LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door jerwarm »

astridravenstijn schreef:vroeger kon je toch ook niet overal met 250 gulden betalen.
daarnaast heeft pinnen bij mij de voorkeur.

denkt u hier nog even over na, nadat u mijn kanttekening leest.

makkelijk hé die PIN? :lol:

nog niet eens gesproken over de fraude die er met je pincodes en/of skimming kan plaatsvinden.
een biljet heeft geen pincode! :lol:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door prem »

dhc schreef:Niet dus. ...
Zie je t wel :mrgreen:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tenormin »

Holy Mary, overleden topic nieuw leven inblazen...Slaap zacht!

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door jerwarm »

tenormin schreef:Holy Mary, overleden topic nieuw leven inblazen...Slaap zacht!
astridravenstijn is hiervoor aansprakelijk, :lol:


maar toch; ik vind het een goed actueel onderwerp wat nog steeds problematiek oplevert.
u kunt het natuurlijk ook gewoon negeren en niet lezen. :roll: :mrgreen:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tenormin »

jerwarm schreef:ik vind het een goed actueel onderwerp wat nog steeds problematiek oplevert.
u kunt het natuurlijk ook gewoon negeren en niet lezen. :roll: :mrgreen:
Ja, ik was vergeten me af te melden over dit onderwerp (soms vergeet je wel eens wat); maar zie zelf geen problematiek of actualiteit meer over dit "geldprobleem". Handje contantje is misschien nog op veemarkt en in duistere zaakjes gewoon; als iets €200,-- kost en je wilt cash betalen, wat is er mis met 4 maal x €50,00 betalen. Grotere bedragen of pinnen of maak je over via internet bankieren. Klaar.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door jerwarm »

tenormin schreef:
jerwarm schreef:ik vind het een goed actueel onderwerp wat nog steeds problematiek oplevert.
u kunt het natuurlijk ook gewoon negeren en niet lezen. :roll: :mrgreen:
Ja, ik was vergeten me af te melden over dit onderwerp (soms vergeet je wel eens wat); maar zie zelf geen problematiek of actualiteit meer over dit "geldprobleem". Handje contantje is misschien nog op veemarkt en in duistere zaakjes gewoon; als iets €200,-- kost en je wilt cash betalen, wat is er mis met 4 maal x €50,00 betalen. Grotere bedragen of pinnen of maak je over via internet bankieren. Klaar.
niets, maar dat was de vraagstelling ook niet.
het is ook niet een "geldprobleem", het is alleen een vraag waarom een biljet die gedrukt wordt door de Nederlandsche Bank, niet gebruikt kan worden in het geldcircuit omdat hij als positief vals gekenmerkt wordt door winkeliers? Ik vindt dat een rare zaak, en heb ik altijd al gevonden.

en alles maar pinnen daar heb ik al een relaas over gedaan. :)
internet bankieren gaat inderdaad ook prima maar daar gaat de vraagstelling ook niet over.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door De Econometrist »

jerwarm schreef: ik vind dat deze biljetten in welk aantal/coupure gewoon een wettig betaalmiddel zijn.
Wat merkwaardig dat deze discussie al ruim 10 jaar loopt en zich nog in precies hetzelfde stadium bevindt als bij het begin...

Het gaat er niet om wat jij (of ieder ander) vindt; het gaat erom wat de wetgever heeft vastgelegd. Als onderdeel van het verbintenissenrecht is in de muntwet exact vastgelegd wat wel en wat niet kan. Als tegenprestatie bij een overeenkomst waar goederen of diensten geleverd worden kan betaling worden vereist. Hieraan zijn twee zaken verbonden: betaling dient te gebeuren met een wettig betaalmiddel, tenzij uiteraard overeen gekomen is dat er in natura wordt betaald, en ten tweede dient betaling gepast te gebeuren.

Hieruit volgt dat een winkelier geen biljetten mag weigeren zoals die zijn uitgegeven door De Nederlandsche Bank, maar hij mag wel gepaste betaling eisen. Bij bedragen onder de 100 euro kan hij daarmee dus een biljet van 100 euro weigeren, waarbij hij feitelijk contante betaling eist. Bij een bedrag boven de 100 euro zal hij het biljet van 100 moeten accepteren, ongeacht wat hij voor aanwijzingen in de winkel heeft opgehangen dat 100-euro biljetten niet worden geaccepteerd. Echter, hij is ook niet verplicht de overeenkomst aan te gaan, dus hij kan er ook voor kiezen een artikel van 102 euro niet te verkopen als de klant met een biljet van 100 en een 2-euro munt wil betalen. Maar of dat nou verstandig is...?

uiteraard wordt er in winkels doolopend wisselgeld terug gegeven. Door de wilsovereenstemming tussen de winkelier en de klant om toch tot een verkoop te komen wordt er zelden gepast betaald en komt dit soort wetgeving vrijwel nooit van de plank. Totdat de grote biljetten uit de poeplap komen dus blijkbaar. Kennelijk is dat iets Nederlands; in bijvoorbeeld Oostenrijk is het geen enkel probleem om een flesje water en een mars in de supermarkt met 200-euro af te rekenen, en daar komt het ook gewoon uit de pinautomaat. Als je 400 euro pint komen er slechts 2 briefjes uit de automaat.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

tenormin schreef:Holy Mary, overleden topic nieuw leven inblazen...Slaap zacht!
:lol:

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Huh?
Heb ik nou gereageerd op een bericht uit juni?! Hoe kan ik die dan zo hoog in de topicslijst hebben aangetroffen?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door tenormin »

De Econometrist schreef:Huh?
Heb ik nou gereageerd op een bericht uit juni?! Hoe kan ik die dan zo hoog in de topicslijst hebben aangetroffen?
Ja, op een topic van 27 april 2004 :lol: en de vraag hoe die zo hoog kan zijn? Simpel, iemand vandaag de dag vind het normaal met een biljet van €100 te betalen, dus zo kom je weer lekker boven drijven. Ik heb nog nooit een biljet van honderd of tweehonderd gezien en dat terwijl ik vroegâh regelmatig een groen duizendje in handen had. Raar hoor, tegenwoordig.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Gast schreef:Het is heel simpel.een winkelier mag elk wettig betaalmiddel weigeren. ( hij heeft zich zelf ermee als hij bv ook vijfjes weigert , hij verkoopt niets meer). Dit geldt voor het papierengeld en ook muntgeld.
Het zou alleen de winkelier sieren als hij dit aangeeft voordat u de winkel ingaat bv op de voordeur. Eigenlijk een rare discussie dit want bv benzinepompen hebben nog nooi 100 en 200 biljetten geaccepteerd ( staat hier ook aangegeven )
Een weigering mag alleen plaatsvinden als dit van te voren duidelijk is vermeldt. Biljetten onder de 100 euro mogen inderdaad niet geweigerd worden.
Het is niet alleen vanwege vals geld. Ook omdat er vaak te weinig geld in de kassa zit om van grote coupures terug te kunnen geven. Men zou dan kunnen hanteren dat de coupure niet meer mag zijn dan 2x het totaal bedrag maar dit is te ingewikkeld voor de caissiere.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door De Econometrist »

tenormin schreef:Ik heb nog nooit een biljet van honderd of tweehonderd gezien
Dan ben je zeker geen wintersporter? Daar komen ze gewoon uit de pin automaat, en ook het wisselen ervan is geen enkel probleem. Zelfs op de piste is het doodnormaal om je glühwein met een briefje van 200 af te rekenen, dat wisselt de ober stante pede vanuit zijn heuptasje aan je tafeltje voor je uit.

In Nederland komt 200 euro al helemaal niet uit de automaat, en 100 euro alleen bij pinautomaten die binnen in de bank zijn. Buiten krijg je hooguit 50. Ergens in januari 2002 moest ik in Duitsland een contante betaling doen van 2100 euro. Dat ging ik in 5 dagen vooraf pinnen, maar toen zaten er zelfs nog geen 50-jes in de automaten, alleen 10 en 20. Omdat ik niet met 150 briefjes wilde aankomen ben ik toen binnen bij het postkantoor gaan pinnen, maar daar kon ik bij een opname van 500 euro maar 2 briefjes van 100 krijgen, 200 of 500 hadden ze niet eens, de rest kreeg ik toch in kleine coupures.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door De Econometrist »

olaf79 schreef: Een weigering mag alleen plaatsvinden als dit van te voren duidelijk is vermeldt. Biljetten onder de 100 euro mogen inderdaad niet geweigerd worden.
Hier heb je zeker geen referentie voor?
Het is namelijk niet waar. Zelfs 10 cent zou hij mogen weigeren als je 5 cent moet betalen. Benzinestations zeggen trouwens ook niet dat 100 euro niet wordt geaccepteerd; ze zeggen, naast de afbeelding van een biljet van 100, 200 en 500 euro, "hier hebben wij niet van terug", en dat is precies wat er gebeurt.

Wat ik trouwens mis in de hele discussie, is de vraag of de munten van 1 en 2 cent nog wel een wettig betaalmiddel zijn. Er wordt in Nederlandse winkels weliswaar afgerond op 5 cent, zodat ze ook niet meer nodig zijn, maar mag je 10,05 euro nog wel afrekenen met een briefje van 10, 2 munten van 2 cent, en 1 munt van 1 cent...?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dat mag. Tenzij de verkoper van tevoren heeft aangegeven dat hij ze niet accepteert. Dat mag de verkoper namelijk ook.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

De Econometrist schreef:
olaf79 schreef: Een weigering mag alleen plaatsvinden als dit van te voren duidelijk is vermeldt. Biljetten onder de 100 euro mogen inderdaad niet geweigerd worden.
Hier heb je zeker geen referentie voor?
Het is namelijk niet waar. Zelfs 10 cent zou hij mogen weigeren als je 5 cent moet betalen. Benzinestations zeggen trouwens ook niet dat 100 euro niet wordt geaccepteerd; ze zeggen, naast de afbeelding van een biljet van 100, 200 en 500 euro, "hier hebben wij niet van terug", en dat is precies wat er gebeurt.

Wat ik trouwens mis in de hele discussie, is de vraag of de munten van 1 en 2 cent nog wel een wettig betaalmiddel zijn. Er wordt in Nederlandse winkels weliswaar afgerond op 5 cent, zodat ze ook niet meer nodig zijn, maar mag je 10,05 euro nog wel afrekenen met een briefje van 10, 2 munten van 2 cent, en 1 munt van 1 cent...?
Een winkelier mag weigeren uberhaupt zaken met je te doen. Als het niet vermeldt staat moet de winkel elk biljet accepteren. Met hier hebben wij niet van terug wordt uiteraard bedoelt, deze accepteren we niet.
De munten 1 en 2 cent zijn wettig betaalmiddel en je mag ermee betalen. Als de winkel NIET aangeeft dat hij betalingen afrond op 5 cent moet hij zelfs terug geven. Als het bedrag 5 cent is mag je met 2x2 cent en 1 cent betalen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door eleven »

[quote="
Een winkelier mag weigeren uberhaupt zaken met je te doen. Als het niet vermeldt staat moet de winkel elk biljet accepteren. Met hier hebben wij niet van terug wordt uiteraard bedoelt, deze accepteren we niet.
De munten 1 en 2 cent zijn wettig betaalmiddel en je mag ermee betalen. Als de winkel NIET aangeeft dat hij betalingen afrond op 5 cent moet hij zelfs terug geven. Als het bedrag 5 cent is mag je met 2x2 cent en 1 cent betalen.[/quote]

Het is zoals je het wil lezen. Ik lees, dat de winkel niet genoeg wisselgeld heeft om terug te geven, daarvoor ook de worden" hier hebben wij niet van terug".
Betalen met enkele centen in de winkel, probeer het maar.
Alleen winkels, waar niet op of afgerond wordt accepteren enkele centen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

eleven schreef:[quote="
Een winkelier mag weigeren uberhaupt zaken met je te doen. Als het niet vermeldt staat moet de winkel elk biljet accepteren. Met hier hebben wij niet van terug wordt uiteraard bedoelt, deze accepteren we niet.
De munten 1 en 2 cent zijn wettig betaalmiddel en je mag ermee betalen. Als de winkel NIET aangeeft dat hij betalingen afrond op 5 cent moet hij zelfs terug geven. Als het bedrag 5 cent is mag je met 2x2 cent en 1 cent betalen.
Het is zoals je het wil lezen. Ik lees, dat de winkel niet genoeg wisselgeld heeft om terug te geven, daarvoor ook de worden" hier hebben wij niet van terug".
Betalen met enkele centen in de winkel, probeer het maar.
Alleen winkels, waar niet op of afgerond wordt accepteren enkele centen.[/quote]
Ben net in duitsland geweest waar ze dus centen teruggeven. Zal het straks even proberen bij de AH, en dan laat ik het weten. Volgens mij is het geen probleem daar (heb al eerder mijn duitse centen daar gedumpt)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:Ben net in duitsland geweest waar ze dus centen teruggeven. Zal het straks even proberen bij de AH, en dan laat ik het weten. Volgens mij is het geen probleem daar (heb al eerder mijn duitse centen daar gedumpt)
Zolang het samen € 0.05 is moeten ze het gewoon aannemen. Over € 0.03 doen ze nog weleens moeilijk.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:
eleven schreef:[quote="
Een winkelier mag weigeren uberhaupt zaken met je te doen. Als het niet vermeldt staat moet de winkel elk biljet accepteren. Met hier hebben wij niet van terug wordt uiteraard bedoelt, deze accepteren we niet.
De munten 1 en 2 cent zijn wettig betaalmiddel en je mag ermee betalen. Als de winkel NIET aangeeft dat hij betalingen afrond op 5 cent moet hij zelfs terug geven. Als het bedrag 5 cent is mag je met 2x2 cent en 1 cent betalen.
Het is zoals je het wil lezen. Ik lees, dat de winkel niet genoeg wisselgeld heeft om terug te geven, daarvoor ook de worden" hier hebben wij niet van terug".
Betalen met enkele centen in de winkel, probeer het maar.
Alleen winkels, waar niet op of afgerond wordt accepteren enkele centen.
Ben net in duitsland geweest waar ze dus centen teruggeven. Zal het straks even proberen bij de AH, en dan laat ik het weten. Volgens mij is het geen probleem daar (heb al eerder mijn duitse centen daar gedumpt)[/quote]

Ik denk, dat je wat berichten door elkaar gedaan hebt, want eleven schreef dit niet!

Trouwens in Duitsland is het gewoon mogelijk met centen te betalen, alleen hier in Nederland braden ze weer een extra worst, behalve bij de Aldi.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

De Econometrist schreef:Wat ik trouwens mis in de hele discussie, is de vraag of de munten van 1 en 2 cent nog wel een wettig betaalmiddel zijn. Er wordt in Nederlandse winkels weliswaar afgerond op 5 cent, zodat ze ook niet meer nodig zijn, maar mag je 10,05 euro nog wel afrekenen met een briefje van 10, 2 munten van 2 cent, en 1 munt van 1 cent...?

Mag geweigerd worden maar heb dit nog niet meegemaakt, zij het dat je inderdaad wel het afgeronde bedrag moet betalen.
In o.a. Duitsland krijg ik gewoon nog 1 en 2 centen terug.


https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5&start=20

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wettig_betaalmiddel

Gesloten