LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronden, en geen chipknip!

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
jc

Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door jc »

Afgelopen week wilde ik bij Blokker Den Helder chippen, omdat ik tegen het afrondingsbeleid ben (verkapte prijsverhoging, want geen enkele winkelier rond alles naar beneden af...).

Maar zij hebben geen chipknip, die werkt niet meer.

Schandalig vind ik dat, want het bedrag wat ik moest afrekenen was 2.99, dat ga je toch niet pinnen? TRouwens bij de meeste winkels komt er dan 0,35 cent kosten bij....

Ik vind dat als je als winkelier de afrondingen toepast, je wel alle faciliteiten op het gebied van electronisch betalen moet bieden.

Shareena

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Shareena »

Maak je je nou echt druk om 1 cent? ******, waar gaat het heen met deze wereld? !

Gast

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Gast »

soms gaat het niet om centen maar om principes!!

Brombeer

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Brombeer »

Wat mij tegenstaat aan dit hele verhaal is, niet het feit dat je een cent moet inleveren maar dat steeds meer winkeliers geen centen meer terug geven, tenzij dat je gepast betaald en dat wordt vaak ook geweigerd of je maakt een keuze om te chippen en dan werken die chippers niet. Wil je pinnen bij een laag bedrag dan komen er vervolgens weer pin-kosten bij. Kortom het is qua centen pure winst. Tel je dat eens uit op duizenden klanten... Ja, tuurlijk kan ik weigeren en naar een andere winkel stappen, maar als over een tijd alle winkeliers zo handelen dan wordt de keuze steeds kleiner.
Als men dan zonodig de cent wil verdringen dan moeten ze met deze aktie ook uit de rolatie gehaald worden, maar dit gebeurd niet.
En dit heeft niets meer met zeuren te maken maar bij miljoenen nederlanders moet ik mij toch een op mijn hoofd krabben wat daar aan winst naar binnen komt.

ricardo1

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Ik vindt het gezeur over die afronding van sommige mensen de kleinzieligheid ten top en een gebrek aan inzicht en begrip .... Voor die (enkele) die het nu nog niet begrijpen zal ik het proberen uit te leggen.

Voor munt geld moeten winkel bedrijven vet betalen. Een rolletje met 50 1 cent stukken kost 85 cent, dat lijkt misschien niet veel maar op grote schaal is dat wel veel. Omdat in de praktijk de meeste mensen te belazert zijn om het kleine muntgeld te gebruiken ontvangen winkels vaak geen of nauwelijks kleine munten. Het gevolg is dat zij die regelmatig moeten kopen bij de bank, tel daar bij op dat het wisselen aan de kassa en het inkopen exra personeels kosten meebrengt. Als je dit nou eens op de grote schaal door rekend gaat het om vele miljoenen euro's en dat wordt uiteinelijk weer doorberekend is de winkel prijzen. Dat merkt u misschien niet maar dat gebeurt wel. En die ene euro cent die u de enekeer niet terug krijg, die krijgt u bij een andere transactie weer wel terug. Dus zeur nou niet dat u er op tekort komt want dat is een fabeltje....

Er zijn trouwens landen waar het afronen verplicht is omdat het gebruik van 1 en 2 cent stukken verboden is.

Gast

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Gast »

Vroeger was alles beter, maar ook toen werd er vet afgerond, of zijn we dat vergeten.

Onwetende

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Onwetende »

[quoteEr zijn trouwens landen waar het afronen verplicht is omdat het gebruik van 1 en 2 cent stukken verboden is.][/quote]

Welke, en bron, maak mij a.u.b. wijzer.

Gast

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij snappen hier nog steeds een paar mensen het afronden nog niet hellemaal.
Voor de gene die het zo goed weten ,kijk eerst op postbus51.nl

Je mag gepast betalen en dat moeten ze gewoon aannemen,want ze hoefen geen 1 en 2 cent terug te geven.

Lees het onderste van postbus 51

Wettig betaalmiddel:
De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. In Nederland kun je er in de winkels gewoon mee blijven betalen. Winkeliers die aan de afrondingsmaatregel meedoen zullen echter geen muntstukken van 1 en 2 eurocent meer als wisselgeld teruggeven. In de andere eurolanden, met uitzondering van Finland, worden eindbedragen niet op 5 eurocent afgerond. Hier kun je in winkels wel muntstukken van 1 en 2 eurocent als wisselgeld terugkrijgen


Dus jullie lezen het,de winkels moeten gewoon het te betalen bedrag vragen en als iemand gepast betaalt niet gaan zeuren over afronden.

Want het vreemde is als je BIJV 96 eurocent moet betalen dan zeggen de meeste winkels 96 eurocent en als het 98 eurocent is zeggen ze snel een euro,ze hopen dat de mensen bij 96 eurcent wel gepast betalen.Dit is mij al in diverse winkels opgevallen.

Dus die ricardo1 zal wel een vrekkige winkelier zijn die denk dat ie met domme mensen te maken heeft :lol:

Dus mensen gewoon pinnen,kost het de winkels alleen maar meer geld.

ricardo1

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door ricardo1 »

@onwetende..
In Finland wordt al afgerond sinds de introductie van de euro.

@gast
Beste gast....
Ik ben zelf inderdaad werkzaam in een winkel, maar dan wel als medewerker en niet als eigenaar. Het maakt mij geen bal uit of ik wel of geen cent stukken moet wisselen. Die 1 en 2 cent stukken zitten mij niet dwars niet in mijn portemonee en niet in de kassa en ik hoef de kosten ook niet te betalen. Die zijn namelijk voor mijn werkgever.
Dus die opmerking dat ik een vrek zou zijn is volstrekt misplaatst.

En wat betreft jou bevinding over die winkeliers die de ene keer afronden naar boven en de andere keer niet omdat ze daar zelf voordeel bij zouden hebben. Dat kan ook komen door dat ze gewoon nog moeten wennen aan het afronden. Ook ik maak die vergissing nog wel eens, en dat is echt niet omdat ik hoop daar rijk van te kunnen worden.

Maar ik blijf er bij dat het gezeur van de tegenstanders gewoon kleinzieligheid is, die mensen zijn gewoon bang dat ze te kort gedaan worden. Dat is economisch denken op z'n smalst.

erikhofman
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 dec 2003 19:52

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door erikhofman »

Afgelopen week wilde ik bij Blokker Den Helder chippen, omdat ik tegen het afrondingsbeleid ben (verkapte prijsverhoging, want geen enkele winkelier rond alles naar beneden af...).

Maar zij hebben geen chipknip, die werkt niet meer.
Den Helder is niet de enige. Ik heb er bij Blokker in Emmen al mee te maken gehad. Daarover heb ik 30 september al een vermelding op deze site gemaakt. Daarbij is het ook de bedoeling te peilen waar de chipknip niet te gebruiken is.

In Emmen zijn 2 vestigingen van Blokker. Ik ben inmiddels bij de tweede vestiging geweest. Ook daar is het niet mogelijk.
Laatst gewijzigd door erikhofman op 05 okt 2004 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Gast »

ricardo1
je moet naar eens goed lezen hoe het in elkaar zit over dat afronden.

www.postbus51.nl

Kun je het de komende week goed doen in je winkel.
Ps ik hoop dat ze je flink naaien als jij ook eens lekker je inkopen moet doen :lol: :lol:

Onwetende

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Onwetende »

ricardo1
Gast

Geplaatst op 02 Oct 2004 03:36 door ricardo1


--------------------------------------------------------------------------------

@onwetende..
In Finland wordt al afgerond sinds de introductie van de euro.

Jij zegt landen, Finland is één land, en het is daar NIET verboden.
Dus verklaar je nader welke landenen waar verboden

ricardo1

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door ricardo1 »

@onwetende....
Joh ga zelf op zoek als je dan perse bewijs moet hebben. Ik heb het uit de media vernomen dat het afronden in Finland bij wet is geregeld. Echter, in Nederland is het aan de winkelier om het wel of niet toe te passen, in Finland is het afronden verplicht.

Onwetende

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Onwetende »

@ ricardo1

Je geeft geen antwoord op mijn vraag, je roept zo maar wat, alles van horen zeggen. Geef de bron van je bericht, en namen van alle landen waar het veboden is om de 1 en 2 eurocent muntjes te gebruiken. mijn conclusie is dat je niet meer bent dan een BLAASKAAK geen eigen menng en pogen om interessant te doen. Als je geen antwoord kan geven op serieuze vragen, hou dan je mond en ga geen onrust zaaien, het leven is zonder jou gekke stellingen al naar genoeg voor vele mensen.

Gast

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Gast »

Ook de Blokker in Delft weigert centen aan te nemen, mag je niet met chip betalen en voor pinnen moet je 10 cent extra betalen (bij bedragen onder de 10 euro).
Nog erger was het dat ik bij de Gamma in Delft gepast 1 euro 80 betaalde, in 10 en 20 cent-stukken, en dat de cassiere dit al bijna weigerde! "dit hoef ik niet aan te nemen van mijn baas" Wanneer gaat men op hele euro's afronden?!

resp001165361

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door resp001165361 »

Edah Westermarkt Tilburg en Albert Heijn Tilburg. Het gaat niet om die paar centen, het gaat erom dat winkeliers zich dingen permiteren die niet geoorloofd zijn en dan mag men dit zeuren noemen maar het gaat hier om het principe. Snap je dit niet jammer dan, velen doen dit namelijk wel!! Ik had bijna geen kleingeld en wilde niet pinnen voor een klein bedrag. Had inmiddels 93 euro cent bij elkaar gesprokkelt, zijnde het bedrag dat ik moest betalen. Maar ik moest 95 betalen wat ik niet had, de boodschappen kreeg ik niet mee en de manager werd geroepen. Door de lange rij die er stond heb ik gezegd laat maar en vervolgens naar Albert Heijn gegaan waar ik de juffrouw achter de kassa gevraagd heb als iets 1,88 kost wat moeten jullie dan afrekenen als de klant met contant geld betaalt, het antwoord was 1,90, de 1,88 zou niet geaccepteerd worden. Ik heb doorgevraagd en dit werd nogmaals bevestigd. Staat een bedrag op een kassabon is dat het bedrag wat afgerekend moet worden en niet het verhoogde bedrag, dit tot de wet veranderd wordt en niet eerder!! Ik zou eigenlijk de afrondingsopbrengst van een dag wel eens willen weten, zelden zie ik artikelen die naar beneden afgerond kunnen worden?

Criticus

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Criticus »

Afronden gebeurt lang niet altijd naar boven, bij mij persoonlijk had ik de 1e acht maal 2 cent voordeel zonder dat ik er vooraf rekening mee had gehouden :D De 9e keer kwam het precies op een rond bedrag uit en pas de 10e keer werd er 1 cent naar boven afgerond.

Het weigeren van een gepast bedrag contant geld mag absoluut niet: centen zijn een wettig betaalmiddel.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door JH »

"dit hoef ik niet aan te nemen van mijn baas"
Met deze uitspraak kan je als klant dan zeggen, dan hoef ik de produkten niet af te nemen, aju paraplu ik ga wel naar een ander,


Hoelang zal het dan duren dat deze cassiere nog getolereerd wordt door haar baas ??? en uiteindelijk ook de betreffende vestiging de zich hieraan schuldig maakt.

Gast

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Gast »

Zo zeikerd ook weer aanwezig :lol:

Gast

Re: Afronden, en geen chipknip!

Ongelezen bericht door Gast »

z e i k e r d

Gesloten