LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] chippen

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
sylvia vonk

chippen

Ongelezen bericht door sylvia vonk »

sinds het mogelijk is om te chippen doe ik dit ook.
vooral in parkeergarage erg makkelijk.
maar hier komt het dilemma:
de promotie op t.v. stelt voor dat we meer gebruikmaken
van de chipknip.
maar je kunt in veel grote winkels zoals bijv. Hema, V&D,
C&A, nieteens chippen!!
In het begin kon dat wel in de Hema en V&D en nu kan het
niet meer!!!
DUS WE WILLEN WEL MAAR KUNNEN NIET !!!!
is hier iets aan te doen want ik vind het zeer irritant,
wel promoten en geen gelegenheid geven.
misschien een item voor Radar???
groeten Sylvia Vonk.

Eric

Re: chippen

Ongelezen bericht door Eric »

Hoi Sylvia. Chippen is inderdaad erg makkelijk. Het irriteert mij alleen dat (ik ben student) wij op de hogeschool per 1 oktober j.l. alleen nog kunnen chippen om te eten of te drinken. Niet iedereen heeft nog een chippas. Deze studenten hebben dus simpel gezegd pech! Zelfs bij de frisdrank- en snoepautomaten kan alleen nog gepind worden!
Jeetje jammer dat het zo moet. Je kunt altijd op mijn hogeschool nog je chipper opwaarderen..

Gr,
Eric

sylvia vonk

Re: chippen

Ongelezen bericht door sylvia vonk »

hoi Eric, dank voor je reactie,
zo zie je maar weer, bij de een wordt je gedwongen te chippen en als je het graag wil dan kan het niet overal!!!
het lijkt mij een item voor radar!!!
vriendelijke groeten, sylvia.

eddy

Re: chippen

Ongelezen bericht door eddy »

Hallo Sylvia,
Ook wij zijn gaan proberen te chippen, maar tot onze stomme verbazing kun je zelfs niet bij het postkantoor met de chipper betalen. Bij de Edah kan het wel, mits het apparaat geen storing heeft. Bij Lidl doet de chipper het al niet meer sinds de invoering van de euro's. Dus heb ik een geladen chipkaart, maar geen mogelijkheid om hem te gebruiken. Alleen bij een parkeerautomaat kan ik hem nog maar gebruiken(waren deze maar een stuk!!!). Als je reclame mag geloven is het gebruik een fluitje van een cent, alleen niet als je zo een ding hebt.

Jan

Re: chippen

Ongelezen bericht door Jan »

Sinds de invoering van de euro chippen we zoveel mogelijk, we hebben spijt dat we er niet veel eerder mee zijn begonnen. Als er niet kan worden gechipt,en ergens anders kan dit wel, zijn wij wel meer dan een keer naar de winkel gegaan waar het wel kan. Steeds maar weer bij de kassa vragen of er kan worden gechipt wil nog wel eens helpen dat de apparatuur wordt aangepast.

Linda

Re: chippen

Ongelezen bericht door Linda »

Ik heb geen chipper, en ik hoef er eerlijk gezegd ook geen!
Ik heb niet bepaald het idee dat een chipper nu zo'n verrijking is; het lijkt mij alleen maar onoverzichtelijk, want de meesten di ik ken die wel een chipper hebben en gebruiken hebben geen flauw idee van hoeveel ze op het ding hebben staan!!!

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: chippen

Ongelezen bericht door Chris »

Chippen is niet eens veilig, raak je je pas kwijt en het beland in de verkeerde handen, dan zit je aan hoge kosten.

Pas op met dat Rot ding.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: chippen

Ongelezen bericht door Jan1 »

Chris schreef:

Chippen is niet eens veilig, raak je je pas kwijt en het beland in de verkeerde handen, dan zit je aan hoge kosten.

Pas op met dat Rot ding.

---------------------------------------------------------------------------------

Als je je portemonnaie kwijt raakt, is het niet anders. Bovendien is chippen veiliger dan pinnen, je bent namelijk geen pincode nodig om een betaalhandeling te verrichten, dus is meekijken ook niet mogelijk.
De laatste tijd is er nogal eens in het nieuws dat er vals geld in omloop zou zijn, door met pin of chip te betalen krijgt de verkoper geen vals geld in de kassa, ook krijg je als betaler geen vals geld terug.
Vergissing met wisselen, b.v. ik gaf U € 20,00 en krijg van € 10,00 terug behoort ook tot het verleden.
Conclusie, veiligheid alom.

Gast

Re: chippen

Ongelezen bericht door Gast »

Bij parkeerautomaten etc. ik vind het wel handig.

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: chippen

Ongelezen bericht door Chris »

Voor de mensen die het niet weten, als je je portomonee verliest loop je het risico dat je beroofd wordt via je eigen rekening nummer.
Dat is het zelfde met een chipknip, deze kan eigenhandig worden opgeladen, doormiddel eigen gemaakte hardware en een stukje software, er wordt niets van jouw rekening afgeschreven, maar daar komt de politie vrij rap achter.
Dus de kans mestaat dat het gechipte bedrag alsnog van jouw rekening wordt afgeschreven, desondanks dat je het zelf niet hebt gedaan.
Daarnaast is het verstandig om bij verlies van je pinpas&chipknip deze zsm als gestolen opgeven bij politie en bij je eigen bank.
Ook je pincode is te achterhalen op deze kaarten, de info staat er namelijk al op, hiervoor gebruiken ze een decrypter en een fake pinautomaat op hun eigen computer, om zo achter de pincode te komen.
Voordat men het probeerd, wordt er overigens wel eerst een kopie van gemaakt, en als het een hele snelle computer is heb je binnen 3 uur de pin code in handen, en kun je maar raak gebruik gaan maken binnen 24 uur.
Na 24 uur wordt de pas door de dief alsnog vernietigd, maarja dan staat er ook niets meer op je rekening.
Daarom zij ik dus pas op met dat rotding.
Ps zoek het maar eens op onder google, ik zeg niet om welke website het gaat, maar daar staat duidelijk in hoe het gaat en hoe je het stukje hardware kunt bouwen, en er zittten volledige instucties bij om het goed te laten functioneren.

Fredje

Re: chippen

Ongelezen bericht door Fredje »

Chris,

Je weet er noagal veel vanaf. Ben jij degene, die al die pinpasfraudezaken veroorzaakt?

Mark B

Re: chippen

Ongelezen bericht door Mark B »

Je pincode staat helemaal niet op je pinpas. De code is opgeslagen in de centrale computer van interpay, die jou kaartgegevens controleert met de door jouw ingevoerde code.

Gast

Re: chippen

Ongelezen bericht door Gast »

Chipkaart moet strippenkaart vervangen

UTRECHT - 12/12/03 Vanaf volgende week zal een elektronisch vervoersbewijs in het Openbaar Vervoer worden ingevoerd. De OV-chipkaart moet op den duur strippenkaarten en treinkaartjes volledig vervangen. Het saldo op het elektronische vervoersbewijs is automatisch oplaadbaar, net zoals de zogenoemde chipknip en te gebruiken in trein, bus, tram en metro. De vervoersbedrijven NS, Connexxion, RET, HTM en GVB hebben samen de kaart ontwikkeld.

Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat zal zaterdag het nieuwe reis- en betaalsysteem voor de OV-chipkaart in gebruik nemen in Amersfoort bij Trans Link Systems, het bedrijf dat de kaart produceert. Volgens de minister zal de chipkaart waarschijnlijk vanaf 2006 verplicht worden gesteld.

Door de chipkaart hoeft men niet meer in de rij te staan voor een kaartje. De minister verwacht dat agressief gedrag in het vervoer afneemt, omdat 60 procent van de conflicten die nu voorkomen, onstaan bij kaartcontrole. Tevens zullen vervoersbedrijven over meer precieze reisinformatie beschikken, wat de dienstverlening ten goede moet komen. Jaarlijks besteden reizigers 2,2 miljard euro aan openbaar vervoer en leggen gezamenlijk 24 miljard kilometer af.

antichip

Re: chippen

Ongelezen bericht door antichip »

No way dat ik ooit ga chippen ...ik ben het zo zat ! kan iemand mij vertellen wat het nut is van een chip ten opzichte van de pinpas en muntgeld? want ik zie alleen maar nadelen... :roll: :roll: :roll: niet dan......nou graag kort maar krachtige reacties

Groen

Re: chippen

Ongelezen bericht door Groen »

Frauderen is wel degelijk mogelijk met je pas .Kijk altijd of er niet is gerommeld met een geld automaat ook bij winkels of benzinepompen waar je niet zelf de kaart door lezer kan halen .Of ze het geen twee keer doen want dan hebben ze vaak een kaartlezer.
http://195.0.110.53/html/tv1_web/koppen ... imming.ram
Of hier als je het eerst wilt lezen.
http://195.0.110.53/tv1_master/programm ... index.html

De chipper is wel handig vooral bij betaalautomaten in parkeergarages ,al als dit niet bij elke.Ook in Rotterdam kan je niet meer anders als je buiten op de openbare weg parkeert.
En die sites heb ik ook al gezien maar daar kom je wel meer onfrisse praktijken tegen .Wordt ook een keer tijd dat de passen beter worden beveiligd want dat kan al jaren.Er is sinds de invoering maar weinig veranderd met pas.

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: chippen

Ongelezen bericht door Chris »

Zie je wel ben niet de enigste die tot de conclusie is gekomen dat fraude met pi en chip passen mogelijk is.
En daarvoor hoef ik niet de fruadeur te zijn zoals edje dat reeds vermelde.
Als je een doorgwinterde internetter bent, weet je ook hoe je dit op moet zoeken, en overigens zoek ik alles op op internet.
En waar mijn interesse licht kan verschillend zijn, maar dit soort dingen is wel heel handig om te weten dat je moet oppassen, zodat je niet gedupeerd wordt omdat een andere jouw pin code of chipknip achterhaald.

Overigens je pin code is niet bekend bij interpay, je pincode staat geincrypted op je pin pas, en de pin automaten maken contact met interpay om de encryptie code op te vragen, elke bank heeft zijn eigen encryptie code(s).

Met een beetje snelle computer en de juiste hard en software, kun jij en iemand anders de encryptie code achterhalen, en dus ook je pin code.

En als je meer witl weten dan zou ik zeggen zoek ze op internet, want een website ga ik niet doorgeven, omdat ik niet later beschuldigt wil worden dat ik de info op een forum van trosradar heb gezet.

Ik wou overigens alleen maar ff vermelden dat men voorzichtig moet omgaan met een pin/chipknip om problemen te voorkomen, en niet dat ik daar misbruik van of wil maken.

Dat doe ik overiegens niet omdat ik zelf in de ICT zit en mijn toekomst niet op het spel wil zetten.

Tenslotte als je een bank beroofd kun je vervolgens wel meer dan 30 jaar van de aardbodem gaan verdwijnen, want je bent nergens save.
Elk land op deze aardbol heeft een uitleverings verdrag, en als de regering of bank je wil aresteren, dan doen ze het desnoods via een omweg, zodat je voorals nog in de cel beland.

Een gewaarschuwd mens teld voor twee, zou ik zeggen.

Babe Hardy
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2007 13:27

Re: chippen

Ongelezen bericht door Babe Hardy »

Als je bankpas met chip is verlopen en er zit nog wat geld in de chipknip ben je dat dus gewoon kwijt. Ik ben weggegaan bij de rovers van Fortis en de pas is verlopen. Er staat nog 0,60 euro op. Ik kan dat nergens meer terughalen terwijl het wel mijn geld is. U zult zeggen waarom maakt de man zich druk over 60 cent? Het gaat er om dat wij met z'n allen wederom door de banken worden berooft. Mensen een advies: gebruik die chipknip nooit. Betaal alles zoveel mogelijk lekker contant!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: chippen

Ongelezen bericht door Jan1 »

Voor dat u wegging bij Fortis, had u eenvoudig bij elk chipknip oplaadpunt uw saldo kunnen terug storten. Ook nu kunt u nog een betaling doen bij verkopers die chipknip betaling accepteren, echter niet meer dan het saldo.

Babe Hardy
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2007 13:27

Re: chippen

Ongelezen bericht door Babe Hardy »

Nee dat kan niet. Dat heb ik uiteraard geprobeerd. De boodschap "kaart verlopen betaal anders" verschijnt. Dat wil ik juist aangeven. Misschien kan ik het nog een bij een filiaal van Fortis proberen. Verder stop ik hier geen energie meer in. D'r zijn leukere dingen in het leven.

Gesloten