LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
lullig

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door lullig »

wat me tijdens de vakantie heel erg is opgevallen!!!
duitsland,oostenrijk en italie totaal geen probleem
om met 100euro te betalen !
ze kijken ze zelfs niet na! ze gaan zo in t laatje!
ze komen zelfs uit de bankautomaten.
en hier gaat alles zo kneuterig!
en maken ze overal problemen van![/b]

rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door rhodi »

idd lullig.....in Duitsland krijg je briefjes van 100€ uit de automaat. iedereen neemt ze aan zonder ze na te kijken.

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

klopt en in oostenrijk ook.

Gucky
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gucky »

Ik denk dat het geen kwaad kan om een dergelijke vraag eens aan een jurist voor te leggen.
Het is natuurlijk zo, dat een winkelier een levering aan een klant mag weigeren wanneer er echt zwaarwegende redenen zijn aan te voeren om dat te doen.
Ik denk echter, dat door het exploiteren van een winkel met als duidelijke bedoeling het aan de man brengen van producten, het niet zo kan zijn, dat een winkelier wettige betaalmiddelen zonder meer mag weigeren. Ook wordt vaak als reden aangevoerd, dat men te weinig wisselgeld in kas heeft om iedereen die met groot geld betaalt te kunnen teruggeven. Dat is natuurlijk grote nonsens, dan zorgt de winkelier maar dat hij wel genoeg wisselgeld in kas heeft.
Dan zouden we de handelsbanken en de europese centrale bank ook moeten kunnen zeggen, dat wij als europeanen geen grotere coupures meer willen dan maximaal 50 euro.
Iedereen snapt best, dat het vele valse geld een probleem vormt, met name voor winkeliers, maar dat probleem heeft de klant dus ook gewoon.
Ik denk, dat als iemand zo'n voorval op de spits zou drijven, de winkelier gewoon verplicht is te leveren en een 100 eurobiljet aan te nemen. Weigering zonder meer komt in zo'n geval namelijk uit op willekeur en daarmee gaat de winkelier dan voorbij aan de geschreven en ongeschreven regels, die geldig zijn op dit gebied.
Nogmaals... het zou eens getoetst moeten worden bij een jurist.

Tens

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Tens »

#1 Het is de verantwoordelijkheid van de winkelier om de briefjes te controleren. Dit is echt geen dure en tijdrovende operatie.
#2 Het is zeker NIET waar dat 100 euro of meer sneller vervalst wordt!
Dat is ook niet logisch want waarom zou je een blijet vervalsen dat haast nergens geaccepteerd wordt en het snelst op echtheid gecontroleerd wordt?¿?
50 Euro of minder wordt het meest vervalst.
Boven de 5 euro is handig omdat het wisselgeld dat dan geretouneerd wordt echt geld is.
Maar als crimineel ga je geen blikje drinken aanschaffen met grote biljetten vanwege het wisselgeld.
Je moet het risico zoveel mogelijk verminderen.
Vals geld wordt ook zeker in de dagelijkse boodschappen gebruikt.
#3 De reden dat 100 euro of meer niet geaccepteerd wordt is NIET omdat het geld vals kan zijn, maar omdat de kassiere geen groot geld mag bezitten. Dit geld ook voor een bezinestation. Tevens is dit omdat als men kleine aankopen doet met 100 euro het niet rendabel is om bijvoorbeeld 90 euro wisselgeld te geven.

Roenie

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Roenie »

Het argument van wisselgeld gaat natuurlijk niet op wanneer je iets koopt voor € 80,- Het wisselgeld is gelijk bij twee briefjes van 50.

Mutsje
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 sep 2004 23:21

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Mutsje »

Het is tegenwoordig maar normaal dat ook 100 euro niet meer aangenomen word, maar ik vind het niet normaal.. als je een special apparaat ervoor heb en weet hoe je het moet controleren dan kan je het gewoon aannemen.
Maarja dit is weer nederland weer met zulke acties en als je nou iets heb van 5 euro en je wilt het betalen met 100 euro ( bijv ) dan kan ik me voorstellen dat men het niet aan neemt, dan kan ik dat nog wel begrijpen, maar voor een groot bedrag niet!

bodejos

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejos »

Hoe wil een winkelier ooit iets verkopen, indien hij het daarvoor uitgevonden ruilmiddel (GELD, in al zijn verschijningsvormen) gaat weigeren?

Wanneer er in de winkel een valsgelddetector staat, dient deze gebruikt te worden bij twijfel. Zonder meer weigeren van een biljet mag in zo'n geval niet. Dan is het puur gemakszucht van de winkelier. Dan zou zelfs een biljet van 500 euro geaccepteerd moeten worden, wanneer blijkt dat dit een echt biljet is.

pcgouda.nl

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door pcgouda.nl »

Een winkelier mag alleen geld weigeren indien dit voor de koop kenbaar gemaakt wordt door b.v. weigeringssticker op het winkelraam. Kijk maar bij de benzinestations, daar staat het aangegeven boven de benzinelsangen.

N30

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door N30 »

Toen ik in Oostenrijk aant het snowboarden was, Kwammen er ook alleen maar 100 euro biljetten uit de pinautomaat.

Heb ik toen zelfs een libello voor mijn droge lippen voor gekocht van 2 euro ofzo.

Het is natuurlijk vervelden voor beide kanten. Winkellier verkoopt soms niks als hij geen 100 aanneemt en jij kunt niks kopen terwijl je daar staat met 200 euro :roll:
Maar in dit geval is het wel vreemd omdat het om een vrij groot bedrag gaan. Dat ze 100 weigeren als je iets koop van 2 euro ofzo kan ik inkomen. Maar bij 54 euro :S

p.s biljet van 500 bestaat niet :D

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

p.s biljet van 500 bestaat niet
Ookal heb jij die nog nooit in je zak gehad, wil het nog niet zeggen dat hij niet bestaat hoor.
Een biljet van 500 bestaat namelijk wel

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

Zoiets geloof je toch niet,als je zoiets leest.Als je nog niet eens weet dat er een briefje van 500 euro bestaat is het erg triest met je gesteld.

Groet 8)

Tillerman

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Tillerman »

Wat bij mij al een paar keer werkte: als een winkelier mijn geld niet aanpakt stel ik daartegenover dat ik dan concludeer dat ik het artikel gratis krijg. Ik ben tenslotte bereid en in staat om te betalen. Als je dan weg begint te lopen moet je eens kijken hoe graag ze geld willen hebben. Wie denken die winkeliers wel niet dat ze zijn? Wat denk je dat er gebeurt als je als klant bankbiljetten gaat weigeren?

Tillerman.

Marnix

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Marnix »

hahahaha, dit is met afstand het domste argument ooit. Als de winkelier uw geld dan nog aanneemt is een wonder. Ik zou het artikel terugnemen en u de winkel uitgooien..
Regels zijn regels, als staat aangegeven dat u er niet mee kan betalen is dat bijdehante gedrag nergens goed voor.
Wat wel slecht is is dat banken het zelfs niet meer aannemen als u geen rekening heeft daar..

Tillerman

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Tillerman »

Bijdehand gedrag? Dom argument? Ik draai alleen de redenering van de winkelier om; ik wil alleen maar iets kopen en daar ook voor betalen. Als een winkelier vervolgens mijn geld niet wil hebben is dat zijn probleem. En het heeft al 3 keer gewerkt, beste man. Ik laat me zomaar niet ringeloren door winkeliers die zelf denken te kunnen bepalen of de euro, in welke vorm dan ook, wel of niet geldig is.... Dat u dat wel aanvaardt moet u zelf weten.

Tillerman.

ontevr. klant

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door ontevr. klant »

Ook mij overkomt het herhaaldelijk dat ik niet met €100 kan betalen ik vind dus dat het de banken verboden moet worden om nog langer € 100 biljetten en hoger uit te geven! Als ik bij de betr. zaken die mijn wettig betaal middel weigeren wil pinnen moet ik nota bene zelfs hiervoor betalen. Nou ik maak dan rechtsomkeert en laat de winkelier zelf de handel weer opruimen en ik ga na een zaak die klantvriendelijker is (die zijn er gelukkig nog) De betr. weigeraar is dan voorgoed van mijn lijstje geschrapt en dat zouden alle klanten moeten doen! Kennelijk hebben de klagende middenstanders het zo goed dat ze zich dit kunnen permiteren.

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

Bericht aan onder andere Marnix:

Het is niet goed te praten dat een winkelier zonder meer de verantwoordelijkheid legt bij de consument. En het is ook zeker niet in zijn eigen belang als die bankbiljetten gaat weigeren. Ik kan me heus wel voorstellen dat je een pakje kauwgom niet met 500 euro kunt afrekenen, maar laatst wilde ik een paar schoenen van 89 euro afrekenen, met een biljet van 100 euro. De kassiere weigerde het aan te nemen. Ik heb de schoenen aan de kassa laten staan, waarop een paar klanten die achter me in de rij stonden hetzelde deden, en de winkel uit protest ook verlieten.

Die weigerachtige houding heeft die winkelier dus veel geld gekost.omdat spullen die hij anders verkocht zou hebben, nu teruggezet moesten worden in de rekken.

Iedere winkelier maakt zijn eigen regeltjes, en legt daarbij ten onrechte de verantwoordelijkheid bij de consument. En dat is onaanvaardbaar.

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik moet erbij zeggen: nergens was aangegeven, dat men die biljetten niet accepteerde. Als klant mocht ik er dus vanuit gaan, dat het zou worden geaccepteerd.

wendy-1

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door wendy-1 »

Dat hep ik ook meegemakt bij de Hema

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door woman4life »

sja dus dan kan je niet meer 100 euro gaan pinnen maar dan zal je bij de bank naar binnen moeten en zeggen ik wil 100 euro maar dan 2 biljetten van 50 of wat dan ook want anders ben ik bang dat de winkel het niet aanneemt, ook zon domme kutsmoes van die jonge meiden in de winkels als je met 100 euro betaald is het jah maar ik heb geen wisselgeld daarvoor, nee lekker koop je voor 80 euro hebben ze geen 20 terug maar koop je iets van 10 euro hebben ze wel van 50 terug dus 40 euro nou ja het zal wel aan mij liggen maar zo is hoe ik dr over denk, enne ik zou ook kwaad worden als het mij gebeurt want ik wil wel voor die spullen betalen dat is het punt niet

Gesloten