LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW en rondkomen

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

arvandongen schreef:
Lady1234 schreef:Bij alleen AOW betaalt men geen belasting, dus is er ook geen aftrekmogelijkheid voor hypotheekrente.
Kijk maar eens op de website van de belastingdienst. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jd-bereikt

Zie ook:
belastingdienst schreef:Loonheffing over uw AOW
U ontvangt uw AOW via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB houdt maandelijks loonheffing in op uw AOW-uitkering. Omdat het bedrag van de AOW laag is, wordt ook een laag bedrag aan belasting ingehouden.
Kijkt u dan maar eens even op de site van de SVB naar de AOW, dan zult u zien dat er geen cent wordt ingehouden aan loonheffing. Nog sterker gezegd, een AOW-er met partner gebruikt niet eens zijn totale heffingskorting voor zijn AOW.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jesa H schreef:
noymeyvrouw schreef:Onze buren beiden 70 + gehuwd hebben een verhoging van €4,44 p.p. gekregen van meneer Rutte per maand. Zij hebben geen aanvullend pensioen wel een zorgtoeslag van € 151. Deze mensen zijn radeloos. Wij koken elke dag iets extra's voor ze. Ze voelen zich radeloos en willen eigenlijk niet meer leven. Dat is ook Nederland 2018 :cry:
Dus ze hebben altijd al op kosten van de staat geleefd. Waarom is het dan te weinig? Genoeg mensen komen voor evenveel gewoon rond. Mijn man en ik (wij werken allebei wel gewoon) geven per maand minder uit... en dat is zonder dat wij toeslagen krijgen.

Dat is dus Nederland 2018, blijkbaar nooit gewerkt, maar wel gewoon je hele leven een uitkering zodat je rond kunt komen. Wat valt er dan te klagen?
Waar maakt u uit op dat zij altijd op kosten van de staat geleefd hebben? Niet iedereen bouwt pensioen op. Als u samen € 20.000 bruto inkomen hebt, hebt u recht op toeslagen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Jesa H schreef:Dus ze hebben altijd al op kosten van de staat geleefd.
Oh, en waar slaat dit op? Er zijn in Nederland wel meer mensen die gewerkt hebben zonder een aanvullend pensioen.
Als u denk dat dit het geval is -en wat dan nog?- dan zou u de beleefdheid op moeten brengen om er eerst eens fatsoenlijk naar te vragen.
NIVEA.
Niet Invullen Voor Een Ander...

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Jesa H »

Lady1234 schreef:
Jesa H schreef:
noymeyvrouw schreef:Onze buren beiden 70 + gehuwd hebben een verhoging van €4,44 p.p. gekregen van meneer Rutte per maand. Zij hebben geen aanvullend pensioen wel een zorgtoeslag van € 151. Deze mensen zijn radeloos. Wij koken elke dag iets extra's voor ze. Ze voelen zich radeloos en willen eigenlijk niet meer leven. Dat is ook Nederland 2018 :cry:
Dus ze hebben altijd al op kosten van de staat geleefd. Waarom is het dan te weinig? Genoeg mensen komen voor evenveel gewoon rond. Mijn man en ik (wij werken allebei wel gewoon) geven per maand minder uit... en dat is zonder dat wij toeslagen krijgen.

Dat is dus Nederland 2018, blijkbaar nooit gewerkt, maar wel gewoon je hele leven een uitkering zodat je rond kunt komen. Wat valt er dan te klagen?
Waar maakt u uit op dat zij altijd op kosten van de staat geleefd hebben? Niet iedereen bouwt pensioen op. Als u samen € 20.000 bruto inkomen hebt, hebt u recht op toeslagen.
Dan moeten ze werkgevers zijn geweest, in welk geval eigen schuld. Als je in Nederland in loondienst bent is pensioen opbouwen verplicht.

Ik zie het probleem sowieso niet. Voor die €350 kon ik mijn studentenkamer nog niet eens betalen, en niet kunnen rondkomen voor meer dan €1500 per maand is onzin, zeker als je huur/hypotheek zo laag is. Die mensen moeten minder luxe kopen, als ze dat alles opkrijgen in een maand. In je basisbehoeften voorzien is niet zo duur.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Jesa H »

Klaas Jan schreef:
Jesa H schreef:Dus ze hebben altijd al op kosten van de staat geleefd.
Oh, en waar slaat dit op? Er zijn in Nederland wel meer mensen die gewerkt hebben zonder een aanvullend pensioen.
Als u denk dat dit het geval is -en wat dan nog?- dan zou u de beleefdheid op moeten brengen om er eerst eens fatsoenlijk naar te vragen.
NIVEA.
Niet Invullen Voor Een Ander...
Ik word nogal moe van de ene 60+er na de andere die roept hoe slecht ze het wel niet zouden hebben terwijl ze behoren tot de rijkste groep van de samenleving en velen minder hebben.

Die slachtofferrol ben ik nou wel een beetje zat, sorry.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jesa H schreef:
noymeyvrouw schreef:Onze buren beiden 70 + gehuwd hebben een verhoging van €4,44 p.p. gekregen van meneer Rutte per maand. Zij hebben geen aanvullend pensioen wel een zorgtoeslag van € 151. Deze mensen zijn radeloos. Wij koken elke dag iets extra's voor ze. Ze voelen zich radeloos en willen eigenlijk niet meer leven. Dat is ook Nederland 2018 :cry:
Dus ze hebben altijd al op kosten van de staat geleefd? Waarom is het dan te weinig? Genoeg mensen komen voor evenveel gewoon rond. Mijn man en ik (wij werken allebei wel gewoon) geven per maand minder uit... en dat is zonder dat wij toeslagen krijgen.

Dat is dus Nederland 2018, blijkbaar nooit gewerkt(?) want geen pensioen, maar wel gewoon je hele leven een uitkering zodat je rond kunt komen. Wat valt er dan te klagen?
Wat een aannames. Nooit van beroepen gehoord waarbij je zelf voor je pensioenvoorziening moest zorgen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Met een beetje passen en meten, zullen ze de hypotheek-uitgaven vast wel in de buurt van de € 350/mnd kunnen houden.

Ik zie niet hoe huisvesting goedkoper kan dan € 175 per persoon per maand, tenzij je in een kartonnen doos gaat wonen o.i.d.
En dat is nu precies de valkuil waar veel mensen in trappen. Denken dat de woonlasten alleen bestaan uit de hypotheeklasten en die hypotheeklasten vergelijken met de huur bij een huurwoning.

Terwijl in dit geval nu juist het probleem zit in de onderhoudskosten en in dat het geld in de stenen zit. Aan onderhoud zouden deze mensen waarschijnlijk even veel kwijt (moeten) zijn als aan de hypotheek, zeker als je, op leeftijd, meer dingen moet laten doen. En dan heb je ook nog andere eigenarenlasten.

Bij verkoop zal er minstens een ton overblijven. Bij een corporatie-seniorenwoning van 700 euro per maand betekent dit dat die 350 extra per maand makkelijk op te brengen is. Los van andere uitgaven die je dan kunt gaan doen, zou na tien jaar nog niet de helft ervan op zijn. En dan zou er ook nog eens recht op huurtoeslag ontstaan. Ga je ook nog wat leuke dingen doen, dan zul je wellicht na vijf jaar op de huurtoeslag grens zitten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan moeten ze werkgevers zijn geweest, in welk geval eigen schuld. Als je in Nederland in loondienst bent is pensioen opbouwen verplicht.
Dat is onzin. Pensioen opbouwen is In loondienst helemaal niet verplicht. Er zijn honderdduizenden mensen die in loondienst zijn en geen pensioenregeling hebben of hadden. Nog afgezien van het feit dat je dan ook zoveel moet verdienen dat je ook daadwerkelijk pensioen opbouwt. Dus meer dan de franchise.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Jesa H »

Waarom moet iedereen in mijn omgeving dan verplicht pensioen betalen? Pas nog een hele discussie over gehad n.a.v. dat gedoe met het ABP. Tis nou niet dat ik tegen mijn werkgever kan zeggen dat ze maar even stoppen met dat pensioengebeuren en het mij in loon moeten uitkeren.

Dat mogen ze niet.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jesa H schreef:Waarom moet iedereen in mijn omgeving dan verplicht pensioen betalen? Pas nog een hele discussie over gehad n.a.v. dat gedoe met het ABP. Tis nou niet dat ik tegen mijn werkgever kan zeggen dat ze maar even stoppen met dat pensioengebeuren en het mij in loon moeten uitkeren.

Dat mogen ze niet.

"Iedereen" ? De wereld is groter dan uw kennissenkring.

Moiseule58

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Jesa H schreef:Waarom moet iedereen in mijn omgeving dan verplicht pensioen betalen? Pas nog een hele discussie over gehad n.a.v. dat gedoe met het ABP. Tis nou niet dat ik tegen mijn werkgever kan zeggen dat ze maar even stoppen met dat pensioengebeuren en het mij in loon moeten uitkeren.

Dat mogen ze niet.
Dus wel! Er is een grote groep Nederlanders die nooit pensioen heeft opgebouwd. Denk dan aan o.a. IT en kleine bedrijven. In mijn omgeving alleen al ken ik vele mensen. (En ik heb nog lang niet de gerechtigde AOW leeftijd)
Tegenwoordig is het inderdaad bij de meeste bedrijven verplicht, maar niet alle bedrijven.
Ook bouwden vrouwen vroeger pas pensioen op vanaf 25 jaar.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

Jesa H schreef:Waarom moet iedereen in mijn omgeving dan verplicht pensioen betalen? Pas nog een hele discussie over gehad n.a.v. dat gedoe met het ABP. Tis nou niet dat ik tegen mijn werkgever kan zeggen dat ze maar even stoppen met dat pensioengebeuren en het mij in loon moeten uitkeren.

Dat mogen ze niet.
Uitzendkrachten bouwen ook geen pensioen op. Althans, in mijn tijd dan.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Jesa H »

witte angora schreef:
Jesa H schreef:Waarom moet iedereen in mijn omgeving dan verplicht pensioen betalen? Pas nog een hele discussie over gehad n.a.v. dat gedoe met het ABP. Tis nou niet dat ik tegen mijn werkgever kan zeggen dat ze maar even stoppen met dat pensioengebeuren en het mij in loon moeten uitkeren.

Dat mogen ze niet.
Uitzendkrachten bouwen ook geen pensioen op. Althans, in mijn tijd dan.
Ah, weer iets geleerd.
Maar dan ben je er als werknemer wel zelf bij, nietwaar? Ik zie dus nog steeds niet hoe de mensen zielig zijn onder het mom van "dat dat kan in nederland anno 2018" met het vrehaal dat je onmogelijk met €1500 aan aow rond kan komen.

Als je weet dat je niks opbouwt moet je zelf iets regelen. Doe je dat niet, kies je daar zelf voor.

Moiseule58

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Jesa H schreef:
witte angora schreef:
Jesa H schreef:Waarom moet iedereen in mijn omgeving dan verplicht pensioen betalen? Pas nog een hele discussie over gehad n.a.v. dat gedoe met het ABP. Tis nou niet dat ik tegen mijn werkgever kan zeggen dat ze maar even stoppen met dat pensioengebeuren en het mij in loon moeten uitkeren.

Dat mogen ze niet.
Uitzendkrachten bouwen ook geen pensioen op. Althans, in mijn tijd dan.
Ah, weer iets geleerd.
Maar dan ben je er als werknemer wel zelf bij, nietwaar? Ik zie dus nog steeds niet hoe de mensen zielig zijn onder het mom van "dat dat kan in nederland anno 2018" met het vrehaal dat je onmogelijk met €1500 aan aow rond kan komen.

Als je weet dat je niks opbouwt moet je zelf iets regelen. Doe je dat niet, kies je daar zelf voor.
Klopt helemaal. Maar wat als het salaris niet toereikend is? Enig idee wat dat kost?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bepaalde sectoren hebben een verplicht bedrijfstakpensioenfonds. Bijvoorbeeld ambtenaren zitten verplicht bij het ABP. Maar heel veel andere sectoren hebben geen verplichte pensioenregeling. Tegenwoordig bouwen uitzendkrachten trouwens wel op, via pensioenfonds stipp. Al stelt die opbouw weinig voor.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Jesa H »

Moiseule58 schreef:Klopt helemaal. Maar wat als het salaris niet toereikend is? Enig idee wat dat kost?
Lijkt me een keuze wat betreft je uitgaven. Wij houden op €1000 per maand over. Zowel mijn man en ik storten beiden €500 van ons loon op onze gezamelijke rekening, waarvan alle kosten (electra, belastingen, eten, hypotheek, etc.) gaan. Dat is voldoende.

Verder is het ook een keuze als je niet allebei werkt. Waarom zou dat dan onbetaalbaar zijn, als je werkgever dat niet biedt? En dan nog de vraag: waarom zou alleen AOW te weinig zijn om rond te komen?

Onze geschatte AOW-leeftijd ligt boven de 70. Wij sparen ook gewoon.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jesa h.

U hebt een heel beperkte blik op de gang van zaken.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jesa H schreef:
Moiseule58 schreef:Klopt helemaal. Maar wat als het salaris niet toereikend is? Enig idee wat dat kost?
Lijkt me een keuze wat betreft je uitgaven. Wij houden op €1000 per maand over. Zowel mijn man en ik storten beiden €500 van ons loon op onze gezamelijke rekening, waarvan alle kosten (electra, belastingen, eten, hypotheek, etc.) gaan. Dat is voldoende.

Verder is het ook een keuze als je niet allebei werkt. Waarom zou dat dan onbetaalbaar zijn, als je werkgever dat niet biedt? En dan nog de vraag: waarom zou alleen AOW te weinig zijn om rond te komen?

Onze geschatte AOW-leeftijd ligt boven de 70. Wij sparen ook gewoon.
Het is niet altijd een keuze als je niet allebei werkt. Daar kunnen veel redenen voor zijn.
Dat u uitgaat van uw eigen situatie, wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.
U heeft geen studerende kinderen, waarvoor u geacht wordt bij te dragen nu het studiefinancieringstelsel veranderd is?

Moiseule58

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:@jesa h.

U hebt een heel beperkte blik op de gang van zaken.
Narrow minded! Veel mensen denken vanuit hun eigen positie. De huidige AOW-ers hebben hun hele leven betaald voor de toenmalige AOW-ers. Dat heet solidariteit. Veel werkgevers hebben in de vorige eeuw tegen hun werknemers gezegd dat ze hun pensioen maar zelf moesten regelen. Waarvan als je een gezin hebt?
Waarom bestaan voedselbanken? Omdat er geen armoede is?

noymeyvrouw
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2017 20:00

Re: AOW en rondkomen

Ongelezen bericht door noymeyvrouw »

Ik vind sommige reacties een beetje bekrompen, valt me tegen de goede reacties worden zeer gewaardeerd, waarvoor mijn dank. Wij gaan deze mensen zeker verder helpen.

Gesloten