LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
dolphy
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:58

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door dolphy »

Ik heb het altijd grote onzin gevonden dat welke winkel dan ook een bep. Euro biljet wiegert...

Als ik b.v een product van 750 Euro koop dan MAG ik betalen met een briefje van 500 + 200 + 100, dan kan de desbetreffende winkelier me 50 Euro teruggeven. Of ik geef i.p.v. dat 100 biljet een 50 Euro biljet, dan zijn we klaar!

Zelfs dat willen enkelen vaak niet. Mooi. Ga ik voor dat product toch naar een ander. :)

BTW een 100 Euro biljet is me nog nooit geweigerd.
(Je gaat natuurlijk niet een ding van 0,99 Eurocent afrekenen met 100 Euro.....)

:wink:

robbert1947
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2013 11:02

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door robbert1947 »

Ik snap daarom niet dat er 100,500,250 euros worden gedrukt als je er toch niet mee kan betalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door crazyme »

dolphy schreef:Ik heb het altijd grote onzin gevonden dat welke winkel dan ook een bep. Euro biljet wiegert...
Je koopt iets van € 10,- en je betaalt met € 500,-

1. Al het wisselgeld op
2. Schade van €500,- bij vals geld.

Een winkel is er om geld binnen te krijgen, er zal dus wel een goede reden zijn om geld te wiegeren.

Dat jij die reden niet kunt bedenken of begrijpen is natuurlijk niet de schuld van de winkels...

dolphy
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:58

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door dolphy »

crazyme schreef:
dolphy schreef:Ik heb het altijd grote onzin gevonden dat welke winkel dan ook een bep. Euro biljet wiegert...
Je koopt iets van € 10,- en je betaalt met € 500,-

1. Al het wisselgeld op
2. Schade van €500,- bij vals geld.

Een winkel is er om geld binnen te krijgen, er zal dus wel een goede reden zijn om geld te wiegeren.

Dat jij die reden niet kunt bedenken of begrijpen is natuurlijk niet de schuld van de winkels...

Dat is een wel erg late reactie. Gaat /ging het niet om €100 biljetten i.p.v. biljetten van €500
Iedereen, mits anders aangegeven, moet een biljet van €100,-- aannemen. We hadden toch ook biljetten van 100 gulden. De prijzen (100 Euro en 100 gulden) zijn onderhand hetzelfde.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Nederland is het enige land in de Eurozone dat dit soort biljetten weigert. Het is inderdaad zo dat een winkelier mag weigeren een bepaald betaalmiddel aan te nemen. Maar doorgaans zal deze dat niet doen al het om biljetten van maximaal 50 euro gaat. @Dolphy: Het begrip wettig betaalmiddel houdt niet in dat er een wettige acceptatieplicht is. Dat zijn twee compleet verschillende begrippen, die uiteraard wel in elkaars verlengde liggen.

En dat een artikel dat voorheen 100 gulden kostte, nu inmiddels soms 100 euro kost, heeft NIETS met de overstap te maken. We hebben de euro nu 12 jaar in onze portemonnee (hij was er giraal al sinds 1999), maar in 12 jaar tijd heeft uiteraard ook de inflatie toegeslagen. En in 12 jaar zijn ook de lonen flink toegenomen. Al met al houdt dat elkaar globaal in evenwicht.

Ik kom regelmatig in Duitsland, en heb zo af en toe nog een biljet van 100 euro in handen. Je kunt er in Duitsland en Belgie probleemloos mee betalen, zelfs in de supermarkt, en ook bij lagere bedragen. Ze scannen ze meestal wel, en dan is het geen probleem. Dat zou het in Nederland ook niet moeten zijn. Eenmaal als geldig biljet herkend, moet de winkelier niet moeilijk doen.


@Crazyme, degene die voor jou in dit topic reageerde, heeft die biljetten niet bedacht, dat heeft ze EU zo gewild. Als ze er TOCH zijn, moet je ze gewoon als betaalmiddel kunnen gebruiken.

Desondanks snap ik heus wel dat je geen aankoop van 10 euro met een biljet van 500 euro moet afrekenen. Maar als je aankoop 455 euro is, wordt het wat anders. Als ik ooit een biljet van 500 euro in handen zou krijgen, en ik koop wil bijvoorbeeld een televisie kopen van 450 euro, dan heeft die winkelier het biljet maar te accepteren. Zo niet: dan gaat de koop niet door. Er zullen in deze economisch lastige tijden niet veel winkeliers zijn, die je om deze reden naar de concurrent zien gaan.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door puma73 »

robbert1947 schreef:Ik snap daarom niet dat er 100,500,250 euros worden gedrukt als je er toch niet mee kan betalen.
Die van 250 euro wordt niet gedrukt, hooguit een biljet van 200 euro.

250 euro biljet bestaaat niet

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door crazyme »

dolphy schreef: Dat is een wel erg late reactie.
Je hebt gelijk, weer iemand die op een eeuwenoud topic reageert waardoor het onderwerp bovenaan de recente berichten staat.

En ik reageer dan weer op een reactie uit 2009...

dolphy
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:58

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door dolphy »

bodejosm43 schreef: @Dolphy: Het begrip wettig betaalmiddel houdt niet in dat er een wettige acceptatieplicht is. Dat zijn twee compleet verschillende begrippen, die uiteraard wel in elkaars verlengde liggen.
Had ik dat een hele tijd geleden dan al niet geschreven?
En dat alleen NL zo gek is dat weten we toch ook al langer dan vandaag. In andere landen heb je ook nog banken waar je 'gewoon' kunt bankieren. Maar dit terzijde.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Grappig hoor, dat ik na jaren ineens weer een notificatie krijg over dit topic. Dat verklaart ook meteen waarom ik niet direct gezien had dat wij het in feite met elkaar eens zijn.

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Bij de kassa wordt een sticker geplakt met: van €100, 200 en 500 hebben we niet van terug.
Echter als het totaal te betalen bedrag bv. €90, 190 of 490 is. Dan schijnen winkeliers nog steeds te weigeren. Terwijl €10 als wisselgeld heel normaal is.
In dit geval is het misschien beter om direct maar weg te lopen en de winkelier extra werk te gunnen om de produkten weer terug te zetten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Is geval van veiligheid he,eerste voor fraude nep biljetten...
Ten tweede willen ze laten merken dat ze niet veel in huis hebben.

Briefje van 100 vind ik persoonlijk ,die moet gewoon geaccepteerd worden,vroeger hadden we de vuurtoren van 250 gulden dat kon wel..

Maar ja tijden veranderen ...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tenormin »

2 Jaar na de invoering van de euro word de vraag gesteld en nu, anno 2013, gaat zoiets nog door? Raar dat items überhaupt zo lang terug te vinden zijn en dus weer top of the pop worden. Ja, ik "werk" er zelf aan mee maar alleen om m'n verbazing uit te spreken. (Heb trouwens nog nooit een 100,200 of 500 briefje gezien!). Ja, op een plaatje :mrgreen:

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

rozemarijntje schreef:Is geval van veiligheid he,eerste voor fraude nep biljetten...
Dat snap ik, maar bij 'mijn' supermarkt hebben ze zo'n apparaatje (soort kluisje met gleuf) dat de biljetten controleert op echtheid....en volgens mij zijn ze niet de enige supermarkt. Blijft een beetje de vraag: waarom biljetten van 500 euro drukken als je er niks mee kunt? Dan moeten ze ze maar gewoon afschaffen....

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

tenormin schreef:2 Jaar na de invoering van de euro word de vraag gesteld en nu, anno 2013, gaat zoiets nog door? Raar dat items überhaupt zo lang terug te vinden zijn en dus weer top of the pop worden. Ja, ik "werk" er zelf aan mee maar alleen om m'n verbazing uit te spreken. (Heb trouwens nog nooit een 100,200 of 500 briefje gezien!). Ja, op een plaatje :mrgreen:
Door de prijsstijgingingen wordt het toppic trouwens vanzelf steeds actueler.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tenormin »

Door de prijsstijgingingen wordt het toppic trouwens vanzelf steeds actueler.
Zie hier geen actualiteit i.v.m. prijsstijgingen. Al pin ik €500,00 komen er toch 10 briefjes van €50,00 uit; nimmer een honderdtje (uiteraard) uit zien spuwen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik vorige keer bij abn amro,moest een bedrag opnemen..
Kreeg ik paar van 100,eigen schuld kon kiezen maar koos het verkeerde...
Ik dacht gelijk die wil ik niet,gelijk terug gestort en goed gekozen..

Ja idd ze kunnen ze nakijken met speciaal apparaat,maar toch...en gaat idd de box in ze romen af,maar wil nie zeggen dat dat veilig is.


Heb nog nooit hoger gezien als 100!
Maar ook niet nodig normaal,alleen de winkel waar ik op dat moment dingen wilde kopen,was de pin net defect gegaan,ach overmacht..dus even overkant abn amro...geen probleem alleen liever die briefjes niet..

Terwijl het schijnt ,lees je veel dat 20 en 50 juist veel vals is....valt minder op..

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

tenormin schreef:
Door de prijsstijgingingen wordt het toppic trouwens vanzelf steeds actueler.
Zie hier geen actualiteit i.v.m. prijsstijgingen. Al pin ik €500,00 komen er toch 10 briefjes van €50,00 uit; nimmer een honderdtje (uiteraard) uit zien spuwen.
Het topic gaat trouwens over €100 biljetten en die komen in het buitenland gewoon uit de automaat en worden ook gewoon geaccepteerd. Een boodschappenkar in een dure super komt al uit in de buur van de €100 en dan niet terug hebben van €100.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

rozemarijntje schreef: Briefje van 100 vind ik persoonlijk ,die moet gewoon geaccepteerd worden,vroeger hadden we de vuurtoren van 250 gulden dat kon wel..

Maar ja tijden veranderen ...
Die werden vroeger ook niet overal geaccepteerd, hoor!

Dat ze in het buitenland veel makkelijker met grote biljetten zijn, is ook omdat in Nederland electronisch betalen en ook betalen per bank/giro ook voor kleine veel meer ingeburgerd is (en voor de bedrijven goedkoper) dan in andere landen. In veel andere landen wordt bv. soms de huur nog contant betaald en krijg je soms het salaris ook contant of met een te verzilveren cheque. Dan is het veel gebruikelijker dat je dat grote geld ook cash uitgeeft. En de mensen en caissieres zijn dan ook meer gewend aan de grote coupures en de veiligheidsaspecten daarvan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nee maar vroeger ging ik ook niet in het buitenland met guldens betalen...bedoel de 250 vuurtoren..
toen was het heel anders,als je naar belgie ging,was het de ene winkel accepteerde wel andere niet,een gulden...dus?dat was heel anders...

idd ik heb fam in belgie en vrienden en daar gaat het soms nog heel anders,daar heb je absoluut gelijk in!

@kees

kan aan mij liggen maar tenormin heeft het toch over briefjes van 100?
ze krijgt ze alleen nooit,abn wel,
ik pin meestal dit was dus een uitzondering.....en had het liever niet voor geval winkel moeilijk ging,achteraf dacht,ja wat moeilijk doen,je pin doet het niet..dus kan ook wegblijven maar goed,dat is wat anders :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

nee maar vroeger ging ik ook niet in het buitenland met guldens betalen...bedoel de 250 vuurtoren..
Ja, hèhè, dat snap ik ook wel... Ik bedoel dat je ook vroeger in Nederland niet zomaar overal met een briefje van 250 gulden kon betalen. Dat dat dus Ni met de 100 euro niet echt anders is dan vroeger met 250 gulden.

Gesloten