LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden en Euro - vergelijken

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Jan1 »

Inderdaad, als het alleen om eten en drinken gaat, dan kun je met € 90,00 je nog wel een slag in de rondte eten, ook wel met z'n tweeën. Maar je moet niet denken dat het luxe is, maar gewone kost, die ook wel gezond en afwisselend kan zijn.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Jan1 schreef:Inderdaad, als het alleen om eten en drinken gaat, dan kun je met € 90,00 je nog wel een slag in de rondte eten, ook wel met z'n tweeën. Maar je moet niet denken dat het luxe is, maar gewone kost, die ook wel gezond en afwisselend kan zijn.
Het ging om honger lijden. Dat hoeft dus niet. Maar je moet niet verwachten dat je ook iedere dag een biertje weg kan werken.

swiebel
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2014 11:39

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door swiebel »

we worden aan alle kanten uitgekleed.
maar wij nederlanders zijn een dom volk, wij slikken alles, doen niets ,maar wel klagen,klagen,klagen

kunnen we stemmen,stemmen we op de verkeerde partijen.

in frankrijk,spanje enz gaan mensen de straat op om te protesteren,nee wij nederlanders doen niets,sluiten deuren en ramen, kennen onze eigen buren niet eens meer.

krijgen we een referendum,komt er als uitslag uit dat we de gulden niet terug willen,we worden genaaid aan alle kanten.

ik ben ervoor dat er zo snel mogelijk oorlog mag komen in europa, laat alles maar naar de vervelend gaan dan, chaos creeren,plunderen , banken ,energie bedrijven enz snachts in de fik steken, laten zien dat nederland te ver gaat

we maken ons wel druk over zwarte piet,marokkanen enz,maar onze eigen toekomst kan ons geen ruk schelen,.

ik ben zo klaar met nederland dat ik in alle winkels ,ga zeuren, boos word enz ,

NEDERLANS MOET FAILIET, OORLOG ,PLUNDEREN, SNACHTS BEDRIJVEN AANPAKKEN, BEDRIJVEN FAILIET LATEN GAAN DMV GEEN AANKOPEN MEER DOEN ,

ik sta 200% achter wilders

geef de nederlanders hun land en valuta terug

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door olaf79 »

swiebel schreef:we worden aan alle kanten uitgekleed.
maar wij nederlanders zijn een dom volk, wij slikken alles, doen niets ,maar wel klagen,klagen,klagen

kunnen we stemmen,stemmen we op de verkeerde partijen.

in frankrijk,spanje enz gaan mensen de straat op om te protesteren,nee wij nederlanders doen niets,sluiten deuren en ramen, kennen onze eigen buren niet eens meer.

krijgen we een referendum,komt er als uitslag uit dat we de gulden niet terug willen,we worden genaaid aan alle kanten.

ik ben ervoor dat er zo snel mogelijk oorlog mag komen in europa, laat alles maar naar de ***** gaan dan, chaos creeren,plunderen , banken ,energie bedrijven enz snachts in de fik steken, laten zien dat nederland te ver gaat

we maken ons wel druk over zwarte piet,marokkanen enz,maar onze eigen toekomst kan ons geen ruk schelen,.

ik ben zo klaar met nederland dat ik in alle winkels ,ga zeuren, boos word enz ,

NEDERLANS MOET FAILIET, OORLOG ,PLUNDEREN, SNACHTS BEDRIJVEN AANPAKKEN, BEDRIJVEN FAILIET LATEN GAAN DMV GEEN AANKOPEN MEER DOEN ,

ik sta 200% achter wilders

geef de nederlanders hun land en valuta terug
Gelukkig hebben we in dit in en in slechte land (waarvan de bevolking tot de top 5 gelukkigste ter wereld behoren) goede psychologen die u verder kunnen helpen

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tenormin »

Volgens mij heeft @swiebel de oorlog niet meegemaakt en weet absoluut niet waar hij over schrijft. Inderdaad, "we" staan er niet zo goed voor als 'vroeger'; er heerst werkeloosheid enz. Zou voorstellen dat @swiebel gaat emigreren naar het beloofde land: Amerika. Daarna zou ik hem wel weer eens willen horen.

Dayaji
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:52

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Dayaji »

Vanaf dag één toen de Euro was ingevoerd, bij het boodschappen doen dacht ik: 'ben benieuwd wat de kommer nu kost, waarvoor ik toen Nfl 1,- betaalde, dat was nu ineens € 1,10 (Nfl 2,42).
V.w.b de spaarcentjes, dit is door 2 gedeeld, minus 10%. Is het gek dat mensen nog net niet i/e kartonnen doos slapen? Ze doen maar en willen graag dat we op ze stemmen. Zijn ze nog geschikt om een land te besturen, na alles wat mis gaat? De één na de ander met een TITEL, waar ik niet eens op wil poepen (uitzonderingen daargelaten). Als de schade is geleden, pas dan wordt ingegrepen. Ze zijn niet creatief genoeg om met oplossingen te komen. Ze kunnen nog zoveel geld laten drukken om de economie op gang te krijgen, dat zal NIET lukken. We willen de gulden terug.
De één na de ander moet aftreden doordat ze niet integer zijn of druk hebben met het stelen.
"Als je lief bent voor mij, zal ik ook lief zijn voor jou ", zo gaan de boeven met elkaar om en daar gaan onze centjes. Vervolgens hervormen en telkens weer is de burger het slachtoffer. Veel te druk om de eigen zakken te vullen, ze vallen in slaap, moe van het roven en kunnen geen toezicht houden. In welke sector gaat het wél goed? Daar waar ze het goede voorbeeld dienen te zijn voor de burger, het is gewoonweg schandalig. We hebben het over andere landen waar het corrupt is, nou NL, schaam je toch!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door kweenie »

Goh, ik heb kort geleden ook 45 ct voor een komkommer betaald. Die zijn dus niet echt veel duurder geworden sinds de guldentijd... Maar zoals met alle seizoensgroente zit er veel variatie in de prijzen. Nu het een paar dagen gaat vriezen, zullen de prijzen omhoog schieten. Wat dat betreft was de winter niet de handigste tijd om de Euro in te voeren.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door hharteman »

Oorlog hoef ik niet meer mee te maken, die hebben we al op financieel gebied en bloembollen lust ik ook niet.
Mijn vader vond ze ook niet lekker namelijk.
Er gaat flink wat geld gedrukt worden in de komende tijd en dat zal het leven niet goedkoper maken.
Daarbij gaat zorg steeds verder achteruit en is prijzig.
Huren van sociale huurwoningen worden rucksichtloos verhoogd.
Dat voelen we niet zo want zijn alleen weg gelegd voor asielzoekers.
Hebben woningbouwverenigingen een eigen inflatie norm?
Oude woningen met energieklasse Z voor onbetamelijke prijzen verhuren.
Huren zijn niet naar waarde van de woning.
Steeds meer mensen in de schuldsanering.
Ik hoor in de politiek vele positivo's, maar volgens mij zijn we alweer op weg naar de volgende recessie.
Straks 1.000.000 werklozen?
Heeft allang niets meer met de Florijn te maken maar dat is dit topic is toch al lang niet meer.

HH

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door sjohie »

Dayaji schreef:Vanaf dag één toen de Euro was ingevoerd, bij het boodschappen doen dacht ik: 'ben benieuwd wat de kommer nu kost, waarvoor ik toen Nfl 1,- betaalde, dat was nu ineens € 1,10 (Nfl 2,42).
V.w.b de spaarcentjes, dit is door 2 gedeeld, minus 10%. Is het gek dat mensen nog net niet i/e kartonnen doos slapen? Ze doen maar en willen graag dat we op ze stemmen. Zijn ze nog geschikt om een land te besturen, na alles wat mis gaat? De één na de ander met een TITEL, waar ik niet eens op wil poepen (uitzonderingen daargelaten). Als de schade is geleden, pas dan wordt ingegrepen. Ze zijn niet creatief genoeg om met oplossingen te komen. Ze kunnen nog zoveel geld laten drukken om de economie op gang te krijgen, dat zal NIET lukken. We willen de gulden terug.
De één na de ander moet aftreden doordat ze niet integer zijn of druk hebben met het stelen.
"Als je lief bent voor mij, zal ik ook lief zijn voor jou ", zo gaan de boeven met elkaar om en daar gaan onze centjes. Vervolgens hervormen en telkens weer is de burger het slachtoffer. Veel te druk om de eigen zakken te vullen, ze vallen in slaap, moe van het roven en kunnen geen toezicht houden. In welke sector gaat het wél goed? Daar waar ze het goede voorbeeld dienen te zijn voor de burger, het is gewoonweg schandalig. We hebben het over andere landen waar het corrupt is, nou NL, schaam je toch!
Als ik nú de AH in stap, betaal ik 79ct voor een komkommer (kijk zelf maar op hun site), en dat is nog niet eens de goedkoopste supermarkt. Die komkommer is dus lang geen 1,19, en dit is ook geen aanbiedingsprijs. Verder zijn we nu 12 jaar na invoering van de euro, en zijn bijvoorbeeld de lonen en grondstofprijzen ook flink gestegen.

Stel we gaan terug, dan gaan álle prijzen +/- door de helft, als we dezelfde rekenformule gebruiken als toentertijd, dus ook je loon en evt toeslagen etc. Bruto schiet je er dus niks mee op, en netto ga je er geld op verliezen, want de kosten van die operatie zijn er ook nog, en die zijn niet mals.

De keus is gemaakt, de teerling is geworpen, en door achteruit te kijken zie je obstakels voor je over het hoofd en ga je plat op je toet.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, of het beestje nu gulden of euro heet, als je er maar mee kan betalen...

De Zwitsers hebben de Frank losgekoppeld van de euro, moet je eens zien wat daar nu gebeurd, of je daar zo blij mee moet zijn?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door hharteman »

witte angora schreef:Ach, of het beestje nu gulden of euro heet, als je er maar mee kan betalen...

De Zwitsers hebben de Frank losgekoppeld van de euro, moet je eens zien wat daar nu gebeurd, of je daar zo blij mee moet zijn?
Die willen zich waarschijnlijk helemaal los maken van Europa.
Zouden wij misschien ook moeten doen.

HH

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:Goh, ik heb kort geleden ook 45 ct voor een komkommer betaald. Die zijn dus niet echt veel duurder geworden sinds de guldentijd... Maar zoals met alle seizoensgroente zit er veel variatie in de prijzen. Nu het een paar dagen gaat vriezen, zullen de prijzen omhoog schieten. Wat dat betreft was de winter niet de handigste tijd om de Euro in te voeren.
Gezien de 'normale' inflatie en de periode die het hier betreft zou je dus eigenlijk zeggen dat de prijzen niet zijn gestegen, maar zijn gedaald!
Inderdaad is een komkommer bij de AH te krijgen rond de 50 cent ( en dat is niet eens de goedkoopste ). Bij de Lidl zijn ze regelmatig te krijgen voor 39 cent.

Zijn de prijzen dan dus gedaald sinds de euro? :mrgreen:

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door G7 »

Zo wie zo zijn prijzen van groenten en fruit seizoen gebonden, dus duur of goedkoop. Dat de komkommers nu zo voordelig zijn, lees dumpprijzen, komt mede ook omdat Rusland niet meer afneemt van ons land. Tsja...ze moeten ze toch kwijt he, dus waarom niet voor een paar cent te koop leggen.

En iemand beweert hier dat de lonen ook zijn gestegen. Natuurlijk, maar niet in verhouding van voor de euro en we moeten het er wel mee doen. Maar ja, ik denk dat diegenen die dat zeggen, het altijd al goed hadden en nu nog beter, want er zijn natuurlijk altijd mensen, die er beter door zijn geworden. Nou, wij in ieder geval niet!! We kunnen ons redden en wil ook verder niet klagen, maar er zijn mensen hier in ons eigen land, waar het water tot aan de lippen staat.

Natuurlijk.....eigen schuld, zullen een paar van jullie wel weer roepen, maar die weten niet beter en zien niets om zich heen.

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door angel1978 »

G7 schreef:Zo wie zo zijn prijzen van groenten en fruit seizoen gebonden, dus duur of goedkoop. Dat de komkommers nu zo voordelig zijn, lees dumpprijzen, komt mede ook omdat Rusland niet meer afneemt van ons land. Tsja...ze moeten ze toch kwijt he, dus waarom niet voor een paar cent te koop leggen.

En iemand beweert hier dat de lonen ook zijn gestegen. Natuurlijk, maar niet in verhouding van voor de euro en we moeten het er wel mee doen. Maar ja, ik denk dat diegenen die dat zeggen, het altijd al goed hadden en nu nog beter, want er zijn natuurlijk altijd mensen, die er beter door zijn geworden. Nou, wij in ieder geval niet!! We kunnen ons redden en wil ook verder niet klagen, maar er zijn mensen hier in ons eigen land, waar het water tot aan de lippen staat.

Natuurlijk.....eigen schuld, zullen een paar van jullie wel weer roepen, maar die weten niet beter en zien niets om zich heen.
Dat argument is al eens voorbij gekomen en bleek ook toen al niet waar.
Nu is het enkel het herhalen van dezelfde argumenten, ook nu weer zonder onderbouwing.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door G7 »

Nou Angel, laat ik nou precies hetzelfde gedacht hebben toen ik jou bijdrage net weer las. Ik dacht nog.... daar gaan we weer. Ze / hij wil weer gelijk hebben, nou je mag hoor... :roll: ik weet gelukkig wel beter.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door sjohie »

G7 schreef:Zo wie zo zijn prijzen van groenten en fruit seizoen gebonden, dus duur of goedkoop. Dat de komkommers nu zo voordelig zijn, lees dumpprijzen, komt mede ook omdat Rusland niet meer afneemt van ons land. Tsja...ze moeten ze toch kwijt he, dus waarom niet voor een paar cent te koop leggen.

En iemand beweert hier dat de lonen ook zijn gestegen. Natuurlijk, maar niet in verhouding van voor de euro en we moeten het er wel mee doen. Maar ja, ik denk dat diegenen die dat zeggen, het altijd al goed hadden en nu nog beter, want er zijn natuurlijk altijd mensen, die er beter door zijn geworden. Nou, wij in ieder geval niet!! We kunnen ons redden en wil ook verder niet klagen, maar er zijn mensen hier in ons eigen land, waar het water tot aan de lippen staat.

Natuurlijk.....eigen schuld, zullen een paar van jullie wel weer roepen, maar die weten niet beter en zien niets om zich heen.
Mijn functie is sinds de invoering van de Euro niet noemenswaardig veranderd, en ik heb ook geen promotie gemaakt, maar mijn salarisbedrag is door reguliere trendmatige verhogingen etc inmiddels even hoog in euro's als dat het was in guldens, dat houdt dus grofweg gelijke tred met de hier vaak genoemde verdubbeling van de prijzen van veel producten.

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjohie schreef:
G7 schreef:Zo wie zo zijn prijzen van groenten en fruit seizoen gebonden, dus duur of goedkoop. Dat de komkommers nu zo voordelig zijn, lees dumpprijzen, komt mede ook omdat Rusland niet meer afneemt van ons land. Tsja...ze moeten ze toch kwijt he, dus waarom niet voor een paar cent te koop leggen.

En iemand beweert hier dat de lonen ook zijn gestegen. Natuurlijk, maar niet in verhouding van voor de euro en we moeten het er wel mee doen. Maar ja, ik denk dat diegenen die dat zeggen, het altijd al goed hadden en nu nog beter, want er zijn natuurlijk altijd mensen, die er beter door zijn geworden. Nou, wij in ieder geval niet!! We kunnen ons redden en wil ook verder niet klagen, maar er zijn mensen hier in ons eigen land, waar het water tot aan de lippen staat.

Natuurlijk.....eigen schuld, zullen een paar van jullie wel weer roepen, maar die weten niet beter en zien niets om zich heen.
Mijn functie is sinds de invoering van de Euro niet noemenswaardig veranderd, en ik heb ook geen promotie gemaakt, maar mijn salarisbedrag is door reguliere trendmatige verhogingen etc inmiddels even hoog in euro's als dat het was in guldens, dat houdt dus grofweg gelijke tred met de hier vaak genoemde verdubbeling van de prijzen van veel producten.
En dat zie je bijna overal..
Je kan dus nu zelfs 2x zoveel komkommers kopen dan je in de tijd van de gulden kon :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door kweenie »

En iemand beweert hier dat de lonen ook zijn gestegen. Natuurlijk, maar niet in verhouding van voor de euro en we moeten het er wel mee doen. Maar ja, ik denk dat diegenen die dat zeggen, het altijd al goed hadden en nu nog beter, want er zijn natuurlijk altijd mensen, die er beter door zijn geworden. Nou, wij in ieder geval niet!!
Dat kan ook door een (bewuste) politieke denivellering komen. Dat de politiek dus bewust de verschillen tussen 'arm' en 'rijk' heeft vergroot. Gemiddeld houden de salarissen dan bijvoorbeeld wel gelijke tred met de inflatie, maar de 'armen' blijven daar dan bij achter

Maar dit verschijnsel heeft niets te maken met de Euro, maar alles met politieke voorkeuren.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
En iemand beweert hier dat de lonen ook zijn gestegen. Natuurlijk, maar niet in verhouding van voor de euro en we moeten het er wel mee doen. Maar ja, ik denk dat diegenen die dat zeggen, het altijd al goed hadden en nu nog beter, want er zijn natuurlijk altijd mensen, die er beter door zijn geworden. Nou, wij in ieder geval niet!!
Dat kan ook door een (bewuste) politieke denivellering komen. Dat de politiek dus bewust de verschillen tussen 'arm' en 'rijk' heeft vergroot. Gemiddeld houden de salarissen dan bijvoorbeeld wel gelijke tred met de inflatie, maar de 'armen' blijven daar dan bij achter

Maar dit verschijnsel heeft niets te maken met de Euro, maar alles met politieke voorkeuren.
Dat zou dan ook wel gebeurd zijn als we de gulden hadden gehouden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad. Dat wil ik maar zeggen.

Gesloten