LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afronden

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
hebikgelijk?
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2004 13:06

afronden

Ongelezen bericht door hebikgelijk? »

Bij het kruidvat moest ik 6,18 betalen. 6,20 zegt de kassiere, ik leg 6,18 neer en dat werd geweigerd. Ze wees me op de sticker bij de kassa en dat ik me aan de regels moet houden. Ik zei haar, dat ik toch gepast betaal en dat de centen nog steeds een wettig betaal middel is.Ik ga niet met u indiscussie werd mij gezegt, maar voor deze keer accepteerde ze het, maar de volgende keer moet ik het afgeronde bedrag betalen.
Ben ik dat dan verplicht of moet ik telkens in verweer als ik het gepast wil betalen.

bodejos

Re: afronden

Ongelezen bericht door bodejos »

JIJ hebt gelijk.

Wanneer het beleid is dat men in principe afrondt, dan kun je twee dingen doen: dit accepteren, of je aankoop in een andere winkel doen.

Maar wanneer jij exact het gevraagd bedrag contant kunt betalen, dan MAG men dit niet weigeren. Het afronden is er immers op gericht het nodeloos zoeken van die kleine muntjes in de kassa tot een minimum te beperken, dit afronden valt de ene keer in het voordeel, maar de andere keer in het nadeel van de klant uit. Let wel: alleen het EINDbedrag mag worden afgerond, de kleine muntjes zijn nog steeds een wettig betaalmiddel.

Conclusie: Kruidvat gaat hier in de fout, en had die 6,18 moeten accpeteren, dat bedrag staat toch op de kassabon?

hebikgelijk?
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2004 13:06

Re: afronden

Ongelezen bericht door hebikgelijk? »

ja, dat dacht ik dus ook. Ik ben voor alle zekerheid op de site van postbus 51 gaan kijken en daar staat als volgt;

Een totaalbedrag van € 13,47 zal dan bijvoorbeeld worden afgerond naar € 13,45 terwijl € 13,48 naar € 13,50 zal worden afgerond. Ook al heeft u het bedrag van €13,48 gepast dan nog zal het bedrag naar €13,50 worden afgerond.

Nou mooi is dat, het gaat maar om een paar cent, maar toch, tel alles eens bij elkaar op. 1Cent hier 2 cent daat. Reken het eens om naar de oude gulden. En soms is het in het voor deel van de klant, maar vaak in ons nadeel. Dus een chipknip aan schaffen.

bodejos

Re: afronden

Ongelezen bericht door bodejos »

Chipknip is ook niet overal een oplossing. Bij mijn tijdschriftenhandelaar zit een sticker op de kassa, waarop staat, dat bij elektronisch betalen (ook met een chipknip!!!!!!) 35 cent kosten in rekening wordt gebracht.

Koop je iets van 30 cent (voor die kleine bedragen was de chipknip nou juist uitgevonden, weten we het nog?), kun je meer dan het dubbele ervoor gaan betalen.

Nou, en DAAR gaat die winkelier dus in de fout, want de chipknip was nou juist bedoeld om dit soort fratsen te voorkomen. Mijn tijdschriften koop ik voortaan ergens anders.

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

ik zou zeggen: get a life

de ene keer is het in je voordeel de andere keer weer in je nadeel, maar het is echt niet zo dat je daardoor 10 euro meer per maand kwijt bent. Hoogstens een halve euro!!!!!!

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is toch weer omgerekend Hfl. 1,10. Je moet op de kleintjes letten! :wink:

bodejos

Re: afronden

Ongelezen bericht door bodejos »

Is toch precies wat ik ermee wil aangeven? Veel mensen denken dat hun karrete boodschappen ineens 5 euro ofzo in prijs wordt verhoogd door het afronden, maar daar klopt niets van. Aan de andere kant: winkeliers zijn zeer inventief in het toespelen van de zwarte piet naar de klant toe, de klant moet uiteindelijk altijd de dupe worden, en dat vind ik ook nergens voor nodig.

Maar Gast (welke van de vele Gasten ben je eigenlijk??????), je hebt wel gelijk hoor.

hebikgelijk?
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2004 13:06

Re: afronden

Ongelezen bericht door hebikgelijk? »

maar op de chipknip mogen ze toch geen extra geld rekenen? Dat is alleen met pinnen onder de 10 euro dan komt er een 25 cent? bij.

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Afronden is bij ons verboden wij vierkanten het af in zijwaartse richtng. Ook voor chippen.

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: afronden

Ongelezen bericht door johannaweb »

kijk dat de meeste winkels aan het afronden zijn moeten zij zelf weten maar wat ik zo belachelijk vind is dat als je contant betaald je altijd die 2 cent naar beneden of boven afgerond moet betalen maar als je met je pinpas betaald je wel het exacte bedrag mag betalen.

wat ik nu doe is als het naar beneden afgerond wordt dan betaal ik contant, als het naar boven afgerond wordt dan doe ik even pinnen, zo spaar ik toch elke keer opnieuw die 2 of 3 cent uit ten gunste van mijzelf.

Boeksbal
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2004 09:46

Re: afronden

Ongelezen bericht door Boeksbal »

Gisteren was ik bij de Spar, en moest ook €6.73 betalen. Ik legde er dus €6.73 neer, maar de kassiere zei dat ze afronde naar boven. Ik zei dus dat 1 en 2 centen een wettig betaal middel zijn, en contant betaalde. Als ik pin of chip betaal ik toch ook contant, en ronde ze t bedrag toch ook niet af? Maar ze accepteerde het bedrag (nog) wel. Dus als de winkeliers niet meer willen afronden, prijs dan alles op 5 en 0 cent. Probleem opgelost.

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

wat ik nu doe is als het naar beneden afgerond wordt dan betaal ik contant, als het naar boven afgerond wordt dan doe ik even pinnen, zo spaar ik toch elke keer opnieuw die 2 of 3 cent uit ten gunste van mijzelf.
1. Je spaart niet 2 of 3 cent uit, maar 1 of 2 cent.
2. Je spaart het niet ELKE KEER uit, maar slechts 2 van de 5 keer.

Kortom: in 40% van je supermarktbezoeken bespaar je gemiddeld 1,5 cent.
PER supermarktbezoek bespaar je dus 0,6 cent. Nu, als je dat moet verdienen ben je erg arm, hoeveel geld je ook hebt.

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zei dus dat 1 en 2 centen een wettig betaal middel zijn, en contant betaalde.
NIEMAND ontkent dat die munten wettig betaalmiddel zijn.

Maar daarnaast: afronden is ook onderdeel van de overeenkomst die je met de winkelier bent aangegaan. Er staat aangegeven dat contante betalingen worden afgerond. Door de koop te sluiten ben je met die bepaling akkoord gegaan. En dus moet je 6,75 betalen. (en dat MAG dan weer met gebruik van 1 en 2 cent munten)

B.Schuit
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2004 15:13

Re: afronden

Ongelezen bericht door B.Schuit »

Neem eens een folder van Zeeman.
Als je daar 1 prijs ziet staan die per saldo in het voordeel van de klant is dan krijgt die persoon van mij een dikke pluim want alle prijzen zijn bewust op bijv.7.99 of 2.49 of 1.79 dus altijd in het naadeel van de consument.
Een schande dat een bedrijf dat zich voor wil doen als goedkoop op die manier de klanten een poot uit draait.

Noëlle

Re: afronden

Ongelezen bericht door Noëlle »

Exact hetzelfde is mij vandaag gebeurd bij de Edah an de hatertseweg te Nijmegen, vreemd geneog met hetzelfde bedrag ook 6 euro en 8 centen. Ik heb geklaagd en heb de vreemde uitleg on de winkel gekregen dat ze wel eurocenten moeten aannemen maar ze contant altijd moeten afronden dus ze je mocht wel 610 eurocenten erneer leggen als je ze had. Heb de klantenservice gemaild, ben benieuwd?
Ok het gaat maar om twee eurocenten maar wat is de volgende stap,
er is geen respect meer voor de wet die dit volgens mij ook verbiedt.

centenbak

Re: afronden

Ongelezen bericht door centenbak »

Er waren voor de afronding heel veel 1 en 2 centen in omloop, kassa's zaten overvol met deze centen. De winkelier moet onzettend veel betalen voor het terug sturen van deze centen, ik denk dat dit ook een reden is voor de afronding. Daarnaast houden alle die kleine munten veel tijd op bij de kassa.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: afronden

Ongelezen bericht door JH »

Uiteindelijk zal er meer gebruik worden gemaakt van de chipknip om kleine bedragen te betalen. Het kan toch niet zo zijn dat de winkeliers af gaan ronden om zo weinig mogelijk eurocenten in kas te hebben !
Dat is wel goed verdienen zo. Een eurocent is meer dan de nederlandse cent. Mensen let op uwe saeck. Ga niet akkoord met afronden van eurocenten. De winkelier wordt er beter van.

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Sigaren zijn ook duurder geworden JH :lol:

Gast

Re: afronden

Ongelezen bericht door Gast »

Gisteren bij Nettorama boodschappen gedaan met een totaalbedrag van euro 42,98. Dit bedrag heb ik gepind, maar toch geeft de kassabon een pinbedrag aan van euro 43,00.
Volgens cassière rondt de kassa automatisch af en geldt dat ook voor bedragen die gepind worden.
Het gaat "maar" over 2 cent (in guldentijd bijna een stuiver), maar ik vraag me af of dit wel is toegestaan. Een sticker op de deur van "Wij ronden af" kan volgens mij alleen maar betrekking hebben op contante betaling. Tenminste daarvoor is de afronding ook in het leven geroepen.
Mag een winkelier ook bij pinbetaling zich beroepen op de "afrondingsmaatregel"??

bodejos

Re: afronden

Ongelezen bericht door bodejos »

Nee, datafronden mag alleen bij contante betaling, en het moet kenbaar gemaakt worden voor je de winkel betreedt, dus niet pas aan de kassa, wanneer je daar al met je karretje in de rij staat.

Gesloten