LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goud kopen?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
GoodWill
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2012 12:32

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door GoodWill »

Ik denk sowieso dat als je goud koopt je het moet kopen van geld wat je niet nodig hebt. Dat wordt altijd geadviseerd toch? Beleggen met geld wat je niet op korte termijn nodig hebt. Hier wordt wel een interessant artikel geschreven over vermogens bescherming door middel van goud.
http://www.dutchbullion.nl/nieuws/7-Top ... nlijk.html

Ik weet het allemaal ook niet, maar als ik dan dit soort nieuwsberichten lees denk ik wel eens, zou het dan toch verstandig zijn om wat goud te kopen?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door grun »

GoodWill schreef:Ik weet het allemaal ook niet, maar als ik dan dit soort nieuwsberichten lees denk ik wel eens, zou het dan toch verstandig zijn om wat goud te kopen?
Dat had je beter 20 jaar geleden kunnen doen. http://www.prijsvangoud.nl/goudkoers/go ... e-20-jaar/
Daarmee bedoel ik niet dat goud een verkeerde investering is, integendeel, maar je kunt beter, zoals met alle aandelen, kopen als de koers laag is en verkopen als de koers hoog is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou snel nog wat goud kopen voordat de prijzen weer zakken.

Dutch_Polo
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 nov 2012 11:01

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Dutch_Polo »

Investeren in gozud lijkt vaak slim, vooral in onzekere tijden zoals we die de laatste jaren gekend hebben. Maar de mensen vergeten vaak één belangrijk punt: in goud investeren is niet helemaal anders dan investeren in een huis of aandelen kopen. Voor elke investering moet één duidelijke regel gelden: Als je er niet veel of te weinig vanaf weet, dan blijf je er beter af. Men moet nou toch eens eerlijk zijn: Je koopt ook geen huis in Roemenie, juist omdat je het niet betrouwt wegens gebrek aan kennis. Dat is voor goud niet anders!

william.22
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 nov 2012 14:25

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door william.22 »

voor je eraan begint , verdiep je je eerst heel goed in het project, en inderdaad 24 karaat is ok.

Barens
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2013 01:16

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Barens »

Ik heb al enkele keren online goud gekocht bij Goudpensioen. Een paar keer werden de producten al de volgende dag bij mij bezorgd. Vooral de gouden munten zijn goedkoper dan bij de anderen. [commerciële link verwijderd door de moderator] Zeer nette bedrijf die aan zijn afspraken houdt. Ik raad dit bedrijf dan ook aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door kweenie »

comeyer schreef:
Goud barst voorlopig nog niet uit elkaar hoor, misschien wat winstnemingen maar de $ 2000 word ook nog eerst bereikt, tevens zal zilver nog stijgen. Maar dat er nu pas mensen zijn die de goudhausse door hebben is typerend voor het klootjesvolk. De opwaartste trend was begin 2000 al duidelijk zichtbaar.
dat zijn het zelfde soort zekerheden en beweringen als de beweringen van mensen die rond 2000 beweerden dat de aex in no time naar de 1000 zou gaan. We hebben gezien hoe zeker dat was...

Moet je voor de lol de goudkoers over pak 'm beet de laatste 10 jaar eens vergelijken met de koers van de aex. Je kunt dan opmerkelijke overeenkomsten zien met het verloop van de aex tot zo eind 2000. Zeker in de koers in dollar zie je zelfs het tijdelijke hikje een paar jaar voor de top terug. Ik wil mij niet wagen aan voorspellingen, maar ik stap op dit moment niet in goud...

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Jan1 »

Goud is net als kunst, niet meer waard dan een gek er voor geeft.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jan1 schreef:Goud is net als kunst, niet meer waard dan een gek er voor geeft.
Precies. Maar om 1 of andere reden is er een beeld ontstaan dat goud een echte waarde vertegenwoordigt. Als morgen een ander metaal wordt ondekt wat dezelfde geleidende eigenschappen heeft als goud, en overmorgen raken gouden sieraden opeens uit de gratie raken, dan is goud niks meer waard.

spt
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:47

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door spt »

Goud kopen is op dit moment absoluut niet verstandig, omdat de waarde daarvan zich met name contracyclisch ontwikkeld. Op de korte- en middellange termijn is de economische situatie nog zeer onzeker (<2 jaar), op de lange termijn bevinden we ons echter zonder meer in een periode van laagconjunctuur waar als de politici het niet al te bont maken een keer een eind aan komt. De Amerikaanse economie is al weer aardig aan het opkrabbelen, en naar verwachting zal de werkloosheid dit jaar beneden de psychologisch belangrijke 7 procent zakken. Als je perse wilt speculeren (ik zou het afraden), kan je beter op een waardedaling van het goud speculeren dan op een waardestijging.

Een ander fabeltje dat in dit thread is dat goud op de hele lange termijn in waarde stijgt. Dat is onjuist: in tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen wordt goud niet productief aangewend. Er is dus geen fabriek waar de toegevoegde waarde gelijk is aan de beloning van werknemers, afschrijvingen, en een vergoeding voor het ingebrachte kapitaal. De waarde van goud is simpelweg wat de gek er voor geeft, zoals Jan1 hierboven schrijft, en helemaal nu veel centrale banken steeds meer van hun goudvoorraden verkopen is het maar de vraag wat er met de goudprijs gaat gebeuren.

Ik heb me zelf ook voorgenomen om een goudbaar van 100g te kopen (ik kan me voorstellen dat dat wat vreemd lijkt na het bovenstaande verhaal), maar het moment om dat te doen is als de economie weer is opgekrabbeld en de goudprijs een flink stuk naar het niveau van voor de crisis is gedaald. Verder heeft het dus geen zin als belegging, ik koop het voor de fun.

jozura
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2008 15:26

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door jozura »

De goudprijs is nu hoog,maar als de economie aantrekt ,dan gaat de goudprijs weer naar beneden.
Beter iets kopen wat relatief goedkoop is,zoals een huis of land.
Met goud is het net als met aandelen,als het duur is verkopen,en als het laag is kopen.
Tegen gesteld wat andere doen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan bijvoorbeeld ook eens denken aan zilverpapier in plaats van goud. Vooral als je de winkelprijs van een rol zilverpapier vergelijkt met de huidige zilverprijs. Enorm goeie deal.

GoudenGeld
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2013 16:25

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door GoudenGeld »

Goud kopen doe je niet als belegging of om er rendement mee te kunnen halen.
Natuurlijk zijn er beleggers die kennis hebben van beleggen in goud, maar eigenlijk is goud een hele slechte belegging.

Goud kopen doe je niet om er geld mee te verdienen, maar om te verkomen dat je straks geld verliest.
Natuurlijk gaat de goudprijs niet alleen maar omhoog, dus om dan bijna al je vermogen of spaargeld om te zetten in goud lijkt dan niet helemaal een verstandige oplossing.

De afgelopen tijd is de goudprijs enorm gestegen, niet omdat goud meer waard is geworden, maar omdat onze valuta steeds minder waard wordt. Door de de huidige crisis en het verruimingsbeleid (QE) van de FED wordt de Euro steeds minder waard door het bijdrukken van ongedekt geld uit het niets. Goud heeft altijd al een monetaire rol gehad en centrale banken houden ook niets voor niets goud aan, als dekking voor verlies van vertrouwen. Onze valuta is namelijk niet gebaseerd op waarde maar op schuld. Ons papiergeld wordt gemaakt met schulden.

Goud kopen doe je dus voor inflatiebescherming en als verzekering tegen het omvallen van een valuta.
In het verleden hebben dit soort situaties zich al vaak genoeg voorgedaan, Denk bijvoorbeeld aan het Weimar tijdperk. Ook India heeft nu te maken met hoge inflatie en verlies van vertrouwen in de Rupee. Naast India en China zijn ook veel banken de laatste tijd meer goud aan het kopen.

Telkens blijkt goud in tijden van crisis en oorlog een uitstekend middel als bescherming bij een systeem van een ongedekte valuta.

Door 10 - 30% van je vermogen of spaargeld om te zetten in goud en zilver, kan jou niet zo heel heel meer gebeuren. Je hebt dan nog genoeg cash voor je levensonderhoud e.d.

Als de euro zometeen komt te vallen en je hebt geen goud of zilver, dan kan je jouw euro in 1 keer afschrijven. Wanneer jij een gedeelte omgezet hebt in goud en zilver, dan zal dit meer goed maken dan wanneer je alles kwijt bent. (wel in een andere valuta uiteraard)
Laatst gewijzigd door Radar op 16 sep 2013 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aangepast door Moderator. Commerciële link verwijderd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Leuk dat je dit topic weer even op de voorgrond brengt. Ik heb nav je reactie eens gekeken wat de goudkoers heeft gedaan sinds mijn eerdere posting van begin dit jaar.
kweenie schreef:
comeyer schreef:
Goud barst voorlopig nog niet uit elkaar hoor, misschien wat winstnemingen maar de $ 2000 word ook nog eerst bereikt, tevens zal zilver nog stijgen. Maar dat er nu pas mensen zijn die de goudhausse door hebben is typerend voor het klootjesvolk. De opwaartste trend was begin 2000 al duidelijk zichtbaar.
dat zijn het zelfde soort zekerheden en beweringen als de beweringen van mensen die rond 2000 beweerden dat de aex in no time naar de 1000 zou gaan. We hebben gezien hoe zeker dat was...

Moet je voor de lol de goudkoers over pak 'm beet de laatste 10 jaar eens vergelijken met de koers van de aex. Je kunt dan opmerkelijke overeenkomsten zien met het verloop van de aex tot zo eind 2000. Zeker in de koers in dollar zie je zelfs het tijdelijke hikje een paar jaar voor de top terug. Ik wil mij niet wagen aan voorspellingen, maar ik stap op dit moment niet in goud...
De goudkoers was 5 maanden na deze posting met ong een kwart gedaald. De twee maanden daarna is ongeveer de helft van dat verlies weer goedgemaakt.

Als ik naar de AEX vanaf eind 2000 kijk, die is toen in ong 5 maanden ook ong. een kwart aan waarde kwijt geraakt. Ook daarna kwam een paar maanden enig herstel, waarbij op de top ong de helft van het verlies was goedgemaakt. En vervolgens zakte de AEX verder tot ongeveer de helft van de oorspronkelijke waarde. Met daarna weer even een herstel, waarna de aex begin 2003 nog maar ong een kwart van de waarde eind 2000 had.

Ik ben benieuwd wat de goudprijs de komende maanden/jaren gaat doen. Zou die echt de lijn van de aex gaan volgen? Of heeft de goudprijs een veel gematigder patroon en is het laagste punt juist al twee maanden geleden geweest? We zullen het zien.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

vogeltje schreef:Hallo,

Ik heb de volgende vraag mbt kopen van goud (heb ik de ballen verstand van) aan mensen die er verstand van hebben. Het gaat niet om beleggen in goud, maar het kopen van goud (goudstaven/-baren/-plaatjes) voor een paar duizend euro. Is het kopen van goudstaven een goeie investering in de toekomst (en op dit moment, qua prijzen?)? Zo ja, is het op dit moment juist gunstig of ongustig om ze te kopen? En waar kun je ze dan het beste kopen (wat zijn betrouwbare adresjes om goudstaven te kopen (waar moet ik op letten))? En als je goudstaven koopt, moet je dit dan opgeven aan de belasting (of moet dit alleen als je boven een X bedrag aan goudstaven koopt/bezit)? En als je dit bij bank in kluis wilt laten bewaren, moet je (of de bank) dit (de inhoud v/d kluis) ook opgeven aan de belasting? En in hoeveel karaat is beste (het zuiverste: 24k kopen?)? Alvast bedankt
Degene die het echt weet zit hier niet, maar is allang miljardair.

Uiteraard moet je goudstaven opgeven. Het is immers vermogen. Niet letterlijk opgeven natuurlijk, maar de waarde van het goud geef je op als geldswaarden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door kweenie »

comeyer schreef: Goud barst voorlopig nog niet uit elkaar hoor, misschien wat winstnemingen maar de $ 2000 word ook nog eerst bereikt, tevens zal zilver nog stijgen. Maar dat er nu pas mensen zijn die de goudhausse door hebben is typerend voor het klootjesvolk. De opwaartste trend was begin 2000 al duidelijk zichtbaar.
Voor de lol weer eens gekeken wat het goud tegenwoordig doet. Begin 2013 was het rond de $1700 per oz, nu is het rond de 1300. Benieuwd of die beloofde $2000 er nog van komt.

ik ben in elk geval blij dat ik niet in het goud ben gestapt.

Gesloten