LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW en rondkomen

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Brahms »

Deze mensen zijn radeloos. Wij koken elke dag iets extra's voor ze. Ze voelen zich radeloos en willen eigenlijk niet meer leven. Dat is ook Nederland 2018
Koken voor de armen....
Radeloos......
Niet meer willen leven....

Maar wel een vermogen van een ton of meer ter besteding als ze hun leven iets anders inrichten.
Ook dat is Nederland anno 2018.

Nog even en dan blijkt dat Topicstarter nog minder te besteden/vermogen heeft...

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

thecure schreef:
Klaas Jan schreef:Hallo @noymeyvrouw, mensen met alleen AOW hebben het zeker moeilijk.
Zoals ik aantoonde vind ik het nog wel meevallen. De woning zal idd verkocht moeten worden, weer een hypotheek afsluiten na afloop van de huidige zal moeilijk worden.

Ze verhuizen dan naar een huurwoning en zullen dan ook huurtoeslag krijgen.
U maakt een rekensom op uw manier maar 'aantonen' is heel wat anders. De ANBO heeft in 2016 een onderzoek gepleegd onder zo'n 9000 ouderen en daar blijkt wel degelijk uit dat veel ouderen heel moeilijk rond kunnen komen. Mensen met alleen AOW horen bij uitstek tot die groep.

Nee, ze krijgen geen huurtoeslag als ze naar een huurwoning verhuizen omdat ze dan teveel vermogen hebben voor huurtoeslag. Huurtoeslag kent een vermogenstoets.

De oplossing hier zit 'm inderdaad in de verkoop van het eigen huis. Daar zijn we het over eens.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:De ANBO heeft in 2016 een onderzoek gepleegd onder zo'n 9000 ouderen en daar blijkt wel degelijk uit dat veel ouderen heel moeilijk rond kunnen komen. Mensen met alleen AOW horen bij uitstek tot die groep.
Maar dat moeilijk rondkomen heeft niet alleen met het inkomen te maken, maar vooral met het niet tijdig en voldoende aanpassen van het uitgavenpatroon. Mijn ervaring als gerechtsdeurwaarder is dat juist ouderen hier niet voldoende flexibel in zijn en pas gaan bewegen als het te laat is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @noymeyvrouw, nog even aan aanvullende gedachte voor uw buren.
Als ze hun huis niet af kunnen lossen dreigt gedwongen verkoop over twee jaar. Het zou verstandig zijn om het huis binnenkort te verkopen.
Geen onderhoud, hypotheek afgelost en een leuk bedrag op de bank.

Ze zijn blijkbaar in staat om 350 euro uit te geven voor wonen. Stel dat ze een huurwoning kunnen vinden met een huur van 900 euro* dan kunnen ze uit de opbrengst van hun huis makkelijk 550 euro per maand bijleggen.
Als ze ca. 140000 euro overhouden aan de verkoop van hun huis dan kunnen ze dat de komende 22 jaar volhouden!
Geen zorgen, comfortabel wonen, minder gemeentelijke lasten, geen opstalverzekering etc. etc.

*Als ze zo'n woning niet op basis van hun inkomen kunnen krijgen dan is er met een bankgarantie in het geval van ruim voldoende vermogen vaak iets te regelen weet ik uit eigen ervaring.

Moiseule58

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Klaas Jan schreef:
Nee, ze krijgen geen huurtoeslag als ze naar een huurwoning verhuizen omdat ze dan teveel vermogen hebben voor huurtoeslag. Huurtoeslag kent een vermogenstoets.

De oplossing hier zit 'm inderdaad in de verkoop van het eigen huis. Daar zijn we het over eens.
Dan moeten die sociale huurwoningen wel beschikbaar zijn en moeten ze daar gelijk voor in aanmerking komen. Wachtlijsten? In bijvoorbeeld de Randstad is het voor heel veel mensen onmogelijk om aan een betaalbare huurwoning te komen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moiseule58 schreef:
Klaas Jan schreef:
Nee, ze krijgen geen huurtoeslag als ze naar een huurwoning verhuizen omdat ze dan teveel vermogen hebben voor huurtoeslag. Huurtoeslag kent een vermogenstoets.

De oplossing hier zit 'm inderdaad in de verkoop van het eigen huis. Daar zijn we het over eens.
Dan moeten die sociale huurwoningen wel beschikbaar zijn en moeten ze daar gelijk voor in aanmerking komen. Wachtlijsten? In bijvoorbeeld de Randstad is het voor heel veel mensen onmogelijk om aan een betaalbare huurwoning te komen.
Ik schreef dat ze niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Onmiddellijk in een sociale huurwoning trekken zal onmogelijk zijn inderdaad.
Maar ze hoeven zicht te focussen op alleen een sociale huurwoning. Bij voldoende vermogen na de verkoop van hu huis kunnen ze ook (een hele poos) in de vrije sector terecht.

Moiseule58

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Klaas Jan schreef:
Moiseule58 schreef:
Klaas Jan schreef:
Nee, ze krijgen geen huurtoeslag als ze naar een huurwoning verhuizen omdat ze dan teveel vermogen hebben voor huurtoeslag. Huurtoeslag kent een vermogenstoets.

De oplossing hier zit 'm inderdaad in de verkoop van het eigen huis. Daar zijn we het over eens.
Dan moeten die sociale huurwoningen wel beschikbaar zijn en moeten ze daar gelijk voor in aanmerking komen. Wachtlijsten? In bijvoorbeeld de Randstad is het voor heel veel mensen onmogelijk om aan een betaalbare huurwoning te komen.
Ik schreef dat ze niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Onmiddellijk in een sociale huurwoning trekken zal onmogelijk zijn inderdaad.
Maar ze hoeven zicht te focussen op alleen een sociale huurwoning. Bij voldoende vermogen na de verkoop van hu huis kunnen ze ook (een hele poos) in de vrije sector terecht.
Veel verhuurders eisen een inkomenstoets. Dan maakt de grootte van het vermogen niets uit. Alleen het inkomen telt in dat geval. Zou u een dure woning verhuren aan mensen met alleen AOW? Stel dat één van beiden wegvalt. Dan daalt ook de AOW.

https://www.huurwoningen.nl/info/inkomenseis/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor vrije sector zijn er inderdaad vaak strenge inkomenseisen, bijvoorbeeld vier of vijf keer de huur als maandinkomen, waarbij slechts een percentage van het vermogen als inkomen mag meetellen. Bijvoorbeeld 8% van het vermogen. Als de opbrengst na verkoop per saldo een ton zou zijn, dan wordt het inkomen dus met 'slechts' 8.000 per jaar verhoogd. Met alleen de AOW erbij verdien je dan nog lang niet genoeg voor een woning boven de liberaliseringsgrens.

Het lijkt mij daarom logischer om de pijlen te richten op een woning over die grens, en dan liefst een seniorenwoning. Die zijn vaak toch nog iets makkelijker te krijgen dan een gewone woning. Dat een paar jaar zonder huurtoeslag wonen tot het spaargeld onder de 50.000 komt en vervolgens met huurtoeslag daar wonen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Cornelis7 schreef:Velen zien dit soort problemen tijdig aankomen en verkopen hun huis in ruil voor een sociale huurflat.
Dat ben ik niet met je eens. Veel ouderen wachten juist te lang meer het verkopen van de woning, totdat het echt niet meer gaat. Je ziet dan bij veel mensen dat er een behoorlijke overwaarde is (omdat senioren nu eenmaal vaker in een goedkopere tijd hebben kunnen kopen), terwijl ze misschien fysiek niet meer in staat zijn om van het geld te genieten en 'leuke dingen' te gaan doen.

Mede daarom zou ik dit stel aanraden om naar een voordeliger (huur-) woning te zoeken, ook als dat waar tijd overheen gaat. Verhuizen betekent minder zorgen en tegelijk meer financiële ruimte in zelf nog iets te ondernemen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:In een grijs verleden konden enkel mensen met een vast dienstverband op basis van het inkomen een huis kopen dus is er sprake van een vast dienstverband geweest. In dat grijze verleden waren er al pensioenregelingen in de meeste CAO's geregeld waarbij de werknemers pensioen opbouwden die na de pensionering boven op de AOW uitkering uitbetaald werd. Het lijkt me stug dat die twee enkel een AOW uitkering genieten maar nog steeds aan het stramien van zuinig leven vasthouden en niet het besef hebben dat ze het gespaarde geld kunnen/mogen uit geven want dat is voor later bedoeld.
Ik ken toch nog wel mensen van 70+ die echt alleen AOW hebben, maar wel in een koophuis zitten.
Het koophuis was dan een appeltje voor de dorst, maar jammer genoeg wordt dit appeltje nooit geconsumeerd als er erge dorst is. Ze blijven maar in dat koophuis zitten totdat het uiteindelijk naar de erfgenamen gaat.

Romy1992
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2017 21:03

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Romy1992 »

Als ik u was zou ik uw buren advies geven om eens goed naar hun budget te laten kijken. Iemand van Humanitas of een vrijwilliger van een buurtcentrum zou hierbij kunnen helpen. Dan worden eens goed alles inkomsten, maar vooral de uitgaven goed op een rij gezet. Vaak zijn er uitgaven die niet echt hoeven, denk aan giften of bepaalde abonnementen. Een hypotheek van 350 euro per maand, ik teken ervoor. Ik huur en voor ruim het dubbele bedrag. Echte armoede, waarbij echt geen geld is voor eten, komt in Nederland maar heel weinig voor. Maar mensen voelen zich al arm, en noemen ze al arm, als ze bepaalde hobby's niet kunnen doen, of niet meer op vakantie kunnen. Armoede is relatief, er is een groot verschil tussen arm zijn en arm voelen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Met grote verbazing lees ik dit. Dit is de 3 e deze week die 70 + zielig vinden.

Inkomsten 762,24 +762,24 = 1524,48 + 173,00 , totaal 1697,48 euro. Hoezo kan niet rond komen. Vakantie geld 1170,00 euro.
Zoals MM al opmerkt pas uw uitgaven aan. Ga de aanbieding van de supermarkt kopen ,scheelt al een hoop.
neem een kleinere auto die niet zo zwaar is ,scheelt 75,oo euro.

75,00 huishoud geld perweek kun prima rondkomen , en zondags nog een biefstukje eten , Aldi.
En je kunt nog op vakantie ook zonder problemen als je het een beetje uitkient

Sorry ik neem dit topic met 2 korreltjes zout.

Het enigste probleem is de woning. Dat is /was verkeerde zuinigheid , is gebeurd kun niets meer aan doen . Misschien met de bank praten. Anders verhuizen naar een seniorwoning ,huur. heb je wel als ik het vlug uitreken de zelfde inkomsten en uitgave patroon.

Veel mensen hebben minder.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

thecure schreef:Bedankt lady, de AOW is voor een echtpaar zelfs nog meer dan wat ik zei...
Inderdaad, heb zelf AOW en de cijfers zijn zo te zien op internet. Die hogere zorgtoeslag trouwens ook.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het is nog maar de vraag of het slim is het huis te verkopen. Voor € 350/maand huur je tegenwoordig nog net een studentenkamer, niet meer.

Ter oplossing van het aflopen van de aflossingsvrij hypotheek na 2 jaar:
Het is best mogelijk dat er een bank is die een nieuwe hypotheek accepteert van 80K bij een WOZ van 250K en 2x AOW als inkomen.

Het rentepercentage die ze nu betalen is 5,25% per jaar (indien de € 350 hypotheekrente een brutobedrag is). Als de € 350 netto zou zijn dan is het zelfs hoger: boven de 6,5% !!! Dat kan vast veel beter, maar daar komt dan er wel (annuïtaire of lineaire) aflossing bij. Met een beetje passen en meten, zullen ze de hypotheek-uitgaven vast wel in de buurt van de € 350/mnd kunnen houden.

Ik zie niet hoe huisvesting goedkoper kan dan € 175 per persoon per maand, tenzij je in een kartonnen doos gaat wonen o.i.d.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

arvandongen schreef:Het is nog maar de vraag of het slim is het huis te verkopen. Voor € 350/maand huur je tegenwoordig nog net een studentenkamer, niet meer.

Ter oplossing van het aflopen van de aflossingsvrij hypotheek na 2 jaar:
Het is best mogelijk dat er een bank is die een nieuwe hypotheek accepteert van 80K bij een WOZ van 250K en 2x AOW als inkomen.

Het rentepercentage die ze nu betalen is 5,25% per jaar (indien de € 350 hypotheekrente een brutobedrag is). Als de € 350 netto zou zijn dan is het zelfs hoger: boven de 6,5% !!! Dat kan vast veel beter, maar daar komt dan er wel (annuïtaire of lineaire) aflossing bij. Met een beetje passen en meten, zullen ze de hypotheek-uitgaven vast wel in de buurt van de € 350/mnd kunnen houden.

Ik zie niet hoe huisvesting goedkoper kan dan € 175 per persoon per maand, tenzij je in een kartonnen doos gaat wonen o.i.d.
Bij alleen AOW betaalt men geen belasting, dus is er ook geen aftrekmogelijkheid voor hypotheekrente.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door sjohie »

arvandongen schreef:Het is nog maar de vraag of het slim is het huis te verkopen. Voor € 350/maand huur je tegenwoordig nog net een studentenkamer, niet meer.

Ter oplossing van het aflopen van de aflossingsvrij hypotheek na 2 jaar:
Het is best mogelijk dat er een bank is die een nieuwe hypotheek accepteert van 80K bij een WOZ van 250K en 2x AOW als inkomen.

Het rentepercentage die ze nu betalen is 5,25% per jaar (indien de € 350 hypotheekrente een brutobedrag is). Als de € 350 netto zou zijn dan is het zelfs hoger: boven de 6,5% !!! Dat kan vast veel beter, maar daar komt dan er wel (annuïtaire of lineaire) aflossing bij. Met een beetje passen en meten, zullen ze de hypotheek-uitgaven vast wel in de buurt van de € 350/mnd kunnen houden.

Ik zie niet hoe huisvesting goedkoper kan dan € 175 per persoon per maand, tenzij je in een kartonnen doos gaat wonen o.i.d.
Dat zal het dan over 2 jaar wel worden, dan is die aflossingsvrije hypotheek zo te lezen klaar, en dient het hele bedrag afgelost te worden, óf opnieuw gefinancierd te worden, en dat laatste kon met de huidige regels, en alleen AOW, nog wel eens een niet te beklimmen berg zijn. Beter is het om nu, of iig het komende jaar, eea in gang te zetten. Met 80k aan hypotheek, en een geschatte waarde welke een veelvoud is, zal verkopen ondanks dat achterstallig onderhoud, geld opleveren.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als er maar € 80.000 hypotheek staat op een huis met een waarde van € 250.000, zal de huidige bank best bereid zijn over twee jaar die aflossingsvrije hypotheek te continueren. Zeker gezien de leeftijd van 70 plus. Aflossen hoeft niet, want de rente is toch niet aftrekbaar.

Dus laten uw buurtjes eens met de bank gaan praten.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ze het een beetje goed kunnen verkopen, dan kunnen ze misschien zelfs nog een appartementje terug kopen voor de overwaarde. En dan hebben ze helemaal geen hypotheekkosten.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Lady1234 schreef:Bij alleen AOW betaalt men geen belasting, dus is er ook geen aftrekmogelijkheid voor hypotheekrente.
Kijk maar eens op de website van de belastingdienst. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jd-bereikt

Zie ook:
belastingdienst schreef:Loonheffing over uw AOW
U ontvangt uw AOW via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB houdt maandelijks loonheffing in op uw AOW-uitkering. Omdat het bedrag van de AOW laag is, wordt ook een laag bedrag aan belasting ingehouden.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Jesa H »

noymeyvrouw schreef:Onze buren beiden 70 + gehuwd hebben een verhoging van €4,44 p.p. gekregen van meneer Rutte per maand. Zij hebben geen aanvullend pensioen wel een zorgtoeslag van € 151. Deze mensen zijn radeloos. Wij koken elke dag iets extra's voor ze. Ze voelen zich radeloos en willen eigenlijk niet meer leven. Dat is ook Nederland 2018 :cry:
Dus ze hebben altijd al op kosten van de staat geleefd? Waarom is het dan te weinig? Genoeg mensen komen voor evenveel gewoon rond. Mijn man en ik (wij werken allebei wel gewoon) geven per maand minder uit... en dat is zonder dat wij toeslagen krijgen.

Dat is dus Nederland 2018, blijkbaar nooit gewerkt(?) want geen pensioen, maar wel gewoon je hele leven een uitkering zodat je rond kunt komen. Wat valt er dan te klagen?
Laatst gewijzigd door Jesa H op 12 jan 2018 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten