LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Marcus977
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2004 21:09

Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Marcus977 »

Dat heb je weleens: het wordt tijd voor de grote archief schoonmaak. Zo kwam ik bij die schoonmaak een bankafschrift tegen uit 2000. Daarop stond een afschrijving van het ziekenfonds. In Nederlandse guldens een bedrag van ongeveer 56 gulden.
Mijn eerste reactie was direct: * SLIK*
Nu betaal ik dat bedrag in Euries !!

En de regering en andere centenpikkers maar zeggen: Nee hoor! De gulden is geen euro geworden.

En het ziekenfonds wordt alleen maar duurder. Maar meer salaris mag er volgens het kabinet Bakellende niet gegeven worden!

En nu maar afwachten wanneer mijn salaris verdubbeld wordt. Als ik de bezuinigingen en andere maatregelen zo zie denk ik dat daar weinig van terecht komt......

Mutsje
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 sep 2004 23:21

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Mutsje »

Ja en mensen met weinig geld en ziekte gaan er nog verder op achteruit, want moeten zich voor meer verzekeren.
Neej dit is super :x

vreemde

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door vreemde »

Marcus977, we leven nu in 2004. Alles is duurder geworden, als de Euro er niet geweest was dan had je waarschijnlijk ook wel Hfl. 123,- voor je ziektekostenverzekering moeten betalen, wat niet weg neemt dat ik het ook erg veel geld vind.

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Dus, Marcus, jij hebt in 5 jaar tijd geen enkele loonsverhoging gekregen? Arme sloeber. Inflatie heet dat, waardoor er per saldo niet eens zoveel minder in je portemonnee overblijft dan in de situatie van het jaar 2000..

Voorbeeldje: Ziekenfonds wordt duurder, je salaris gaat evenredig mee omhoog, waardoor het zaakje in evenwicht blijft. Of nagenoeg in evenwicht dan....

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Minus de 2 laatste jaren dan,die hebben we dus mooi niet gehad :x

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Vijf jaar geleden was het ƒ 56 ???? Dat is € 25,41.

Vandaag kun je je voor € 19,95 verzekeren bij Anderzorg.

Da's toch mooi meer dan 20% besparing in vijf jaar!

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

de vergelijking die de gast van 07.58 uur maakt slaat natuurlijk nergens op!!!!
wat zat er 5jaar geleden in het basispakket en wat zit er nu in?
simpele ziel.

Gert K.

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gert K. »

Dus, Marcus, jij hebt in 5 jaar tijd geen enkele loonsverhoging gekregen? Arme sloeber. Inflatie heet dat, waardoor er per saldo niet eens zoveel minder in je portemonnee overblijft dan in de situatie van het jaar 2000..

Voorbeeldje: Ziekenfonds wordt duurder, je salaris gaat evenredig mee omhoog, waardoor het zaakje in evenwicht blijft. Of nagenoeg in evenwicht dan....
Ja ja inflatiecorrectie heet dit, als dit zo is kunnen ze beter alles zo laten zoals het is.
Prijzen omhoog en het salaris ook?.
Marcus ik denk dat je economie studeert en éérstejaars.

:lol:

Gert K.

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gert K. »

Marcus ik denk dat je economie studeert en éérstejaars.
Sorry Marcus ik zat even mis, ik bedoel natuurlijk de reactie van deze gast, Marcus jij hebt het redelijk bij het rechte eind.
Als men de zo gewenste verlaging van lonen niet voor elkaar krijgt, heb je nog één mogelijkheid, prijs- en belastingverhoging, dit brengt het weer op de plaats waar men het wil hebben.

:wink:

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Marcus, hoe kom je erbij dat de premies van het ziekenfonds ruim verdubbeld zijn?

Ik betaalde tot voor kort ongeveer 42 euro, met aanvullende verzekering. Dat bedrag is nu bijna 49 euro geworden op maandbasis. Een verschil van 6,55 euro. Ja, ook ik vergelijk wat ik daar vorig jaar voor kreeg, en waar ik nu op mag rekenen.

Ik heb offertes van de zogenaamd goedkoopste verzekeraar naast verschillende andere (waaronder mijn eigen verzekering) gelegd. En wat blijkt? Ik ben het gunstigste af bij de verzekeraar waar ik nu zit.

Die zogenaamd goedkoopste, die vertelt er namelijk niet bij, dat hij een compleet uitgekleed pakket aanbiedt. Om bij hem tot eenzelfde pakket te komen als wat bij mij het basispakket is, betaal ik ongeveer 5 euro meer premie dan bij mijn eigen maatschappij. En wanneer het op aanvullend verzekeren aankomt, ben ik zelfs 9 euro goedkoper uit op maandbasis.

Maar 6,55 euro meer ten opzichte van de vorige premie is een stijging van 16 procent. Dat kan ik echt geen verdubbeling van de premie noemen.

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Vergelijking van mij gaat natuurlijk niet helemaal op, Markus, ik vergeleek het met vorig jaar, jij met 5 jaar geleden. Maar dan klopt je redenering eerlijkgezegd nog steeds niet, omdat er destijds aandere dingen uit het basispakket vergoed werden dan NU het geval is.

b.olsen

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door b.olsen »

mijn vraag aan jullie is? doen jullie weleens boodschappen , want met ziekenfondsen en verzekeringen is het net zoals boodschappen doen . alles wordt duurder ,behalve ons inkomen die blijft door de loonstop aardig op beneden peil gehouden terwijl je vaste lasten maar blijven stijgen ,en dan even een nieuwtje voor jullie , vanaf volgend jaar loopt driekwart van nederland onverzekerd rond want het basispakket wordt voor iedereen gelijk... dit houdt in dat als iemand nu particulier verzekerd is voor 350 euro per maand (eenvoudig pakket) en hij wil per een januari hetzelfde als nu dan kost hem dat 350 euro , als wij hetzelfde als nu willen dan kost ons dat ook 350 euro pm. heeft de regering er al aan gedacht hoe wij dat voor moeten schieten iedere maand, dit heb ik trouwens van mijn fysiotherapeut die dat voor mij uitgezocht heeft, ( leuk vooruitzicht)

Gert K.

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gert K. »

Vergelijking van mij gaat natuurlijk niet helemaal op, Markus, ik vergeleek het met vorig jaar, jij met 5 jaar geleden. Maar dan klopt je redenering eerlijkgezegd nog steeds niet, omdat er destijds aandere dingen uit het basispakket vergoed werden dan NU het geval is.
Ik ben het geheel met deze stelling ééns, in 2001 werden andere zaken wel vergoed die niet vergoed worden.
Wil ik de dekking van toen continueren, dan betaal ik in plaats van f 35,00 per maand toen, nu € 115,00 per maand.
Dus de verzekering is ongeveer 8 maal zo duur geworden en de zorg is ongeveer 8 maal slechter geworden.

Lang leve de Euro krijg je hiervan hartklachten, ben je er mooi klaar mee.

romade
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2005 23:01

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door romade »

Een simpele vraag waarom moet als men een loonsverhoging krijgt
gelijk alles ook duurder worden.
Een goed voorbeeld waarom moeten de huren elk jaar stijgen waar is dat goed voor.
Wie is die zot die de prijzen van de huizen zo hoog maakt.
Een huis 40 jaar geleden gebouwd kosten 25.000 gulden zelfde huis nu bijna 280.000 euro.
Meer zeg ik niet.

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is niet zot dat is goed voor je beurs.

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

en als je die 25.000 op de bank gezet had was het inmiddels ook al zo'n 225.000 gulden geweest.. weliswaar nog geen euro's, maar toch

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Ik bedaalde in 2001 NLG 27 (€12,25) per maand voor mijn verzekering en nu betaald ik €44,- (NL 97) voor exact hetzelfde.

Vanuitgaand van een inflatie van 3% zou het nu rond €14 (NL 30.85) moeten zijn! Dus 1.14x meer ipv 3.59x meer!!!!

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Wen er maar vast aan. De ziektekosten zullen ten minste de eerste 20 jaar met ten minste 10, meer waarschijnlijk 15 % per jaar stijgen. Daarom wordt vanaf volgend jaar de ziektekostenpremie ook als belasting geheven (verplicht, geen keuze meer om je niet te verzekeren, dus gelijk aan belasting). Op vrijwillige basis is op termijn niemand bereid om elke 5 jaar een verdubbelde premie te betalen. Er zal een basispakket ontstaan waar je je premie voor betaalt (verplicht), waarbij je zelf aanvullend kunt verzekeren voor "echte" zorg. Dat basispakket zal direct vanaf het begin stapsgewijs worden uitgekleed totdat we met z'n allen ons de pleuris betalen voor helemaal niks. Zeg maar de positie waarin particulier verzekerden met een hoog eigen risico zich nu in bevinden.

De krux is dan dat het einde van het liedje is dat de lage en middeninkomens geen geld hebben om zich bij te verzekeren voor echte zorg, en het uigeklede basis zorgpakket vergoedt niks meer, dus betalen de lage en midddeninkomens premies zonder dat zij gebruik kunnen maken van de voorzieningen. De premies die ze dan betalen komen geheel ten goede aan die inkomensgroepen die wel zich kunnen bijverzekeren en daarmee daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de zorg.

Moraal van het verhaal: de wijzigingen in de zorg die per 1 januari 2006 ingaan hebben tot doel de zorg voor de (ouder wordende)generatie die Nederland compleet heeft uitgehold door de rest van Nederland te laten ophoesten.

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

dan moet je nu toch even wakker worden. jij zegt dat wij verplicht worden om de basispremie te gaan betalen . als dat zo is , dan vraag ik mij af of nederland wel genoeg deurwaarders heeft lopen . wij houden nu van ons inkomen ( en dat is geen uitkering) 200euro per maand over om van te leven , voor ons uitgerekend is dat wij als wij het ziekenfonds per 1-1-2006 gaan betalen , wij nog maar veertig euro per maand over houden ( wat dus onmogelijk is) . het ziekenfonds is voor ons wel onbetaalbaar per 2006 . en ook voor half nederland. dus wat wil de regering doen dan? idereen die onverzekerd rondloopt een deurwaarder sturen? laat me niet lachen. als je de schulden met de inkomsten vergelijkt van de nederlandse bevolking dan is nederland al twee jaar failliet. dan kan die ene deurwaarder er ook nog wel bij . staan we straks allemaal massaal op straat. :evil:

Gast

Re: Ziekenfonds is ruim verdubbeld

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, om dat te voorkomen is er een 5% norm ingebouwd. Deze 5% norm zorgt er enerzijds voor dat de kleinere inkomens "slechts" een van te voren vaststaand maximum (5%) van hum inkomen kwijt zijn aan de zorgmaffia, anderzijds zal het ook de legitimering voor de overheid zijn om het uitkleden van het nieuwe systeem direct te kunnen opstarten.

En: "iedereen die onverzekerd rondloopt": dat is nu juist de grap, dat kan niet meer vanaf 2006! De zorg is daarmee per definitie betaalbaar geworden (of beter gezegd: het FEIT dat de zorg in Nederland onbetaalbaar is geworden wordt daarmee kunstmatig weggepoetst).

Gesloten