LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bankzaken via pc.

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
c.hoogstad[[email protected]]

bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door c.hoogstad[[email protected]] »

Mijne Heren. :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
Op 10 Juni jl.heb ik via mijn PC geld overgemaakt op een verkeerde bankrekening toen ik dit constateerde (s.avonds ) is mijn vrouw de andere dag s.ochtend om half tien gelijk naar de bank gegaan met de vraag of zij het overgemaakte geld konden terug halen maar dit kon de AMRO bank niet nu na veel heen en weer gebeld te hebben naar de persoon die het geld opgenomen en verbrast heeft ben ik nog geen stap verder ik heb inmiddels aangifte gedaan van verduistering,de bank aansprakelijk gesteld mijn klacht neergeleg bij geschillen commissie bankzaken zijn er soms meer mensen die dit meegemaakt hebben of ben ik echt de enige die dit heeft meegemaakt
Het bedrag waar het om gaat is e.600,-- volgens de bank MAAR 600 euro maar voor mijn toch wel fl.1310,--
Zelf dreig brieven via een jurist hebben niet geholpen het geld is nl.bij iemand uit Coevorden terecht gekomen die een uitering van sociale dienst heeft en diverse betalingsregelingen heeft lopen.

Kan U mij soms helpen ik heb als U dit wilt een totaal dossier van alle correspondentie met tegenpartij zelf zijn naam en adres en de correspondentie met de AMRO bank


Alvast Bedankt.


:evil: :arrow: :evil: :arrow: :evil: :arrow: :evil: :arrow:

overboeker

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door overboeker »

if je nou via internet of via een ouderwetse handgeschreven opdracht geld overmaakt, opdracht is opdracht. Het voordeel van de handgeschreven opdracht is wel dat als je die 's avonds in de bus stopt en daarna bij het bekijken van de kopie merkt dat je een foutief nummer hebt opgeschreven kan die meestal 's morgens nog uit de stapel gehaald en vernietigd worden. Als je tenminste bij de opening van het kantoor op de stoep staat en aan de telefoon hangt. Bij internetbankieren komt er geen mens meer aan te pas en dat merk je ook aan de snelheid. De eerstvolgende werkdag heeft de ontvanger meestal het geld op zijn of haar rekening. Als je merkt dat je het verkeerde rekeningnummer hebt ingegeven en de opdracht is al uitgevoerd, kan de bank alleen maar de verkeerde ontvanger vragen het weer terug te boeken. als die dat niet doet en het geld verbrast kun je alleen tegen hem of haar aangifte doen. Vrij recent is er nog een geval geweest waar een bijstandsgerechtigde per ongeluk miljoenen had ontvangen op haar rekening die niet voor haar bedoeld waren. Voor die fout was ontdekt had zij het geld al van haar rekening gehaald en het er eens goed van genomen. Ook daar kon de opdrachtgever niks anders doen dan tegen die vrouw aangifte doen. Zij is inmiddels veroordeeld. De bank kan echter niet aansprakelijk gesteld worden. Voor het geval nog niet gedaan, naar de politie stappen en aangifte doen tegen de verbrassende ontvanger van het geld.

G.S.T.
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2003 13:43

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door G.S.T. »

allereerst kan je dit bericht beter onder banken zetten en ten tweede waarom mijne heren er zitten hier zat dames te kijken, de presentator is zelfs een vrouw!

Het is wel een beetje dom om het banknummer niet te controleren, voordat je op verzenden drukt.
En volgens mij kan je ook een overboeking binnen zoveel tijd ongedaan maken, dat is tenminste bij de sns zo.

Dit is een dure en goeie leer voor de volgende overboeking.

overboeker

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door overboeker »

lijkt mij sterk dat je bij de SNS bank eenmaal uitgevoerde betalingen kunt terugboeken. Zodra het geld op de rekening van de ontvanger is geboekt, kan niemand behalve die rekeninghouder er meer aan.

Gast

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb het ook gehad, verkeerd nummertje, kwam er pas later achter, toen ik 't afschrift kreeg, ben naar de bank gegaan (SNS bank) en ik kon aantonen dat 't een fout nummertje was en ze hebben 't terug geboekt. Dit was wel 2 jaar geleden, ik weet niet of het nog zo is.

Maar toen deden ze dat wel en dat was ook geen missellijk bedrag.

Rick

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Rick »

Naar mijn weten kun je een betaling altijd binnen een bepaalde periode terug laten boeken door je bank, met reden het niet eens te zijn met de betaling.Misschien heb ik het mis, maar kort geleden haalde mijn hyptheekverstrekker zomaar een bedrag van € 5100 van mijn rekening.1 telefoontje naar mijn bank en het geld werd direct teruggeboekt.Misschien kon dit wel, omdat ikzelf dit geld niet had betaald naar mijn hypotheekverstrekker.

dirkschaappzn
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2003 10:22

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door dirkschaappzn »

Het oude girotel zou dit probleen hebben voorkomen want als nummer en naam niet overeenkomen wordt dit kenbaargemaakt door een keuze circuit met doorgaan of afbreken. Het geldt echter alleen voor postbanknummers. :D

Groeneveld

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Groeneveld »

Het laten "stoneren" van een afschrijving kan alleen als iemand anders bij jou geld van de rekening heeft gehaald, b.v. door een automatische incasso. Dit verhaal klopt dus bij een van de vorige berichten betreffende de hypotheekafschrijving.

Verder ben je zelf volledig aansprakelijk voor je eigen fout! De bank kan hier niets aan doen!
Het geval van die miljoen ging b.v. over de gemeente Nijmegen die geld over wilde maken naar een instantie in die gemeente. Per ongeluk is er toen een verkeerd nummer ingegeven. Gevolg: 3 miljoen euro kwam terecht bij een vrouw in Heerlen. In 3 weken tijd kreeg zij het voor elkaar om 1,2 miljoen euro te verbrassen.
Dit geld is de gemeente gewoon kwijt! Eigen schuld, dikke bult!

Dat ze die andere 1,8 miljoen nog terug hebben is kwestie van dure advocaten en snel actie. Ze hebben namelijk onmiddellijk beslag laten leggen op die rekening!

Hoho

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Hoho »

Wacht even allemaal. Geld dat niet van jouw is, mag je niet uitgeven en moet je terug betalen, desnoods de rest van je leven.

Bankrekeningen bevatten een elf-proef. 1 nummertje fout of twee verwisseld levert een ongeldig banknummer op.

Foute overboekingen kunnen ten alle tijde teruggeboekt worden, mits je aan kunt tonen, dat je echt op de verkeerde bankrekening hebt betaald.

nagamiji

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door nagamiji »

Ik vind dat de bank behoort te controleren of rekeningnummer en de naam van de begunstigde wel overeenstemmen. Bij twijfel moet men de acceptgiro terugsturen! Dit gebeurde vroeger nl. WEL! Dus bij een afwijkende naam moet je nadrukkelijk te kennen geven dat de transactie uitgevoerd moet worden!!!!

blondie

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door blondie »

Hoi,
Ik heb 2 weken geleden ook een bedrag overgemaakt via internet, later bleek dat het niet goed was. Heb meteen de sns bank gebeld, maar die konden het geld niet terug boeken. Ook ik moest contact opnemen met de ontvanger, en die werkt nog niet echt mee.
We hopen op een goed afloop.

Succes allemaal

Reneoscar

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Reneoscar »

Als je middels telebankieren zelf een verkeerd nummer opgeeft kan de bank dat niet controleren. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste gegevens. Bij bankrekening is sprake van een 11-proef. Een nummer moet aan bepaalde voorwaarden voldoet waardoor er bij 'een foutief cijfer het nummer niet zal kloppen, bij een omdraaing van cijfers of meerdere foutieve cijfers kan het wel kloppen. Bij een postgiro vindt in principe een naam-nummer controle plaats. Als een overboeking eenmaal verwerkt is kan deze niet door de bank teruggeboekt worden, ook niet als het duidelijk is dat het een verkeerd nummer is. Bij een incasso kan je deze meestal binnen 30 dagen terug laten boeken (ook niet altijd overigens). Als het naar een gironummer is en de naam van de rekninghouder wijkt erg af van de door jou opgegeven naam dan zou je het daar misschien op kunnen gooien. Aangifte tegen de bank of bij de geschillencommissie heeft in dit geval geen zin.

Gast

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Gast »

De ontvanger hoeft alleen maar terug te betalen indien deze niet kon weten dat het geld voor hem of haar bestemd was.
Met een bedrag van 3 miljoen euro is dat natuurlijk duidelijk, maar wanneer het om een paar tientjes of een paar honderd euro gaat, dan hoeft/kan de ontvanger niet te weten dat het niet voor hem of haar is bedoeld.
Kort samengevat, je hebt gewoon pech gehad wanneer je niet zorvuldig je dingen invult.
En dat is maar goed ook. Een gebruiker van een bankrekening hoeft niet op jouw fouten te letten, dat moet je zelf doen.

Gast

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Gast »

Ik bedoel natuurlijk indien de ontvanger WEL snapt dat het niet voor hem of haar bedoeld is, alleen dan hoeft er terug betaald te worden.

Hommel

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Hommel »

Van het geld, dat iemand ten onrechte ontvangt, kan de ontvanger geen eigenaar zijn. De vraag is of iemand, aan wie abusievelijk dmv een verkeerd ingevuld rekeningnummer geld is toegestuurd, ook als onterechte ontvanger kan worden aangemerkt. Het antwoord is "ja", als je kunt bewijzen, dat er een onbedoelde overschrijving is gebeurd. Daag je de ontvanger, van wie jij vindt, dat hij dat ten onrechte is, voor de rechter, dan zal dat "bewijs" naar de rechter voldoende aannemelijk gemaakt moeten worden. Daar ligt het echte probleem: hoe doe je dat en wanneer is dat voldoende overtuigend naar de rechter? Als het om een tientje of een miljoentje gaat, zal de rechter in het eerste geval (10-tje) er niet wakker van liggen. In het tweede geval (1.000.000-tje) zou de rechter aan de gedaagde kunnen vragen of hij kan aantonen, dat jij dat verschuldigd was of dat dat geld hem is geschonken. Ik maak me sterk, dat de jokkerbrok dat zou kunnen. Heeft hij een opdracht voor werk/product ontvangen? Kan hij het uitgevoerde werk/geleverde product laten zien (getuigen)? Is het schenkingsrecht al betaald? Is er een notariële akte, waarin de schenking door beide partijen is bewilligd? (voor een schenking niet verplicht, maar wel gek, als je dat mbt 1.000.000,- niet schriftelijk regelt). Natuurlijk is gedaagde niet veplicht om zijn "onschuld" te bewijzen (omgekeerde bewijslast), maar de rechter moet wel overtuigd worden van jouw ongelijk! Dus, gedaagde, doe toch maar, wat de rechter je vraagt, als deze alleen al omdat het om een 1.000.000 gaat, overtuigd is van het abuis!
De bank is er natuurlijk geen schuld aan, als door jou een verkeerd rek.nr. is ingevuld. Wel, als bij een schriftelijke overboeking, de naam van de begunstigde niet met het nummer overeenkomt.

Hommel

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Hommel »

Dreigende brieven van een advocaat helpen niet, zolang het dreigement niet uitgevoerd wordt of zelfs helemaal niet uitvoerbaar is. Als de stouterik niet reageert op zulke brieven, dan moet je wel doorgaan, als je tenminste vindt, dat verdergaan de moeite waard is. De burgelijke rechter is dan de meest logische stap. "Aangifte doen" is 1/2-werk. Ten eerste moet het strafbare feit bewezen worden (b.v. zoals bedoeld in vorige verhaal). Maar ten tweede: als de onterechte ontvanger schuldig wordt bevonden en dienovereenkomstig gestrafd wordt, dan moet jij alsnog via het civiele recht terugvorderen!!!
(Dat de advocaat, die voor dreigbrieven + een burgelijke rechtzaak nodig is, meer gaat kosten dan het ten onrechte overgemaakte bedrag oplevert, is een ander verhaal. Het doet aan het principe niets af.)

Gast

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo,

Als eerste zou ik wel willen weten wat voor fout de vrouw heeft gemaakt bij het invoeren van het nummer. In NL geldt namelijk een elfproef: via een bereking met de nummers van je reknr. moet er altijd elf uit komen. Dit betekent veelal dat als 1 nummer anders is ingevuld de bank niet tot overboeking kan overgaan omdat het nr. niet bestaat.
Het zal in dit geval echter een wel bestaand nummer zijn, wat betekent dat meer dan één nummer foutief is ingevuld. De vraag is dan wie moet dit vergoeden of blijft de schade bij de foutmaker?
Ten eerste is de ontvanger van het geld aansprakelijk. Hij ontvangt namelijk een bedrag zonder tegenprestatie. Mocht hij dan van het geld gebruikmaken? In beginsel nee, immers is gekomen van een onbekend persoon (staat bij storting). En in dit geval is ook niets anders te constateren. Je kunt de persoon rechtstreeks aanspraken op grond van een onverplichte betaling. Dit kan vrij eenvoudig via het KANTON. Hier kun je zonder advocaat de zaak zelf aankaarten en verdedigen. Deze rechters zijn zeer goed op de hoogte van het feit dat je geen advocaat bent of rechten hebt gestudeerd.
Als tweede is natuurlijk de vraag of de bank beter had moeten opletten en controleren (bijv. klopt de combinatie naam en reknr. ontvanger), ofwel is de bank zijn zorgplicht wel nagekomen. Je kunt naar de geschillencommissie bankzaken stappen.
Laat ik iedereen uit de droom helpen: In NL is alles bijna dichtgespijkerd met algemene voorwaarden die vrijwel alles uitsluiten. Dit betekent dat de banken vrijwel niet aan te spreken zijn. De geschillencommissie is zeer (tot het extreme) op de handen van de banken. Verwacht hier niets van!!! Je kunt het proberen, maar vestig geen valse hoop!
Conclusie: Als je overboekt altijd drie keer het nummer controleren. Een keer invoeren, vervolgens controleren en dan nog een keer bij het defintief verzenden. Voorkomen is in dit geval zeker beter dan genezen!

PS Als het bedrijf je een foutief nummer geeft, hoef dat bedrijf niet nogmaals te betalen. Dit valt onder zijn verantwoordelijkheid, als hij zijn betaling via een overboeking wil ontvangen.

RCS

Re: bankzaken via pc.

Ongelezen bericht door RCS »

Het is alweer een jaartje of vijftien geleden dat ik bij een bank een aandelenrekening had.

Op een gegeven moment ging een andere klant van die bank blijkbaar zijn of haar aandelen verkopen want binnen een aantal dagen kreeg ik in totaal zo'n 8000 gulden op de rekening bijgeboekt.

Alvorens ik hierover ook maar contact met de bank had kunnen opnemen ontving ik alweer een bericht dat de abusievelijk gestorte gelden naar de rechtmatige eigenaar waren overgeboekt.

Dus dat terugboeken kan blijkbaar toch wel!

Gesloten