LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door kweenie »

Janneke52 schreef:Het mag niet. Het is een wettig betaalmiddel!
Onjuist, de winkelier mag elk betaalmiddel weigeren mits dit van tevoren is aangegeven. Heeft de winkelier niet van tevoren aangegeven dat hij bepaalde betaalmiddelen weigert, dán moet hij wel elk wettig betaalmiddel accepteren.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Bij geen enkele winkel staat dat ze geen 1 en 2 eurocenten accepteren.
Wel groot geld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij heb ik het wel bij de Action zien staan.

Maar vaak worden de betalingen wel op 5 ct afgerond, maar mag je inderdaad wel met 1 en 2 ct munten betalen. Dus als je iets van 93 cent koopt, dan wordt het afgerond naar 95 cent, waarbij je die laatste 5 cent wel weer in losse centen mag voldoen.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door testcase »

Wettig betaalmiddel

Een wettig betaalmiddel is volgens het Ministerie van Financiën een middel waarmee je kunt betalen, zoals geld en chipknip. De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen. Dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn.


Kan iedereen nu rustig weer gaan slapen?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan iedereen nu rustig weer gaan slapen?
Welterusten, Testcase. :wink:

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn
.

En daar gaat het om!
Ik lig er trouwens niet wakker van hoor. Groot geld heb ik nooit en de 1 en 2 eurocenten die ik bij de Aldi krijg, gaan ook weer retour naar hen. :lol:

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door ron1 »

Die meneer van de Straatkrant moet ze ook weigeren vindt ik.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door witte angora »

ron1 schreef:Die meneer van de Straatkrant moet ze ook weigeren vindt ik.
Het kattenvoer is 3 cent duurder geworden wist je dat al.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door ron1 »

Heb alleen een gitzwarte dobermann, ik heb niks met poesjes.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vanaf honderd euro accepteren ze niet, en tot 5 cent accepteren ze niet. Nog even en je mag helemaal niet meer betalen.

Maar alle gekheid op een stokje. Ik vraag me af of de mensen die het niet snappen, het nog steeds niet snappen wanneer ook de 5, 10 en 20 cent munten er aan moeten geloven. En anders nog verder.

Het gaat om het principe. Er wordt een overeenkomst gesloten met bepaalde voorwaarden en achteraf willen ze nog even de voorwaarden veranderen. Er is aangegeven dat je een bepaald product voor 98 cent mag mee nemen en later bedenkt men zich en is de prijs 100 cent. Dat is raar.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog even en je mag helemaal niet meer betalen
Dat wordt dan proletarisch winkelen. Zit niks anders op. :P
Er is aangegeven dat je een bepaald product voor 98 cent mag mee nemen en later bedenkt men zich en is de prijs 100 cent.
Tenzij je gaat pinnen, dan is het ineens weer 98 cent. :wink:

Er zijn er bij die, als het in hun nadeel naar boven wordt afgerond, dan gaan ze pinnen, want dat scheelt 1 of 2 cent, en als het in hun voordeel naar beneden wordt afgerond dan betalen ze contant, hoeven ze 1 of 2 cent minder te betalen.

Vraag me af hoeveel ze er nou aan overhouden op jaarbasis.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Een heel gedoe dat met die muntjes, ik heb zoiets van,haal ze uit de running, maar dan ook die belachelijke prijzen met 9,99 euro enzo.
het is van de zotte dat je in een winkel komt en je moet 9,99 betalen, vervolgens doe je gepast betalen en wordt het niet geacepteert omdat ze geen centen nemen.
Als je als winkelier prijzen hebt met losse cijfers als eindgetal, accepteer dan ook dat ze je betalen met centen!
De overheid zou hierin een standpunt moeten nemen. en zeggen of alles eindigd op 0 of 5 zoals 5,00 euro of 5,95, maar niet die overige getallen, en vervolgens niet accepteren wat je aanbied, zoals 5,99.

groetjes

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door witte angora »

@ venantius, waar ben je mee bezig.
2 eurocent is bijna een stuiver waard, en die werd wel geaccepteerd
We zijn bijna 10 jaar verder, wel eens van geldontwaarding gehoord? Je kunt dat niet meer met elkaar vergelijken.
In bijv. Hongarije krijg je netjes 1 forint retour, ter waarde van 0,3 eurocent


In Roemenie wordt wettig betaalmiddel 1 bani munt ook vaak afgerond op 5 bani
Maar 5 bani is nog steeds maar 1 eurocent waard..
Wil niet veel zeggen hoor, maar je spreekt hier over heel andere munteenheden, terwijl er in die landen toch echt hele andere prijzen zijn. Probeer eerst hier in de Randstad maar eens een normale eensgezinswoning te kopen, gewoon een rijtjeshuis, en ga dan eens naar Roemenië, Hongaraije, Albanië. Voor hetzelfde geld koop je daar zo ongeveer landgoederen.

In die contreien kun je met hetzelfde geld veel en veel meer doen. Dan kun je inderdaad de kleinste muntjes niet afschaffen. Maar wat is 1 eurocent in Nederland nog? Zelfs als iets voor een symbolische prijs wordt verkocht gaat het al om een euro.

Daarbij, de ene keer wordt er naar boven afgerond, de andere keer naar beneden, per saldo maakt het geen fluit uit, het scheelt alleen ruimte in je portemonnee. That's it.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door witte angora »

venantius schreef:Roemeense prijzen is net als in NL, enkel de lonen liggen ca 70% lager als in NL
Dan praat je over een totaal andere economie, laat ik het dan maar zo zeggen.

Ton Arnhem
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:30

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door Ton Arnhem »

en toch hebben een hoop mensen het hier ernstig verkeerd.
de euro, in al zijn waarden, is een wettig betaalmiddel. het is niet aan een winkelier om sommige waarden van de euro ineens niet meer als wettig betaalmiddel te beschouwen.

ook al hangt de winkelier (of de benzinepomp) honderd briefjes op -met hier kunt u niet met 1 eurocent betalen - of - 100 en 200 euro accepteren wij niet -; de winkelier heeft geen poot om op te staan. jij geeft aan dat je wil betalen, je kan betalen, alleen de winkelier wil jouw geld niet hebben. dat is dan zijn probleem. en dan nog: als jij bij de pomp voor 50 euro hebt getankt, en je staat bij de kassa met een briefje van 100, wat denk je dat die kassamedewerker dan doet? aanpakken?

hetzelfde principe heb je bijvoorbeel wanneer je teveel huur betaald. je kan honderd keer een kontrakt hebben ondertekend, maar als vervolgens blijkt dat je huur volgens de wettelijke normen te hoog is, dan kan de huisbaas hoog en laag springen, maar dan gaat de huur omlaag.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Leuke reactie Ton, maar als je zegt dat iedereen het verkeerd heeft, zou je dan ook je bronnen willen noemen? Of ventileer je alleen een mening?

Ton Arnhem
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:30

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door Ton Arnhem »

ik heb verder gezocht, want het interesseerde mij, en het blijkt dat ik het toch bij het verkeerde eind heb. een winkel mag dus wel biljetten weigeren! ben ik stomverbaasd over. ik herinner me een krantenartikel waarin duidelijk werd gesteld dat een winkelier dit niet mag. verkeerd dus, ik was te snel.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ton Arnhem schreef:ik heb verder gezocht, want het interesseerde mij, en het blijkt dat ik het toch bij het verkeerde eind heb. een winkel mag dus wel biljetten weigeren! ben ik stomverbaasd over. ik herinner me een krantenartikel waarin duidelijk werd gesteld dat een winkelier dit niet mag. verkeerd dus, ik was te snel.
Het is gewoon belachelijk dat dit mag !
Waarom worden er uberhaupt briefjes van 200 en 500 gemaakt, je kan ze
bijna nergens uitgeven hier in Nederland.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Chocomelk schreef:
Ton Arnhem schreef:ik heb verder gezocht, want het interesseerde mij, en het blijkt dat ik het toch bij het verkeerde eind heb. een winkel mag dus wel biljetten weigeren! ben ik stomverbaasd over. ik herinner me een krantenartikel waarin duidelijk werd gesteld dat een winkelier dit niet mag. verkeerd dus, ik was te snel.
Het is gewoon belachelijk dat dit mag !
Waarom worden er uberhaupt briefjes van 200 en 500 gemaakt, je kan ze
bijna nergens uitgeven hier in Nederland.
Ben het eens met jullie, maar ik heb nooit briefjes van 200 en 500 euro :(

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: acceptatie 1 en 2 Eurocent minten

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is gewoon belachelijk dat dit mag !
Waarom worden er uberhaupt briefjes van 200 en 500 gemaakt, je kan ze
bijna nergens uitgeven hier in Nederland.
Ik heb ze niet, wil ze niet, en zal ze de eerste tientallen jaren niet krijgen ook omdat mijn inkomen niet toereikend is. :?

Mischien dat je die dingen in het buitenland wel makkelijk uit kunt geven, Europa is groter dan alleen Nederland, of niet dan. :wink:

Gesloten