekomen zijn??????????
Waarschijnlijk omdat het te hoge kosten met zich mee brengt. Die kosten verhaalt men liever op de consument. Anders dalen de bonussen en gouden handdrukken van de graaiers in de top.

helly
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2008 14:47

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door helly »

Wat een discussie!!

Nu ben jij die winkelier een krijg per dag 2-3 valse briefjes van € 100 of meer... veel plezier ermee!

:shock:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het gaat erom, dat de winkelier zich op de stoel van de wetgever neerzet, en dat zij bepalen dat ze een wettig betaalmiddel kunnen weigeren.

Ik vind het prima, dat de biljetten worden gecontroleerd, voordat ze worden aangenomen, maar dan moeten ze die ook echt accepteren.

De biljetten zijn er, en moeten ook in het betalingsverkeer gebruikt kunnen worden. Het is niet de winkelier die bepaalt, maar degene die ze in het betalingsverkeer brengt (anders gezegd: de Nederlandse Staat).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Verwijderd wegens abusievelijk dubbel plaatsen
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 21 nov 2008 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het gaat erom, dat de winkelier zich op de stoel van de wetgever neerzet, en dat zij bepalen dat ze een wettig betaalmiddel kunnen weigeren.
oh ja ?
Volgens mij mag elke winkelier elk betaalmiddel weigeren die men wil !
Niet de wetgever bepaalt wat een winkelier wel en niet accepteert, maar nog altijd de winkelier zelf.De wetgever geeft alleen aan wat een wettig betaalmiddel is en wat niet.
Een wettig betaalmiddel is een middel waarmee het volgens de wet is toegestaan te betalen, zoals geld of een chipknip. De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren.
Bron: Postbus 51

Pin en chipknip zijn ook wettige betaalmiddelen, maar ook die zijn niet verplicht voor een winkelier !
Het is niet de winkelier die bepaalt, maar degene die ze in het betalingsverkeer brengt (anders gezegd: de Nederlandse Staat).
Onzin dus !

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik ken die bepaling, dat heb ik zelf al eens geplaatst hier.

Maar wat ik ermee wil aangeven, is dat ik het er niet echt mee eens ben.

Het is immers ook in het belang van de winkelier zelf, dat de koper een beetje keuze heeft om te betalen. Aan alle betaalmiddelen zitten risico's en aan de andere kant ook kosten.


Beetje vreemd om mijn berichtje van zojuist hier dubbel te zien. Foutje in het verzenden, kennelijk.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je mag het er wel mee oneens zijn :)
Het gaat erom, dat de winkelier zich op de stoel van de wetgever neerzet, en dat zij bepalen dat ze een wettig betaalmiddel kunnen weigeren.
Door de toon en de woordkeuze hier suggereer je echter dat het wettelijk gezien niet is toegestaan dat de winkelier dit doet. Dit is natuurlijk niet juist..

Of het in alle gevallen slim is voor de winkelier zelf, kan je over twisten, maar wettelijk gezien staat niets de winkelier in de weg.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je geeft exact weer wat ik bedoel.

Als ik mijn geldf ergens niet kwijt kan, ga ik naar een winkel waar ze daar geen problemen mee hebben.


Of ik koop niets, kan ook. :roll:

droth
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2008 14:40

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door droth »

Ik ben het helemaal eens met bodejosm43 :lol:
Als de winkelier het niet wilt aannemen, ga ik ook naar een andere winkel die het wel aanneem! Als je iets koopt van 150 euro dan vind ik dat ze je 200 euro makkelijk aan kunnen nemen! :twisted:
Als we dat allemaal gaan doen ....dan gaat de winkelier vanzelf wel mee?! :wink:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik heb nog geen winkelier meegemaakt dat wanneer er 150 euro betaald moet worden, men de 100 euro weigerd. Anders wordt het als men moet teruggeven. Hier is het meestal op gebasseerd.

droth
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2008 14:40

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door droth »

Hey Maarten, ik bedoel niet 2x 100 euro maar 1x 200 euro :lol:
dat is dus bij de meeste winkeliers wel een probleem!
En dat begrijp ik dus NIET, geld is toch geld!! Ofdat het nu 2 briefjes zijn of 1, het is toch hetzelfde.
De winkeliers hebben toch allemaal zo'n "blauwe" lamp, of hoe dat ook mag heten, zo kunnen ze toch zien ofdat het geen vals geld is! :evil:
Maarja het is de zoveelste REGEL :twisted: van Nederland weer :oops:

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

@droth,

lezen is ook een kunst :S

Het gaat die winkelier niet om dat briefje van 200. Die wil hij op zich best aannemen. Het gaat die winkelier erom dat hij 50 euro aan wisselgeld terug moet geven en als hij dat 2x moet doen, hij een lege kassa heeft ( op 2 briefjes van 200 euro na ) en dus de volgende klant geen wisselgeld meer kan geven !

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Hier heeft het Rijk niets mee te maken. Een winkelier mag weigeren. Ook mag deze weigeren als je met minimaal 50 muntjes van de zelfde soort betaald. Dit is opgenomen in de muntwet en toch is het geld. De muntwet geeft hen dus vrijheid hiertoe om te mogen weigeren. Nogmaals het is met name het teruggave beleid wat een winkelier voert. Veelal wilt men winkeliers ook nog wel eens gebruiken als Grens Wissel Kantoor. Zij betalen met groot geld een product dat goedkoop is. Hiermee tracht de consument zijn geld kleiner te krijgen. Door zulk beleid wordt men dat ontmoedigd. Het gaat er dus niet om angst voor valsheid, maar gewoon voor teruggave.

jenren6
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2006 13:27

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door jenren6 »

hallo euro liefhebber!!

Het is heel kinderachtig van ICI PARIS om Uw 100 euro biljet te weigeren.
Bij ons in de winkel, zal de naam niet noemen, mogen wij 100 euro aannemen als de klant minimaal 50 euro aan boodschappen heeft, niet als het 20 of 30 euro is, en dan niet omdat het een groter risico is dat het biljet vals is, dat is te controleren middels het blauwe lampje, maar gewoonweg vanwege het wisselgeld!!
Zeker als een klant s'morgens vroeg komt dan kunnen wij nogals eens niet wisselen, nog teweinig geld in de la.
Er zit 250 euro in de la als je de dag start, incl. het kleine wisselgeld.
door de dag heen word er ook nog afgeroomd om niet te veel briefpapier in de la te hebben.
5 briefjes van 50 mogen er in de la en van de andere biljetten verschillende aantallen.
zo gaat dat bij ons, maar omdat het vaak grote winkelketens zijn en ze algemene regels opstellen en de chef vaak niet de eigenaar is en de regels moet opvolgen, anders krijgt hij weer commentaar, gaan de dingen zo, is heel vervelend dat begrijp ik want het is gewoon een wettig betaalmiddel!!

gr. jo :D

redrose
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2005 17:00

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door redrose »

Bij het Kruidvat waar ik kom hebben ze op de ruiten die biljetten geplakt waarmee je niet kunt betalen, volgens mij moet dat in iedere winkel te zien zijn die deze biljetten niet willen aannemen.

maybe
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 nov 2004 14:43

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door maybe »

klopt, Op het moment dat je kenbaar maakt dat je bepaalde biljetten niet accepteert dan mag je ze weigeren. je kunt er ook voor kiezen om biljetten van 20 en 50 te weigeren. Niet dat het slim is.

Gesloten