LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inwisselen guldens voor euro´s

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Mark Gulden
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2008 15:17

inwisselen guldens voor euro´s

Ongelezen bericht door Mark Gulden »

Hoi, in een auto van een familielid die reeds jaren had stilgestaan ontdekte ik vorig jaar een laatje vol guldens/rijksdaalders en 5-guldenmunten. Hoewel het wel prettig was om weer even "echt geld" te horen rinkelen, vroeg ik me toch af of ik dit nog ergens kan wisselen voor euro's. In totaal is het toch zo'n 30 gulden. Tegen de huidige koers zou dat zo ongeveer 8 euro moeten zijn.
Iemand een idee?

Heidy
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:42

Re: inwisselen guldens voor euro´s

Ongelezen bericht door Heidy »

bij het gwk als het goed is.

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: inwisselen guldens voor euro´s

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

//tegen de huidige koers//

De koers is nog steeds 2,20371. Net als op 1 januari 1999.

30 gulden is dus ongeveer euro 13,50.

Voor dat geld kun je je benzinetank voor 1/10 deel vullen. Of drie pilsjes op een amsterdams terras.

gooi die guldens dus maar in zee.

FerdiXXX
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2008 14:39

Re: inwisselen guldens voor euro´s

Ongelezen bericht door FerdiXXX »

Volgens mij is de inwisseltermijn van munten inmiddels verstreken.
Biljetten kunnen voorlopig nog worden ingewisseld.

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: inwisselen guldens voor euro´s

Ongelezen bericht door Upstairs »

Vraag
Kan ik nog guldenmunten omwisselen?

Antwoord
Guldenmunten kunt u bij de Nederlandsche Bank niet meer omwisselen voor euro’s. Zilveren munten als rijksdaalders, guldens en herdenkingsmunten, kunt u hier evenmin omwisselen.

U kunt deze zilveren munten omwisselen bij de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht of bij munthandelaren.

Koninklijke Nederlandse Munt
Leidseweg 90, Utrecht
Tel. (algemeen): 030-2910410
e-mail: [email protected]

Gegevens komen van de Nederlandse bank.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: inwisselen guldens voor euro´s

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

J. Degrelle schreef:30 gulden is dus ongeveer euro 13,50.

Voor dat geld kun je je benzinetank voor 1/10 deel vullen.
Misschien geldt dat voor als je Hummer rijdt, maar ik heb voor 60 euro een volle tank (nog steeds buitensporig veel geld, maar goed, 135 euro is meer dan het dubbele daarvan).

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: inwisselen guldens voor euro´s

Ongelezen bericht door Quisquid »

Munten konden nog tot en met eind december 2007 ingewisseld worden bij de kantoren van De Nederlandsche Bank. Aan het einde van die periode hielden de postkantoren de actie "Maak euro's van uw guldens" en konden de munten ook ingewisseld worden op de postkantoren.

Guldensbankbiljetten zijn in te wisselen bij De Nederlandsche Bank tot 30 jaar nadat zij uit de circuilatie zijn genomen. Voor de meeste biljetten dus tot 1 januari 2032.

Waarbij ik mij meteen afvraag waarom niet tot en met 28 januari 2032, want de chartale euro mag dan wel op 1-1-2002 ingevoerd zijn, de guldens konden nog gebruikt worden tot en met 28 januari 2002.

De gevonden munten kunnen nu niet meer omgewisseld worden. Je kunt ze bewaren als souvenir en misschien leveren zij nog eens een nette verzamelaarswaarde op (afhankelijk van zeldzaamheid en conditie).

Gesloten