LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden en Euro - vergelijken

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door hharteman »

angel1978 schreef: Gezien de 'normale' inflatie en de periode die het hier betreft zou je dus eigenlijk zeggen dat de prijzen niet zijn gestegen, maar zijn gedaald!
Inderdaad is een komkommer bij de AH te krijgen rond de 50 cent ( en dat is niet eens de goedkoopste ). Bij de Lidl zijn ze regelmatig te krijgen voor 39 cent.

Zijn de prijzen dan dus gedaald sinds de euro? :mrgreen:
Tja, het zal wel komkommertijd zijn. :)
In Duitsland zijn ze nog goedkoper zag ik vd week. :wink:
Made in Holland stond er op.

HH

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hharteman schreef:
witte angora schreef:Ach, of het beestje nu gulden of euro heet, als je er maar mee kan betalen...

De Zwitsers hebben de Frank losgekoppeld van de euro, moet je eens zien wat daar nu gebeurd, of je daar zo blij mee moet zijn?
Die willen zich waarschijnlijk helemaal los maken van Europa.
Zouden wij misschien ook moeten doen.

HH
Als Zwitserland zich nog meer van Europa losmaakt kunnen ze de deur sluiten. Veel Zwitsers moeten nu al hun boodschappen in Eurolanden doen omdat het in Zwitserland zelf te duur is geworden. Door de actie van vorige week is de export ook nog een heel erg lastig geworden. De welvaart droogt daar nu heel erg snel op... Ik kom voor mijn werk 1 a 2 keer in de maand in Zwitserland en zie en hoor hoe het daar gaat. In Nederland krijgen we vooral hallelujah verhalen te horen, maar het gaat daar echt niet goed. Aansluiting bij de EU zou het voor de gemiddelde Zwitser een stuk beter maken. Zwitserland is nu alleen maar een leuk land als je minimaal een ton verdient. Als je minder hebt is het erg zwaar.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee wat de Zwitserse horloges inmiddels in Nederland 'doen'. Had er een paar op het oog. Maar als de prijsstijging tegen dat ik centen heb me te veel is, dan wordt het een ander merk, er zijn zat merken die net zulke mooie en kwalitatief goede horloges leveren. Als die in verhouding ook nog eens goedkoper worden, is voor mij de keuze snel gemaakt.

Wat dat betreft ben ik nog altijd een nuchtere Hollander (ook al komt één tak van mijn voorfamilie uit Zwitserland).

Niet dat dat ene horloge voor de Zwitsers het verschil uitmaakt; maar uiteindelijk zal het in het grotere geheel wel om méér dan één horloge gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor veel luxe-artikelen is de prijs niet de doorslaggevende factor. Soms is het juist een voordeel als iets duur is, kunnen mensen ermee pronken dat ze het kunnen betalen. Voor veel hoogwaardige (mechanische) artikelen uit Zwitserland (horloges, motoren etc.), maar ook voor bijvoorbeeld medicijnen, is de prijs daarom iets minder van belang dan bij standaard bulk-mateialen, zoals graan of olie. Voor Zwitserland geldt dus dat ondanks dat het land sterk afhankelijk is van de export naar de EU, het feit dat hun artikelen ineens 20% duurder zijn geworden -relatief- minder dramatisch hoeft te zijn dan dat bijvoorbeeld voor Nederland zou gelden.

Maar los daarvan is het voor veel Zwitsers natuurlijk wel heel zuur. Bijvoorbeeld voor winkeliers, die met hun duur betaalde voorraden zitten terwijl de Zwitsers nu ineens die spullen goedkoop in het buitenland kunnen kopen.

Gesloten