LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goud kopen?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
vogeltje

Goud kopen?

Ongelezen bericht door vogeltje »

Hallo,

Ik heb de volgende vraag mbt kopen van goud (heb ik de ballen verstand van) aan mensen die er verstand van hebben. Het gaat niet om beleggen in goud, maar het kopen van goud (goudstaven/-baren/-plaatjes) voor een paar duizend euro. Is het kopen van goudstaven een goeie investering in de toekomst (en op dit moment, qua prijzen?)? Zo ja, is het op dit moment juist gunstig of ongustig om ze te kopen? En waar kun je ze dan het beste kopen (wat zijn betrouwbare adresjes om goudstaven te kopen (waar moet ik op letten))? En als je goudstaven koopt, moet je dit dan opgeven aan de belasting (of moet dit alleen als je boven een X bedrag aan goudstaven koopt/bezit)? En als je dit bij bank in kluis wilt laten bewaren, moet je (of de bank) dit (de inhoud v/d kluis) ook opgeven aan de belasting? En in hoeveel karaat is beste (het zuiverste: 24k kopen?)? Alvast bedankt

FerdiXXX
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2008 14:39

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door FerdiXXX »

Een goede raad,

Wanneer je geen verstand hebt van speculeren met goud, begin er dan niet aan.

Verdiep je eerst eens heel goed in alle aspecten van het beleggen in goud, de goudprijs gaat soms nl ook naar beneden !

Verder maakt het de belastingdienst niets uit waarin je je vermogen belegd, of dat nu cash geld is, aandelen, goud of iets anders. Alles dient te worden gewaardeerd tegen marktwaarde en dat moet je weer netjes invullen op je aangiftebiljet.

Ook maakt het niets uit of je het geld in een bankkluis of onder je bed legt.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door buckleup »

Helemaal eens met FerdiXXX

Daarnaast: als je goud koopt, dan beleg je in goud. Je kunt niet goud bezitten zonder erin te beleggen. Tenzij je het koopt om tot het einde der tijden in bezit te houden natuurlijk. Maar dat lijkt me sterk.

Ontevredenklant
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 nov 2006 18:10

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Ontevredenklant »

Heb net een huis gekocht en kom tot de ontdekking dat er nog een paar goudstaven in wijnkelder liggen.
Wat moet ik doen? Direct verkopen of laten omsmelten, trouwringen laten maken en deze verkopen?

Groet,

Een gelukkige vinder

ikke2010
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2010 22:35

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door ikke2010 »

Heeft iemand nog goede adressen voor aanschaf van goud en waar op te letten? Het antwoord op deze vraag heb ik helaas nog niet voorbij zien komen. Of is er een workshop 'beleggen in goud' ergens?
buckleup schreef:Helemaal eens met FerdiXXX
Daarnaast: als je goud koopt, dan beleg je in goud. Je kunt niet goud bezitten zonder erin te beleggen. Tenzij je het koopt om tot het einde der tijden in bezit te houden natuurlijk. Maar dat lijkt me sterk.
beste buckleup, Het is fijn om te constateren dat jij het eens bent met andermans mening. Daarnaast begrijp ik dat jij mensen (die voornemens zijn om de aankoop van goud niet als belegging te beschouwen) wenst te 'waarschuwen'. Ik ben het daar niet mee eens. Ook het verzamelen van 'goudstaven' van iedere bank kan ook gewoon een verzameling zijn.

Als ik jouw mening volgt, dan zou dit ook gelden voor verzamelaars van munten, postzegels, modeltreinen, schelpen en suikerzakjes. Waarschijnlijk heb je het voor 98% gelijk, maar over een kam scheren gaat te ver. Er zijn zelf mensen die regelmatig goud eten omdat dit bepaalde positieve gevolgen heeft. Wellicht kopen ze groot in en gooien ze het in de blender...
Ontevredenklant schreef: Wat moet ik doen? Direct verkopen of laten omsmelten, trouwringen laten maken en deze verkopen?
Teruggeven aan de vorige eigenaar. Als dank ontvang je minimaal van je eigen geweten dat het goede hebt gedaan. Wie goed doet, wie goed ontmoet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door kweenie »

ikke2010 schreef:Daarnaast begrijp ik dat jij mensen (die voornemens zijn om de aankoop van goud niet als belegging te beschouwen) wenst te 'waarschuwen'. Ik ben het daar niet mee eens. Ook het verzamelen van 'goudstaven' van iedere bank kan ook gewoon een verzameling zijn.
TS geeft zelf aan dat hij zich afvraagt of "kopen van goudstaven een goeie investering in de toekomst" is, maar daarvóór zegt hij dat het "niet om beleggen in goud" zou gaan. Het is tegenstrijdig om aan de ene kant te zeggen dat het niet om beleggen zou gaan, maar vervolgens wel wil weten of het een goede investering is.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Geld in goud omzetten moet je alleen doen wanneer de goudprijs laag is of als je de waarde ervan wilt bevriezen voor later in de veronderstelling dat goud dan een stabiele handelswaarde heeft. De waarde van goud hangt af van de handel daarin. De goudkoers is een fictieve waarde.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het topic is gestart in 2008, ik denk dat de TS inmiddels wel antwoord op zijn vraag heeft gevonden, en zich inmiddels al dan niet in het gelukkige bezit waant van een of meerdere goudstaven.

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Firestar »

Goud is m.i. de volgende luchtbel ... die ook uiteen zal spatten.
Wanneer je nu (of vanaf TS datum) goud aan het kopen bent .... verkoop wat je hebt zo snel mogelijk voordat ook deze bel uiteenspat.

En hoeveel aan kosten heb je gehad?
En haal je die kosten er ook uit?

Je kunt inderdaad tegenwoordig plakjes goud kopen ... in mooie verpakkingen.
Natuurlijk betaal je ook voor die mooie verpakking en het certificaatje wat erbij zit.

'ts eigenlijk meer een soort piramidespel dat goud kopen als belegging .. ;)
Verkoop je het op tijd tegen een mooie winst of ben je net te laat ....

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Firestar »

O ja ... en als je je goud wilt verkopen doe dat niet via die internetsites of goud-opstuur acties waarvoor op tv nu zoveel reclame wordt gemaakt.
Dan wordt je namelijk belazerd!

- eventuele edelstenen die erin zitten worden niet meegewogen maar kunnen toch waarde hebben.
- je krijgt een veel te lage prijs
- maak je daartegen bezwaar dan kun je meteen een flink hoger bedrag krijgen (hetgeen altijd nog te laag is)
- vraag je hen om je goud terug te sturen dan kunnen daar weken overheen gaan en moet je veel telefoontjes doen.

* bron UK http://www.rip-off.co.uk/

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door comeyer »

Firestar schreef:Goud is m.i. de volgende luchtbel ... die ook uiteen zal spatten.
Wanneer je nu (of vanaf TS datum) goud aan het kopen bent .... verkoop wat je hebt zo snel mogelijk voordat ook deze bel uiteenspat.

En hoeveel aan kosten heb je gehad?
En haal je die kosten er ook uit?

Je kunt inderdaad tegenwoordig plakjes goud kopen ... in mooie verpakkingen.
Natuurlijk betaal je ook voor die mooie verpakking en het certificaatje wat erbij zit.

'ts eigenlijk meer een soort piramidespel dat goud kopen als belegging .. ;)
Verkoop je het op tijd tegen een mooie winst of ben je net te laat ....
Goud barst voorlopig nog niet uit elkaar hoor, misschien wat winstnemingen maar de $ 2000 word ook nog eerst bereikt, tevens zal zilver nog stijgen. Maar dat er nu pas mensen zijn die de goudhausse door hebben is typerend voor het klootjesvolk. De opwaartste trend was begin 2000 al duidelijk zichtbaar.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door buckleup »

comeyer schreef:Maar dat er nu pas mensen zijn die de goudhausse door hebben is typerend voor het klootjesvolk. De opwaartste trend was begin 2000 al duidelijk zichtbaar.
Ik neem aan dat u multi-miljonair bent?

Goudboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2011 10:49

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Goudboy »

Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist geregisteerd op het forum en wilde graag even reageren op het onderwerp fysiek goud kopen.

Ik koop zelf regelmatig munten of baren via verschillende websites op internet. Deze stukken sla ik op in een kluis en de bestellingen op internet verlopen vlekkeloos, goedkoop en snel. Allerlei wilde verhalen doen de ronde overnep goud, bubbbels en waardevermindering. Niet is minder waar wanneer je weet waar je je produkten moet kopen.

Ik ben in de overtuiging dat goud de komende jaren zeker niet minder waard kan worden. Hier zijn verschillende oorzaken voor die je zelf heel eenvoudig via verschillende kanalen kan raadplegen. Een goed voorbeeld hier van zijn de filmpjes en uitspraken van goud goeroes zoals Willem Middelkoop en andere mensen die "denken"verstand te hebben van goud.

Ook in zilver zit nog heel veel ruimte, het enige probleem hierbij is dat bij de aanschaf 19% BTW verschuldigd is en dat je investering direct 19% meer waard moet worden om er iets aan te verdienen. Goud is belastingvrij en op de aankoop wordt geen BTW geheven.

Op internet zijn er verschillende betrouwbare sites zoals koop goud, van Willem Middelkoop.(over het algemeen te duur) Goud Pensioen van een jonge man in Amsterdam en een aantal nieuwe jonge honden zoals Goudkopen [Link verwijderd door de moderator]

Mijn advies is kijk en vergelijk voordat men koopt en ga voor de best deal via een van bovenstaande bedrijven welke ik tot op heden heb gebruikt voor mijn aankopen. Zij leveren van 1 gram t/m 1 kilo binnen een aantal dagen uit.

De vraag van vogeltje, jaarlijks dien je alle bezitten op te geven en hieronder vallen ook investeringen / beleggingen in goud. (helaas) De controles bij goud bedrijven zijn op dit moment aanzienlijk en vanaf bepaalde bedragen dienen de goud bedrijven ook een melding te maken van aankopen.

Succes,

Goudboy

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Code: Selecteer alles

Ook in zilver zit nog heel veel ruimte, het enige probleem hierbij is dat bij de aanschaf 19% BTW verschuldigd is en dat je investering direct 19% meer waard moet worden om er iets aan te verdienen. Goud is belastingvrij en op de aankoop wordt geen BTW geheven.

Maar over Goud in de vorm van sieraden betaal je toch wel BTW?


Hoe moet iemand hier aan een goudstaaf kunnen komen dan?
En hoeveel rek zit er daadwerkelijk nog in die 'opgaande' markt?

Hetzelfde ook een beetje met de woning markt; die zou ook altijd omhoog blijven gaan.

Hoe dan ook er zijn RISICO's
En dat soort risico's moet je alleen willen lopen als je veel geld hebt en daarover niet per direct hoeft te kunnen beschikken.

Goudboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2011 10:49

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Goudboy »

Correct, op de aanschaf van (gouden) sieraden is een BTW percentage van 19% verschuldigd.

Doordat goud op deze wijze in het normale productieproces komt, dienen klanten op aanschaf van deze sieraden "normaal" BTW te betalen.

Op de aanschaf van Goudbaren en Gouden munten via de vele verschillende websites (waaronder eerder vermeld)op internet is geen BTW verschuldigd omdat dit gezien wordt als geld en niet als artikel.

Kwa investering en de hoeveelheid rek in edelmetalen kan ik je niet adviseren. Wel dien je over een gedifferentieerde portefeuille te beschikken wanneer je je geld belegd en goud is bij sommige mensen hier onderdeel van.

Wizzing
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2011 18:28
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Wizzing »

Wanneer u wil beleggen in goud ga dan niet voor sieraden, maar voor munten of baren. Sieraden zijn moeilijker te verhandelen, en de prijs is moeilijker te achterhalen.
Gouden beleggingsmunten wegen over het algemeen 1 troy ounce (31,1 gram). De spotprijs van goud wordt ook weergegeven per troy ounce dus u zult altijd snel een indicatie kunnen vinden van de waarde. Naast deze spotprijs hebben deze munten ook nog een meerwaarde, namelijk de premium. Dit zijn o.a. de kosten van de Mints om de munten te maken. Over het algemeen krijgt u ook meer terug dan de spotprijs wanneer u de munten weer gaat verkopen.

Het is aan te raden om meerdere gouden munten/baartjes te kopen ipv één grote baar. Kleine hoeveelheden zijn makkelijker te verhandelen, en u krijgt hier vaak een betere prijs voor. Goud kopen wordt door veel mensen gezien als een verzekering tegen hyperinflatie. Helemaal wanneer u deze bescherming zoekt zijn de kleinere munten/baren meer geschikt. Goud kan in zulke tijden een fortuin waard worden, en dan zullen munten makkelijker te verhandelen zijn dan bijvoorbeeld kilobaren.

Zilver kopen is ook goed alternatief. Ondanks dat er 19% BTW op zilver zit, is zilver nog relatief goedkoop (vergeleken met goud). Historisch gezien is de goud:zilver ratio 1:16. Momenteel is deze ratio 1:40. Er valt veel voor te zeggen dat zilver duurder gaat worden, en weer naar de 1:16 gaat stijgen. Zilveren munten mogen onder de margeregeling worden verhandelt. Dit betekend voor handelaren wanneer ze munten van particulieren inkopen, enkel 19% BTW over hun winstmarge hoeven af te dragen. Hierdoor zijn zij bereid om prijzen de betalen die ~10% hoger dan spot liggen.
Laatst gewijzigd door Wizzing op 12 jul 2011 02:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Goudpensioen.nl
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2011 14:22
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door Goudpensioen.nl »

UrbanSolitude schreef:

Code: Selecteer alles

Hoe dan ook er zijn RISICO's 
En dat soort risico's moet je alleen willen lopen als je veel geld hebt  en daarover niet per direct hoeft te kunnen beschikken.[/quote]

Misschien kan je beter de vraag zo stellen: Wat is het risico die je loopt als je geld bezit? Door inflatie wordt het geld minder waard. 
In het verleden zijn er in verschillende landen hyperinflatie voorgekomen. De voornaamste reden hiervan was dat er continue geld werd bijgedrukt. Als je na Amerika kijkt wordt er maandelijks, dollars bijgedrukt wat niet meer bij te houden is. Wat gebeurd er als niemand meer vertrouwen heeft in de Euro of Dollar, of als er hyperinflatie hierdoor ontstaat. Het bezitten van geld zit dus ook een risico aan.

Als je goud of andere edelmetalen bezit weet je zeker dat je over een waardevolle metaal bezit. De waarde van deze edelmetalen wordt namelijk nooit NUL in vergelijking met wat gedrukte papieren/biljetten wel kunnen worden. 

Waar zit dan meer risico in? In goud of in geld?

Goud kopen doe je niet dagelijks. Daarom is het belangrijk dat je je eerst goed laat informeren hierover. Indien je nog vragen hebt kan je ons ook een mailtje sturen.

iex
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2012 12:55
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door iex »

helemaal mee eens...

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:

GBZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2012 11:30
Contacteer:

Re: Goud kopen?

Ongelezen bericht door GBZ »

In de kern heeft UrbanSolitude natuurlijk wel helemaal gelijk. Goud koop je alleen maar als je het geld niet op een gegeven moment nodig denkt te hebben. Daar zijn de koersontwikkelingen te onvoorspelbaar voor. Op de lange termijn ziet iedereen de goudkoers stijgen, maar als je op enig moment gedwongen zou moeten verkopen ben je altijd afhankelijk van de koers op dat moment. Goud is vermogensbescherming.

Gesloten