LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opnieuw val van de euro en spaargeld

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
kees1851
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2012 10:20

opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door kees1851 »

goedenmorgen
(ik weet effe niet of dit de juiste afdeling is voor mijn vraag, maar ik probeer het toch)

De euro is dood(topic hieronder) maar ook in de media (gaat de euro de kerst halen??, etc.).
Ik begin toch angstig te worden, dat de euro het niet gaat halen en dan niet alleeen omdat die grieken het niet redden of italie of spanje, maar zover ik begrijp staat het midden-oosten ook weer op ontploffen, wat de euro ook geen goed zal doen, etc. etc.
Mijn angst is , ik heb wat spaargeld, voor mijn oude dag of gewoon om lekker achter de hand te hebben, in ieder geval, iets waarvoor ik hard gewerkt heb.

Mijn vraag is, ""hoe bescherm ik dat ""

Veel over gelezen inmiddels, de ene zegt je moet zwiterse francs kopen, een ander zegt je moet goed of zilver kopen, tot aan landbouwgrond aan toe.

Hoe denken juliie daarover??

vriendelijke groetjes
en alvast bedankt voor de reacties

Kees

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Als de wereld nou eens stopt met elkaar bang te maken en zo elkaar omlaag te helpen, dan zou het al heel anders zijn..

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik begin toch angstig te worden, dat de euro het niet gaat halen
Angst is de slechtste raadgever, die Euro valt echt niet om.
Hoe denken juliie daarover??
Stilzitten als je geknipt wordt. Dit soort dingen bekijk je op langere termijn... een paar jaar geleden moest iedereen zo nodig zijn aandelen dumpen omdat de koersen inzakten, inmiddels zit de AEX weer op 335+ punten, nogmaals bekijk dit soort dingen op langere termijn 20...30 jaar, crises en dips zijn er altijd geweest.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door sjohie »

kees1851 schreef:goedenmorgen
(ik weet effe niet of dit de juiste afdeling is voor mijn vraag, maar ik probeer het toch)

De euro is dood(topic hieronder) maar ook in de media (gaat de euro de kerst halen??, etc.).
Ik begin toch angstig te worden, dat de euro het niet gaat halen en dan niet alleeen omdat die grieken het niet redden of italie of spanje, maar zover ik begrijp staat het midden-oosten ook weer op ontploffen, wat de euro ook geen goed zal doen, etc. etc.
Mijn angst is , ik heb wat spaargeld, voor mijn oude dag of gewoon om lekker achter de hand te hebben, in ieder geval, iets waarvoor ik hard gewerkt heb.

Mijn vraag is, ""hoe bescherm ik dat ""

Veel over gelezen inmiddels, de ene zegt je moet zwiterse francs kopen, een ander zegt je moet goed of zilver kopen, tot aan landbouwgrond aan toe.

Hoe denken juliie daarover??

vriendelijke groetjes
en alvast bedankt voor de reacties

Kees
Diversificeren is het devies, dus wat in vastgoed, wat in kostbare metalen (liever zilver dan goud), wat in antiek/kunst, wat in staatsobligaties van de triple-A landen, en wat in aandelen van bedrijven die daadwerkelijk wat produceren, dus geen computer/IT luchtbellen. Bij voorkeur aandelen van bedrijven die producten maken die conjunctuur doorkruisend zijn, zoals voedsel, energie en nutsvoorzieningen.

Overigens is de euro niet dood, dat roeptoetert Wilders en in zijn kielzog Roemer misschien, maar Nederland = de Euro. Als zij hun verkiezingsbeloften waar maken, wat geen enkele partij ooit doet trouwens, dan zal Griekenland een scheet in een tornado blijken te zijn, als wij als triple-A land het euro-ecosysteem laten imploderen.

En in dat ecosysteem zit ~850 miljard aan Nederlands pensioenvermogen, naast je eigen spaartegoed, dus ik zou er als ik jou was alles aan doen om dat soort opportunistische debielen maar vooral van het pluche in Den Haag te houden. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens heeft de Zwitserse overheid door de run op hun "veilige" valuta, deze wat gedevalueerd om de inflatie in eigen land te beteugelen, daar hebben ook aardig wat mensen geld aan verloren.. :wink:

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik heb een vrij simpel advies. Blijkbaar heb je geld gespaard en ben je angstig dat er iets mis mee zou kunnen gaan. De oplossing is dus simpel. Uitgeven en genieten, los je 2 problemen in 1 keer op :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Dirkie schreef:Ik heb een vrij simpel advies. Blijkbaar heb je geld gespaard en ben je angstig dat er iets mis mee zou kunnen gaan. De oplossing is dus simpel. Uitgeven en genieten, los je 2 problemen in 1 keer op :mrgreen:
En als iedereen met spaargeld dat doet, wordt de economie ook weer aangezwengeld (3e probleem opgelost), en komt het wel goed.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door Nicky_The »

witte angora schreef:
Dirkie schreef:Ik heb een vrij simpel advies. Blijkbaar heb je geld gespaard en ben je angstig dat er iets mis mee zou kunnen gaan. De oplossing is dus simpel. Uitgeven en genieten, los je 2 problemen in 1 keer op :mrgreen:
En als iedereen met spaargeld dat doet, wordt de economie ook weer aangezwengeld (3e probleem opgelost), en komt het wel goed.
Klopt. Door die angst is men op gaan potten ipv uit geven en daardoor wil de economie niet..

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:
Mijn angst is , ik heb wat spaargeld, voor mijn oude dag of gewoon om lekker achter de hand te hebben, in ieder geval, iets waarvoor ik hard gewerkt heb.
Je laat je nu allerlei doom senario's aanpraten leef nu en geniet nu, want je oude dag kan wel eens vandaag zijn.Ik ken mensen zat die hun jonge leven alles opgepot hebben voor later en die de 65 niet eens gehaald hebben.Hun kinderen waren de enigen die er baat bij hadden i.v.m. de lekkere vette erfenissen.

gr Henk

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

henk ik geef je helemaal gelijk!

ook dat is dus mijn motto!

pluk de dag...geniet,morgen kan alles anders zijn,.
natuurlijk zijn er mensen die er anders over denken...
maar als je veel om je heen hebt gezien en als je er midden in zit,dan ga je wel anders denken.


potten nee,geld achter de hand,ja maar voor noodgevallen,en de dingen die je NU wilt doen...

uiteraard wat ik al zei,zijn er ook genoeg mensen die dat wel willen natuurlijk!!

kees1851
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2012 10:20

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door kees1851 »

Kijk, ik heb altijd geprobeerd wat over te houden voor de magere jaren, en ik puk de dag ook, maar de dagen over 10 of 20 jaar , wil ik ook nog kunnen plukken, dat is altijd mijn levensstijl geweest.
Je kan alles wel steeds opmaken , natuurlijk, en er een frivole levensstijl op na houden, terwijl velen daar het geld niet voor hebben, en als je dan in financieel in de problemen komt, dan komt de staat je wel weer redden, met gemeensschap geld, (heel actueel dit nu) , maar dat kon ook wel eens over zijn nu.
Ben ik toch wel blij met mijn levensstijl, op zich heb ik niet zoveel last van de crisis, en ik help de economie, want ik heb net de opdracht gegeven om alle ramen en deuren te vervangen voor kunsstof.

Maar goed, daar ging dit niet over, da,s een ander verhaal

Ik laat me niks aan praten, dit zijn mijn eigen hersenspinsels, ik lees ook de kranten en ik volg ook het nieuws, en ik
begin toch een beetje somber te worden, en dat het niet goed gaat aflopen, en ik weet effe niet wat te doen

en ik wil mijn levenstijl dolgraag voortzetten, want dit was een goede

SPO
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2012 12:18

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door SPO »

De euro is ons letterlijk door de strot geduwd. Meerderheid van de Nederlanders was destijds tegen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Kees Snap je intentie wel.
Iedereen moet doen waar hij zich het prettigst bij voelt.

Ik denk alleen dat niks zekerheid kan bieden,goud ,zilver daald en stijgt ook.
Beleggen kan ook gevaar op levere,
Franken,zwitserland is op het ,moment ook niet heel erg stabiel,hoorde dat die het ook moeilijk hebben dus...
Je weet het echt niet..

Natuurlijk zijn er wel fondsen waarbij je denkt,ja maar datvis toch wel safe,niks is gegarandeerd...

Ik zou lekker je centjes houden zoals je ze nu hebt...denk persoonlijk dat de euro gewoon de euro blijft..

Succes

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door sjohie »

SPO schreef:De euro is ons letterlijk door de strot geduwd. Meerderheid van de Nederlanders was destijds tegen.
Maar ze hebben er wel schaamteloos van geprofiteerd. Die ~850 miljard aan pensioenvermogen komt echt niet door die relatief lage pensioenpremies hoor, dat is gegroeid dankzij de investeringen die ermee gedaan zijn, en als exportland pur-sang, is dat grotendeels door de Euro en achterliggende EU geweest.

Net als de bekende gesprekken/klaagzangen op verjaardagen, over hoe het redden van de euro (hulp aan Griekenland etc) en overeind houden van banken als Fortis en de ABN-Amro "ons" geld kosten etc. Dan is altijd leuk om te vragen of ze überhaupt wel weten waar hun pensioengelden in belegd zijn. :wink:

klunsje
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2011 15:30

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door klunsje »

ja en de rente gaat alweer omlaag dus snel besloten wat zaken te laten doen nieuwe wc laten maken nieuw rolluik laten zetten ,maar wta ik dan niet zo goed begrijp 2 jaar geleden daar al een offerte aangevraagd door een bedrijf ze hebben alles opgenomen niks meer van gehoord dus ,nu maar naar een ander bedrijf ,willen ze dan niet verdienen? toch wel al werkwilligen gevonden voor tuin ophogen en ja ook schilderwerk laten doen buiten en binnen dus ik laat het wel rollen hoo anders gaat het naar de belastingen als ik er niet meer ben erfbelasting heet zoiets!!!!! dus gewoon alles laten doen heb ik er zelf nog lol van ook gr

kees1851
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2012 10:20

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door kees1851 »

Als je ziet wat er in de jaren 30 gebeurde, kun je niet ontkennen dat er parallellen lopen, en omdat de overheden besluiteloos zijn, echte oplossingen heb ik nog niet gehoord, betkent volgens mij dat politici ook niet weten hoe ze het moeten oplossen.
Ben ik bang dat je straks voor je spaarcentjes alleen nog een broodje frikandel kan kopen, zonder mayonaise
Tja, en dan denk ik, je kan er nu misschien nog wat aan doen, in ieder geval tot half september
Kijk wat er in argentinie gebeurde begin van de eeuw

Miischien heeft sjohie gelijk, en de boel een beetje spreiden

Bedankt allen voor de reacties

groetjes
kees

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik maak me er echt niet druk om hoor..

Mijn partner (heeft geen verstand van rekenen) kwam een tijd terug helemaal in paniek thuis: "Ze gaan de BTW met wel 2% verhogen!!". Dus ik zeg: "Ja en?" Hij zegt: "Nou, dan wordt alles nog veel duurder en dan is het onbetaalbaar!" Ik schiet in de lach en vraag: "Hoeveel is 2% op 100 euro?" Hij kijkt me bedenkelijk aan en zegt: "Weet ik niet..." Ik zeg: "Dat is 2 euro!"

Oftewel: Mensen laten zich lekker opfokken en gaan zich verschrikkelijk angstig en druk maken, maar waarom? Om die 2 euro? Ach kom op zeg..

De laatste 2 kwartalen was de economie overigens weer gestegen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door bprosman »

Met betrekking tot de Euro , spaargeld, toekomst, kwam hier nog een leuke (tenminste... ik vind m leuk) stemwijzer tegen :

Afbeelding

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:Overigens heeft de Zwitserse overheid door de run op hun "veilige" valuta, deze wat gedevalueerd om de inflatie in eigen land te beteugelen, daar hebben ook aardig wat mensen geld aan verloren.. :wink:
En in de steden dichtbij de grenzen hebben winkeliers het heel moeilijk om de concurrentie met Eurolanden aan te kunnen. Ik was vandeweek in Zurich (wat geeneens tegen de grens aanligt) en daar waren toch heel veel winkels die de deuren hadden moeten sluiten. Hadden ze in de eurozone gezeten dan hadden ze dat probleem niet gehad.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: opnieuw val van de euro en spaargeld

Ongelezen bericht door bprosman »

Iedereen heeft het ook alleen maar over wat de Euro "kost" , en staat niet stil bij wat het oplevert. Het bespaart multinationals als Akzo, Philips, Heineken al miljoenen Euro's dat ze binnen Europa met 1 munteenheid kunnen werken. Bij mijn vorige werkgever was het een complete AFDELING die zich bezighield met interne verrekening van verschillende valute.

Gesloten