LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederland genept met de euro!

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door buckleup »

Mattie, uw artikel uit HP/De Tijd (www.sdnl.nl/hp-prijzen.htm) bewijst niets. Het toont enkel aan dat de prijzen van sommige artikelen gestegen zijn. Vooral voor erg zichtbare prijzen die je contant afrekent ("vaasje op het terras") was dat het geval. Voor andere zaken (zoals huur) was dit veel minder het geval, terwijl dat natuurlijk een veel grotere hap uit je maandelijkse budget is.

Die journalisten van HP/De Tijd kunnen wel lopen huilen met hun kassabonnetjes, maar dat is te gemakkelijk van ze. Ze hadden ook hun loonstrookjes uit 1998 en 2003 moeten publiceren. Kijk, dan kunnen we tenminste vergelijken.

Het gaat er namelijk helemaal niet om of prijzen nominaal gestegen zijn. Als de lonen en uitkeringen net zo hard (of harder) stijgen, ga je er natuurlijk per saldo niet op achteruit.

En wat blijkt uit de cijfers, de inkomens (zowel de hoge als de lage) in Nederland zijn tussen 1998 en 2003 harder gestegen dan de prijzen. Per saldo kunnen we dus meer uitgeven met elkaar. Leest u even mee?


1998 - Stijging koopkracht versnelt
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dos ... 550-wm.htm

1999 - Koopkracht verder gestegen
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ink ... 746-wm.htm

2000 - Ruime stijging koopkracht
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ink ... 953-wm.htm

2001 - Historisch hoge koopkrachtstijging
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/mac ... 01-pub.htm

2002 - Nibud berekent dat het besteedbaar inkomen voor mensen met de de laagste inkomen meer gestegen is dan de prijsstijging
http://www.nibud.nl/docs/euroschu.pdf

2003 - Huishoudens verliezen koopkracht voor het eerst in 10 jaar
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/mac ... 112-pb.htm


Voordat u nu gaat roepen "Ja, maar, dat geldt alleen voor rijke mensen. Arme uitkeringstrekkers of mensen met schulden, die zijn wel de pineut" alvast het volgende:

Voor mensen met schulden is inflatie natuurlijk alleen maar geweldig. Je schuld wordt steeds kleiner (relatief gezien dan) en je hoeft er niets voor te doen. Een schuld van 100 gulden in 1930 was een hele last, nu stelt het niet veel meer voor.

Voor mensen met een laag inkomen is volgens het Nibud (zie bovenstaande link) vooral "geldillusie" een probleem geweest ten tijde van de euro-invoering. De werkelijke koopkracht ging niet achteruit, maar doordat men het gevoel voor prijzen kwijt was, ging men meer uitgeven dan voorheen. Dat zou je de Euro kunnen aanrekenen, maar ja ..... de mensen hebben natuurlijk ook hun eigen verantwoordelijkheid. In ieder geval is het geen reden om te zeggen dat de Euro alles duurder heeft gemaakt. We zijn gewoon meer gaan verdienen en meer gaan uitgeven.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het toont enkel aan dat de prijzen van sommige artikelen gestegen zijn. Vooral voor erg zichtbare prijzen die je contant afrekent ("vaasje op het terras") was dat het geval.
Precies wat ik haar in het andere topic ook al duidelijk probeerde te maken, maar ze absoluut niet wil accepteren.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... highlight=
Ze hadden ook hun loonstrookjes uit 1998 en 2003 moeten publiceren. Kijk, dan kunnen we tenminste vergelijken.
Precies om die reden heb ik continu de koopkracht ( en in het topic het modale salaris ) ernaast gelegd.
Daaruit blijkt heel duidelijk dat de gemiddelde prijsstijging niet meer was dan de 'normale' inflatie van 2%, terwijl het modale salaris niet zo hard mee steeg.. Oftewel, dit is een normale ontwikkeling.
En wat blijkt uit de cijfers, de inkomens (zowel de hoge als de lage) in Nederland zijn tussen 1998 en 2003 harder gestegen dan de prijzen. Per saldo kunnen we dus meer uitgeven met elkaar.
Precies 8)
Voor mensen met een laag inkomen is volgens het Nibud (zie bovenstaande link) vooral "geldillusie" een probleem geweest ten tijde van de euro-invoering. De werkelijke koopkracht ging niet achteruit, maar doordat men het gevoel voor prijzen kwijt was, ging men meer uitgeven dan voorheen.
Ook weer precies wat men niet wil horen..
Ze willen hier geen cijfertjes.. Die geven namelijk geen gevoel weer..
Dat je voor gevoel geen enkel produkt kan kopen, gaat er gewoon niet in !

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door mattie »

Hallo Angel.
Nee,dat accepteer ik ook niet.
Het nibud kan me nog meer vertellen.
Gevoel??brute realiteit is het.
Ik ben niet thuis in de cijfertjes,daar heb ik gewoon geen inzicht in.
Ik ga gewoon op min eigen boerenverstand.
Het klopt gewoon niet.
1-ik en veel mensen met mij zijn gewoon niet in koopkracht gestegen,ook niet in loon,of minimaal.
2-steeds meer moeite om de eindjes aan elkaar te knopen,met DEZELFDE uitgaven.
Ik weet niet hoe jullie of het nibud rekenen,maar van gemiddeld kan ik mijn boodschappen niet kopen?
Schuld minder?? moet je niet met DSB zitten die de rente per 3 maand verhoogd,die zorgen wel dat je schuld op peil blijft of beter nog hoger word(hoef je inderdaad niets voor te doen)
Ik weet 1 ding zeker,ik ben veel en veel slechter af nu,dan in 2000.
En ik kan je zo tig voorbeelden geven uit mijn naaste omgeving waar het exact zo is.
Als ik mezelf voorhoud hetis maar een gevoel,en je portomonee word leger en leger,dan klopt er iets niet.
En daar ben ik inderdaad niet vanaf te brengen.
Ik kan ook slecht tegen het gezegde dat armoede in Nederland niet bestaat,als je het elke dag met eigen ogen om je heen ziet.
Zolang iemand mij dat niet kan verklaren met alle loonstijgingen en koopkracht winst,vertrouw ik maar op mijn eigen inzicht!
Groeten Mattie

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door buckleup »

U bent wel erg selectief Mattie. Als HP/De Tijd u wat onzincijfers voorkauwt, dan brengt u ze in als argument in de discussie. Maar als de echte cijfers van het Nibud en het CBS dat dan onderuit halen, dan heeft u plots "geen inzicht in cijfertjes".

Natuurlijk zijn sommige mensen nu slechter af dan in 2000. Maar dat komt dan doordat er iets gewijzigd is in hun persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld echtscheiding, kinderen, verhuisd, pensionering, andere baan, meer gaan uitgeven, partner overleden, of .... een grote schuld bij de DSB aangegaan.

Dat is het leven, soms kies je ervoor, soms overkomt het je.Maar het is niet de schuld van de euro en dat tonen die cijfertjes aan.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door G7 »

@mattie.

Ik begrijp niet, dat je de discussie weer aangaat met van die mensen die "denken' het beter te weten. Dat zijn van die mensen waarmee het altijd al goed ging en nu nog beter mee gaat.

Natuurlijk is er veel armoede in Nederland. Dat is/was overduidelijk te zien bij die soap van Rene en Natasja Froger.

Anders even de reportage terug kijken van Zembla van gisteravond. Dat zegt mij meer dan als die cijferttjes van Angela en nu weer een nieuweling aan het front.....buckleup.

Het was een tijdje stil na die vorige discussie en hupsakee.... daar meld zich weer een nieuw figuur a la Karr-2 aan, die het ons even zal zeggen.

Nogmaals, ook ik ben het eens, dat niet alles door de € komt maar toch het meeste echt wel en dat alles 2 soms 3 keer zo duur is geworden, kunnen jullie toch ook niet ontkennen.

In onze situatie is na de € niets veranderd, maar na al die verhogingen hebben wij echt, zeker niet, al die verhogingen in ons loonzakje gemerkt. Waar jullie dat vandaan halen, is mij een raadsel. Bij jullie vast wel maar, bij Jan met de Pet echt niet hoor.

Mattie. je moet het zelf weten, maar zou hier helemaal niet meer op reageren, want ze jagen je alleen maar op stang hiermee. Wij en nog veel meerderen weten wel beter. De praktijk he!!! :wink:

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door buckleup »

@G7
Het idee van een forum is dat er gediscussieerd wordt. Als u dat niet leuk vindt, moet u niet op een forum komen.

Ik zal niet ontkennen dat er arme mensen zijn, ook in Nederland. En sommige mensen zullen zelfs armer geworden zijn ten opzichte van 2000. En dat is rot.

Dan kun je klagen over de echte oorzaken daarvan. Bijvoorbeeld dat de regering de uitkeringen onvoldoende heeft laten groeien. Of dat bedrijven te makkelijk werknemers ontslaan. Of dat het minimumloon te laag is. Of dat huisbazen te hoge huren in rekening mogen brengen.

Er kunnen allerlei oorzaken zijn, waarover je vervolgens kunt klagen. Maar de invoering van de euro zelf, is niet de oorzaak. Dat is wat die cijfertjes aantonen.

Blijkbaar "voelt" u in dat in de praktijk anders. Maar dan is het probleem niet dat de prijzen zo gestegen zijn in uw beleving. Het probleem is dat uw inkomen niet voldoende meegegroeid is.

Het gemiddelde inkomen van de gemiddelde Nederlander is namelijk wel gegroeid. Harder dan de prijzen, zoals blijkt uit de cijfers. Als dat voor u niet het geval is, moet u klagen over uw te lage inkomen, niet over de euro-invoering.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door G7 »

@Buckleup.

Als jij denkt dat ik hier niet wil discussieren, heb je het mis, maar lees dan eerst dit forum goed door. Jij reageerd ineens vanuit het niets op een bijna 1 jaar oude topic. Waarom dan niet verder gegaan op de topic "mensen willen de gulden terug"? Daar is genoeg gediscussieerd over dit onderwerp. Ga daar verder, want daar gaat het erover.

Ik heb zelf helemaal niets te klagen, ik heb het goed, ondanks dat wij er in de afgelopen jaren bijna niets op vooruit zijn gegaan, maar dat doet er hier niet toe. Ik zie het net als b.v. Mattie, wel overal om me heen. En soms van heel dichtbij.

Alles is fiks duurder geworden.... en tja klagen.....??? Heeft het zin? De graairegeringen van de afgelopen jaren geven je een dubbeltje en halen een kwartje terug en we laten het allemaal maar over ons heen gaan.

Maargoed, ik ben hier klaar mee. Ga weer eens wat doen.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door Jan1 »

mattie


Geplaatst op 19 Jan 2009 00:57 door mattie

Ik ben niet thuis in de cijfertjes,daar heb ik gewoon geen inzicht in.
Ik ga gewoon op min eigen boerenverstand.

Ja dat is wel duidelijk, en nou geef jij er zelf maar uitleg aan, en verkondigt en verdedigt dit als waarheid.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door G7 »

Ik dacht al................. waaaaaaar blijft Jan 1 ? :lol:

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door buckleup »

@G7. U zegt "Alles is fiks duurder geworden"

Dat prijzen in de loop der jaren stijgen, ontkent (hopelijk) niemand. Dit heet inflatie. Dat gebeurde in de tijd van de gulden net zo goed als nu. Soms is de inflatie wat hoger dan anders. Een jaar geleden bijvoorbeeld was de inflatie erg hoog, doordat grondstoffen als olie en koper steeds minder beschikbaar zijn (en dus duurder worden)

Worden stijgende prijzen veroorzaakt door de Euro. Nee. Het is eigenlijk vrij simpel. Als je naar landen als Engeland en Zweden kijkt, dan zie je dat de prijzen zich daar nagenoeg gelijk ontwikkeld hebben. Terwijl ze daar nog steeds geen Euro hebben.

Inmiddels hebben ze daar wel spijt van overigens. Vooral in IJsland.

Nogmaals: als uw koopkracht gedaald is, klaag dan over uw te lage inkomen.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door mattie »

Hallo G7
Je hebt natuurlijk hartstikke gelijk.
Dom van me om toch weer te reageren,terwijl ik weet dat het weer welles nietes word.
Maar het irriteerd me vaak als mensen zo makkelijk oordelen,bv over dat ijsje.
Mijn dochter gaf bv al de nog mooie kleding,en andere zaken van haar kinderen aan een nichtje van ons.
Ook met andere dingen probeert ze zoveel mogelijk te helpen.
Alleenstaand,en heel veel pech in haar jonge leven heeft dit nichtje gehad.
Niks onverantwoord,of schulden of dergelijke.
Als wij als familie niet de helpende hand toesteken,red ze het gewoon niet.
Een ijsje is feest,dat kan ze echt niet raak kopen.
Voor haar kinderen was een dagje naar de ballenbak niet te betalen.dus namen wij ze mee.
Doen wij dit niet,dan is het pure armoede,in Nederland anno 2009!
Dan kan ik me echt ergeren als daar zo gemakkelijk over heen gewalsd word.
Ik denk inderdaad dat mensen die het nog zo goed hebben,in hun eigen zorgloze wereldje leven,en niet verder om zich heen kijken.
En zolang ik dit en andere zaken zo vlak voor mijn EIGEN ogen zie gebeuren,kunnen ze mij niet overtuigen dat het alleen maar een gevoel is,want het gekke is,rond 2000 was het ook geen vetpot maar kon ze zich wel redden?
G7 ik volg je advies,ik ga deze discussie niet meer aan,heeft toch geen enkele zin.
Groeten Mattie

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door buckleup »

Hoezo "makkelijk oordelen?"

Ik heb nergens gesuggereerd dat armoede alleen een gevoel is, of dat het mensen hun eigen schuld is.

Enige wat ik zeg, is dat de introductie van de Euro niet verantwoordelijk is voor het feit dat uw nichtje nu minder makkelijk rond kan komen.

Als uw nichtje nu minder ijsjes kan kopen dan in 2000, dan komt dat niet omdat ijs zo schandalig duur is geworden, maar omdat haar inkomen niet voldoende is gegroeid.

Dat zou inderdaad heel erg oneerlijk kunnen zijn.. Wees daar dan boos over. Niet over de euro

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door mattie »

buckleup.
Dit was niet speciaal aan u gericht.
Ik ben ook niet boos op de Euro.
Ik ben boos op de machten die ons besodemieterd hebben met de euro.
En de degenen die zorgen dat er steeds meer armoede komt.
Er word dus ook steeds gezegd dat met de stijging van prijzen het inkomen zoveel gestegen is.
Dat is gewoon niet waar!
Mischien is dat voor en deel van de bevolking zo? maar voor een groot deel ook niet!
En juist daar vind ik dat er erg makkelijk geoordeeld word.
Ik heb er geen last van,dus bestaat het niet?
Ik hoef de gulden niet terug,begrijp heus wel dat dat niet de oplossing is.
De Euro is niet de schuld,dat is slechts een betaalmiddel,maar degene die haar misbruik(t)en zijn daar wel schuldig aan.
Er word eigenlijk gezegd,dat u het zo moeilijk heeft is maar een gevoel,het komt doordat u zo verkwistend bent dat u het zo moeilijk heeft.
Dat vind ik ronduit beledigend en kortzichtig tegenover mensen die rond moeten komen van € 50 per week met 2 personen voor voedsel kleding etc.
Maar ja dat is mijn mening,en ik weet dat daar anders over gedacht word.
Het zij zo.
Groeten Mattie

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door buckleup »

Ok, dat begrijp ik en ben ik in grote lijnen met u eens.

St. Wisselverlies.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2007 13:22

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door St. Wisselverlies.nl »

Nieuwsbrief maart 2009
Stichting Wisselverlies.nl


Van het Bestuur:

Hierbij informeren wij U graag over de voortgang van onze nationale actie ‘Wij willen ons geld terug, alleen Samen staan we sterk!’.
Stichting Wisselverlies.nl stelt aan de orde de onjuiste en oneerlijke euro-omwisselkoers van de Nederlandse gulden en de daardoor door ons állen geleden en nog jaarlijks te lijden strúcturele financiële schade. Voor de burgers: fórse prijsstijgingen en koopkrachtverlies. En voor de bedrijven: fórse inkoopprijsstijgingen en omzet- en winstverlies. Uiteindelijke doelstelling van de stichting is financiële compensatie voor de schade door de Europese Unie (EU) aan iéder(e) Nederlandse burger en bedrijf. De EU heeft immers in 1998 de euro-omwisselkoers van onze gulden onjuist en oneerlijk vastgesteld.


Economische experts scharen zich pal achter Wisselverlies.nl

Bemoedigend is het dat, ondanks de gevoeligheid van de zaak, in toenemende mate diverse economische experts de stellingen van de stichting bevestigen.
Bijvoorbeeld het AD berichtte hierover op 6 juni 2008 prominent (zie website Wisselverlies.nl).


Opzienbarend gesprek Wisselverlies.nl met ECB-bestuurslid en DNB-president Wellink

Bijzonder was verder onze bespreking op 10 juni 2008 met ECB-bestuurslid en DNB-president Nout Wellink op het DNB-hoofdkantoor te Amsterdam.
Hoewel hij ons bij zijn uitnodiging had aangegeven dat wat hem betreft de waarheid in de Wisselverlieszaak boven tafel dient te komen, weigerde dhr Wellink echter uiteindelijk op de door ons ter sprake gebrachte relevante onderwerpen van de zaak inhoudelijk in te gaan.
Maar wél veelzeggend was zijn uitspraak dat ‘de oprichting van de Economische en Monetaire Unie (EMU) en, als onderdeel daarvan, de invoering van de euro in 1998 voor de Nederlandse autoriteiten van hóger belang waren dan de juiste omwisselkoers van de gulden voor de euro’. Omdat ook de Nederlandse autoriteiten in 1998 aan de onjuiste en oneerlijke euro-omwisselkoers van de gulden in EU-verband actief hebben meegewerkt, hebben onze Nederlandse hoge heren dus boter op hun hoofd!

Vreemd genoeg berichtten in juni 2008 uitsluitend het AD en De Telegraaf over deze opzienbarende ontboezeming van dhr Wellink (zie website Wisselverlies.nl).


De Nederlandse politiek kiest voor ‘doofpot-scenario’

Ondanks onze diverse pogingen om de Wisselverlieszaak ook (nader) te bespreken met de Nederlandse regering en de Tweede Kamer, houden zij zich doof voor de stichting.
Het lijkt er sterk op dat de gehele Nederlandse politiek de Wisselverlieszaak in de doofpot wil stoppen, althans in ieder geval over het hoofd ziet.


En ook de Nederlandse media zwijgen…….

Hierbij is het teleurstellend dat ook de Nederlandse media
(TV, radio en schrijvende pers) vooralsnog geen serieuze aandacht willen besteden aan de Wisselverlieszaak.
De belangstelling van buitenlandse media (bijvoorbeeld uit Duitsland, Frankrijk, Engeland en België en zelfs uit Japan en de Verenigde Staten) voor onze stichting en onze nationale actie is vreemd genoeg aanzienlijk groter.
Maar in 2009 hopen wij nu óók de Nederlandse media wakker te kunnen schudden.
Inmiddels is er wat dit betreft al een eerste stap gezet: Ons bestuurslid André ten Dam heeft op 13 februari jl. in het tv-consumentenprogramma ‘Knelpunt’ van Omroep MAX een korte toelichting op de Wisselverlieszaak mogen geven (zie website Omroepmax.nl).


Integraal onderzoek Wisselverlieszaak bijna voltooid

Sinds de oprichting van de stichting, medio 2007, is de hoogste prioriteit voor ons het (doen) uitvoeren van (nader) onderzoek, in het bijzonder op economisch en juridisch vlak. Het doen van je huiswerk is in een zaak zoals de Wisselverlieszaak immers essentieel.

We hebben inmiddels met dit onderzoek grote vorderingen gemaakt, zodanig dat dit onderzoek nu in de afrondende fase is beland.
Wij zullen onze bevindingen en conclusies in een rapport verwoorden. Een concrete schadeberekening van de door ons allen (burgers en bedrijven) geleden én nog structureel jaarlijks te lijden schade zal in dit rapport ook een belangrijke plaats krijgen.
Zodra het rapport klaar is, zullen wij dat op passende wijze presenteren en onder de aandacht brengen van de media en de politiek.


2009: Het jaar van de waarheid

Uit de (vele) reacties die wij krijgen, merken wij dat iédere Nederlander er van overtuigd is dat wij in Nederland fórse financiële schade hebben geleden als gevolg van de omwisseling van onze gulden voor de euro, hoe luid en hardnekkig de autoriteiten (minister Wouter Bos en zijn voorganger Gerrit Zalm) dat ook blijven ontkennen!

Tegelijkertijd merken wij dat helaas maar weinig burgers geloof hebben in de reële mogelijkheid van een daadwerkelijke compensatie aan ons allen van onze schade door de Europese Unie (EU).

Wij willen daarom hier benadrukken dat in de rechtsstaat (die wij in Europa en in Nederland hebben!) ook de (Europese) hoge heren zich aan de wetten, de verdragen en het recht moeten houden én, indien zij dat niet doen, dat ook zij op de vingers getikt worden, door het volk en desnoods door de onafhankelijke rechter.

Voor het slagen van onze missie (Wij willen ons geld terug) is echter wél brede maatschappelijke steun (alleen Samen staan we sterk) noodzakelijk!

Daarom hopen wij dat in 2009 de media en de politiek (met de Europees Parlement verkiezingen nu voor deur) de Wisselverlieszaak eens serieus zullen gaan nemen én dat de Nederlandse burgers en bedrijven (maar zeker ook de diverse nationale belangengroeperingen) een voldoende maatschappelijk draagvlak zullen gaan bieden voor Stichting Wisselverlies.nl en onze nationale actie.

Tot slot, kijkt U voor actualiteiten regelmatig op onze website (www.wisselverlies.nl).

adjudant
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2004 16:33

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door adjudant »


mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Nederland genept met de euro!

Ongelezen bericht door mmichel »

Alles in de detailhandel is duurder sinds de komst van de euro? Valt reuze mee indien je even rekening houdt met 8 jaar inflatie.
Wil niet zeggen dat er een (grote)groep mensen, wel degelijk minder te besteden heeft. Als je dan een laag inkomen heb merk je dat onmiddelijk. Maar vergeet niet, hele groepen modaaltjes zitten er tegenwoordig ook tegenaan.

Dit kun je hoofzakelijk bij de overheid neerleggen en niet bij de euro. De waterschaps-,gemeentelijke- en overheidsbelastingen, overstijgen vaak ruim het inflatie-getal. Daarbij is de energierekening flink gestegen en komen allerlei aftrekposten te vervallen.
Zag net dat we in de top 5 van de Bigmacindex Europa staan. Alleen zijn ze er vergeten te melden dat bij elke hap van jouw burger de overheid er ook twee neemt.
Je bent eerder door je burgertje heen.

Gesloten