LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronding 1 en 2 Eurocenten

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Jij bent een echte koopman :lol:

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

We worden ook hier weer mee genaaid, want al die prijzen worden natuurlijk aangepast zodat ze afgerond kunnen worden in ons nadeel.
En het wordt wéér gebracht alsof het niets is.
Ik durf te wedden dat deze nieuwe regel voor de consument ongunstig uit gaat vallen.
Ik vind het toch ergelijk, na een jaar centjes sparen weet ik er echt wel raad mee hoor.
En dan ook nog die centen voor het pinnen...

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Peter uit Assen
Gast

Geplaatst op 29 Jan 2005 17:05 door Peter uit Assen


--------------------------------------------------------------------------------

ik gebruik altijd Mascotte floei en die haal ik dan in een doosje van 10 stuks die Euro 2,02 kosten meestal haal ik er 2 maar door de afronding haal ik er nu 3 - dat is wel is waar Euro 6.06 maar dat word door de afronding Euro 6.05 toch mooi 1 cent verdient
Kan je ze beter per pakje van 10 kopen....dan bespaar je 2ct per pakje ;)[/quote]

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Ik weiger het bedrag af te ronden, kost iets e1,23, dan krijgen ze dat bedrag en geen cent meer.
Ze komen dan wel met het verhaal dat hun kassa dan een tekort heeft, maar dat is onzin, de kassa geeft gewoon het bedrag aan dat op het stickertje staat.
Ik laat me niet de bek snoeren door zo'n lullig chefje en zolang die centen gewoon nog in omloop zijn betaal ik ermee.
Tot nu toe gaat dat prima, ze hebben liever geen file bij de kassa en als ze niet moeilijk tegen me doen krijgen ze die ook niet. :lol:

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Mag ik u allen wat vragen, die tegen de afrondingen zijn?
Graag wel een eerlijk antwoordt!

Stel iets kost 3.18 en de caissiére zegt 3.20, maakt u zich druk om die 2 centen, maar nu kost iets 3.22, legt u dan ook 3.22 neer?
Of betaald u toch liever die 3.20 en maakt u zich alleen druk als het bedrag u niet uitkomt?

tERRiON
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2005 00:41

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door tERRiON »

Dus even voor alle duidelijkheid ! We worden weer bestolen !
Als je je belazerd voelt, ga je toch gewoon pinnen of chippen!? Dat ronden ze namelijk niet af. Met name dat chippen hadden ze voor de invoering van de Euro enorm moeten promoten. Had heeeel erg veel problemen gescheeld! :-)
Kan je ze beter per pakje van 10 kopen....dan bespaar je 2ct per pakje
Euhm... Vraag ik me toch af hoe je dat dan doet... 10x2,02 is volgens mij 20,20 euro. Dan kan ze beter 10x 1 pakje kopen, dan bespaart ze 10x 2 cent. :?

Enne, wat betreft het verhaaltje van Marcel: Hoeveel bedragen zijn er nou werkelijk die op 2 cent eindigen? Volgens mij zijn er meer bedragen die op 9 cent eindigen. Maar goed, mocht je echt het maximale uit je geld halen, dan ga je eens per maand met de hele straat boodschappen doen. Dan haal je in 1x voor 8000 euro boodschappen in 1 winkel, en dan nog heb je maar hooguit 2 cent 'verlies'. Maar goed, 8000 euro ga je toch weer pinnen dus vervalt die 2 cent ook weer.

En mocht je de winkels nou terug willen pakken, koop dan iets van 3,99 en ga dat pinnen/chippen. Vervolgens lever je het weer in en vraag je je geld terug. Zo kreeg ik laatst het afgeronde bedrag terug. (dit was overigens niet omdat ik die ene cent terug wilde, maar omdat het product defect was)

Maar goed, ik ben het op zich wel met Huismeid eens, ik vind het maar achterlijk dat men *,99-prijzen hanteren. Maar dat vond ik al voordat ik uberhaubt van de euro gehoord had. :-) En ik vind dat wij, kritische consument, gewoon de bedragen op de cent nauwkeurig moeten afrekenen, net zo lang tot ze bedragen gebruiken die eindigen op een 0 of een 5.

b.olsen

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door b.olsen »

even een tip aan jullie , als je meerdere artikelen koopt dan mag de winkelier inderdaad afronden, maar als je een artikel koopt bv. er staat op het prijskaartje 3.98 dan hoef je maar 3.98 te betalen .de winkelier is dat namelijk verplicht om een artikel voor de aangegeven prijs te verkopen, anders is het klantmisleiding. en als er 3.22 voor een artikel gevraagd wordt en de winkelier vraagt 3.20 dan kiest hij daar zelf voor, immers hij verkoopt en wij kopen, want wie heeft er om die rotte euro gevraagd ? wij zeer zeker niet

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door b.olsen »

het nare van het afronden is , dat als je bij de supermarkt met de pin betaalt ,de kassa het bedrag al automatisch afgerond heeft , schieten we dus ook niets mee op .

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Ik begrijp echt niet waarom er "afgerond" mag worden.
Het is toch niet moeilijk geld in het laatje te stoppen en er weer uit te halen?
Ik vind het wel zo'n grote onzin.
Het niet meer aannemen van grootgeld enz.
een winkel moet gewoon service verlenen. dat er kans bestaat op vervalsing is voor de klant net zo riskant. ik vraag dan toch ook niet aan de kassajuffrouw, wilt u mij alleen muntgeld terug geven, want er wordt zoveel vervalst.
Ze maken eigen regels omdat ze niet slim zijn.
Het is allemaal al zo duur en ik vind afronden belachelijk.

ook dat je bij sommige winkels moet betalen voor gebruik van pinbetaling. Dat doe ik dus gewoon niet. Er staat een prijs op en dat betaal ik. anders moet men prijzen met : ongeveer...of : wacht maar af bij de kassa.
dan zegt zo'n winkelhulp maar pinbetaling is duurder.......nou....ze hebben dat kastje er toch niet voor niets staan.
?
en het geld staat dan direkt safe op hen rekening, echt grote onzin allemaal.


Is het nou echt zo moeilijk die centjes ik begrijp er niets van.

erna

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door erna »

nou ik word er ook niet goed van.
je moet het maar accepteren dat ze afronden.
het zijn "maar" centen.
maar ja ik reken alles nog om en dan worden al die centen al snel euro's en als je dan kijkt dan zijn het zo flink wat guldens per maand.
wij hadden nooit moeite om rond te komen.
maar sins de euro lukt het ons steeds minder.
terwijl we meer zijn gaan verdienen kunnen we echt veel minder.
het zijn maar hier een paar euro en daar een paar centen.
maar aan de eind van mijn geld blijft er steeds meer maand over. :(

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door woman4life »

jah dat einde van me geld hou ik ook altijd nog wat maand over jah :roll:

maar een paar jaren terug had ik misschien nog wel wat minder inkomen dan nu en toen kon ik lekker stappen en doen

nu kan het ook nog wel maar je merkt het dan wel aan het einde van de maand

ook vind ik het zo raar dat ik 5 jaar geleden kon stappen en dan nam ik 25 gulden mee en dan kon je als je wou zo dronken als een aap thuiskomen

en nu neem je 50 euro mee en dan ben je nog niet eens aangeschoten......


of zal het dan toch aan mij liggen ??

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Maar het is toch gewoon raar, dat het voor het gemak van het personeel, wordt afgerond????????????????????
Die kunnen toch wel tellen?
en niets zo makkelijk als gepast betalen, en dat kan met centen.
Het is overignes echt geen hollandse gedachte, zoals we zelf denken. ik heb een tijd in Walonie gewoont en ook daar mopperen de mensen over te duur. het leuke daar is dat er in veel winkels nog steeds in frnaks staat, klein. Dservice heet dat. En je betaalt gewoon.
Maar het is wel zo zoals iemand schrijft als je minder moet betaslen mopper je niet. nee, inderdaad.
Maar dat is wel zo'n flauwe reaktie.
Het klopt gewoon niet.
en uit gaan is iets voor de rijke.
Ik weet nog dat vroeger alleen detandarts op wintersport ging.
goh, ik had me daar echt geen voorstelling van.
en s zomers gingen ze naar Spanje. nog zo'n oord waar ik nooit zou komen.
Nu gaan bussen vol met jan en alleman naar zo'n wintersport..de tandarts kiest nu waarschijnlijk voor iets cultureel correcter..........
Maar zullen we dan wwer naar die tijd terug gaan?
Wat koste een komkommer vroeger inde guldentijd?
99 ct.

nu 1,99!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lachen een komkommer van 4,50 (zwiets)omgerekend.ik weet wel, je moet niet alles omrekenen, liever doe ik het ook niet, ik wordt werkelijkwaar niet goed!!!!!!!!!!!!!
en omdat de prijzen zo a sociaal zijn omhooggeschroefd, betaal ik dus altijd mooi gepast.
en wanneer een kassa automatisch afrond, dan nog, betaal ik, wat ik heb en geen cent meer.
Je kan toch niet zeggen.: sorry mevrouw het staat op de kassa????????

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door woman4life »

ehm gast mijn naam is niet annemieke hoor ..?

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

B.olsen heeft weer eens een levendige fantasie.

Het zit zo: wanneer duidelijk staat aangegeven dat er afgerond wordt, dan geldt dat voor alles wat je in die winkel koopt. Ook al staat er 3.98 op het prijskaartje, dan moet je toch 4 euro neertellen. Helaas, maar zo zit het.

Aan de andere kant: het is al door diverse mensen opgemerkt: zijn jullie ook zo principieel, als je bijvoorbeeld 6.22 euro moet neertellen, en de winkelier geeft aan dat je 6.20 moet afrekenen?

Of zijn jullie alleen maar principieel als het in jullie nadeel is?

Reken eens voor de aardigheid uit hoeveel energie het je kost om jer over die lullige 2 eurocent op te winden. Het gaat namelijk op het totaalbedrag om niet meer dan die 2 cent. Maar je ergert je wel voor 2 euro........

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

dat was al uitgelegd.
en je druk maken wanneer alles zo dur wordt en er weer verschil tussen arm en rijk komt, mag best.
en dan is een afronding net iets te veel van het goede.
Waarom mogen wij ons er niet druk om maken en de luie winkeleigenaar wel????????????????????

Donna

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Donna »

Al enkele malen heb ik geprobeerd te betalen met munten van 1 en 2 cent, maar deze worden gewoon geweigerd, ook als ik het naar boven afgeronde bedrag wil betalen. De kassiere van Xenos mag van haar baas deze munten niet aannemen. Volgens mij is het toch een wettig betaalmiddel. Alleen als je weigert op een andere manier te betalen en de rij bij de kassa lang genoeg is, worden de munten aangenomen.
Ik zie het al weer aankomen, eerst blijven we zitten met oude guldens die niet op tijd zijn ingeleverd en straks heb je weer allerlei munten waar je niets voor kunt kopen.
Wat afronden betreft ben ik het eens met iedereen die daar bezwaar tegen heeft, de winkeliers zorgen zelf voor de problemen door alle prijzen te laten eindigen op 99. Als ze moeite hebben met die cent kunnen ze beter de werkelijke prijs op het artikel zetten, dus de prijs die je bij de kassa moet betalen. In de supermarkt koop je meestal meer artikelen, daar zal het verschil niet zo groot zijn, maar intussen werken alle andere winkels ook met afronden, ook als je maar een artikel koopt.
Wie het geen probleem vindt, heeft waarschijnlijk meer geld te besteden dan de meesten van ons.

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door woman4life »

nou ik was bij de blokker en dat was helemaal wat doms (in mijn ogen dan )

ik had wat gekocht van 7 euro 49
en toen zegt die mevrouw achter de kassa tegen mij dat word dan 7 euro en negenveertig cent alstublieft

nou ik geef 7 euro 50 en ik wacht en ik krijg alleen mijn bon
ja zegt ze zo is het goed hoor
ik zeg neeh je zegt het is 7 euro negenveertig
ja maar het word afgerond
jah denk ik dan bij mezelf zeg dan 7 euro 50

het gaat me niet om die cent maar ik vond het een raar voorval

Superwoman

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Superwoman »

Ik had bijna hetzelfde, maar dan andersom, bij de DA drogist op de Eglantier. Koop daar haarkleurverf à € 7.98 . Ik gaf € 8 en ze wou mij juist die 2 cent terug geven. Ik was daar al helemaal niet meer op verdacht en zei tegen die mevrouw dat ze die wel mocht houden.

Ik kan er bijna toch nergens meer mee betalen en ik moet dat kleine geld ook niet meer in mijn portemonee.

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Donna, kijk eens voor de aardigheid in een ander topic, dat over de 1 en 2 centen bij de C1000. Daar staat een tekst, die rechtstreeks afkomstig is van internet, en dat zijn de officiele richtlijnen. Xenos mag die losse centen niet weigeren. Er is alleen een afrondingsregel van toepassing, en dat is iets anders dan accepteren of niet accepteren.

Hetzelfde als voor de biljetten van 100 euro geldt: men mag het gewoonweg niet weigeren. In het geval van het 100-eurobiljet mag men het scannen, maar bij gebleken echtheid moet het worden geaccepteerd.

Wanneer die cassiere bij de XENOS dat wel doet, is dat haar niet persoonlijk aan te rekenen, maar de bedrijfsleider van die zaak zit dan fout.

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

zit veel in het buitenland en daar word dus niet afgerond
dit is dus weer typisch hollands
ik doe bij ons in het dorp dus ook aan winkeliertje pesten door juist met 1 en twee centen te betalen
neem er ook voldoende mee uit het buitenland
dat hele afronden is gewoon belachelijk
alos nu alle euro landen dit deden zei ik okay
maar nu dus niet

Gesloten