LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco's administratieve chaos

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
M.Abraas

Eneco's administratieve chaos

Ongelezen bericht door M.Abraas » 06 aug 2002 09:46

Het begon allemaal.. toen ik bij Eneco werd aangesloten.
Aangezien ik een chaoot ben, gaf ik toestemming voor automatische afschrijving van de maandvoorschotten. Helaas vergat Eneco die te innen. Ik kwam hier maanden later pas achter, en moest toen een betalingsregeling afsluiten, die ik maar met moeite kon betalen, en waarvan ik zelfs enkele termijnen miste.
Gevolg: incassobureau. Om gedoe te voorkomen in oktober 2001 geld geleend en alles betaald, inclusief de maand oktober zelf. In november kreeg ik bericht dat ik nog termijnen van voor oktober open had staan. Pas na het faxen van mijn betalingsbewijs kwam de reactie: foutje van Eneco. In februari kwam weer een brief. Ik zou december en januari niet betaald hebben (dat had ik natuurlijk wel).
Ik dacht: ik wil dat hele circus niet weer, ze zullen wel achter liggen met verwerking, dus ik betaal nu dubbel en dan gewoon in maart en april niet.
Natuurlijk kreeg ik in maart en april aanmaningen dat ik niet betaald had, en legde eneco een boete op. Begin mei werd het me teveel, en stuurde ik een brief met een overzicht van mijn betalingen. Twee dagen later had ik een brief van een incassobureau: nu betalingen of het zou een dure grap worden. Ik schreef eneco terug dat er van december en januari nog een dubbele betaling lag, en dat zowel de rekening als de boete dus onterecht waren.
Voor de zekerheid belde ik ook de klantenservice. Daar werd mij geirriteerd verzekerd dat ik niet betaald had in december en januari, maar pas in februari.
Dus ging ik ook op visite bij de klantenservice, met mijn rekeningafschriften van december, januari en februari, om de dubbele betaling aan te tonen. Wat bleek? Eneco kon de betalingen niet terugvinden, hoewel er niets mis was met mijn betalingsbewijzen. Ze moesten wel zijn binnengekomen, maar waren niet terug te vinden. Eneco was overgestapt op een ander systeem, dus het zou even duren voor het uitgezocht was. Mij werd geadviseerd om voorlopig toch even alles te betalen, inclusief onterechte boete, en af te wachten. Ze maakten kopietjes van mijn bankafschriften en ik zou twee dagen later teruggebeld worden.

Ik wachtte af, maar werd niet teruggebeld. Wel kreeg ik opnieuw een aanmaning. Eneco gaf aan hoeveel ze van mij ontvangen hadden, en gaven aan dat dit twee termijnen te weinig was. Dat verbaasde me niets, aangezien mijn betalingen niet in Eneco's systeem terug te vinden waren. Wat ik had gevraagd, uit te zoeken waar mijn twee betalingen van december en januari waren gebleven, werd niet beantwoord.

Een telefoontje met rechtshulp dan maar. Zij raadden me aan inderdaad voorlopig te betalen wat Eneco vroeg, inclusief boete. Dit deed ik. Ondertussen ging ik weer op visite bij de klantenservice, weer werden kopietjes gemaakt van bankafschriften, weer zou ik worden teruggebeld, en weer gebeurde er niets. Wel had ik de naam vagene die het zou uitzoeken, en een direct telefoonnumber naar de juiste afdeling. Na twee weken belde ik zelf maar en vroeg naar de mevrouw die mijn zaak behandelde. Mijn bankafschriften kon ze niet meer vinden, en mijn klacht had ze wel ergens liggen, maar daar had ze niets mee gedaan.

Weer ging ik terug naar de klantenservice. De dame werd nogmaals gebeld, en gaf aan het nu wel uit te gaan zoeken. Ook een andere collega zou zich er mee gaan bemoeien. Ik zou worden teruggebeld.

Natuurlijk werd ik niet teruggebeld. Na twee weken ging ik woedend naar de klantenservice, maar bleef beleefd en legde uit wat het geval was. Ik kreeg de naam van de tweede persoon. Ik gaf aan dat ze tot de maandag erna tijd hadden om het uit te zoeken, dat ik daarna naar de rechtswinkel zou stappen.
Natuurlijk werd ik niet gebeld. Ik maakte een afspraak en ging langs bij de rechtswinkel. Daar werd me verteld dat mijn bakafschriften in een rechtszaak geen bewijs van betaling zijn. Wel zouden ze even bellen en/of schrijven.

Zelf belde ik een week later de 2e persoon op die met mijn zaak bezig zou zijn. Hij wist van niets. Ik vertelde hem bij wie hij mijn gegevens kon vinden en ook hij kwam erachter dat mijn gedane betalingen niet gevonden werden in het systeem van Eneco. Hij zou me terugbellen, en deed het niet. Ik belde hem terug, en weer wist hij niet waar het over ging. Na enige uitleg vond hij in een lade alsnog mijn 'dossier' en gaf aan dat het wel aan het overstappen op een nieuw systeem zou liggen. Hij zou het verder uitzoeken en mij terugbellen, en deed het niet.
Weer belde ik. Nu bleek dat hij 1 van de twee betalingen had gevonden; deze was dus met 6 maanden vertraging in het systeem bijgeschreven. Hij zou ook op zoek gaan naar de andere, en mij terugbellen. Ik had er inmiddels schoon genoeg van, en had de termijn van juni niet betaald. Dat werd gecompenseerd door de teruggevonden betaling, die zo hoog was dat mijn huidige, lagere maandbedrag van juni erdoor werd overschreden. Dus ging er voor de rekening van juli ook iets af. Aangezien ik twee maanden dubbel had betaald, was ik echter niet van plan de maand juli te betalen. Die zou gecompenseerd moeten worden wanneer de tweede dubbele betaling boven water zou komen. Bovendien moest ik nog de betaalde boete terugkrijgen, omdat die onterecht was opgelegd.

Natuurlijk werd ik niet teruggebeld. Ik had zelf ook geen zin meer om weer terug te bellen, maar besloot gewoon zelf mijn geld terug te innen door zolang niet te betalen totdat alles weer op 0 zou staan. Maar natuurlijk wist Eneco daar raad mee. In augustus kreeg ik gewoon een aanmaning voor het niet betalen van de maand juli. Wel was de onterecht opgelegde boete in mindering gebracht, maar van de tweede dubbele betaling nog geen spoor.
Ik ga toch die medewerker maar weer eens bellen.....

Gesloten