LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen met 100 euro!

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
anytimebaby
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2005 23:15

Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door anytimebaby »

Hallo,

vanmiddag probeerde ik bij Super de Boer en bij Het Kruidvat te betalen met een briefje van 100 euro. U begrijpt het al, mocht niet worden aangenomen door het personeel! :? "Wisselen bij de bank!" was hun antwoord. Ik naar de Rabobank..."Heeft u een rekening bij onze bank?" Nee dus! "Dan kunt u hier NIET wisselen want u kunt de 100 euro alleen op een rekening storten!" :x Ofwel een briefje van 100 euro is dus net zoveel waard als een stuk toilet-papier en dat terwijl ik bij de genoemde winkels geen sticker heb gezien met de aanduiding "100 euro, hier hebben we niet van terug"

Nee de middenstand wil liever dat we pinnen, begrijpelijk MAAR ALS IK DAN IETS KOOP ONDER DE 5 EURO DAN MOET IK 0.50 EUROCENT BIJ BETALEN! :twisted:

Ik wordt zo moe van die :evil: middenstand

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Bailey »

Als je geld pint bij een pinautomaat, kan je vaak kiezen wat voor briefjes je wilt hebben. Als dat niet kan, pin ik altijd andere bedragen dan 50 of 100 euro, zodat ik wat kleiner heb. En wisselen kan altijd nog gratis bij het GWK.

Iedereen weet inmiddels wel dat je met briefjes van 100 euro of meer niet meer bij een winkel kan betalen, dus ik snap niet dat je het nog probeert.

anytimebaby
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2005 23:15

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door anytimebaby »

Hoi Bailey,

Uiteraard pin ik ook tientjes of twintigjes. Maar dit briefje kreeg ik bij de verkoop van een tafel aan een particulier dus kon ik niet anders.

Ik snap de argumenten wel maar bij beide winkels staat aan de deur alleen dat ze 200 en 500 euro niet accepteren dus... Maar ook het feit dat je bij een bank niet meer kan wisselen da's toch vreemd. Alsof ik straks bij de slager geen vlees meer kan kopen.

GWK kan, moet ik wel 10km voor reizen. :roll:

Mijn punt is het volgende:
Ten eerste, waarom hebben we deze briefjes nog als we er bijna nergens mee kunnen betalen (normaal betalingsverkeer dan) en ten tweede als winkels dan zo graag willen dat we pinnen waarom moet ik een boete betalen als ik iets onder de 5 euro koop! :?:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het is natuurlijk te zot voor woorden dat je tegenwoordig niet eens meer met € 100,- kan betalen,

De caissieres hebben tegenwoordig allemaal een controle apparaat bij de kassa staan, waar ze de echtheid van de biljetten kunnen controleren!,

Ik kan er in komen dat er problemen vormen wanneer er voor € 3.50 gekocht wordt, en met € 100,- wordt afgerekend!, dan is de kassa in één keer te veel wisselgeld kwijt!,


Het bewijst maar weer terdege dat die !@# euro een waardeloos betaalmiddel is, die ons allemaal écht handenvol geld heeft gekost!,

Zelfs de euro is gemakkelijk te vervalsen!, en dat in 2005!

Het materiaal van het muntgeld is zelfs waardeloos te noemen!,

Stop een gulden buiten in de aarde en een euro, graaf het 5 jaar later op, en de gulden is nog in goede staat, maar dan de euro, die is weg..., totaal weggerot!, je zal er geen spoor meer van vinden! troep is het dit 'speelgoedgeld'!, waar we niet om gevraagd hebben!,

Helaas, het is nu te laat, en we moeten met de euro verder,

Een ding weet ik zeker, de euro heeft de economie zeker geen goed gedaan, kijk maar in uw beurs wat u maandelijk overhoudt!,

Een voordeel heeft u, de beurs is niet zo zwaar meer als vroeger!, dat houdt de overheid wel voor u vast!...

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Shareena »

Hoe vaak ik voor het jaar 2000 briefjes van 250 kreeg in de winkel.. Die moesten we toen ook gewoon aannemen.. Ja zei me baas : is ook gewoon geld! Dat gezeik tegenwoordig allemaal.. Vooral die grote winkels...

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

dat ze 200 en 500 euro niet accepteren
Bij de MEESTE winkels staat helaas nog de tekst: "Hier hebben wij niet van terug" samen met de afbeelding van 1 of meer biljetten.
LETTERLIJK staat er dus: Dit kunnen wij niet wisselen !
Ik heb hierover een discussie gehad met de Nederlandse Bank. Zij erkenden, dat het taalkundig gezien niet kan. Gesteld op de genoemde sticker staat een biljet van 200 euro afgebeeld. Ik koop voor, pak em beet, 201 euro en betaal met een biljet van 200 en 1 euro. Er valt dus NIETS te wisselen en toch wil de winkelier het biljet niet aannemen..... In feite is die winkelier goed fout bezig. De gekwote tekst is de enige juiste !!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door SJZ »

Stop een gulden buiten in de aarde en een euro, graaf het 5 jaar later op, en de gulden is nog in goede staat, maar dan de euro, die is weg..., totaal weggerot!,
Ja ja, euro's die wegrotten in de grond, da's natuurlijk onzin.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Jan1 »

Ja ja, euro's die wegrotten in de grond, da's natuurlijk onzin.
Zoals er zoveel onzin op dit forum verkondigt wordt, jammer, maar we moeten er mee leren leven.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Was toch al een topic over?

Maar anytimebaby heeft gelijk. Het gezeur over het niet accepteren van het 100-eurobiljet is voorbehouden aan Nederland. In Duitsland en Belgie kun je er probleemloos mee betalen, ook bij supermarkten.

Wanneer een winkelier naast de kassa een apparaat heeft staan waarmee het geld kan worden doorgelicht, dient hij/zij daar gebruik van te maken, en wanneer het in orde is, dient die winkelier het te accepteren. Het is tenslotte een wettig betaalmiddel.

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat de briefjes van 5, 10 en 20 euro ook vals kunnen zijn, maar de schade is daarbij nu eenmaal minder groot.

Feit blijft, dat ik het zelf nog nooit heb meegemaakt dat er in het buitenland moeilijk wordt gedaan over het biljet van 100 euro, ik ben het slechts tegengekomen in Nederland.

Een winkelier kan ophangen wat hij wil, maar ''hier hebben wij niet van terug'' slaat nergens op, als je een aankoop doet van bijvoorbeeld 89 euro. Als ik iets koop van 39 euro, en ik betaal met een biljet van 50, dan geven ze 11 euro terug. Als ik iets koop van 89 euro, en ik betaal met een biljet van 100 euro: dan moeten ze OOK 11 euro teruggeven, en dat kan dan plotseling niet?

Klopt geen zier van. Winkeliers van Nederland: dit verdient geen schoonheidsprijs.

@Ulbe; wat ben jij eigenlijk aan het raaskallen? Heb jij dan al zolang euro's dat die in de grond weggerot kunnen zijn? Waar baseer jij die onzin op? De bronzen muntjes, als je die in de grond stopt, die kun je na honderden jaren nog terugvinden. Het materiaal waar de grotere munten van gemaakt zijn, bevat deels hetzelfde metaal (nikkel) als waarvan de aloude guldens, kwartjes, dubbeltjes en rijksdaalders werden gemaakt. Nogmaals: nonsens!!!!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Helaas is het zo dat de valsmunters een enorm voordeel hebben gehad bij de invoering van de (pl)euro. Men hoeft nu niet meer voor ieder land een apart biljet meer te vervalsen,maar kan voor heel (pl)europa met een biljet volstaan.Bedankt meneer Duisenberg...Maar niet heus.Het is dus zeer logisch dat men echt geld weigert.Een vals biljet van 100 Euro is nog alltijd een verlies van 220,371 Gulden.Wat was die gulden toch een mooi en stabiel ding...

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Nogmaals: In een land als Duitsland en Belgie, waar ik vaak kom, wordt de 100 euro gewoon geaccepteerd, en vraagt men legitimatie wanneer men wil betalen met 200 en 500 euro.

Dit zou de oplossing zijn voor veel ellende. Iedereen moet tegenwoordig toch legitimatie bij zich hebben?

Wanneer er dan iemand betaalt met een biljet van 200 of 500 euro, noteer je de gegevens van die persoon, en als er iets mis is met het biljet, kun je direct verhaal halen. prima systeem, hadden ze hier ook in kunnen voeren.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Bailey »

Meestal gaat het erom dat ze niet terughebben van zulke grote bedragen, niet of het biljet vals zou zijn. Ik zie het al voor me: iemand betaalt een kaartje in de bus van € 2,40 met een briefje van € 500,--. Het verschil heeft een buschauffeur dus echt niet bij zich. Terecht dat die biljetten dus geweigerd worden.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Natuurlijk is het ondoenlijk om in een bus met 500 euro een enkel kaartje af te rekenen. Maar dat staat hier nu niet ter discussie. In de bus weigeren ze zelfs al biljetten van 50, en dat is al jaren zo.

Nee, Bailey, het komt vaak genoeg voor dat ze iemand die met dergelijke biljetten betaalt, vantevoren aanzien voor valsemunter, terwijl dat maar zelden terecht is.

Ze moeten niet iemand vantevoren als valsemunter aanmerken, terwijl ze daar geen reden of bewijzen voor hebben.

Ik vind het geen enkel probleem wanneer ze het door mij aangeboden biljet controleren.

Wanneer jij gelijk hebt, vallen ze door de mand, als ik bijvoorbeeld een bedrag van 89 euro moet betalen, en ineens wel 11 euro terug kan krijgen van het betaalde bedrag van 100 euro. Je maakt mij niet wijs dat ze GEEN 11 euro terug kunnen geven, als ik betaal met een biljet van 100 euro, en er geen probleem van maken als ik twee briefjes van 50 geef.

Legitimatie tonen bij dergelijke biljetten, zou dit probleem op een acceptabele manier oplossen. Degene die dat niet KAN, is sowieso in overtreding, omdat legitimatie sowieso al verplicht is vanaf januari. Degene die dat niet WIL, heeft iets te verbergen.

lotte1
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005 14:36

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door lotte1 »

Bij de aldi kun je gewoon met honder euro betalen zelfs als je alleen een pak melk koopt.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door berna »

Het zijn allemaal wettige betaalmiddelen, dus ze kunnen kiezen: óf ze nemen het aan, óf ik neem die kar vol boodschappen zo mee!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De kar vol meenemen is zoiezo geen optie, dan krijg je de politie aan je broek.

Elke winkelier heeft het recht om betalingsmiddelen te weigeren, zelfs als het een rechtmatig betaalmiddel is. Je kunt toch ook niet overal pinnen?

een winkelier die geld weigert zal waarschijnlijk minder klanten gaan krijgen, maar dat is zijn eigen keuze. Niemand is verplicht om geld aan te nemen.

Gasssst

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Gasssst »

Nee, een wettig betaalmiddel kan nooit geweigerd worden. Dat is ook niet waar een winkelier zich op baseert. Wel schrijft de wet voor dat een afnemer gepast moet betalen. Daar wordt uiteraard vaak met wederzijdse toestemming van afgeweken omdat de winkelier graag verkoopt en de klant vrijwel nooit zal kunnen passen.
Maar als het de winkelier slecht uit komt, omdat hij anders in één klap al zijn wisselgeld kwijt is, of omdat hij risico wil uitsluiten eist hij nakoming van de paswet. En ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Alle risico-tjes van alle nederlanders bij elkaar komen uiteindelijk op één centrale plek terecht: de supermarkt. Uiteindelijk is het in ieders voordeel dat de supermarkt dit doet, omdat anders het verlies als gevolg van valsemunterij -dat onherroepelijk aan het licht komt als de supermarkt zijn geld op de bank stort- in de prijzen wordt verrekend.
Als je toch per sé je honderd euro kwijt wil in de supermarkt, moet je je karretje vol laden tot €100,03 of meer. De winkelier kan dan betaling met je biljet niet weigeren.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

wat een onzin, een wettig betaalmiddel kan altijd geweigerd worden, dat is de keuze van de winkelier. Als jij er dan voor kiest om weg te lopen is dat je eigen keuze en het verlies van de winkelier.

Maar waarom moet je perse met een biljet van 100 betalen als je weet dat dat problemen oplevert. Elke pinautomaat levert ook kleineren biljetten en dan heb je het hele probleem niet.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Bailey »

Afgelopen zaterdag wilde er iemand met 50 euro in de bus betalen voor een kaartje van 2,40. De chauffeurs hebben de opdracht dit niet aan te nemen, omdat ze dan voor een volgende te weinig wisselgeld hebben. Dit staat ook duidelijk aangegeven. Deze mevrouw kon dus ook niet mee, en terecht!

Of je koopt van te voren een strippenkaart, of je zorgt dat je klein geld bij je hebt.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Betalen met 100 euro!

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Kijk en dat levert dus juist de problemen op. Mensen betalen een bedrag van onder de 10 euro met een groot biljet (50 euro of meer) en dan is meteen het wisselgeld op.

Van de week maakte ik het mee, serieus waar, dat iemand een blikje cola van 39 cent wilde betalen met een biljet van 50 en kwaad werd dat het geweigerd wordt. Denk eens na....

Gesloten