LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afronden

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Deze informatie [link] over afronden kwam ik op een andere topic tegen:

http://www.platformdetailhandel.nl/inde ... 575,3,html

Jessy

Re: afronden

Ongelezen bericht door Jessy »

Eerst waren het de centen nu de eurocenten. Alsof nog niet alles duur genoeg is wordt ik geflest door een maatregel die niet wettelijk bepaald is maar door de winkeliers onderling zijn afgesproken en ook nog eens in het voordeel van de winkeliers zijn. Het lijkt de regering wel. Inmiddels heb ik 12 bonnen die alle in mijn nadeel zijn uitgevallen dat is 12x2 eurocent. Ben aan het kijken wanneer het nu eens in mijn voordeel uit zal vallen. Dat ze dan de prijzen afronden naar hele bedragen dan weet ik teminste wat ik te betalen heb, Doordat ze prijzen hebben van 1 2 3 4 6 8 9 eurocent aan het einde wordt ik eigenlijk tweemaal geflest. Ik ben daar erg kwaad over. Overal wordt je besodemieterd en dat hangt me danig de keel uit.De regering flest de arbeider op alle mogelijke manieren door even wat wetjes te veranderen. De winkeliers veranderen regels zo maar in hun voordeel. En zeg niet dat dat niet klopt want anders zouden jullie dat nooit doen het gaat steeds om winst winst en nog eens winst. En ik persoonlijk wil jullie die centen niet geven die zijn van mij maar wordt gedwongen ze aan jullie vrijwillig te overhandigen dat noem ik slaaf zijn van jullie winst.En ik dacht dat de slavenhandel was afgeschaft.

bodejos

Re: afronden

Ongelezen bericht door bodejos »

Jessy,

wat jij zegt over ''twee keer flessen", klopt dus niet. De winkelier die alle niet afgeronde prijzen tussentijds afrondt, is verkeerd bezig. Ergens is het voorbeeld genoemd: 0,99 euro wordt afgerond op 1 euro, en als je 5 van die artikelen hebt, betaal je dus 5 cent teveel.

Maar zo zit het niet. Bedenk eens hoeveel tijd en moeite het je kost om je boodschappenkarretje op een zodanige manier te vullen, dat het eindbedrag op een 1,2, 6 of 7 eindigt. Je bent dan ook ontzettend veel tijd kwijt. Je moet wel een ingebouwde rekenmachine hebben, om er altijd in je voordeel uit te komen.

Stel nou eens: je gaat 50 keer naar een supermarkt, en alle 50 keer vallen de eindbedragen in je voordeel uit. Dan heb je maximaal 1 euro bespaard op je aankopen. Maar reken eens voor de aardigheid uit hoeveel tijd het je heeft gekost om dat voordeel te bereiken?

maas

Re: afronden

Ongelezen bericht door maas »

Geachte Redactie,
Winkelen en betalen met de euro is gelijk aan bestolen worden, maar helaas legaal! Dus wat kun je er tegen doen. Wel koop je boodschappen en reken deze bij de kassa steeds met drie artikelen gelijk af. Alle prijzen hebben eindcijfer 9. 3 x 9 is 27! Kijk dus altijd 2 cent voordeel. Bij 30 artikelen is dat 10 x 2 cent of wel euro 0,20.
Duurt wel even langer maar het mag en kan! En boodschappen doe je zeer vaak. Ik gemiddeld 4 x per week. Het is een bloemetje e.2,98, een stukje vlees, de reguliere boodschappen en steeds blijkt weer dat je euro 0.02 extra kwijt bent. En dus steelt de middenstand euro 30 miljoen ieder jaar! Tel uit je winst. Dag lieve lezers ( essen)
vr. gr. pieter.

Piet81
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jul 2004 11:28

Re: afronden

Ongelezen bericht door Piet81 »

Yessss! 3x boodschappen gedaan deze week en 4 cent afrondingswinst weten te behalen met afronden! Dat compenseert weer ruimschoots mijn 1 cent afrondingsverlies van vorige week.

Als je 12 bonnetjes hebt waar telkens 2 cent in je nadeel afgerond wordt, dan doe je gewoon zeer slecht boodschappen.

Overigens vind ik het vergelijken van slavenhandel met het afronden een en al belachelijk. Sommige dingen kunnen nooit in proporties gezien worden door gierige zûnige Hollanders heb ik het idee...

anjer

Re: afronden

Ongelezen bericht door anjer »

wat 'n gemier over een of twee eurocent ga naar duisland inkopen doen daar betaal je nog met de cent wanneer is dat gezeur eens afgelopen .

prutsers

Re: afronden

Ongelezen bericht door prutsers »

JULLIE zeuren NET ZOALS MIJN MOEDER BETAAL GEWOON MAN
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Sandertje

Re: afronden

Ongelezen bericht door Sandertje »

Om even de onzin van deze discussie aan te geven heb ik het volgende voorbeeld doorgerekend: Stel, een winkel heeft alle produkten zodanig geprijsd dat ze op een 9 eindigen, dus E 0,99 en E 1,99 en E9,99 etc. De winkel heeft honderd klanten, die ieder elke dag een keer boodschappen komen doen (7x per week). Ze kopen dan telkens tussen de 1 en 10 produkten (willekeurig gekozen). Bij iedere boodschap onthouden ze de echte prijs (dus niet afgerond) en de prijs die ze betalen (na afronden). Na 7 jaar vergelijken ze hun resultaten en ze zien het volgende:
De gemiddelde winst is 0,00 euro. De klant met het grootste nadeel heeft in totaal in die 7 jaar 0,24 euro (24 cent!) teveel betaald, de klant met het grootste voordeel heeft eenzelfde bedrag verdiend. 36% van de klanten zit na die 2500 kassatransacties minder dan 0,05 euro van het juiste bedrag (op een totaal besteed bedrag van ca. E 12.500,-). De vraag is dus niet of het in je nadeel is of niet, maar op welke manier je je tijd nuttiger kunt besteden ;-)

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Nu snap ik waarom "sandertje" altijd een "stuk maand" overhoudt als zijn salaris op is :roll:

bodejos

Re: afronden

Ongelezen bericht door bodejos »

Sander heeft het door. :wink:

Jessy

Re: afronden

Ongelezen bericht door Jessy »

Heb jullie commentaren gelezen.
Het gaat niet zo zeer om die centen alswel om het feit dat je er totaal geen zeggenschap over hebt. En sinds wanneer is dat legaal??????????
Is dat wettelijk bepaald dat ze mogen afronden aan de kassa en natuurlijk wordt ik twee keer bedrogen de prijs op het produkt klopt niet met hetgeen ik aan de kassa moet ik schrijf moet betalen. En waarom zou ik naar duitsland moeten gaan om bootschappen te halen??? Maakt het jullie dan niets uit dat je wordt geflest. Dat andere over jullie centen beslissen??? IK geef graag mijn centen weg maar vrijwillig. Het heeft niets te maken met zuinige hollander zijn. Ik wil gewoon dat betalen wat de kostprijs is klaar en niet meer. Ik heb tijd genoeg aan de kassa om met centen te betalen. Een kwestie van indeling. En diegene die dit zeuren vinden zien de ernst van de zaak niet in.

Piet81
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jul 2004 11:28

Re: afronden

Ongelezen bericht door Piet81 »

Als je vindt dat producten voor de kostprijs gekocht moeten dan kun je het beste naar een communistisch land verhuizen, waar het begrip winst en vrije markteconomie niet in hun woordenboek voorkomt. En sterker nog, momenteel worden er in Nederland bepaalde producten in de supermarkt ONDER de kostprijs verkocht.

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 24 Oct 2004 22:46 door bodejos


--------------------------------------------------------------------------------

Sander heeft het door.
Nee, Sandertje heeft het NIET door!!
Het gaat niet om de cijfertjes en ook niet wat het resultaat na zoveel jaar is. Waar het hier onder andere om gaat is het beleid van sommige winkeliers met de afronding en de manier waarop wij als klant daar geen zeggenschap meer in hebben. Dat onze 1 en 2 eurocenten ineens geen wettig betaalmiddel meer blijken te zijn, omdat de desbetreffende winkelier een afrondingsbeleid hanteert en dat wij als klant moeten instemmen met het afrondingsbeleid van een winkel omdat daar toevallig een sticker van op de voordeur zit.

bodejos

Re: afronden

Ongelezen bericht door bodejos »

Piet81:

Volgens mij heeft dit totaal niets met deze discussie te maken.

Voor de rest: er is wel iets te zeggen over het feit dat je als klant de baas wil zijn over je eigen portemonnee. Maar in feite gaf ik ermee aan, dat je welhaast gedwongen wordt met de maatregel van de winkeliers mee te gaan. Het alternatief is: bij iedere aankoop erop letten of je totaalbedrag in je voordeel of je nadeel zal uitvallen. En dat winkelt echt niet prettig.

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 25 Oct 2004 15:58 door bodejos


--------------------------------------------------------------------------------

... er is wel iets te zeggen over het feit dat je als klant de baas wil zijn over je eigen portemonnee. Maar in feite gaf ik ermee aan, dat je welhaast gedwongen wordt met de maatregel van de winkeliers mee te gaan. Het alternatief is: bij iedere aankoop erop letten of je totaalbedrag in je voordeel of je nadeel zal uitvallen. En dat winkelt echt niet prettig.
Gast "bodejos",
Ik ben het niet met je eens wanneer je stelt dat het alternatief is dat je dusdanige aankopen moet doen die een totaalbedrag hebben met afronding in je voordeel. Dat is, zoals je dat ook verwoordt, onprettig en onrustig winkelen. Ik denk dat het alternatief is dat je dan zoveel mogelijk gebruik moet maken van pin-betalingen (voor zover die door de winkelier ook niet afgerond worden).

Dat je als klant min of meer gedwongen wordt (zoals je zelf ook aanhaalt) met de maatregel van de winkelier accoord te gaan, vind ik een kwalijke zaak.

Jessy

Re: afronden

Ongelezen bericht door Jessy »

Als je vindt dat producten voor de kostprijs gekocht moeten dan kun je het beste naar een communistisch land verhuizen, waar het begrip winst en vrije markteconomie niet in hun woordenboek voorkomt. En sterker nog, momenteel worden er in Nederland bepaalde producten in de supermarkt ONDER de kostprijs verkocht.

Piet 81

Je bent een van die mensen die zegt bevalt het je niet als je bedrogen wordt verhuis dan maar ergens anders heen. Waarom???
Nee verhuizen doe ik niet ik ga de strijd aan en er zijn gelukkig nog winkels waar het niet is ingevoerd en daar ga ik naartoe zolang het duurt. En wat de kostprijs betreft???? Voor mij is de kostprijs die op het artikel staat. Als de winkeliers ONDER de voor hunne kostprijs zouden verkopen hadden ze geen millioenen winst.
Wat komt bij jou niet in het woordenboek voor?????

bodejos

Re: afronden

Ongelezen bericht door bodejos »

Even reageren op de reactie van Gast (26 oktober 10.26):

Uit je woorden maak ik op dat je het volledig met me eens bent, en toch zeg je dat je het NIET met me eens bent. Dit kan ik niet helemaal volgen.

In feite zou je moeten vechten voor hetgeen van jou is. Maar als je dan ziet hoeveel energie je in dat gevecht moet stoppen, om er uiteindelijk misschien 1 of 2 cent per winkelbezoek op te verdienen, dan zeg ik: is het die energie eigenlijk wel waard. Striktgenomen borrelt hier nog een ander argument naar boven: het zint de meesten niet, dat het initiatief voor het afronden door de winkeliers is genomen. En wringt hem nou juist daar niet de schoen?

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 26 Oct 2004 22:48 door bodejos


--------------------------------------------------------------------------------

Even reageren op de reactie van Gast (26 oktober 10.26):

Uit je woorden maak ik op dat je het volledig met me eens bent, en toch zeg je dat je het NIET met me eens bent. Dit kan ik niet helemaal volgen.
Ik ben het zeker met je eens, maar niet eens met het geboden alternatief in jouw reactie. Ik heb daar het alternatief tegenover gezet van voortaan boodschappen pinnen.
Voor mij wringt inderdaad de schoen dat een "geen door de overheid opgelegde maatregel" massaal wordt gedoogd en dat een wettig betaalmiddel niet meer geaccepteerd wordt.

Even wat anders:
Ik koop een artikel voor 1,38. Bij de kassa moet ik dan 1,40 euro betalen. Ik moet er dus 2 cent extra bijdoen.

Ik koop nu een product voor 1,42 euro. Bij de kassa hoef ik dan ook maar 1,40 euro te betalen. Maar ik krijg geen 2 cent terug. Ik krijg ook geen korting, want als ik met pin betaal, moet ik daar wél 1,42 euro voor betalen. Ik ben dus altijd de klos als het om contante betaling gaat.

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Toch wel verdacht dat het afronden 9 van de 10 keer naar boven gebeurd.

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: afronden

Ongelezen bericht door anna100 »

Hopelijk spreek je alleen voor jezelf. Bij mij is vaker naar beneden afgerond dan naar boven.

Gesloten