LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.

terugkeer naar de gulden maakt het er niet goedkoper op

ja
27
49%
neen
28
51%
 
Totaal aantal stemmen: 55

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door berendjan »

In heel wat topics op dit forum wordt ervoor gepleit om de euro zo snel mogelijk af te schaffen. De belangrijkste redenen voor deze pleidooien is de stelling dat met de invoering van de euro het leven een stuk duurder is geworden. Voor een klein gedeelte zal dit best waar zijn. EER zullen best bedrijven geweest zijn die het niet zo nauw genomen hebben met de omrekening van guldens naar euro's en wellicht zal inderdaad zelfs een enkeling het gulden teken vervangen hebben voor het euroteken doch de bedragen achter dat teken gehandhaafd hebben. Draaien we die onterechte prijsverhogingen weer terug door de euro af te schaffen en de gulden weer terug te krijgen? Natuurlijk niet. De prijzen zullen weer van euro's naar guldens omgerekend worden en diegene die het met de koers niet zo nauw namen toen de euro werd ingevoerd, zullen dat ook doen als ze weer terug moeten rekenen naar guldens. En diegenen die simpelweg het guldenteken door dat van de euro hebben vervangen, zullen nu de prijs wel omrekenen met behulp van een voor hun aangename koers. Bovendien, komt de gulden weer terug en gaan we naar het buitenland moeten we toch weer guldens omwisselen naar euro's. Met alle kosten van dien.

Frits van Dijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2004 18:37

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door Frits van Dijk »

ik denk niet dat horecabazen zo snel een kopje koffie op hun kaart zetten voor fl. 4,70. Laat staan dat ze voor hun gunstig afronden naar bv. 5 gulden.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door berendjan »

Kijk, daarin zit hem nou net de clou. Door de euro is niet alleen het inkomen meer dan gehalveerd, maar zijn ook de prijzen lager geworden. Dat resulteert daarin dat je denkt dat het goedkoper is geworden. Wat nu 99,99 euro kost, zou in het gulden tijdperk zo'n 220 gulden gekost hebben (even afgezien van prijsverhogingen). Bij een prijs van 220 gulden had je waarschijnlijk nog wel een paar keer nagedacht voor je het betreffende artikel gekocht zou hebben (als je het tenminste niet perse nodig gehad zou hebben), Nu het maar 99,99 euro kost koop je het waarschijnlijk wel zonder na te denken. Met als gevolg dat aan het eind van je geld nog maand over is. Het is niet voor niks dat prijzen als het ff kan worden afgerond op bedragen die net onder een tientje of een veelvoud of honderd of een veelvoud liggen. Dat heet de psychologische grens en mensen denken dat het goedkoop is en happen toe. Het enige wat zal gaan gebeuren als we terug gaan naar de gulden is dat men minder snel geneigd is iets te kopen. Omdat dan de prijs weer een stuk hoger wordt en de psychologische grens verdwijnt.

Gast

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door Gast »

Net zoals de grenzen binnen Europa.

maurien

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door maurien »

ja en de grenzen tussen wat wel en wat niet mag

flap35
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 feb 2005 21:48

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door flap35 »

Er zou niets aan de hand geweest zijn wanneer de lonen aangepast hadden geworden met ingang van de euro ten opzichte van de prijsstijgingen die al vanaf december voorafgaand aan de invoer van de euro werden ingevoerd. Ik heb dit in december voorafgaand aan de invoer van de euro al aangegeven aan het europarlement. Uiteraard kreeg ik bericht dat de prijzen niet gestegen waren. Echter een half jaar later, na meerdere correspondentie naar Europarlement, kreeg ik antwoord dat inderdaad een aantal zaken veel duurder zijn geworden maar dat dit niet meer is terug te draaien. Ach, met een beetje moeite van hun kant, kan heel veel, maar ja, dat schaadt weer hun belang.

b.olsen

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door b.olsen »

stuur dan nog maar een berichtje naar het parlement, met de vraag of ze al die gezinnen die door hun toedoen op straat komen te staan ,bij hun mogen komen wonen. en of de kok die ze in dienst hebben dan tegelijk hun eten kookt

henriz

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door henriz »

flap35 schreef:Er zou niets aan de hand geweest zijn wanneer de lonen aangepast hadden geworden met ingang van de euro ten opzichte van de prijsstijgingen die al vanaf december voorafgaand aan de invoer van de euro werden ingevoerd.
Nou dat werkt zo niet. Stel dat jouw loon 10% hoger wordt. Je baas zal dan meer geld binnen moeten krijgen om dat te betalen. Anders gaat ie failliet en daar heb jij ook niks aan. Hij zal de prijzen moeten verhogen vanwege de gestegen loonskosten.
Nou krijgt dat leuke meisje bij de bakker er ook 10% bij, en die jongen van de groenteman. Ook de bakker en de groenteman moeten uitkomen en zullen genoodzaakt zijn hun prijzen aan te passen.

Ofwel, met jouw idee gaat je loon 10% omhoog, maar alle prijzen ook.

Gast

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door Gast »

Vergeet niet dat we erin 2001 met zijn allen in inkomen fors op vooruit zijn gegaan. Mensen met een selectief geheugen zijn dat dus heel erg snel vergeten.

Dat het nu weer wat minder met de economie gaat, en sommige dingen nu in prijs worden verhoogd, terwijl dat niet in de pas loopt met de gemiddelde inkomensstijging, brengt veel mensen op het idee, dat we nu, anno 2005 ineens fors achteruit zijn gegaan in onze koopkracht. Vergeleken met bijvoorbeeld 2004 of 2003 is dat misschien wel zo, maar als je verder teruggaat in de tijd, klopt die redenering niet meer.

Creatieve geesten zullen hier wel op reageren met: hoe kom je aan die onzin? Nou mensen: ik heb mijn salarisoverzichten nog, ik heb de overzichten van mijn verzekeringen en vaste lasten nog, en ik denk verder dan mijn neus lang is.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door b.olsen »

dan denk ik dat jij een ding vergeten bent , nl. de vaste lasten . die zijn zodanig verhoogt dat ze boven het percentage van de loonstijging uitgekomen zijn . nl. ons inkomen steeg in 2001 met 45 euro bruto , netto houden wij daar 15 euro van over . in 2000 betaalden wij 279 gulden aan waterschapsbelasting , nu in 2005 228 euro . dit is een van de vele voorbeelden . en nu is er dus de loonstop . :( :( :( :( :( :(

broeders

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door broeders »

het afschaffen van de euro zal het leven ons veel goedkoper maken want door de euro is het steeds slechter geworden veel mensen zitten al in de problemen daar heeft de eoro aan mee gewerkt groetjes c broeders

SoSo
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mar 2005 15:53

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door SoSo »

Ik vind ook dat sinds de invoering van die rot-euro het leven veel duurder is geworden. Ik reken nog steeds om naar de gulden en schrik me iedere keer weer rot van de prijzen. Ik heb afgelopen jaar bijv. nog nooit zulke dure aardbeien gezien: eur 3.99 - 4.99 (fl 8.80 - fl 11 !!!) voor een bak was niet ongewoon. Vandaag een bloemkool gezien .voor 2.69 = wel bijna 6 gulden. En dan zijn dit nog maar de gewone dingen.
Het is natuurlijk niet alleen de euro die het leven zo duur heeft gemaakt, maar het zijn ook de vaste lasten, verzekeringen, energie en ga zo maar door, die onevenredig met de inkomens stijgen.
De regering wil dat we meer gaan uitgeven, is goed voor de economie, maar de laatste tijd denk ik alleen maar na over waarop ik nog kan bezuinigen. Sparen is er allang niet meer bij.
En als je dan eens een extra uitkering of bonus bovenop je salaris krijgt, wordt dat volgens het bijzonder tarief lekker dubbel belast! Je kunt er dan je saldotekort mee opvullen zodat je weer even 'bij' bent.
Terug naar de gulden zal niets oplossen, we hadden hem gewoon moeten houden (zoals Engeland: wel lid van de EU met behoud van het britse pond)

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door b.olsen »

het afschaffen van de euro maakt het leven wel goedkoper, want je denkt toch niet dat ze het lef hebben om 11 gulden voor een bakje met aardbeien te vragen , dat koopt toch niemand. ?

SoSo
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mar 2005 15:53

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door SoSo »

Dat lef hebben ze wel want ze vermengvuldigen de prijzen gewoon met 2.2 en gooien er nog een schepje bovenop, precies wat met de invoering van de euro is gebeurd. Er zullen dan wel weer economische factoren meespelen waar de gewone man geen boodschap aan heeft.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door b.olsen »

nee , zo bedoel ik het niet , wat ik bedoel is , dat juist diegenen die nu fel tegen de euro zijn zoals ik , dat die de euro nog steeds omrekenen naar de gulden omdat wij niet anders kunnen, als ze nu 3,99 voor een bloemkool vragen (dat is 8,79 in guldens) dan kopen wij dat niet omdat het belachelijk duur is , als de gulden terugkomt , dan koopt bijna niemand zulke dure levensmiddellen , omdat ze dat niet kunnen betalen , dus dan zal de winkelier genoodzaakt zijn de prijzen te verlagen, want anders verdient hij niet genoeg om zijn zaak draaiende te houden, en van de rijken kunnen ze niet leven , omdat jan met de pet nog altijd in de meerderheid is, en dat weten ze in Den haag ook maar al te goed. :D

Gast

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door Gast »

je eet iedere dag bij je ouders.
Dus wat weet je er nu van?
Je hoeft niet eens te gaan kijken wat een bloemkool kost.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door b.olsen »

natuurlijk kijk ikwel wat alles kost, zodat wij weer normaal thuis kunnen gaan eten bv. van mij mag de euro dus wel afgeschaft worden , al was het alleen maar om die winkeliers met hun belachelijke prijsverhogingen . .

Gast

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door Gast »

hahahaha, jij bent echt naief zeg, niet normaal meer.

Gast

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door Gast »

Ik snap het niet als een bak aardbeien nou zo duur is laat je hem toch gewoon staan als de supermarkt ze na een week moet weggooien hebben ze meer verlies dan dat ze het voor een normale prijs verkopen gewoon doen dan leren ze het wel. Trouwens in deze tijd van het jaar horen er geen aardbeien te zijn waarschijnlijk geteeld in een of ander apenland waar ze alle verbodsen gifstoffen die we hier al jaren geleden hebben weggedaan nog vrolijk gebruiken om ze daarna aan ons domme europeanen te voeren.

En ik ben voor de euro heerlijk ding heeft wat problemen gehad maar doet het nu lekker.

Gast

Re: het afschaffen van de euro maakt het leven niet goedkoper

Ongelezen bericht door Gast »

iedereen is wel eens naief , jij net zo goed als b.olsen , maar wat ik mij afvraag is dit : als de euro afgeschaft wordt , zouden al die mensen het dan echt beter krijgen?

Gesloten