LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Het gaat er ook om dat de prijzen in Nederland na invoering van de Euro harder gestegen zijn dan het normale inflatie niveau.
Harder dan in de landen om ons heen.
Duitsers stonden in die tijd best wel bekend om stevige boetes in de tijd van de Mark.
Nederland heeft daarin de overtreffende trap gevonden.

De Gulden komt zeer waarschijnlijk niet terug.
De nieuwe omrekening zou de munt nog verder degraderen, maar toch mis ik het duppie, heitje, en de piek de knaak enz. nog steeds.
De huidige muntjes zijn moeilijk te onderscheiden voor een kleurenblinde.
Nu nog heb ik moeite met de Euro muntjes.

HH

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Teunbosseman schreef: Ik heb o.a. te maken met:
Damen Shipyards:
Ja, heel leuk om 1 keer per anderhalf jaar de klossen weg te tikken onder een waanzinnig jacht met gouden toiletbrillen waar één of andere verveelde oliesjeik toch weer 3 weken plezier van heeft, maar als je het nou hebt over DE rol die Nederland in DE scheepvaart speelt in DE wereld, is dit toch wel eventjes iets minder indrukwekkend dan de rol die we hierin ooit speelde. Bovendien is dit scheepsbouw en niet scheepvaart, maar het verhaal gaat voor beiden op. Er worden geen commerciële schepen gebouwd, er vaart hoegenaamd geen commercieel schip onder Nederlandse vlag en er zijn geen Nederlandse rederijen.

Echt, op letterlijk elk gebied waarop Nederland ooit economisch een grote rol heeft gespeeld zijn we inmiddels lang en breed overvleugeld door het buitenland, zowel qua technisch niveau als qua volume. Alleen in de off-shore en het aanleggen van complete kunstmatige eilanden in de oceaan en dergelijke, tellen we nog wel een beetje mee.

We moeten ons echt realiseren dat we ons Asterix & Obelix syndroompje moeten gaan laten vallen. Nederland is écht niet meer in de economische positie om zich een eigen munt te kunnen permitteren. Al lang vóór de introductie van de euro was dat trouwens al het geval. Onze gulden was enkel en alleen zo sterk omdat deze monetair was gekoppeld aan de deutschmark, al jaren. Zouden we dit wel doen dan houden we alleen nog maar een beetje lokale economie over en kunnen we net zo goed in plaats van een munt een standaard invoeren van mooi opgeverfde schelpen en kralen. Op zich ook niks mis mee, maar dan leven we wel als een Pigmeën stam aan het strand, en moeten we in de winters hééél veel konijnenbontjes dragen om onszelf een beetje warm te houden. En ons wereldje wordt dan een stuk kleiner, in plaats van de globalisering die in de rest van de wereld plaats vindt.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het gaat er ook om dat de prijzen in Nederland na invoering van de Euro harder gestegen zijn dan het normale inflatie niveau.
Daar is die stelselmatige leugen weer! Dit is dus gewoon niet waar. In dit topic ook al heel wat keren aangetoond, maar blijkbaar bekt dit nogal lekker bij de verjaardagsprietpraat.
De olie is flink duurder geworden ( en dus de benzine ), maar dat heeft niets met de euro te maken en de horeca heeft flink de prijzen opgestuwd.
De supermarktprijzen zijn ( normale inflatie in ogenschouw nemend ) zelfs gezakt.
Harder dan in de landen om ons heen.
Ook dat is onzin. Het is niet voor niets dat heel wat Duitsers een gedeelte van de boodschappen over de grens in Nederland komen doen. Een deel van de produkten ( waaronder vooral accijnsprodukten, maar ook dat heeft NIETS met een euro / gulden te maken ) is elders goedkoper. Een ander deel is hier echter goedkoper. Over het algemeen maakt het niet zoveel uit.
Er zijn ook heel wat landen om ons heen ( zowel met de euro als zonder ) waarbij het prijspeil juist veel hoger ligt dan hier !

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Teunbosseman schreef:Das het voordeel van NL....een vrije mening zonder dat je daarvoor gekwalificeerd hoedt te zijn.
Een mening is een mening, daarvoor hoef je geen econoomitrist te zijn.
....
Denk niet dat hier iemand is welke zich bezig houdt met macro economische belangen etc etc etc......denk dat je in verkeerde forum zit.
En ik denk dat het onderwerp van dit forum 'Meer mensen willen de gulden terug', er juist eentje is met macroeconomische samenhang. Een mening kun je hebben over meer of minder Frans Bauwer op de TV, of 130 op de snelweg, maar net als dat je geen mening kunt hebben of er meer of minder elf-stedentochten moeten komen, is ook de herinvoering van de gulden helemaal geen issue waarover je door voor- en tegenstanders een stemming zou kunnen laten bepalen.

Het is een beetje kinderlijk naïef om te veronderstellen dat je door de herinvoering van de gulden de situatie van voor 2002 ook weer terug zou krijgen, compleet met het prijsniveau van toen, en de internationale handelsstromen van toen, en de economische verdeeldheid in de wereld van toen, en de positie van de individuele munten op de valutamarkt van toen.

Slechts een heel enkel effect wat als nadeel van de euro wordt gezien is ten gevolge van lokale invloeden. Zo zullen inderdaad wat prijzen omhoog gegaan zijn van produkten van ondernemers die de gelegenheid waargenomen hebben om bij het verlagen van het getal niet helemaal de factor gulden<>euro te hanteren. Berucht is de horeca. Maar prijs is nou precies wat de consument in een vrije markt economie zélf in de hand heeft; Als je biertje opeens twee keer zo duur is dan koop je het gewoon niet meer, en dan heeft de kroegbaas twee mogelijkheden, failliet gaan of de prijs halveren. Als ik nu goedkoop uit eten ga, ben ik omgerekend net anderhalf keer zo veel kwijt als in mijn studententijd 25 jaar terug, dat is toch een prijsstijging die heel ver achterloopt bij de stijging van mijn inkomen.

Verreweg de meeste invloed op onze economie komt uit het buitenland. Alleen al de olieprijs is meer dan verdriedubbeld sinds de europeriode. Dat heeft meer invloed op ons prijspeil, dan welke munt, staatslening aan zwakkere EU leden, toetreding van nieuwe landen, of inflatie maatregelen van DNB of ECB ook. In Koeweit rekenen we af in dollars, daar weten ze niet eens van het al dan niet bestaan van euro, gulden, mark of franc af. Als je naast de oliemarkt de effecten van de automatisering op de huidige economie ook nog eens een keer mee beschouwt heb je al zoveel externe effecten waar we geen invloed op kunnen uitoefenen dat het al niet eens meer voorstelbaar is dat we de mogelijkheid zouden hebben om in ons landje iets voor onszelf te beginnen met een eigen valuta eenheid.

Als je 'een mening aan het vormen' bent over de terugkeer van de gulden, ben je in feite aan het mijmeren in het verleden, dromen van iets wat geweest is en nooit meer terug komt....

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

hharteman schreef: De huidige muntjes zijn moeilijk te onderscheiden voor een kleurenblinde.
Nu nog heb ik moeite met de Euro muntjes.
Goed nieuws voor jou dan; geef het nog een periode die korter is dan de europeriode tot nu toe (13 jaar), en er zijn helemaal geen fysieke munten meer...

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door prem »

angel1978 schreef:
Het gaat er ook om dat de prijzen in Nederland na invoering van de Euro harder gestegen zijn dan het normale inflatie niveau.
Daar is die stelselmatige leugen weer! Dit is dus gewoon niet waar. In dit topic ook al heel wat keren aangetoond, maar blijkbaar bekt dit nogal lekker bij de verjaardagsprietpraat.
De olie is flink duurder geworden ( en dus de benzine ), maar dat heeft niets met de euro te maken en de horeca heeft flink de prijzen opgestuwd.
De supermarktprijzen zijn ( normale inflatie in ogenschouw nemend ) zelfs gezakt.
Harder dan in de landen om ons heen.
Ook dat is onzin. Het is niet voor niets dat heel wat Duitsers een gedeelte van de boodschappen over de grens in Nederland komen doen. Een deel van de produkten ( waaronder vooral accijnsprodukten, maar ook dat heeft NIETS met een euro / gulden te maken ) is elders goedkoper. Een ander deel is hier echter goedkoper. Over het algemeen maakt het niet zoveel uit.
Er zijn ook heel wat landen om ons heen ( zowel met de euro als zonder ) waarbij het prijspeil juist veel hoger ligt dan hier !
Qua supermarkten ligt het er aan wat je koopt maar in de horeca....Ik betaal in Dusseldorf toch echt geen 4 euro voor een glas witte wijn hoor. Wat in Nederland al gerekend wordt voor de grootste bagger als het café een beetje locatie heeft.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Qua supermarkten ligt het er aan wat je koopt maar in de horeca....Ik betaal in Dusseldorf toch echt geen 4 euro voor een glas witte wijn hoor.
Net even een willekeurig restaurant in Dusseldorf gepakt en daar staat een glas witte wijn op de kaart voor: ...... €4,-
Als ik er dan ook nog speciaal voor naar Dusseldorf moet rijden wordt het wel een heel duur glas witte wijn.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

angel1978 schreef: Als ik er dan ook nog speciaal voor naar Dusseldorf moet rijden wordt het wel een heel duur glas witte wijn.
Dan moet je even tanken onderweg, dan verdien je het weer terug...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door eleven »

De Econometrist schreef:
angel1978 schreef: Als ik er dan ook nog speciaal voor naar Dusseldorf moet rijden wordt het wel een heel duur glas witte wijn.
Dan moet je even tanken onderweg, dan verdien je het weer terug...
Willekeurig Restaurant zegt niet, dat het overal zo is.
Trouwens betaal je hier op een terras van een willekeurige kroeg al 4.00 euro.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

De Econometrist schreef:
angel1978 schreef: Als ik er dan ook nog speciaal voor naar Dusseldorf moet rijden wordt het wel een heel duur glas witte wijn.
Dan moet je even tanken onderweg, dan verdien je het weer terug...
Omdat ik heb moeten tanken om daarheen te rijden?
Volgens mij ben ik dan alleen nog maar meer kwijt.. Heb nog nooit geld verdiend door het uit te geven, maar wellicht dat dat bij jou anders werkt :mrgreen:

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

eleven schreef:Trouwens betaal je hier op een terras van een willekeurige kroeg al 4.00 euro.
Dan woon je in Maastricht. De Consumentenbond heeft het net onderzocht in augustus vorig jaar voor een aantal grote (nou ja..) steden. In slechts één stad betaal je op een terras 4 euro (en 5 cent). De rest zit op 3,50.
http://www.consumentenbond.nl/gidsen-co ... rassen.pdf

Ik heb ook even gegoogled op Düsseldorf en Restaurant, en het eerste restaurant dat zijn prijzen vermeldt is Patrick's Seafood, met 8 euro per glas. Maar dat is nou niet bepaald een all-you-can-eat vreetschuur. Ik denk eigenlijk dat het verschil tussen Nederland en Duitsland op dit gebied kein flaus ausmacht...

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

De Econometrist schreef:
Teunbosseman schreef: Ik heb o.a. te maken met:
Damen Shipyards:
Ja, heel leuk om 1 keer per anderhalf jaar de klossen weg te tikken onder een waanzinnig jacht met gouden toiletbrillen waar één of andere verveelde oliesjeik toch weer 3 weken plezier van heeft, maar als je het nou hebt over DE rol die Nederland in DE scheepvaart speelt in DE wereld, is dit toch wel eventjes iets minder indrukwekkend dan de rol die we hierin ooit speelde. Bovendien is dit scheepsbouw en niet scheepvaart, maar het verhaal gaat voor beiden op. Er worden geen commerciële schepen gebouwd, er vaart hoegenaamd geen commercieel schip onder Nederlandse vlag en er zijn geen Nederlandse rederijen.

Echt, op letterlijk elk gebied waarop Nederland ooit economisch een grote rol heeft gespeeld zijn we inmiddels lang en breed overvleugeld door het buitenland, zowel qua technisch niveau als qua volume. Alleen in de off-shore en het aanleggen van complete kunstmatige eilanden in de oceaan en dergelijke, tellen we nog wel een beetje mee.

We moeten ons echt realiseren dat we ons Asterix & Obelix syndroompje moeten gaan laten vallen. Nederland is écht niet meer in de economische positie om zich een eigen munt te kunnen permitteren. Al lang vóór de introductie van de euro was dat trouwens al het geval. Onze gulden was enkel en alleen zo sterk omdat deze monetair was gekoppeld aan de deutschmark, al jaren. Zouden we dit wel doen dan houden we alleen nog maar een beetje lokale economie over en kunnen we net zo goed in plaats van een munt een standaard invoeren van mooi opgeverfde schelpen en kralen. Op zich ook niks mis mee, maar dan leven we wel als een Pigmeën stam aan het strand, en moeten we in de winters hééél veel konijnenbontjes dragen om onszelf een beetje warm te houden. En ons wereldje wordt dan een stuk kleiner, in plaats van de globalisering die in de rest van de wereld plaats vindt.

Jaja......maar ik heb wel onderbouwd waarom jij vroeg.....nu jij nog de jouwe onderbouwen.

En er staat o.a. he......rest houd ik voor mij om persoonlijke redenen maar geloof mij maar, NL zit nog wel degelijk in de top van scheepvaart en jij vroeg om een rederij en dat was jouw vraag waarop ik antwoord heb gegeven.

Rotterdams haven gebied, Waterschaps keringen, baggeraars allemaal technieken waar NL in de top in meedraait.

Maar de gulden terug ?? Nee zal niet gebeuren, zo realistisch ben ik wel.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 feb 2015 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht verwijderd. Reden: off-topic

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door eleven »

De Econometrist schreef:
eleven schreef:Trouwens betaal je hier op een terras van een willekeurige kroeg al 4.00 euro.
Dan woon je in Maastricht. De Consumentenbond heeft het net onderzocht in augustus vorig jaar voor een aantal grote (nou ja..) steden. In slechts één stad betaal je op een terras 4 euro (en 5 cent). De rest zit op 3,50.
http://www.consumentenbond.nl/gidsen-co ... rassen.pdf

Ik heb ook even gegoogled op Düsseldorf en Restaurant, en het eerste restaurant dat zijn prijzen vermeldt is Patrick's Seafood, met 8 euro per glas. Maar dat is nou niet bepaald een all-you-can-eat vreetschuur. Ik denk eigenlijk dat het verschil tussen Nederland en Duitsland op dit gebied kein flaus ausmacht...

Dan moet ik jou helaas teleurstellen.
De consumentbond brengt berichten, die al langer onderzocht zijn, dus niet meer up te date zijn.
Dat er uitschieters zijn met prijzen, mag ik best geloven, maar dat is hier ook.

In ieder geval betaald een "normaal" burger in Duitsland geen 4,00 euro voor een glas wijn, maar hier in Nederland kan je haas niet anders, want de prijzen komen al snel deze kant uit.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Teunbosseman schreef:en jij vroeg om een rederij en dat was jouw vraag waarop ik antwoord heb gegeven.
Juist, ik vroeg om een rederij en jij noemt een scheepsbouwer. Voor iemand die er dagelijks mee te maken heeft zou je toch verwachten dat die het verschil tussen deze twee zou weten.
Teunbosseman schreef:En een beetje in de off shore ??? Jij weet totaal niet waarover jij praat...

... baggeraars ...
Exactly my point. Die palmeilanden bij Dubai van Van Oord, heb ik ook dagelijks mee te maken gehad. Jij wilde zeggen dat dit on-shore was?

En het Rotterdams havengebied? Ja, dat is ook geen scheepvaart natuurlijk, maar wel een schoolvoorbeeld waar ik het over had. Ooit was Rotterdam de grootste haven ter wereld, maar die positie zijn we erg rapido aan het verliezen. Ik weet zo direct uit mijn hoofd niet eens zeker of we nog wel in de top 5 voorkomen. Of je het nou linksom of rechtsom benadert, Nederland raakt in de snel globaliserende wereld steeds verder achterop. Niet dat we met z'n allen achterlijk aan het worden zijn, maar met onze totale bevolking ter grootte van 3/4 van het stadje Shanghai, en een totale oppervlakte van 1/6 van Nieuw-Zeeland moeten we ons realiseren in wat voor soort dimensies we moeten denken en ons zeker niet in ons hoofd halen dat we in ons eentje een machtsblok in de wereld zullen vormen met een eigen munteenheid waarvan de internationale financiële wereld zich veel rekenschap zal geven...

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

eleven schreef: Dan moet ik jou helaas teleurstellen.
De consumentbond brengt berichten, die al langer onderzocht zijn, dus niet meer up te date zijn.
Wow, dan discussiëren we hier wel op het scherpst van de snede, volgens de aller- allerlaatste economische ontwikkelingen. Want als de cijfers van een onderzoek van afgelopen zomer nu al niet meer actueel zijn...

Nou.. ik denk dat ik die teleurstelling maar eens ga proberen te verwerken bij de vrijdagmiddag borrel...

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Europese Unie, scheepvaart, witte wijn, Sjanghai en snelheidsboetes, het hangt ALLEMAAL samen met de (niet-) terugkomst van de gulden...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door eleven »

De Econometrist schreef:Europese Unie, scheepvaart, witte wijn, Sjanghai en snelheidsboetes, het hangt ALLEMAAL samen met de (niet-) terugkomst van de gulden...
Waarom de gulden niet meer terug komt, heeft er niets met jou aangehaalde punten te maken.
Het is een verdrag afgesloten, war Nederland mee gewerkt heeft.

http://europa.eu/legislation_summaries/ ... cht_nl.htm

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

angel1978 schreef:
Het gaat er ook om dat de prijzen in Nederland na invoering van de Euro harder gestegen zijn dan het normale inflatie niveau.
Daar is die stelselmatige leugen weer! Dit is dus gewoon niet waar.
Sterker nog; de prijsstijging IS per definitie het inflatieniveau.

Stellen dat het één groter is dan het ander is net zoiets als zeggen: "door drugsgbruik onder jongeren wordt het IQ lager dan de gemiddelde intelligentie", of: "sinds de invoering van de euro is de lengte van mijn broekriem harder gegroeid dan de omvang van mijn buik"...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tenormin »

@de econometrist, Rotterdam is pas nummer 10 van grootste havens in de wereld. De grootste liggen nu allemaal in China. Alleen is Rotterdam nog nummer 1 in Europa. En dat terwijl "we" in 2004 wel de grootste haven ter wereld hadden. Toch door de euro of....

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

De Econometrist schreef:
Teunbosseman schreef:en jij vroeg om een rederij en dat was jouw vraag waarop ik antwoord heb gegeven.
Juist, ik vroeg om een rederij en jij noemt een scheepsbouwer. Voor iemand die er dagelijks mee te maken heeft zou je toch verwachten dat die het verschil tussen deze twee zou weten.
Teunbosseman schreef:En een beetje in de off shore ??? Jij weet totaal niet waarover jij praat...

... baggeraars ...
Exactly my point. Die palmeilanden bij Dubai van Van Oord, heb ik ook dagelijks mee te maken gehad. Jij wilde zeggen dat dit on-shore was?

En het Rotterdams havengebied? Ja, dat is ook geen scheepvaart natuurlijk, maar wel een schoolvoorbeeld waar ik het over had. Ooit was Rotterdam de grootste haven ter wereld, maar die positie zijn we erg rapido aan het verliezen. Ik weet zo direct uit mijn hoofd niet eens zeker of we nog wel in de top 5 voorkomen. Of je het nou linksom of rechtsom benadert, Nederland raakt in de snel globaliserende wereld steeds verder achterop. Niet dat we met z'n allen achterlijk aan het worden zijn, maar met onze totale bevolking ter grootte van 3/4 van het stadje Shanghai, en een totale oppervlakte van 1/6 van Nieuw-Zeeland moeten we ons realiseren in wat voor soort dimensies we moeten denken en ons zeker niet in ons hoofd halen dat we in ons eentje een machtsblok in de wereld zullen vormen met een eigen munteenheid waarvan de internationale financiële wereld zich veel rekenschap zal geven...

Sjonge sjonge sjonge als jij niet eens weet waar ik het over hebt en ik ben niet bekend met jouw macro economische belangen inzet......ja dan begrijpen wij elkaar niet nee. Teveel uit elkaar......

Maar lees eens wat beter. Ik zeg o.a. en ik schreef dat overige ik niet kan neerzetten, dan komt te dichtbij.

Zou zeggen, duik de politiek in of neem een CEO functie aan oid en verander NL in een grootmacht. Heb al eerder gezegd, denk dat je in verkeerde forum zit.
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 06 feb 2015 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten