LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronding 1 en 2 Eurocenten

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

nooid in vinland geweesd, zeker?

marry46
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2005 18:51

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door marry46 »

pure diefstal vindt ik het
pas geleden kocht ik dropjes het was 1.38 enik moest 1.40 betalen ik had al een pest bui en zei dat het pure diefstal was en zei wacht even ik ben zo terug ik weer naar de dropjes en aangevuld tot 1,42 een toen moest ik ook 1.40 betalen dat deed me toch goed.


SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door SJZ »

aangevuld tot 1,42 een toen moest ik ook 1.40 betalen dat deed me toch goed.
Ach ach, als je zo je geld moet verdienen, dan ben je heel erg arm. Zelfs al heb je veel geld, met zo'n mentaliteit ben je een arme stumper.

Trouwens, zelfs iemand die het minimumloon verdient, die verdient 2 cent in ongeveer 10 seconden. Daar praten we dus over.

Rasputin
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:34

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Rasputin »

mensen mensen,
Als Zalm dit leest lacht hij zich helemaal rot.
ga hier nog niet zo zitten zeuren over een paar rot centen.

Zalm heet de nederlander collectief gepakt door EN de gulden te verkwanselen (we hebben 10% te weinig ontvangen) EN de prijzen uit de hand te laten lopen (goed voor middenstand en grootkapitaal = VVD stemmers).

Wat nog onderbelicht is is dat Zalm in 2001 (toen hadden we nog de gulden als verschijningsvorm van de euro) de btw verhoogd heeft naar 19%. In dat jaar zijn de prijzen explosief gestegen. Het mest sneed aan twee kanten:
1. staatskas gespekt met extra btw inkomsten
2. middenstand had weer een reden om de prijzen fors te laten stijgen.
(bv een pilsje ging een kwartje omhoog. btw verhoging zeiden de ondernemers. netto effect van 1,5 % btw stijging was echter nog geen stuiver).
Whahahahahaha die Zalm heeft het gepeupel in het kwadraat uitgekleed en jullie zeuren hier over een paar cent!!!!!!!!

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Josien80 »

Op de site van de Consumentenbond zag ik dit:

Ook gaven de organisaties van winkeliers aan dat zonder gebruik van eurocenten de doorstroom aan de kassa’s sneller verloopt.

Moet jij eens opletten... ik blijf gewoon staan als ik mijn eurocenten niet terugkrijg of er niet mee kan betalen. Ik had het laatst ook in de supermarkt. Nergens zijn de prijzen 0,02 cent, dus in je voordeel werkt het praktisch nooit. Als ik € 9,99 moet afrekenen, doe ik dat ook. Ik had het laatst ook met pinnen. De kassa had het al naar boven afgerond, terwijl dat niet mag (zie onderstaande tekst van de site van de Consumentenbond)

Let op: als u betaalt met een pinpas, een chippas of creditcard, dan betaalt u het onafgeronde bedrag. Afronden geldt dus alleen bij contante betalingen.

Dus reken maar dat ik daar dan een probleem van maak. Iedereen kan wel zeggen dat dat pietluttig is, maar al die centen bij elkaar maken toch een hele berg. En dat geldt niet alleen voor mij, maar voor iedereen. Het is een principekwestie.

Goed... als er ergens staat dat er afgerond wordt, dan weet je dat bij voorbaat. Op die plekken betaal ik dan ook altijd met pin. Maar ik hou voet bij stuk bij de afspraken van de Consumentenbond met de winkeliers

Aldus de website van de Consumentenbond: Als u in een winkel bent die via een sticker heeft aangekondigd dat er wordt afgerond, zal u bij de kassa te horen krijgen dat uw totaalbedrag naar boven of beneden wordt afgerond op 5 eurocent als u contact wil betalen. Als u er vervolgens op staat gepast te betalen en u heeft het exacte bedrag ook in uw portemonnee, dan zal de winkelier hier geen halszaak van maken. Dat hebben winkelorganisaties en de Consumentenbond met elkaar afgesproken.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door hansop »

JOsien,

Als jij voor mij stond te wachten op je cent en de boel daarmee ophoudt bij de kassa, krijg je spreekwoordelijke trap onder je hol.
Rare quasi-principiële kwestie hebben mensen toch.
Gezeur om een cent. Als het in jou voordeel is, dan blijf je ook net zo lang aan de kassa staan zeuren tot je het mag bijbetalen?

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Josien80 »

Als je zegt quasi principieel dan heb je daarmee juist jezelf. Want vanuit die quasi principiële houding willen winkeliers nu ineens meer doorstroming hebben bij de kassa? Kunnen die mensen niet tellen dan? Wat is het verschil tussen die muntjes wel of niet terug moeten geven, dat gaat toch nergens over? Je wordt toch geen cassière als je niet met geld om kan gaan?!?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik zie regelmatig mensen betalen met muntjes. Ze moeten dan bijvoorbeeld 3 euro afrekenen (2,98 en dat afgerond) en rekenen dan af met muntjes van 20 cent. Het wordt wel afgerond, maar toch betalen met erg klein geld. Dan schiet het nog niet op, maar ze moeten het wel accepteren. Dan kan je net zo goed 2,98 betalen, dat heeft dan niks meer met tijd te maken.

jeroentje81
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2006 13:00

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door jeroentje81 »

Geplaatst op 18 Jun 2005 09:59 door SJZ


--------------------------------------------------------------------------------

aangevuld tot 1,42 een toen moest ik ook 1.40 betalen dat deed me toch goed.


Ach ach, als je zo je geld moet verdienen, dan ben je heel erg arm. Zelfs al heb je veel geld, met zo'n mentaliteit ben je een arme stumper.

Trouwens, zelfs iemand die het minimumloon verdient, die verdient 2 cent in ongeveer 10 seconden. Daar praten we dus over.
Is het niet zo dat iedereeen moet doen waar die recht op heeft en we praten hier op het forum iederen keer over ons zelf maar het komt dus op 1 dag veel vaker voor dat er naar boven wordt afgerond en uit een onderzoek blijkt dat er vaker wordt afgerond in het voor deel van de winkelier dit is dus pure winst voor zo'n firma.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Jonjo »

Jeroentje, je schrijft uit onderzoek blijkt enz enz. Waar kan ik dat onderzoek lezen. In de praktijk is het n.l. niet zo en ik spreek uit ervaring.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Josien zal ook principieel bij de kassa een muntje van 1 cent neerleggen als het totaalbedrag op 7,01 uitkomt. Daar ben ik heilig van overtuigd, Of ben je dan ineens niet meer zo principieel, Josien?

Plucko
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2006 12:21

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Plucko »

Ik vind het onwijs irritant dat ze alles afronden. Je hebt gewoon recht op die 1 of 2 cent! Het is misschien weinig geld, maar het gaat om het principe. Ze nemen gewoon het geld van je af zonder dat je daar toestemming voor geeft. Als ze € 4,97 vragen op het prijskaartje, vragen ze toch altijd € 5,00, terwijl je toch echt recht hebt op die drie extra centen. Het mag misschien niet veel zijn, maar als je veel boodschappen doet scheelt dat toch veel geld. Plus ze hebben niet voor niks de centen ingevoerd. Alleen omdat Nederland zo gewend was aan die 5 cent, 25 cent, maar geen 1 cent en 2 cent, gaan ze het afronden. Dat vind ik bedrieging. Onbeschoft. Ze behoren je gewoon je geld te geven en als iets dan 1 cent duurder is omdat het € 2,01 kost, dan krijgen ze dat geld toch? Daar doen we dan weer niet zo moeilijk over. In andere landen zoals Duitsland en Oostenrijk krijg je ook gewoon je 1 en 2 cent terug. Waarom hier niet? Omdat we de gulden gewend waren. Maar de euro is de gulden niet. En we hebben nu de euro.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door tienepien »

als iets 4,97kost, dan rekenen ze 4,95.

En heerlijk praktisch, die principes...

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Geplaatst op 11 Sep 2004 18:54 door fjetopee


--------------------------------------------------------------------------------

Ik vraag mij af of de afronding op 5 eurocent in de winkels gebazeerd is
op wetgeving. Zo dit niet het geval is dan is hier n.m.m. sprake van
prijsafspraken tussen winkel(keten)s en dus van kartelvorming. De
Nederlandse Mededingings-Autoriteit zou dan een onderzoek moeten instellen en zij kan dan bij een positieve bevinding tot verbod en boete overgaan. Het NMA kan zo aantonen dat zij onafhankelijk en eerlijk, zonder "aanschijns des persoons", opereert.

Naar boven
Ja, dat mag. De nederlandse regering heeft daarmee ingestemd omdat afrekenen anders te duur wordt. Of ik het er mee eens ben is een persoonlijk aspect maar het mag. Wat niet mag is bedragen van 10 euro of lager weigeren als betaalmiddel maar toch gebeurt het dagelijks.
Winkeliers hebben geen vertrouwen in de echtheid van biljetgeld omdat ze zo simpel nagemaakt kunnen worden en ook worden!
Ze hebben gelijk!

Chanmaster

the masked crusader
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2006 19:40

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door the masked crusader »

en als je iets terugbrengt van 9,99, wat krijg je dan retour 9,99 of 10 euro? en als je iets voor 9,96 koopt, betaal je dan 9,96 of 9,95, volgens mij was dit tijdens de gulden tijdperk ook al zo.

m.v.g

PAR
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2006 21:10

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door PAR »

In de gouden gulden tijd was 5 cen nog 5 cent.
Nu is 4,4 cent ineens niks meer waard.
Winkeliers moeten eens niet zo krenterig zijn en het pinnen gratis maken.
Veiliger en makkelijker voor hun.
Uiteindelijk betaal je er toch wel voor als konsument.
Bij de Supers is het echt niet gratis.
We hebben trouwens niks meer te kiezen.
Banken zijn ook niet meer weg te denken.
En kontante uitbetalingen bestaan toch eigenlijk niet meer ?
Behalve als het zwart is.
We hebben zelf alles op poten laten zetten en nu krijgen we weer de rekening.
Maar dat is met alles zo.
We sponsoren onze eigen diensten en iemand anders maakt er forse winst op.
Investeerders zijn helemaal niet nodig.
Je leent het gewoon bij de klant en daarna laat je ze er ook nog eens flink voor betalen.
Nee, die afronding kost ons natuurlijk ook meer, zodat ze nog meer winst kunnen maken.
Ook al gaat het om 1 euro per jaar, levert ze miljoenen op.
Beter dan verlies denken ze dan.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door tienepien »

Weet je wat je moet doen? Lekker je eigen koeien gaan mesten, je eigen aardappels en groenten kweken, je eigen auto maken en je eigen bloemen verbouwen.

Kom nou toch zeg, een winkelier is geen liefdadigheidsinstelling. Die mensen willen naast alle lasten zoals huur en personeel ook nog eten en drinken kunnen betalen en af en toe op vakantie.
Enig idee hoe hard iemand met een eigen winkel werkt? Hoeveel zorgen dat met zich meebrengt? Hoe vervelend het is wanneer mensen vallen over 25 cent? Hoe duur een pinautomaat is? Hoe duur het is om kleingeld bij de bank te kopen? et. etc.

Verplaats je eens in een ander, dan heb je een hoop minder te zeuren.

PAR
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2006 21:10

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door PAR »

Nee, de burger is een filantroop.
Betalen ! Betalen ! En je kop houden.
Winkeliers draaien hun eigen nek om.

Michel73
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Michel73 »

Ik begrijp echt niet dat de mensen zich druk maken om 1 of 2 cent :? .

De ene keer pakt het in je nadeel uit en dan weer in je voordeel. Ik ben juist blij dat ik verlost ben van die irritantie 1 en 2 cent stukken in mijn portemonee. In de jaren 80 werd de guldencent toch ook afgeschaft. Dat mogen ze van mij met de euro vandaag nog regelen,

Michel 8)

Gesloten