LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergelijking Euro versus gulden

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het is toch elke keer weer een genot om al het gezeur van mensen met een gat in de hand te mogen lezen op dit forum.

Ik verdien een normaal modaal salaris, woon in een redelijk huis, autootje voor de deur etc. Ik kom nog steeds elke maand keurig rond met mijn centen, hoef er niets voor te laten of extra te doen.

Waarom kan ik het wel en een ander niet? Leg me dat nou eens uit.....

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door tienepien »

Als de bloemist z'n prijzen in guldens erbij zou zetten is hij binnen de kortst mogelijke tijd faliet.
Een bos die 3 jaar terug F 12,50 koste is nu €12,50 oftewel F 27,50. Dit is dan een goedkoop bosje bloemen!!!!!
Wie kan dat betalen???
Dan ga je naar de verkeerde bloemist :p

Maar je hebt wel gelijk dat bloemen duurder zijn geworden. Dit is namelijk een product wat van de veiling komt: in korte tijd worden enorme hoeveelheden bloemen geveild op de klok. De intervallen op deze klok zijn vaak nog steeds centen: nu het in euro's is is het verschil tussen te vroeg en optijd drukken twee keer zo groot geworden. Dat is in het begin even wennen.

Maar wat gebeurde er nu in de begintijd? De bloemen werden wat duurder ingekocht door het weneffect, maar winkeliers kopen nog steeds hun bloemen bij de groothandels: ze moesten toch iets in de winkel hebben staan. En wat blijkt: mensen blijven bloemen kopen. Dus winkeliers denken: oh, dus dat kan ik vragen voor mijn product en kopen daarom ook de wat duurdere bloemen bij de groothandel of op de veiling, waardoor de groothandel denkt: oh, dan kan ik wel wat meer geven voor die partijen en zo liggen de prijzen op de veiling gemiddeld ook hoger.

Dat de prijzen hoger zijn geworden is vooral het geval bij de kleinere goedkopere planten. Bij grotere planten en duurdere bloemen valt het mee. Chrysanten zijn bijvoorbeeld nauwelijks duurder geworden. Voor de kwekers is het wel fijn dat de prijzen nadat ze jarenlang hetzelfde zijn geweest eindelijk eens stijgen.

Daarnaast moet je bij de prijs van bloemen altijd rekening houden met de oogst en de export. De meeste bloemen gaan namelijk naar het buitenland.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Hallo karr-2,
Van Harte Geluk Gewenst, ik ben oprecht blij dat je je leven en financien ook na de invoering van de Euro goed in "de hand hebt", jij bent het voorbeeld van een geluk bij een ongeluk...!
Hoeveel mensen kunnen je dit nazeggen? Misschien meer dan zich hier profileren, maar als we niet geconfronteerd worden met de problemen die velen van ons ondervinden door invoering van de Euro en zich hier uiten...? Jij mag dan wel genot beleven aan de klachten en angst voor geldproblemen, maar voor veel mensen in Nederland geldt: Hoeveel stappen moet ik terug om toch nog zonder schulden een "Nederlanderswaardig" leven te leiden...?
Dag, dag. Zonnetje

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Bailey »

Het is toch elke keer weer een genot om al het gezeur van mensen met een gat in de hand te mogen lezen op dit forum.

Ik verdien een normaal modaal salaris, woon in een redelijk huis, autootje voor de deur etc. Ik kom nog steeds elke maand keurig rond met mijn centen, hoef er niets voor te laten of extra te doen.

Waarom kan ik het wel en een ander niet? Leg me dat nou eens uit.....
Ook mijn felicitaties dat jij dat wel kan. Mij lukt het niet hoor. Heb een klein flatje, rijd geen auto, rook niet en ben niet verslaafd aan kleding kopen. Ga wel eens naar de film of uit eten, maar niet wekelijks. Koop echt niet veel en/of dure dingen en toch kom ik niet rond. Ik sta maandelijks zo'n 300 euro in het rood. Wat ik ook probeer, het lukt niet om er uit te komen.

Ja, ik zou natuurlijk droog brood kunnen eten, alleen maar kraanwater drinken en nooit meer weggaan en gewoon als een zombie thuis blijven zitten. Maar nee, dan stomp ik helemaal af. Wil nog wel een beetje normaal kunnen blijven leven. En als dat betekent dat ik daardoor rood moet gaan staan, dan moet dat maar.

Maar ik zou toch wel eens willen weten hoe jij dat nou doet.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Jonjo »

Het is niet te hopen dat "ons" karretje het hier ooit mede voor het zeggen krijgt. Hij of Zij gaat nooit uit heeft een bestaan in eigen huis en zit met de periode die we nu krijgen in het donker, verwarming laag of uit of gaat bij de buren op visite. Tot ie slaap krijgt natuurlijk.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ha ha dank je wel voor je goede zorgen, maar is niet nodig hoor. Ik ga bijna elk weekend op pad, mijn huis is volledig verlicht en verwarmd en ik ga zelden tot nooit bij de buren op bezoek.

Maar toch fijn dat mensen zich zorgen om me maken. Ik zal aan jullie denken als ik in het restaurant zit.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

HA,ha, karr-2,
Jij denkt het kunnen, mensen provoceren, maar kennelijk ben je hier zelf toch ook niet ongevoelig voor......!
Ken je dit gezegde nog: "Wat men niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet..!!!
Maar we hadden het hier inmiddels al 4 pagina's over de vergelijking van de Euro versus de gulden..
Jij probeert mensen duidelijk te maken dat hun problemen nergens op slaan en ze zich wat jou betreft zeer "wereldvreemd" gedragen op dit forum.
Prima toch dat je zelf geen problemen hebt, des te beter. Als alle Nederlanders zich ongelukkig zouden voelen, hoe zou het dan verder moeten gaan in ons land...?
Doe je best maar....! Wat houd je tegen? Waarschijnlijk niets, toch?
Laatst gewijzigd door zonnetje2 op 06 okt 2005 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik zeg ook niet dat er helemaal geen problemen zijn in dit land, die zijn er absoluut. Het enige waar ik me nogal aan kan ergeren is mensen die maar door blijven zaniken en zeuren over de euro, terwijl dat ding er al minimaal 2 a 3 jaar is en je tijd genoeg zou hebben gehad om er aan te wennen.

Pas je uitgavepatroon aan en er is niets aan de hand. Maar geef de euro uit alsof het een gulden is en je komt in de problemen. En dan kan ik geen medelijden hebben.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Jan1 »

De euro is er sinds 1 januari 2002, dus bijna 4 ( vier ) jaar. Verder heb je helemaal gelijk karr-2

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Daar sluit ik me ook volledig bij aan.

beertjedick
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 aug 2005 16:42

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door beertjedick »

Karr heeft persé geen gelijk. Ik heb deze threads wat gevolgd en kom tot de conclusie dat juist die mensen die relatief goed bij kas zitten in goed betaalde banen de meeste commentaar leveren op mensen die minder goed bedeeld zijn.

Het is pas sinds anderhalf jaar dat de prijzen voor dagelijkse levensbehoeften behoorlijk gedaald zijn als gevolg van de supermarkt prijzenoorlog. Het is zeker wel zo dat in de beginperiode van de euro (2002) de prijzen gigantisch zijn opgeschroefd geweest, maar onzichtbaar door het halveringseffect van de euro. In Nederland werd het systeem van dubbele beprijzing (gulden/euro) vrijwel direct na invoering van de euro achterwege gelaten. Gevolg was wel dat voormalige guldenprijzen onopgemerkt vaker in bepaalde branches in euro werd uitgedrukt. En zeker in het begin werd de euro inderdaad als gulden uitgegeven, dat is ook waar. Dit effect heeft echter niet zo heel lang geduurd want veel mensen gingen al heel snel omrekenen.

Het was niet voor niets dat Zalm en de president van de Nederlandse Bank er op bleven hameren dat men vooral niet moest omrekenen. Nee, logisch want dan werd meteen duidelijk dat het leven inderdaad heel veel duurder was geworden.
En niet alleen de middenstand maakte zich hier schuldig aan, ook gemeenten wisten goed raad met de nieuwe munt. Parkeertarieven, leges en belastingen zijn hier en daar 300% gestegen t.o.v. de gulden. Dit is geen inflatiecorrectie meer, dit is pure struikroverij.

Bijkomend effect is ook geweest dat de lonen in euro's 10% minder waard zijn geworden, een verschil dat nooit meer gecompenseerd is geworden. En dan de huizenprijzen... waar in 1999 nog een gemiddelde eengezinswoning 205.000 GULDEN kostte kost diezelfde woning nu 225.000 EURO! dat is 495.843,- gulden. Voor dat geld kon je in 2001 een boerderijtje kopen. En dat is nog geen 4 jaar geleden.

Maar ik weet nog dat in september 2001 Super de Boer adverteerde met bananen, kilo 0,65 ct. (gulden) Vandaag kost een aanbieding bananen bij Plus supermarkt 0,69 eurocent. (= 1,52 guldens) Waar je tot 2002 voor één gulden nog diverse zaken in diverse winkels kon kopen kun je vandaag voor 50 eurocent bijna nergens meer terecht.
Ja, halfje brood 0,49 euroct in de aanbieding.

Dus.... karr-2 en al die mensen die ruim in de euri's zitten, geniet van je bevoorrechte positie en laat je vooral niet irriteren door al die mensen die met moeite of al niet eens meer de eindjes aan elkaar kunnen knopen.

Groetjes, Beertjedick

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door pluisje »

ook mensen die nu nog niets te knopen hebben komt de tijd dat ze wel anders piepen hoor.
ook voor mij geld dat ik mij nog redelijk goed kan redden, maar ben mij ter degen bewust van al die mensen dit dit niet meer kunnen.
ook weet ik nu al dat het er voor mij volgend jaar niet erg zonnig uit ziet, en of ik mij dan nog goed kan redden ???????????????????


pluisje :wink:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door S. »

Kweenie of karr2 echt royaal bij kas zit. Hij schrijft zelf dat hij modaal verdient. Daar zit natuurlijk ook een marge naar boven of beneden in ,maar wanneer hij elk weekend op stap gaat dan is hij misschien wel tevreden met een dagje strand en een pizza achteraf, terwijl een royaal bemiddelde meer ziet in wekelijkse gang naar een theater in combi met een 4 gangen diner.

Zelfde als met kleding: de één wil persé het nieuwste van het nieuwste en dan het liefst een duur merk, een ander is blij met een C&A -tje in de uitverkoop.

Kortom; je moet je uitgavenpatroon aanpassen aan je inkomsten, zodat je niet aan het eind van je geld een stuk maand overhoud.
Maar ben het wel met velen eens dat in de begintijd van de euro veel prijzen naar boven afgerond zijn die nu weer verlaagd zijn.
Daar verander je nu niets meer aan. Misschien hadden we toen mondiger moeten zijn.

beertjedick
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 aug 2005 16:42

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door beertjedick »

S. je

Het heeft echt niet meer zoveel te maken met uitverkoop of merkartikelen.Ook niet met drastisch verlagen van je uitgaven patroon. Feit is dat de Euro het leven heel veel duurder heeft gemaakt. En nog steeds. Vooral waar het "overheidslasten" betreft.

Vergelijk je gemeentelijke aanslag maar eens met die van 2001. Je zal schrikken. De prijzen in de supermarkt (levensonderhoud) liggen nu weer iets boven het niveau van eind 2001 dankzij de prijzenoorlog al wordt dit prijsniveau hierbij meest alleen bereikt bij de huismerken.

Het idiote psychologische "lage getalseffect" van de euro blijft echter nog steeds volop gebruikt en slachtoffers maken. Voorbeeld: in 2001 adverteerd een winkelketen met een aanbieding in guldens: "electrische frituurpan van 119,- nu 89,-"
Vandaag staat diezelfde frituurpan bij diezelfde winkelketen in euro's voor slechts 69,- euro in de aanbieding.

Het lijkt een prijsverlaging tot goedkoop maar in werkelijkheid kost die pan nu 69 x 2.20371 = 152,05 dus 63,05 duurder (in guldens) dan die 89,- in 2001 én 33,05 gulden duurder dan de oorspronkelijke prijs van 119,- gulden in 2001.

Ditzelfde effect wordt ook in mode -en schoenenwinkels toegepast.
Jeans die voorheen (duur) 125,- gulden kostten doen nu 90,- euro of meer. Zaken die Nike (en andere merk sport)-schoenen verkopen hanteren deze psychologische prijseffecten ook. Het effect hiervan is dat consumenten tot koop overgaan in de veronderstelling dat ze een koopje hebben (want het lijkt niet duur) terwijl het tegendeel waar is.

Dus... hiermee wil ik maar zeggen dat echt goedkoop leven een heidense klus is geworden sinds de invoering van de euro. Het is mogelijk maar dan moet je heel veel tijd spenderen en vaak heel veel door de stad fietsen om daadwerkelijk het maximale voordeel uit allerhande aanbieders te halen. Doe (of kun) je dat niet dan wordt het leven al gauw tientallen procenten duurder.

Groetjes, BeertjeDick

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door S. »

Beertje,

Denk niet dat alles te wijten is aan de euro.
Verlies van koopkracht heeft meer te maken met politieke besluiten en slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden ( zoals kilometervergoeding auto die niet meestijgt met de brandstofprijzen).

Ik ben ook geen grootverdiener (werk in de zorg) en manlief is monteur, maar wij komen nog rond en geven ook niet heel veel minder uit dan voor 2001.

Groet, S.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ben slechts een student met een beurs en een vriendin die wel volledig werkt. Sinds 2002 wonen we samen en we hebben nog geen dag problemen gehad om rond te komen.

Het is precies zoals eerder vermeld werd. Ik ben tevreden met een T-shirt van de Zeeman of een trui van de C&A terwijl anderen alleen maar tevreden kunnen zijn als er een merk op staat. En ja daar betaal je dan ook voor.

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daar kan ik me redelijk bij aansluiten.
In het begin van de thread klaagt iemand erover dat ie bijna 70 euro kwijt is aan zijn boodschappen terwijl ie alleen is en dan beweert ie ook nog naar de aldi en de lidl te gaan.
Ik kom bij die winkels amper ( gewoon lokale supermarkt ), maar red het met 50 euro prima en dan doe ik nog niet zuinig aan !

Tuurlijk is het leven duurder geworden, maar dat ligt echt niet alleen aan de euro.
Kan me herinneren dat ik toen ik nog een stukkie kleiner was nog een ijsje ( softijs ) kon halen voor 25 cent...(guldens) 5 jaar later ( ongeveer dezelfde tijdsspanne betaalde men hier doodleuk 1 gulden voor... Toen hadden we ook geen euro, maar gingen die prijzen net zo hard omhoog !
De laatste jaren hebben we er alleen een gewoonte van gemaakt om alle inflatie en evt. verkeerde beslissingen ( die weer produkten duurder maken ) te wijten aan de euro.

Iets te makkelijk in mijn ogen !!!!

giovanni50
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2005 22:38

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door giovanni50 »

De euro een prima betaalmiddel.
Zeker als je op vakantie gaat naar de ander lidstaten.
Alleen heeft mijn baas mijn loon in guldens met de invoering van de euro precies omgerekend naar de Euro.
Maar helaas heeft niet iedere fabrikant/leverancier of ondernemer dat gedaan.
Dan komen we inderdaad maandelijks wat tekort.
Ook wij letten wel op de kleintjes en rekenen echt nog wel terug naar de gulden om toch een vergelijk te krijgen.
Kleine voorbeeldjes: pinnen op de receptie op camping 't Hout was 1 gulden en werd dus gewoon 1 euro.
Advertentie zetten op de camping tv van diezelfde camping was ook 1 gulden, werd ook 1 euro. verhoging van 105%
50 eurocent had ook voldoende geweest toen. ( fl.1.10 )
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden hoor.
Inderdaad als je de euro uitgeeft als een gulden ben je snel door je loon heen.
Maar als je genoeg verdiend kun je het ook wat makkelijker uitgeven en heb je natuurlijk geen probleem met de euro.

nooitmeeraandelen
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2005 20:48

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door nooitmeeraandelen »

Even een klein voorbeeldje: Afgelopen week was er een tv-spotje voor
een scheerapparaat: 179 euro!

Al eens eerder 4 0 0 g u l d e n betaald voor zo'n ding?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Vergelijking Euro versus gulden

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Nee maar je bent ook krankzinnig als je zo'n ding koopt. Mesjes en scheerschuim zijn goedkoper en vaak beter. En als je dan perse een scheerapparaat wilt koop je natuurlijk geen A-merk, maar een wat minder bekend merk wat dus ook minder kost.

Gesloten