LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergelijking Euro versus gulden

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door lind@ »

Nou ja ikea Groningen heeft geen
uitverkoop(plundra) lees ik bij de reclameblokken op tv maar tenminste wel goedkope koffie en gebak. :wink: :lol:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

nog een betere tip: wanneer je het geduld op kunt brengen om op Woonsdag bij ikea te winkelen, dan eet je daar die dag voor niets. Moet je wel wat hebben gekocht, uiteraard, anders gaat die vlieger niet op.

Mijn moeder en broer gingen eens voor iets van 12 euro winkelen, en voor 11.50 eten.

Kwamen ze aan de kassa in het warenhuis, lieten ze de eetbon zien, en hoefden ze slechts 50 cent af te rekenen. Het geld dat ze in het restaurant hadden uitgegeven, werd volledig in mindering gebracht op hun winkel-aankopen, zelfs op dat kleine bedrag.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 04 aug 2005 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Bailey »

Zaterdag naar de kermis in Tilburg geweest. Een patatje zonder iets erbij 3 euro!! Sorry, maar dat vind ik niet meer normaal hoor.

rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door rhodi »

Als ik een patatje bij mij om de hoek haal neem ik er alleen uitjes bij.De mayo en curry heb ik zelf wel!!!

figar
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 mei 2005 00:17

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door figar »

bodejosm43,

Dat kan alleen op WOONSDAG..........\
Dat is geloof ik 1 keer per maand

figar
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 mei 2005 00:17

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door figar »

Rhodi,

Dat zijn idd belachelijke prijzen.
Dat is 6,60 ouderwetse guldens voor twee flinke aardappels
BOYCOTTEN die handel

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door particulier »

Het is al bekend dat de euro voor ca 4 % extra inflatie heeft gezorgd. In sommige sectoren zoals in de horeca zijn de prijsstijgingen extreem. Vergeet echter niet dat we een ongekende economische groei hebben doorgemaakt die ca. 15 jaar heeft geduurd. Deze groei heeft al een flinke inflatie met zich meegebracht, nog stukken groter dan die 4 % die door de euro is ingevoerd. Terugrekenen naar guldens kan nu echt niet meer.

Wat wel enorm zorgwekkend is zijn de hoge huizenprijzen, zowel koop als huur. Door grondspeculatie en het actief creeeren van schaarste op de woningmarkt hebben we nu een woonquote van minstens 30 % wat vroeger meestal op 20 % lag. Dit snoept een groot deel van ons besteedbaar inkomen op, wat dus niet in de economie wordt geinvesteerd. Politici denken meestal op korte termijn omdat ze moeten worden herkozen. Of een gemeente die over 1 a 2 jaar meer geld in kas wil hebben. Die verkoopt bouwgrond tegen een zo hoog mogelijke prijs. We nemen toch wel torenhoge hypotheken. Dit zal onze economie hard raken. Er haden snel goede en goedkope woningen gebouwd moeten worden, zowel huur als koop. Vanochtend lees ik in de krant dat het aantal goedkope woningen weer met 35000 stuks is gedaald. De vraag is niet of we het schip ingaan, maar wanneer.

bernadette
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2005 11:32

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door bernadette »

Als ik naar mijn eigen huishouden kijk kon ik met 125 gulden de hele week ruim rond komen. Nu is 70 euro eigenlijk niet voldoende voor iemand alleen. Mijn mening de dagelijkse boodschappen belachelijk duur zijn geworden. Door de concurentie zijn wel de duurzame dingen goedkoper geworden bijv. tv wasmachine ed. Maar dat weegt niet op tegen de dagelijkse uitgaven.
Voor de euro besteedde ik voor 4 personen ong. 150 gulden per week aan eten. Na de euro lukte het in het begin om met 70 euro (met zijn vieren) rond te komen. Nu komen we met 100 euro nog niet uit.

Ik denk echter dat de nederlander beter zichzelf de schuld kan geven.
Zolang we de hoge prijzen betalen zullen ze zo hoog blijven. Ik koop geen brood van 1.45 euro. Maar van 0.79 euro. Geen kropje sla van 1.29 euro maar van 0.69 cent (was voor de euro overigens normaliter 1 gulden = 0.45 euro. En zeker geen 5 kilo aardappelen voor 4.50 euro (= 10 gulden!!!!! Voor de euro 2.50 gulden oftewel ong. 1.12 euro.)
Als niemand de hoge prijzen betaald dalen ze vanzelf. En laat ze niet zeggen dat dat aan de veiling ligt. Een vriendin van mij werkte op de bloemenveiling. Bloemen worden daar standaard voor zo weinig geld verkocht. (rozen voor een dubbeltje, in de winkel 1 gulden enz.).
Goed. Zeggen winkeliers weer dat de huur van hun panden en de belasting zo hoog is (is waarschijnlijk ook zo). Maar laat de overheid daar dan wat aan doen. Eigenaren van winkelpanden laten rustig hun panden leeg staan als ze de hoge huur niet binnen kunnen halen. Hoe kan dat? Hebben ze de inkomsten niet nodig? Of geeft het een belastingvoordeel?
Het is een geheel van vraag en aanbod. Wordt er niet gekocht, dalen de prijzen. Wordt er geen pand gehuurd, daalt de huur behalve.....

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door NONO »

Probleem met de indexen die de politieke wereld gebruikt is dat deze speciaal voor de doeleinden van dat wereldje zijn geformuleerd en ingericht.

Iets wat jaren geleden in Duitsland ook eens door zo'n statistisch instituut is toegegeven; een eerlijkheid die Nederland tot in eeuwigen dage zal ontberen, daar kun je van verzekert zijn.

Want wat voor onzin is het om in een totaalindex de prijs van meubels, electronische apparatuur of zelfs maar een auto op te nemen (per slot van rekening schaf je je iedere dag een nieuwe aan, nietwaar?).

Natuurlijk, dat levert in een door mensen die niets anders doen en er alle tijd voor hebben een uitgekiend opgezet systeem op om cijfers te manipuleren.

Neem wat waarschijnlijk naast advocaten tot de grootste rampen van de mensheid behoort, de accountant, die doen in wezen ook niet anders dan het manipuleren van cijfers ten behoeve van hun opdrachtgevers.

Statistieken zouden moeten worden opgemaakt naar de dagelijkse werkelijkheid met alleen dagelijkse behoeften als de prijzen van groenten, fruit, benzine e.d.. Dan krijg je een werkelijk eerlijk, niet door producten die alleen maar in prijs verlaagd worden omdat niemand ze wil hebben, vervuild beeld wat er daadwerkelijk met de waarde van het geld gebeurd.

Misschien een tip voor de politici om eens niet net zulke onzin uit te kramen als hun statistische leugens, wellicht dat ze er dan wel in slagen om zoiets als die Europese grondwet er door te drukken.

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

nono,

waar jij over praat ,daarmee ben ik al 1 jaar mee bezig om de couranten
via email ,het cbs en cpb en anderen te overtuigen!

met name het cbs heb ik verweten dat zij een verkeerd mandje! gebruiken om de prijzen continu te herberekenen.

inderdaad is het voor de minima niet interessant of die of die auto goedkoper is geworden,idem computers en dure luxe apparatuur.

ook vakanties ,concerten , noem maar op.
de minima koopt dat niet ,om het simpele feit dat ze daar geen geld voor hebben!

hoe kun je dhr wellink cs er van overtuigen dat zij het geld niet in de portemonnee houden,maar gewoon het geld niet hebben.

ik heb voorgesteld aan het cbs ,cpb en min sociale zaken ,om alternatieve cbs cijfers voor de minima op te stellen.

als dat wordt gedaan ,kun je pas de achteruit gang zien.
die loopt in de twee cijfers vbw koopkracht sinds invoering
euro.

waarvan akte

gr

wiewatwaar

jonno
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2005 14:17

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door jonno »

iemand er ooit over nagedacht dat ondernemenrs graag dezelfde jaaromzet cijfers zien, als voor de komst van de euro?

simpel voorbeeld een pakje sigaretten koste voor de euro, fl 4.60 nu is hetzelfde bedrag in euro's.

dus als ondernemer een fictieve omzet had van ca fl 300.000.--
(omgerekend euro 136.134.06) wil men graag ook daar euro 300.000.-- zien...iets om over na te denken of niet

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Chris »

In het mandje van de CPB zitten geen dagelijkse benodig heden die een mens nodig heeft, daar zaten alleen maar dingen in die bij hun op de verlang lijst stond.
En wat betrefd ZALM die kan al helemaal niet rekenen, tenzij het hem ten goede komt.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Jan1 »

Na ruim 3 1/2 is drie en een half jaar na het in gebruik nemen van onze euro, is wat hier gebeurt appels met peren vergelijken. Hoe lang denk je nog in de oude tijd te kunnen leven, mensen wordt toch wakker, we hebben de euro, en dat antieke geld, gulden franc of mark komt niet terug. Als je het nog niet in de smiesen hebt, je maakt het jezelf alleen maar lastig.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik ben het helemaal met je eens Jan, er zijn altijd mensen die maar blijven omrekenen en zaniken dat alles zo duur geworden is, terwijl er meer mensen zijn zoals ik die nergens last van hebben.

Het verleden is dood mensen, leef in de toekomst. De euro is en blijft een feit, de gulden is dood en komt niet meer terug.

SSonja
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:23

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door SSonja »

Mensen vergeten het niet,
en dit is wel zo schandalig,
denk je nu echt dat de mensen dit slikken?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Jan1 »

SSonja


Geplaatst op 23 Aug 2005 21:12 door SSonja
Mensen vergeten het niet,
en dit is wel zo schandalig,
denk je nu echt dat de mensen dit slikken?
???????????

SSonja
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:23

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door SSonja »

Jan weet zeker niet dat alles verdubbelt of verdriedubbeld is..

Zeker 2 a 3 jaar in coma geweest...

Dat is schrikken zeg..?

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Hallo SSonja,
Ik ben het helemaal met je eens, wat anderen ook mogen beweren zoals meneer Zalm en consorten en ook blijkbaar leden van dit forum..
Sinds de invoering van de Euro is de prijs van diensten en goederen minimaal verdubbeld. Ook ik reken nogsteeds om en schrik me soms een ongeluk... Maar we zullen toch de dagelijkse levensbehoeften moeten aanschaffen, andere zaken die niet direct noodzakelijk zijn, kunnen uitgesteld worden tot de uitverkoop of een aanbieding...
Jammer overigens voor de winkelier hoor die ook maar in Nederland woont...
Als je overigens een suggestie hebt om het tij te keren, ik houd me aanbevolen..!! :!:

SSonja
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:23

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door SSonja »

Hoi zonnetje,

ik zal eens nadenken over hoe wij het beter kunnen aanpakken,
deze handel hier in nedrland.

Je hoort nog van me, groet v Ssonja. :D

<Dick>
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2005 22:19

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door <Dick> »

Als de bloemist z'n prijzen in guldens erbij zou zetten is hij binnen de kortst mogelijke tijd faliet.
Een bos die 3 jaar terug F 12,50 koste is nu €12,50 oftewel F 27,50. Dit is dan een goedkoop bosje bloemen!!!!!
Wie kan dat betalen???

Gesloten