LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door thesaint »

Is dat even fijn mensen.

„We zijn eruit”, stelde De Jager na afronding van urenlang overleg.

Demissionair minister Jan Kees de Jager tijdens een korte pauze van het begrotingsakkoord overleg Demissionair minister Jan Kees de Jager tijdens een korte pauze van het begrotingsakkoord overleg Foto: ANP

Volgens hem liggen er voor 12 miljard euro aan besparingen die er voor zorgen dat Nederland volgend jaar voldoet aan de Europese begrotingsregels, die een maximaal begrotingstekort van 3 procent van het bruto binnenlands product voorschrijven. Er is 1 miljard euro dat extra uitgegeven wordt. Over de precieze maatregelen werden nog geen mededelingen gedaan.

Het Centraal Planbureau (CPB) kan nu gaan uitrekenen wat de precieze gevolgen van de maatregelen zijn. De resultaten daarvan komen medio juni.

Het pakket bevat miljardenbezuinigingen, hervormingen en lastenverzwaringen. Zo gaat de btw omhoog van 19 naar 21 procent, worden ambtenarensalarissen bevroren, gaat de AOW-leeftijd versneld omhoog, worden aflossingsvrije hypotheken beperkt en gaat het eigen risico in de zorg omhoog.

Jan Kees kan zijn gezicht weer laten zien in Brussel.

Hoe gaat het eigenlijk met die JSF?? Ik hoor hier niet zoveel meer over.

Door Nederland werd in 1999 geschat dat de totale kosten van het JSF-project ten minste 10 miljard gulden (€4,5 miljard) zouden zijn.[15] De kostprijs van de F-35A-variant is echter gestegen van de initieel geschatte $45 miljoen naar meer dan $60 miljoen. De huidige raming van het bedrag dat benodigd is voor aanschaf van de toestellen is bijgesteld naar €5,5 miljard.[16] Samen met de op €9,1 miljard geraamde exploitatiekosten voor 30 jaar brengt dit het totaal aan levensduurkosten op €14,6 miljard voor 85 toestellen. De Algemene Rekenkamer zei in oktober 2006 niet te kunnen inschatten of deze bedragen nog verder zullen stijgen, en in mei 2008 gaf de rekenkamer aan dat de omzet van $8 miljard voor de Nederlandse wapenindustrie (die in 2002 werd geraamd) bij lange na niet gehaald kon worden

En dan de 15 miljard afschrijving op Griekenland bij een EXIT???

Dit moeten we nog even uitzoeken.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door nevermind »

Dit moeten we nog even uitzoeken.
Ik niet, heb mijn eigen werk, dus zou ik zeggen begin maar! :wink:

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door thesaint »

nevermind schreef:
Dit moeten we nog even uitzoeken.
Ik niet, heb mijn eigen werk, dus zou ik zeggen begin maar! :wink:
Gelijk heb je anders kun je dadelijk je eigen risico niet meer betalen :lol:
We moeten af en toe even een ontspannen geintje kunnen maken toch?

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door thesaint »

De werkende Nederlander gaat er volgens de eerste berichten hard op achteruit.

Dat blijkt uit berekeningen van de vakcentrale MHP. „Dit pakt dramatisch uit voor de middeninkomens”, zegt MHP-voorzitter Bob van der Wal. „Wij gaan dit aan de cao-tafel terughalen.”

Met de berekeningen is de vakcentrale eerder dan het CPB, dat vandaag met de cijfers aan de slag gaat. Gemiddeld gaan gezinnen die tussen de een en twee keer modaal verdienen er door de maatregelen zo’n 1200 euro per jaar op achteruit, wat neerkomt op een koopkrachtdaling van zo’n 3,5 tot 4,1%.

Lage inkomens krijgen een klap van circa 650 euro per jaar te verwerken, wat neerkomt op 3,3 tot 3,8%.

De inflatie, die volgens de verwachting van de Europese Commissie het komend jaar rond 1,8% uitkomt, komt daar voor iedereen nog bovenop, waardoor het koopkrachtverlies in de praktijk voor veel mensen volgend jaar richting de 6% kruipt.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat blijkt uit berekeningen van de vakcentrale MHP. „Dit pakt dramatisch uit voor de middeninkomens”, zegt MHP-voorzitter Bob van der Wal. „Wij gaan dit aan de cao-tafel terughalen.”
Dat zorgt er dus alleen maar voor dat het alleen maar erger wordt..
Wonderlijk genoeg hebben we het helemaal niet zo slecht:

http://www.nu.nl/economie/2811856/neder ... ereld.html

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het zou natuurlijk ook best wel raar zijn als niemand er iets van merkt dat er een recessie is. En dan vallen de effecten nog mee. Verder kon je er natuurlijk op wachten dat we na tientallen jaren structureel te veel geld uitgeven een keer een moment komt dat we moeten gaan terugbetalen.

Daarnaast is het helemaal niet ondenkbaar dat onze welvaart ook na de recessie op een structureel lager niveau blijft hangen. Dus wen er maar vast aan. Dan kan het alleen maar meevallen als het toch nog beter wordt.

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door thesaint »

angel1978 schreef:
Dat blijkt uit berekeningen van de vakcentrale MHP. „Dit pakt dramatisch uit voor de middeninkomens”, zegt MHP-voorzitter Bob van der Wal. „Wij gaan dit aan de cao-tafel terughalen.”
Dat zorgt er dus alleen maar voor dat het alleen maar erger wordt..
Wonderlijk genoeg hebben we het helemaal niet zo slecht:

http://www.nu.nl/economie/2811856/neder ... ereld.html
Dit is ook waar Angel1978.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door bprosman »

Je moet wel een heel zwaar leven hebben.
Waarom niet zoals anderen al gesuggereerd hebben je verkiesbaar stellen ?
Nu benoem je alleen maar problemen zonder met een oplossing te komen. Ga de politiek in en je hebt de kans er iets aan te doen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door sephora30 »

Bij mij valt niks meer te bezuinigen :evil: :twisted:

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door thesaint »

GJvdZ schreef:Het zou natuurlijk ook best wel raar zijn als niemand er iets van merkt dat er een recessie is. En dan vallen de effecten nog mee. Verder kon je er natuurlijk op wachten dat we na tientallen jaren structureel te veel geld uitgeven een keer een moment komt dat we moeten gaan terugbetalen.

Daarnaast is het helemaal niet ondenkbaar dat onze welvaart ook na de recessie op een structureel lager niveau blijft hangen. Dus wen er maar vast aan. Dan kan het alleen maar meevallen als het toch nog beter wordt.
Daarin heb je helemaal gelijk. We hebben inderdaad jaren teveel uitgegeven.
De schulden in diverse landen zijn opgelopen. De laatste tijd lopen de schulden wel heel hard op.

Mijn hoop is dat het allemaal mee zal vallen maar mijn gedachten zijn anders.
MAXIEM voorspelde zelf een oorlog. En dat zal mij ook zeker niet verbazen.
Ik zeg niet dat het gebeurd maar er is wel chaos.

Leuk om zo even van gedachten te wisselen.

MAXIEM

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door MAXIEM »

thesaint

Je haalde aan dat de effecten wel mee vallen (in het citaat). Nou, dat is een misvatting. Als je alles doorrekent, dan gaat de gemiddelde burger en minimaal 12 tot 15% op achteruit volgend jaar. Voor het gemak zijn in de wel gepresenteerde plaatjes (zie bijvoorbeeld de Telegraaf) heel wat posten niet meegenomen (zoals de verhogingen van de gemeentelijke belastingen, de energiekosten, de vervoerskosten, etc.). De gemiddelde Nederlander wordt hier weer een oor aangenaaid door politici die zelf minimaal 3 keer modaal verdienen. Ze zijn zelfs trots op hun werk. Een prima zaak dat er tenminste nog 1 politicus is in onze "democratie", die zijn rug recht houdt. Een stemadvies geef ik niet, maar het is wel even iets waar je tijdens het stemmen op 12 september a.s. bij stil kunt staan.

Met collegiale groet, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 16 mei 2012 14:35, 3 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door angel1978 »

MAXIEM schreef:thesaint

Je haalde aan dat de effecten wel mee vallen (in het citaat). Nou, dat is een misvatting. Als je alles doorrekent, dan gaat de gemiddelde burger en minimaal 10 tot 15% op achteruit volgend jaar. Voor het gemak zijn in de wel gepresenteerde plaatjes (zie bijvoorbeeld de Telegraaf) heel wat posten niet meegenomen (zoals de verhogingen van de gemeentelijke belastingen, de energiekosten, en de vervoerskosten, etc.). De gemiddelde Nederlander wordt hier weer een oor aangenaaid door politici die zelf minimaal 3 keer modaal verdienen. Ze zijn zelfs trots op hun werk. Een prima zaak dat er tenminste nog 1 politicus is in onze "democratie" is, die zijn rug recht houdt. Een stemadvies geef ik niet, maar het is wel even iets waar je tijdens het stemmen bij stil kunt staan.

Met collegiale groet, Maxiem.

en dit zegt iemand die in een ander topic iedereen oproept helemaal niet meer te stemmen..
Zou gewoon naar N-Korea of China gaan.. daar werken ze nog zo.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door riddert »

@maxiem,

en over welke politicus hebben we het dan?

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door thesaint »

MAXIEM schreef:thesaint

Je haalde aan dat de effecten wel mee vallen (in het citaat). Nou, dat is een misvatting. Als je alles doorrekent, dan gaat de gemiddelde burger en minimaal 12 tot 15% op achteruit volgend jaar. Voor het gemak zijn in de wel gepresenteerde plaatjes (zie bijvoorbeeld de Telegraaf) heel wat posten niet meegenomen (zoals de verhogingen van de gemeentelijke belastingen, de energiekosten, de vervoerskosten, etc.). De gemiddelde Nederlander wordt hier weer een oor aangenaaid door politici die zelf minimaal 3 keer modaal verdienen. Ze zijn zelfs trots op hun werk. Een prima zaak dat er tenminste nog 1 politicus is in onze "democratie", die zijn rug recht houdt. Een stemadvies geef ik niet, maar het is wel even iets waar je tijdens het stemmen op 12 september a.s. bij stil kunt staan.

Met collegiale groet, Maxiem.
Ok Maxiem

Als dat niet meegenomen is dan scheelt dat uiteraard nog wel wat.

Misschien dat het komt omdat de lokale lasten verschillen per gemeente.

Zullen ze er geen gemiddelde van gemaakt hebben?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MAXIEM schreef:thesaint

Je haalde aan dat de effecten wel mee vallen (in het citaat). Nou, dat is een misvatting. Als je alles doorrekent, dan gaat de gemiddelde burger en minimaal 12 tot 15% op achteruit volgend jaar. Voor het gemak zijn in de wel gepresenteerde plaatjes (zie bijvoorbeeld de Telegraaf) heel wat posten niet meegenomen (zoals de verhogingen van de gemeentelijke belastingen, de energiekosten, de vervoerskosten, etc.). De gemiddelde Nederlander wordt hier weer een oor aangenaaid door politici die zelf minimaal 3 keer modaal verdienen. Ze zijn zelfs trots op hun werk. Een prima zaak dat er tenminste nog 1 politicus is in onze "democratie", die zijn rug recht houdt. Een stemadvies geef ik niet, maar het is wel even iets waar je tijdens het stemmen op 12 september a.s. bij stil kunt staan.

Met collegiale groet, Maxiem.
Jij blijft liever geld uitgeven wat er niet is? Het beste stemadvies wat je kunt geven is dat mensen moeten stemmen op partijen die willen hervormen (en ja, dat doet pijn) tenzij het je geen moer kan schelen of de volgende generatie nog te eten heeft. Kan ook natuurlijk. Ik zeg nu wel volgende generatie, maar als we nu niks doen, dan krijgen we er zelf ook heel erg veel last van als we nu niet hervormen. Ga alleen maar na wat er gebeurt als de staatsschuld nog groter wordt en de rente verdubbelt of verdriedubbelt. Dan hoeven we helemaal niet meer te discussieren over de AOW leeftijd, want dan is er helemaal geen geld meer voor de AOW.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door angel1978 »

GJvdZ schreef:
MAXIEM schreef:thesaint

Je haalde aan dat de effecten wel mee vallen (in het citaat). Nou, dat is een misvatting. Als je alles doorrekent, dan gaat de gemiddelde burger en minimaal 12 tot 15% op achteruit volgend jaar. Voor het gemak zijn in de wel gepresenteerde plaatjes (zie bijvoorbeeld de Telegraaf) heel wat posten niet meegenomen (zoals de verhogingen van de gemeentelijke belastingen, de energiekosten, de vervoerskosten, etc.). De gemiddelde Nederlander wordt hier weer een oor aangenaaid door politici die zelf minimaal 3 keer modaal verdienen. Ze zijn zelfs trots op hun werk. Een prima zaak dat er tenminste nog 1 politicus is in onze "democratie", die zijn rug recht houdt. Een stemadvies geef ik niet, maar het is wel even iets waar je tijdens het stemmen op 12 september a.s. bij stil kunt staan.

Met collegiale groet, Maxiem.
Jij blijft liever geld uitgeven wat er niet is? Het beste stemadvies wat je kunt geven is dat mensen moeten stemmen op partijen die willen hervormen (en ja, dat doet pijn) tenzij het je geen moer kan schelen of de volgende generatie nog te eten heeft. Kan ook natuurlijk. Ik zeg nu wel volgende generatie, maar als we nu niks doen, dan krijgen we er zelf ook heel erg veel last van als we nu niet hervormen. Ga alleen maar na wat er gebeurt als de staatsschuld nog groter wordt en de rente verdubbelt of verdriedubbelt. Dan hoeven we helemaal niet meer te discussieren over de AOW leeftijd, want dan is er helemaal geen geld meer voor de AOW.
dit idee begin ik ook te krijgen.
Net als het roepen dat de banken hadden moeten worden overgenomen.. Ook met geld dat er niet is ( en was )..

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door thesaint »

GJvdZ schreef:
MAXIEM schreef:thesaint

Je haalde aan dat de effecten wel mee vallen (in het citaat). Nou, dat is een misvatting. Als je alles doorrekent, dan gaat de gemiddelde burger en minimaal 12 tot 15% op achteruit volgend jaar. Voor het gemak zijn in de wel gepresenteerde plaatjes (zie bijvoorbeeld de Telegraaf) heel wat posten niet meegenomen (zoals de verhogingen van de gemeentelijke belastingen, de energiekosten, de vervoerskosten, etc.). De gemiddelde Nederlander wordt hier weer een oor aangenaaid door politici die zelf minimaal 3 keer modaal verdienen. Ze zijn zelfs trots op hun werk. Een prima zaak dat er tenminste nog 1 politicus is in onze "democratie", die zijn rug recht houdt. Een stemadvies geef ik niet, maar het is wel even iets waar je tijdens het stemmen op 12 september a.s. bij stil kunt staan.

Met collegiale groet, Maxiem.
Jij blijft liever geld uitgeven wat er niet is? Het beste stemadvies wat je kunt geven is dat mensen moeten stemmen op partijen die willen hervormen (en ja, dat doet pijn) tenzij het je geen moer kan schelen of de volgende generatie nog te eten heeft. Kan ook natuurlijk. Ik zeg nu wel volgende generatie, maar als we nu niks doen, dan krijgen we er zelf ook heel erg veel last van als we nu niet hervormen. Ga alleen maar na wat er gebeurt als de staatsschuld nog groter wordt en de rente verdubbelt of verdriedubbelt. Dan hoeven we helemaal niet meer te discussieren over de AOW leeftijd, want dan is er helemaal geen geld meer voor de AOW.
Er zal altijd bezuinigd moeten worden. Maar het is wel belangrijk dat er ook nog inkomsten binnen komen. Besluiteloosheid heeft veel geld gekost. Mensen zitten in onzekerheid met wat er bijv. met de hypotheekrente gaat gebeuren. De woningmarkt zit op slot. De kogel moet wel een keer door de kerk.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door bprosman »

http://www.nu.nl/economie/2812448/rente ... -euro.html

In deze dagen van slecht nieuws.....

MAXIEM

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door MAXIEM »

GJvdZ

Er zijn moeiteloos een tiental volstrekt overbodige overheidsposten op te sommen waar gemakkelijk en pijnloos 15 miljard op bezuinigd had kunnen/kan worden. Pas dan hebben we het over echt bezuinigen en niet over een ordinaire lastenverzwaring ten koste van de burger.

Met collegiale groet, Maxiem

en....................morgen een fijne (vrije) dag toegewenst.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Bezuiniging is er doorheen 12 miljard

Ongelezen bericht door SJZ »

Er zijn moeiteloos een tiental volstrekt overbodige overheidsposten op te sommen waar gemakkelijk en pijnloos 15 miljard op bezuinigd had kunnen/kan worden.
Noem dan eens de 10 waaraan u denkt.

Gesloten