LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Sabje_a
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2013 16:04
Locatie: Ergens op Aarde

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Sabje_a »

Als een winkel aangeeft biljetten van €100 niet aan te nemen, moet je dit gewoon respecteren. het heeft geen nut om hier nog een discussie over aan te gaan. Nee is Nee.

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Sabje_a schreef:Als een winkel aangeeft biljetten van €100 niet aan te nemen, moet je dit gewoon respecteren. het heeft geen nut om hier nog een discussie over aan te gaan. Nee is Nee.
Probleem is ze zeggen: we hebben niet terug van €100, 200 of 500. Dit is wat anders als we accepteren geen €100, 200 en 500. Als ze dit op een sticker zetten is het duidelijk en kan je de winkel eventueel voorbij lopen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Kees_1000 schreef:
Sabje_a schreef:Als een winkel aangeeft biljetten van €100 niet aan te nemen, moet je dit gewoon respecteren. het heeft geen nut om hier nog een discussie over aan te gaan. Nee is Nee.
Probleem is ze zeggen: we hebben niet terug van €100, 200 of 500. Dit is wat anders als we accepteren geen €100, 200 en 500. Als ze dit op een sticker zetten is het duidelijk en kan je de winkel eventueel voorbij lopen.
Waarschijnlijk hebben ze het zo geformuleerd omdat het wat klantvriendelijker klinkt. Maar je beter maar zo direct mogelijk zijn, zo dat er geen interpretatieverschil kan ontstaan.

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Vandaag nog mee gemaakt. Een mevrouw voor mij bij de kassa doet voor €161 boodschappen en wil betalen met €200 biljet. Dit wordt geweigerd. Deze biljetten mogen wij niet aannemen enz.. Het staat bij de deur aangegeven.
Alleen dit laatste is niet zo. Ze melden alleen dat ze niets terug hebben.
Jammer dat de mevrouw ook briefjes van 50 had. Om van 4x 50 terug te geven is natuurlijk geen probleem voor de Lidl in Avenhorn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tenormin »

Kees_1000 schreef:Vandaag nog mee gemaakt. Een mevrouw voor mij bij de kassa doet voor €161 boodschappen en wil betalen met €200 biljet. Dit wordt geweigerd. Deze biljetten mogen wij niet aannemen enz.. Het staat bij de deur aangegeven.
Alleen dit laatste is niet zo. Ze melden alleen dat ze niets terug hebben.
Jammer dat de mevrouw ook briefjes van 50 had. Om van 4x 50 terug te geven is natuurlijk geen probleem voor de Lidl in Avenhorn.
Misschien dat het in deze toko niet aangegeven staat maar het is toch een algemeen bekend gegeven dat de meerderheid geen briefjes van €200,00 aanneemt. Dus ja, 4 briefjes van €50,00 mogen ze niet weigeren (natuurlijk komt het op hetzelfde neer qua wisselgeld) maar zo gaat dat nu eenmaal.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je dan echt principieel bent betaal je met 200 Euro en zeg je "laat de rest maar zitten" :wink:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:Als je dan echt principieel bent betaal je met 200 Euro en zeg je "laat de rest maar zitten" :wink:
En als de winkel dan echt principeel is, nemen ze het nog steeds niet aan. Want het is onveilig en gaat niet om het wisselgeld.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tenormin »

olaf79 schreef:
bprosman schreef:Als je dan echt principieel bent betaal je met 200 Euro en zeg je "laat de rest maar zitten" :wink:
En als de winkel dan echt principeel is, nemen ze het nog steeds niet aan. Want het is onveilig en gaat niet om het wisselgeld.
Gooi ik mijn principes wel overboord!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef: Gooi ik mijn principes wel overboord!
Als jij het risico op accepteren van valse biljetten accepteert, prima. Het is alleen zo lullig als je dat biljet dan wilt uitgeven.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:
tenormin schreef: Gooi ik mijn principes wel overboord!
Als jij het risico op accepteren van valse biljetten accepteert, prima. Het is alleen zo lullig als je dat biljet dan wilt uitgeven.
Als het goed is accepteert de Nederlandse Bank ze toch wel, als ik te goeder trouw gehandeld heb en krijg ik "echte" flappen terug, toch?

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door 53o »

Bij mijn huidige winkel stond voor een verbouwing op het raam de sticker dat briefjes van 500 hier geweigerd werden. Deden wij dat? Nee.

Waarom niet? Sommige klanten kopen voor iets van tussen onder 1000 tot een paar duizend aan spullen, en dan moeten wij nee zeggen tegen omdat dit veiligheidsregels zijn?

Maar de reden dat wij dit niet deden is dat wij genoeg bekend zijn met veiligheidskenmerken van de grotere waarden van briefgeld, en dit is waar het hier om draait.

Het lijkt mij heel acceptabel dat een winkel een geldig betaalmiddel weigert als het een betaalmiddel is wat ver valt buiten het normale betalingsmiddel van de klanten. Als ik 1x per 3 maanden een briefje van 100 euro zou zien, lijkt het mij veiliger om deze niet te accepteren dan de kans te lopen een valse niet te kunnen onderscheiden.

astridravenstijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:27

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door astridravenstijn »

vroeger kon je toch ook niet overal met 250 gulden betalen.
daarnaast heeft pinnen bij mij de voorkeur.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Pinnen lijkt me ook een stuk handiger dan met zulke grote bedragen over straat gaan. Dit is weer eentje uit de categorie "problemen zoeken om het problemen zoeken".

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door prem »

tenormin schreef:
GJvdZ schreef:
tenormin schreef: Gooi ik mijn principes wel overboord!
Als jij het risico op accepteren van valse biljetten accepteert, prima. Het is alleen zo lullig als je dat biljet dan wilt uitgeven.
Als het goed is accepteert de Nederlandse Bank ze toch wel, als ik te goeder trouw gehandeld heb en krijg ik "echte" flappen terug, toch?

Hahaha probeer het eens :lol:

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door dhc »

Is dat zinvol, reageren op een bericht van meer dan een jaar oud?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door prem »

Ja

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door dhc »

Niet dus. ...

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door prem »

GJvdZ schreef:
tenormin schreef: Gooi ik mijn principes wel overboord!
Als jij het risico op accepteren van valse biljetten accepteert, prima. Het is alleen zo lullig als je dat biljet dan wilt uitgeven.
Hoe groter het biljet hoe minder kans op vervalsingen, juist door de
enorme achterdocht worden er weinig grote coupures vervalst.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door jerwarm »

kanttekening;
persoonlijk vind ik het; de OH + [instanties] werken imho zelf mee aan de inflatie van geld, waarom?

wat heb je nu aan 100/200/500 € biljetten die je niet kan gebruiken maar wel gedrukt worden en in het geldcircuit terechtkomen.
Deze biljetten doen daar hoegenaamd bijna niets dan oud papier met een watermerk erop te zijn, en drukken de waarde van de "echte"biljetten daarmee naar beneden,.
kan iemand mij vertellen of ik dit juist acht?



maar wat heb je daar nu aan, biljetten wel drukken en niet kunnen gebruiken?
ik vind dat deze biljetten in welk aantal/coupure gewoon een wettig betaalmiddel zijn.
wel kan ik me voorstellen dat het er nogal van afhangt welke aanschaf je met welke coupure gaat betalen, maar 100€ moeten de winkeliers gewoon aannemen. Tegenwoordig kan je prima vaststellen of iets vals geld is, mocht het toch vals zijn dan wisselt de Nederlandsche Bank deze biljetten in voor echte exemplaren. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: zou mooi zijn als dit zo was...


maar het wordt tijd dat deze problematiek eens flink aan de kaak gesteld wordt. :)

zie ook deze link; http://www.dnb.nl/echtofvals/nl/portal/

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door jerwarm »

kanttekening 2;


waarom wil niemand liever die grote biljetten hebben/gebruiken, je zou bijna praten over een ontmoedigingsbeleid? dan gaat u vanzelf voor de grotere aankopen naar de pinautomaat.
waarom denkt u dat de OH zoveel reclametijd in die "pinspotjes" op tv/radio heeft zitten?
dan bent u prima te registreren bij elke keer als u een [grote] aankoop doet als u de pinpas weer gebruikt.. en waarom zouden ze dat graag willen weten denkt u?.......... :)



maar daar zijn ook andere topic's over, en wordt een heel andere discussie. :)

tipje van de sluier; daarmee wordt beoogd door de OH uiteindelijk het zwarte geld circuit [flink] de das om te kunnen doen, met PIN betalen moet met WIT geld gebeuren, helaas voor de OH draait NL vooral op zwart geld, :mrgreen: :wink:
Laatst gewijzigd door jerwarm op 13 jun 2014 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten