LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronding 1 en 2 Eurocenten

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
PAR
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2006 21:10

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door PAR »

Je vergist je Michel.
De winkeliers hebben deze regel speciaal ingevoerd omdat ze er zelf voordeel aan hebben.
Anders kost ze het miljoenen.
Nu verdienen ze ook daar aan.
Vergeet niet dat 2 eurocent bijna net zoveel is als 5 guldencent.
Maar het probleem is er gewoon niet als je pint.
Maar daar doen ander winkeliers weer moeilijk over zoals Blokker.
Onder de 10 euro 10 cent extra.
Dus moet je weer kontanten pinnen en dan moet je weer op die afronding letten.
Diefstal verrekenen ze toch ook in de prijs ?
Waarom dan extra winst op pinnen (onder een tientje) ?
Mensen blijven rare wezens.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door santygo »

Waarom dan extra winst op pinnen (onder een tientje) ?
Mensen blijven rare wezens.
Is geen extra winst, winkeliers moeten stevig betalen voor iedere pin-transactie. Nog los van de vaste kosten zoals abbo enz.

Als je gaat winkelen zonder geld op zak, en zelfs bedragen van slechts enkele euro's wilt betalen met dat stuk plastic, moet je concequent zijn en er voor betalen.

Schuldhulpverlening
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 apr 2006 18:55

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Schuldhulpverlening »

Winkeliers die gebruikmaken van een ISDN telefoonverbinding met de CVE maken extra kosten. Al zijn deze niet hoog toch zijn het extra kosten en die moeten betaald worden.
Om deze reden brengen winkeliers deze extra kosten bij aankopen beneden € 10,00 bij de klant in rekening. Terecht? Ja, maar hoeveel bedragen de extra kosten, dat is de vraag.
Het gaat hierbij om één eenheid en die kost nog geen 10 eurocent. Met 10 eurocent zijn de extra kosten dus voldoende betaald.

PAR
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2006 21:10

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door PAR »

M.a.w. je pint gratis boven de 10 euro ?
Laat me niet lachen.
Niks is gratis.

robbieS
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2006 05:48

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door robbieS »

e-mail aan zalm

Zalm JE BENT ZO GLAD ALS EEN AAL.

DE TAMME NEDERLANDER LAAT (NOG) ALLES OVER ZICH HEEN KOMEN.
MAAR ER KOMEN ANDERE TIJDEN AAN WAARIN JE ZE NIET ALLES MEER WIJS KUNT MAKEN.
DIT LAND ZAL NET ALS IN FRANKRIJK IN OPSTAND GAAN KOMEN OP EEN ONVERWACHTS MOMENT.
ZEKER ALS BURGERS DIE ALS BIO GELDKIPPEN VOOR DE STAAT HELEMAAL LEEG ZIJN GEKNEPEN MET BV ENERGIEREKENINGEN.
STEEDS VAKER ZULLEN ZIJ OVERVALLEN GAAN WORDEN OP STRAAT DOOR PERSONEN DIE HUN LEVENSTIJL WILLEN BLIJVEN HANDHAVEN.
DE VERHARDING IN DE MAATSCHAPPIJ ZAL ALLEEN NOG MAAR TOENEMEN MET AL HET ZOGENAAMDE "ER IS GEEN GELD VOOR"

ER ZIJN NU EENMAAL VEEL PERSONEN DIE GEWOON ROSE ZALM WILLEN BLIJVEN ETEN EN GEEN STEKELBAARSJES.

ROB

the masked crusader
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2006 19:40

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door the masked crusader »

Anders kost ze het miljoenen.
en aan wie zullen ze die miljoenen doorberekenen dan slimpie? aan de kerstman, lagere kosten betekend lagere prijzen.

m.v.g.

PAR
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2006 21:10

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door PAR »

Dat denk jij, slimpie.
Ze kompenseren alles in de prijzen.
Het zal echt nooit meer goedkoper worden hoor.
Alleen maar duurder.
Ze hebben alleen verlies als ze niks meer verkopen.
En in die prijzenoorlog vallen alleen maar slachtoffers.
Standaard nog maar 1 kassa over.

the masked crusader
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2006 19:40

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door the masked crusader »

standaard nog maar 1 kassa open
wat wil je nu, goedkopere produkten of meer kassa's open, je hebt toch wel een beetje onderwijs genoten, dat je natuurlijk wel snapt dat het met elkaar te maken heeft toch?

m.v.g.

PAR
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2006 21:10

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door PAR »

Heeft niks met elkaar te maken.
Maar dat begrijp je alleen als je universiteit hebt gedaan en hoog begaafd bent.
Wat de meeste mensen niet zijn.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door tienepien »

nee, want personeel is gratis...

PAR
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2006 21:10

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door PAR »

Bijna gratis.
Die krijgen een salaris waar ze nauwelijks van rond kunnen komen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door tienepien »

jah, en verder hoeven daar geen premies en belastingen e.d. over betaald te worden en is personeel nooit ziek e.d.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door FerryG »

@rasputin:
Het is niet waar dat we 10% te weinig voor de gulden hebben gekregen.
Voordat de euro er was kwam ik heel vaak in Duitsland en België, en ik kende dus de wisselkoers. Als je dan ziet hoeveel ze voor de Mark resp frank hebben gekregen, dan klopt dat keurig! Of wil je soms beweren dat zij ook te weinig hebben gekregen?

Algemeen:
Ik had al eens een topic hierover gemaakt. Dus nogmaals in het kort:

Als je een kar vol boodschappen haalt (ergens anders dan bij de Aldi, waar ze niet afronden), dan heb je soms de afronding in je voordeel, soms in je nadeel, en soms kom je op een rond bedrag uit en hoeft er niet te worden afgerond. Dat houdt elkaar dan in evenwicht, denk je.

Maar het gebeurt relatief heel vaak dat je maar één ding koopt, en dan heb je de afronding bijna altijd in je nadeel. Op jaarbasis levert dat de winkelier een winst op van vele duizenden euro's, waar hij ook nog eens geen belasting over betaalt.

Diefstal is het, en anders niet!

BMS.Purmerend

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Conclusie deze topic, Vraag wie bepaalt de verkoopprijs.

1. de importeur
2. de dealer / verkoper.
3. de consument.
4. de regering.

Verplichting.

5. is afronden van bedragen verplicht te vermelden
6. is de 1 / 2 eurocent nog een geldig betaal middel
7. is de verkoper verplicht 1 / 2 eurocenten aan te nemen.
8. bent u verplicht te kopen bij deze winkel

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door caruso »

Gaan we nu wéér beginnen? Allemachtig, sinds MEI 2006 geen reactie en nu weer opnieuw oprakelen?
Hou eens op met dan geneuzel over 1 en 2 eurocenten en afronden, daar is inmiddels genoeg over gezegd!

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door roerganger »

Typisch weer een hollandse centenkwestie.

Mag ik de lezers eraan herinneren dat we in de laatste jaren van het guldentijdperk ook geen centen meer kenden, en dat alles op de stuiver afgerond werd? Er is wat dat betreft met de euro niks nieuws onder de zon.

In Finland zijn de 1 en 2 eurocenten al vrij snel afgeschaft, daar wordt al praktisch vanaf het begin van de euro afgerond op 5 cent. Nederland is dus heus niet zo uniek in Europa wat dat betreft.

Hoe zeiden de Belgen het vroeger ook alweer?

Belg 1: Weet jij hoe het koperdraad is uitgevonden?
Belg 2: Geen idee.
Belg 1: Door twee Nederlanders die ieder aan een cent trokken.

Sindsdien hebben we nog niks geleerd blijkbaar. :oops:

BMS.Purmerend

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste caruso
Sorry, hoor, ik was aan het lezen en heb niet op een laatste datum gelet.
Kunt u zeker niet gebeuren. (en het vriendelijk te reageren).
Ik ben trouwens van mening dat rader deze niet meer besproken topic er af moet vegen niet dan.
Zij halen wel alles weg wat in hun idee niet kan.
Van die Belg is ook goed Hahaha.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door roerganger »

Klopt, ik had gisteren zomaar een positief bericht over UPC in een andere draad geplaats (joepie JoePieCie) is het hele onderwerp nergens meer te vinden.

Heb nog niet gekeken, maar het zou me niks verbazen als UPC eerdaags weer negatief op trosradar komt. :wink:

Kokopelli
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 nov 2006 18:21

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Kokopelli »

Het afrondingsverhaal is nu al jaren bezig en het blijft een onzin van jewelste. In eerste instantie is deze afronding bij de gulden ook al geweest. Dat betekent dat men dit voor de euro had kunnen voorzien. Toch heeft men miljoenen euro's gespendeerd aan het slaan van 1 en 2 cent stukken. Dat lijkt mij mismanagement op Europees niveau.
Verder is het afronden natuurlijk in financieel oogpunt klinkklare lariekoek. Het kost geld om je geld te tellen, dus zorg je dat je minder hoeft te tellen en is je winst hoger. Want daar draait het om. Het is geen kwestie van verlies, het is een kwestie van minder winst. Te walgelijk voor woorden.
Nu heeft de detailhandel een soort reglement dat deze afronding regelt. Daarin gaat men zo ver dat zelfs wordt afgerond als je gepast kan betalen. Daar heb ik geen begrip voor en ik weiger dat ook. Daar kunnen ze niets aan doen. Ik betaal met een wettig betaalmiddel en daar is de kous mee af. Deze regels zijn opgesteld door de detailhandel en niet door mij als consument.
Voor de slimmerik: ik geef ook twee cent als het naar beneden wordt afgerond. Het gaat om het principe dat zelfs cash geldverkeer al zo wordt geregeld dat het niet tot minder winst mag leiden.

Waar het allemaal op neerkomt, is dat wij met zijn allen eens wat minder moeten pikken. Het loopt met alles wat je kunt bedenken uit de hand. Het enige waar men op uit is, is om onze zakken leeg te kloppen. Er zit niets menselijks meer aan. Bah.

Kokopelli
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 nov 2006 18:21

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Kokopelli »

Nog even een aanvulling: met dit soort onzin moet men in Frankrijk eens aankomen! Dat pikt het Franse volk dus niet. Top!
In mijn Franse stekkie in de Dordogne krijg ik in elke winkel keurig tot op de cent mijn geld retour en betaal ik ook op de cent. Zo hoort het. Blijkbaar is men daar nog niet zo door geld en winst vergald. Het afronden is een soort financiele degeneratie binnen de menselijke moraal.
Voor de duidelijkheid: ik kan die extra centen makkelijk betalen, maar mensen met een uitkering daar wordt het anders voor. Mij gaat het om de moraal die er achter zit. Die blijf ik bestrijden.

Gesloten